Leukste manege omgeving Amsterdam?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JD22

Leukste manege omgeving Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 00:02

Hallo,

ik woon sinds enkele maanden in Amsterdam en wil graag weer paardrijlessen gaan nemen. Wie weet een leuke manege in of rond Amsterdam (Amstelveen, Diemen) waar je goed les krijgt, buiten kan rijden en de paarden het natuurlijk erg goed hebben. De mogelijkheid tot het huren van een paard is natuurlijk ook een pluspunt.

Abiola

Re: Leukste manege omgeving Amsterdam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:30

De allerbeste manege in Amsterdam (en eigenlijk heel Nederland Haha! ) is natuurlijk de Hollandsche Manege. Er staan hele mooie paarden en ponies waar je heel fijn dressuur op kunt rijden.
We gaan bijna nooit buiten rijden, maar dressuren doe je toch het beste in een bak. Er is wel sprake van dat er een buitenbak in het Vondelpark komt, tegen die tijd gaan we die natuurlijk ook gebruiken.
Er wordt heel erg goed lesgegeven, en er zijn best veel instructeurs, dus je kan er altijd een vinden die je fijn les vindt geven.
Je kan er voor kiezen om elke les op een vast paard te rijden, maar echt huren en vrijrijden is niet mogelijk. Als je nog meer info over de Hollandsche wilt, kun je me PBen of zie de website: www.dehollandschemanege.nl

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:49

als je in bezit bent van vervoer dan is wormer niet zo heel ver weg
er komen bij ons zat mensen uit amsterdam Knipoog
er heerst een supergezellige sfeer en het is tenminste nog betaalbaar
www.manegeveldt.nl
vrijrijden is zeker mogelijk!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:47

ik rij zelf op manege de ruif : www.manegederuif.nl
erg gezellige manege,naar mijn mening!de paarden hebben allemaal een eigen box,en worden goed verzorgd.buiten rijden kan ook,want achter de manege ligt natuurgebied 'de oeverlanden' waar nu een mooi ruiterpad is aangelegd.paarden huren kan(helaas)niet,alleen dan het leasen wel.
natuurlijk zijn er de dresuurlessen(logisch Haha! )maar je kan ook springlessen volgen,en er zijn regelmatig wedstrijden en activiteiten.

voor foto's van de paarden en pony's kan je kijken op http://www.geocities.com/de_ruif
dat is de eigengemaakte website van een vriendin van mij

en voor info kan je me uiteraard een PB sturen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:37

(Sorry Snoevie, haha) Maar ik ga met Patty mee, voor een manege ruiter is de Hollandsche de leukste/beste manege die ik ken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:27

haha nouja dat weet ik niet he,ik ben er maar 1x geweest en dat is al heel lang geleden,en smaken verschillen

JD22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 00:51

Lopen de paarden ook weleens los bij manege de Ruijf? Ze hebben geen weiland meer he? Ik ga dinsdag een lesje meedoen bij manege Nieuw- Amstelland, heeft iemand ervaring met deze manege?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:00

JD22 schreef:
Ik ga dinsdag een lesje meedoen bij manege Nieuw- Amstelland, heeft iemand ervaring met deze manege?

Ja, ik. Toevallig ben ik er afgelopen week nog een paar keer geweest. Als ik jou was zou ik het niet bij een lesje houden, maar daar blijven rijden Haha!.

Pluspunten van deze manege naar mijn oordeel:

- Terecht een 5 sterren manege
- Zeer net, professioneel en veilig bedrijf
- Alle paarden staan er zeer goed verzorgd en netjes bij
- Goed en vriendelijk personeel
- Goede sfeer
- Goede, gediplomeerde instructie
- Mooie locatie aan het Amsterdamse bos

Om wat voorbeeldjes te geven:

Zadelkamer is zeer overzichtelijk en opgeruimd. Elk paard heeft zijn eigen, goed passende zadel. Onder de zadels liggen kwalitatief goede, comfortabele shabrakken en volgens mij worden ze ook regelmatig gewassen want ze zagen er erg schoon uit. Voor de manegepaarden die beenbeschermers nodig hebben, hebben ze een heel handig muurkastje, waar die beschermers keurig op naam in opgeborgen liggen.

Rijbaanbodems: In iedere rijbaan daar ligt een Agterbergbodem. Agterbergbodems zijn zeer aan de prijs, maar ook heel duurzaam en comfortabel voor de paarden om op te lopen. Met een goede bodem spaar je toch je paarden en ook daar is dus over nagedacht.

Al met al heb ik dus een zeer goede indruk van dit bedrijf. Ik heb hier zelf nooit gereden of gestaan, maar wel een tijd op een andere zeer goede manege gewerkt. Doordat ik dus van een hele goede manege kwam, had ik al snel een behoorlijk waardeloze indruk van andere manege's. Bij nagenoeg alle andere maneges waar ik kwam had ik zoiets van 'jakkes, dat mensen daar nu willen rijden '. Maar van manege Nieuw Amstelland had ik werkelijk direct een heel goede indruk. Ik zou daar dus echt blijven als ik jou was Ja.

JD22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 14:37

Ok, dank je wel voor je antwoord! Ik ga dinsdag lessen dus ben benieuwd. Ik ben al wel een keer wezen kijken en het zag er inderdaad erg goed uit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:41

JD22 schreef:
Lopen de paarden ook weleens los bij manege de Ruijf? Ze hebben geen weiland meer he?

nee klopt.die grond moest weg van de gemeente,maar ze komen dagelijks los in de buitenbak of binnenbak,dus beweging en vrijheid krijgen ze genoeg.

overigens is manege nieuw-amstelland ook leuk,ik kom daar ook weleens

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:22

Ik heb op nogal wat manege's gereden rond Amsterdam! De leukste manege was Ruiterstichting Amstelveen maar die is er een hele tijd geleden mee gestopt.

Nieuw- Amstelland vond ik echt vre-se-lijk! Toen mijn manege stopte heb ik o.a. daar een proeflesje gevolgd. We reden met z'n 16en (voor het mooie bedrag van €17,-!!! wel al een paar jaartjes geleden). Er waren veel manegepaarden en stallen en ze moesten eerst op een plattegrondje kijken waar mijn paard en zadel te vinden waren. De paardenindeling voor een les staat in de computer, en een sfeer van nul komma nul. Ik heb altijd op kleine, gezellige manege's gereden waar je én goed les krijgt én het gezellig is na de les!

Ik heb ook een proefles gehad op de Jong manege, ik ben toen ingedeeld op een te laag niveau dus heb me de hele les verveeld. Ook op de Amsterdamse manege (in het Amsterdamse bos) heb ik gereden, maar dat was ook niks. Wederom een grote groep, ontzettend duur en een grote bende.

Er is wel een manege waar ik ontzettend positief over ben; manege geuzeneiland in geuzeveld/ osdorp (www.manege-geuzeeiland.nl geloof ik). Het is klein maar gezellig. Ze rijden voornamelijk in de buitenbak, er is wel een binnebak maar die is heel klein. De lessen zijn klein, het maximum aantal voor een les is 7 personen maar meestal rijd je met z'n vieren of vijven. De instructeurs weten waar ze het over hebben en de paarden hebben redelijk wat kwaliteit. De zadels zijn supernetjes (en ze hebben lamsvellen onderleggers, ieder een eigen poetsset etc). Omdat het een kleine manege is kent iedereen elkaar wel. Het is een vrijwilligersmanege en er wordt dus van je verwacht dat je meehelpt met de verzorging. Dit houdt in: zelf opzadelen, voeren en de bak aanharken. Voordeel is dat je daarom een ontzettend lage contributie betaald ( ik geloof iets van €23 of €24,- ofzo) per maand en dan mag je iedere week drie kwartier in je les rijden. Je kunt ook een keertje voor een relatief laag bedrag privéles volgen op een manege paard (zo'n privéles is volgens mij nog goedkoper dan een gewone les op Nieuw Amstelland) Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de paarden in stands staan. Ze zijn geloof ik wel bezig met plannen voor nieuwe stallen. Ze hebben bijvoorbeeld wel een klein weitje waar de paarden lekker in kunnen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:17

En? Hoe beviel je les op Nieuw Amtelland? Proeflessen bij de Hollandsche zijn ook altijd mogelijk hoor!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:27

PattyOosten schreef:
De allerbeste manege in Amsterdam (en eigenlijk heel Nederland ) is natuurlijk de Hollandsche Manege. Er staan hele mooie paarden en ponies waar je heel fijn dressuur op kunt rijden.
We gaan bijna nooit buiten rijden, maar dressuren doe je toch het beste in een bak. Er is wel sprake van dat er een buitenbak in het Vondelpark komt, tegen die tijd gaan we die natuurlijk ook gebruiken.
Er wordt heel erg goed lesgegeven, en er zijn best veel instructeurs, dus je kan er altijd een vinden die je fijn les vindt geven.
Je kan er voor kiezen om elke les op een vast paard te rijden, maar echt huren en vrijrijden is niet mogelijk. Als je nog meer info over de Hollandsche wilt, kun je me PBen of zie de website: www.dehollandschemanege.nl

zomaar ff een stomme vraag hoor (heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken),maar is die film 'Kees de Jongen' op de hollandsche manege opgenomen? het kwam me zo bekent voor

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:35

Ja, die is daar voor een deel opgenomen! Mooie manege he?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:47

het is wel een heel mooie manege ja,de hollandsche manege.

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:05

Rytir schreef:
Ook op de Amsterdamse manege (in het Amsterdamse bos) heb ik gereden, maar dat was ook niks. Wederom een grote groep, ontzettend duur en een grote bende.

Ik rij nu ruim 3 jaar met veel plezier bij de Amsterdamse Manege. OK, het is er een tijdje wat rommelig geweest met de vorige bedrijfsleider en vooral de vorige eigenaar, maar sinds er nieuwe mensen in zitten merk ik steeds meer positieve veranderingen. Nieuwe zadels voor de paarden, nieuwe manegebodem, leuke nieuwe paarden, etc. etc.

Er wordt goed les gegeven en wat voor mij belangrijk is: met mooi weer gan we lekker het bos in! Geloof me, ik heb al veel maneges van binnen gezien (heb jaren op een 5-sterren manege gereden) maar hier heb ik het erg naar m'n zin!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:29

Snoevie schreef:
het is wel een heel mooie manege ja,de hollandsche manege.

en vooral goede/leuke paarden! heb er veel geleerd.

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:31

Ik ook,maar of dat nou allemaal wel zo goed was :p

Ik zou het iig niet de allerbeste manege van A'dam (laatst staan van heel NL) durven noemen, waarsch. wel de mooiste Lachen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:43

Josti schreef:
Ik ook,maar of dat nou allemaal wel zo goed was :p

Ik zou het iig niet de allerbeste manege van A'dam (laatst staan van heel NL) durven noemen, waarsch. wel de mooiste Lachen

Hoe bedoel je of dat wel zo goed was??

Nou, ik vind de paarden op de Hollandsche echt super in vergelijking met de meeste andere maneges hoor!

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:44

Ik vraag me af of de manier van (leren) rijden op de manege nou wel altijd zo goed was. Het was, en dat is ook wel logisch hoor, heel erg afgestemd op het paard/de pony waar je op reed, als je vaak op de wat "apartere" reed dan leerde je dingen waarvan ik denk die moet je niet op een privé paard oid proberen, zijn ze niet blij mee.

Ook de basis hulpen werden niet altijd even goed aangeleerd, de paarden reden (ja zoals op elke manege) in een groep en wisten meestal toch wel wat er gedaan moest worden.

Het hing trouwens ook wel heel erg af van wie je les kreeg, daar zaten (naar mijn idee) veel verschillen tussen. De 1 zei zus en de ander zo, dus ze waren heus niet allemaal slecht (heb ook hele leuke ervaringen en heus wel leren paardrijden).

Maar over het algemeen had ik het idee dat het vooral om het "leuke plaatje" ging, rond rijden leek soms wel het belangrijkste en niet de ontspanning en het goed gebruiken van de achterhand e.d.
Ook werd er veel (onnodig?) met sporen gereden in de lessen.

Tis een beetje lastig, want zal wel gelden voor alle manege's, maar ik heb het meerdere keren gemerkt als ik op een "niet-manege" paard reed, dat is zo anders..de enige manege waar ik echt ervaring mee heb is de Hollandsche, dus is die maar even de dupe van mijn manege-les-twijfels Knipoog

Dus tis eigenlijk offtopic geworden vrees ik..
Mijn mening is gewoon nogal veranderd, ook door de geldfabriek-instelling van F & A.

rosa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:59

Ik heb 2 jaar bij manege Nieuw Amstelland gereden en kan er ook alleen maar positief over zijn! De sfeer is er prima, er is een leuke kantine waar je na de les nog gezellig wat kan drinken. Ik vond het zeker niet vervelend dat het een groot bedrijf was!
En de paarden vond ik ook erg goed verzorgd, ze zien er gewoon gezond uit!
Heb je je les al gehad? Van wie had je les en vond je het leuk?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:01

Tja, denk dat wat jij omschrijft een beetje de algemen nadelen van een manege zijn. Maar als ik kijk op andere maneges vind ik toch nog steeds wel dat de Hollandsche een goede manege is. Tuurlijk zijn er nadelen, zoals dat de paarden geen weidegang hebben en dat er niet buiten gereden en gesprongen wordt. Das jammer, maar aan de weidegang wordt geloof ik gewerkt en springen en buitenrijden zijn toch niet echt mijn dingen, haha.

Vind vooral de paarden en 10x beter dan op andere maneges, ben erg blij dat ik er heb leren rijden.

Verschillen in instructeur zijn er nou eenmaal altijd wel, houd je toch.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:02

ik zou voor de hollandsche manege gaan
ik ken filip nog van vroeger en ik vind hem de beste instructeur die er is
vroeger altijd op manege filip dros gereden altijs super naar me zin gehad

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:15

nieuw amstelland is qua faciliteiten echt de beste
heb er ruim 12 jaar gereden en kind aan huis geweest
(of meubelstuk eigelijk:) )
je moet even door de bekaktheid heen prikken van sommige mensen
maar over het algemeen is iedereen erg aardig
ponys zijn erg leuk en in de zomer gaan ze regelmatig naar buiten
ook zijn er vaak extra lange bosritten waar je je voor in kan schrijven(alleen gevorderde ruiters)
qua instructeurs kan het niveau hoog zijn, maar dta ligt eraan van wie je les hebt vindt ik
ik heb altijd gereden bij ratje(nu met zwangerschaps verlof)
en bij mady
en heb daar heel veel van geleerd
wat betrefd de paarden weet ik heel weinig omdat ik altijd op ponys heb gereden omdat ik nogal niet zo groot ben Haha!
maar eh sucses met de zoektocht

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:21

Ja, Nieuw Amstelland vind ik inderdaad ook een erg goede manege. Alleen zijn de paarden daar wel wat minder kwa niveau geloof ik. Maar de faciliteiten en ligging zijn natuurlijk wel erg goed.