Lesklanten vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Lesklanten vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:43

Ten eerste; ik vraag hier om tips, geen vragen/dingen over mijn privé leven.
Voor degenen die het willen weten, ik heb defenitief besloten verder te gaan met de paarden, eerst in NL, later in het buitenland waar ik eerst een goed netwerk op wil bouwen.

Graag wil ik weten hoe ik het beste aan Lesklanten kan komen voor het geven van pony rijlessen voor beginners. Zelf zat ik al te denken aan Facebook, marktplaats. Daarnaast, waar kan ik het beste zoeken om geschikte lespony's te vinden, veel mensen willen helaas niet verkopen aan maneges.
Zijn 100 tot 200 lesklanten makkelijk haalbaar (of ong 30 als ik het eerst klein wil houden hier aan huis)?
En tot slot, is er hier iemand die misschien de freestyle opleiding en daarna orun heeft gedaan?Deze lijkt mij namelijk wel iets, omdat er veel aan grondwerk wordt gedaan. Ik heb daar wel veel behoefte aan en je haalt er je diploma mee, twee vliegen in een klap. En je hoeft niet beslist een paard mee te nemen, c-pony kan ook.

Pb mag ook :)

lovelucydan

Re: Lesklanten vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:57

Ga eerst maar eens de opleiding doen dan pas gaan lesgeven

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:59

Euhm, facebook en marktplaats zijn idd goed, maar probeer ook flyers met onderaan van die afscheur-telefoonnrs te hangen in de buurt (paardenwinkels, manages, supermarkten, ...) en vertel duidelijk aan iedereen dat je lessen geeft. Het paardenwereldje is klein en je zal versteld staan hoeveel je via-via aangeboden krijgt. bokt-onderschrift kan ook helpen.

Qua aantal klanten en pony's: hiervoor zal je wat meer info moeten verschaffen over wat je doel is en wat je faciliteiten zijn. bvb:
- geef je alleen aan beginners of ook wedstrijdgericht? en ook andere takken als western, Mennen, grondwerk, longeerlessen, lessen gericht op fysiek of mental beperkte personen, volwassenen/kinderen?
- geef je priveles of groepsles?
- geef je alleen les aan huis of ook op verplaatsing? Mogen mensen ook hun Eigen paard(en) meebrengen?
- over welke faciliteiten beschik je? binnenbak/buitenbak/... Ben je verbonden aan een manege?
- wat is je eigen ervaring met paarden en met lesgeven, diploma, wedstrijdniveau?

Mensen zullen ook eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen als ze het gevoel krijgen dat je het echt wel professioneel wil aanpakken. Door ook in je advertenties een duidelijk antwoord te geven op o.a. deze vragen, laat je zien dat je toch zeker hebt nagedacht over lesgeven en een duidelijke visie hebt.

Je begrijpt dat 30 lesklanten al heel erg veel is als je bvb alleen priveles geeft bij een kleinschalige privestalling terwijl 100 klanten op een manege best wel snel te behalen zal zijn. Ook qua paarden zal een particulier sneller geneigd zijn om zijn paard te verkopen in het eerste geval dan voor een doorsnee manege. Daarvoor zal je dan weer vooral handelaars af moeten gaan. Maar wat voor paarden zoek je? Oudere beginnerspaarden of ook dieren waarmee er wedstrijdgericht getraind zou kunnen worden?

tot slot: heb je al ervaring met lesgeven? vaak is het handig om eerst een clienteel op te bouwen als lesgever in bvb een manege en daarna - als je naam hebt - meer de prive in te gaan of zelf te beginnen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 23:16

Wil zeker lesgeven aan kinderen, ze de basis leren, stap, draf en galop, sturen, opzadelen en dat soort dingen, in groepjes.
Liefst heb ik de pony's zo jong mogelijk, min 6, max 11 ong, zodat ze nog lang meekunnen.

Ik heb weleens een vriendin geholpen met rijden, maar verder nog nooit les gegeven.

De meesten waar ik vroeger les van kreeg, hadden geen diploma... ik zat te denken aan €7,50 per uur en met diploma €45 per maand

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:35

Hmmm... ik raad je aan om toch eerst wat ervaring op te doen met echt lesgeven. Je zal zien dat je jezelf hierin ook nog zal moeten finetunen. Klanten komen ook niet direct, je moet meestal je naam wat opbouwen.

Prijs per maand is moeilijk omdat niet iedereen eenzelfde aantal x per week zal lessen. Dan is betalen per les of 10-rittenkaart handiger. Mijn lesgeefster heeft haar brevetten, maar ook geen lesgeefdiploma. Wel wedstrijdervaring en ruimschoots ervaring met paarden doorrijden. Ik betaal 15 euro per uur voor priveles en vind dit een hele mooie prijs, zelfs eerder goedkoop.

Ik weet niet wat jou niveau is met paarden? In mijn opinie zou je wel minstens een (lease-)paard moeten hebben en zelf toch wel M niveau zijn voordat je echt verder kan gaan in lesgeven. Dan kan je echt wel minstens 12,5-15 euro per uur vragen. met 7,5 ga je wss niet eens uit de kosten komen vrees ik. Groepsles en priveles zijn meestal ook verschillende tarieven.

Als je vooral beginners doet, zouden oudere ponies eerder een voordeel zijn qua vertrouwen van kindjes en ouders. Ik zou beginner niet zo snel op een paard van 6 zetten dan op een paard van bvb 17 (uitzonderingen daargelaten). Is meestal ook gemakkelijker aan te geraken, aangezien veel mensen gewoon een goede thuis zoeken voor hun oude pony terwijl voor een gezonde jonge vaak de hoofdprijs wordt gevraagd. Is wel opnieuw afhankelijk van hoe vaak ze moeten werken en hoe je de dieren verzorgt en huisvest.

Let wel - eens je de basis hebt aangeleerd, zouden de kinderen ook nog wel bij jou terecht moeten kunnen voor de moeilijkere oefeningen en het echt leren rijden. Anders moet je elke x maanden mensen wegsturen wegens 'te gevorderd' en nieuwe klanten zoeken.... Wandelingen organiseren kan trouwens ook nog een fijne bijverdienste zijn?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:40

Hoi TS.

Ik zou nog even een stap terug doen. Even niet kijken hoe je klanten gaat vinden en hoeveel je per uur gaat vragen, maar wel:
- Wat heb ik nodig om dit op te starten? Hoeveel gaat dat kosten?
- Wil ik 24/7 met mijn terrein + paarden bezig zijn? Kan ik dat aan? Emotioneel, fysiek...
- Hoe zit het met concurrenten in mijn omgeving? Wat kunnen zij bieden wat ik niet kan bieden? Oftewel: Is er genoeg animo in mijn omgeving?
- Ben ik zelf goed genoeg in lesgeven en met paarden?
- Wat worden mijn vaste lasten aan de ponies? Dus ook voer, huisvesting, inentingen, hoefsmid, supplementen.. En daarnaast: Het terrein? Onderhoud, bak, verzekeringen
- Hoeveel uur kunnen die ponies per maand lopen? Wat als er 1 uitvalt? Wat als de dierenarts moet komen?
- Wat zijn de aanschafprijzen voor deze ponies? + tuig?
- Hoe zit het belastingtechnisch?

oftewel: Wat moet ik investeren?
Daarna kan je gaan rekenen hoeveel je moet verdienen om hiermee quitte te draaien, en daarna hoeveel je per maand ong moet verdienen voor jezelf.

En hoe veel kan jij een lesklant bieden? Wanneer is iemand niet meer 'beginner-af' en kunnen ze niet meer bij jou terecht voor les? Tegen die tijd zijn ze vast gehecht aan de ponies.... dus zouden ze geen plaats zoeken waar ze wel de mogelijkheid hebben om door te groeien?

Daarnaast, wat doe je om de ponies gezond te houden? Ga of laat je ze bijrijden, zodat ze hun lichaam goed leren gebruiken? Dan kunnen ze dat uur dus niet worden ingezet voor les. Bedenk ook wat er gebeurt als een pony om welke reden niet meer geschikt is om lessen mee te geven. Je ponies zijn je inkomen, en eentje die geen geld oplevert moeten de anderen voor opdraaien.. Wat doe je daarmee?

Diploma is tegenwoordig noodzakelijk ivm verzekeringen, als bijvoorbeeld 1 van jouw lesklanten een ongeluk krijgt met een pony.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:41

Zeer onrealistisch plan. De meeste mensen die les geven hebben diplomas, rijervaring op niveau of het liefst beide.

Jij hebt als ik me niet vergis geen van beide. Denk je echt dat je mensen iets kan leren terwijl je zelf niet meer kan dan stappen aan de longe?

Ik geef het weinig kans dat je uberhaubt klanten gaat vinden. Maar als dat zo is ga je niet rondkomen van 7.50 per uur, hou je rekenibg met het feit dat je ook belasting moet betalen?!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:55

De beste tip die ik je kan geven vanuit mijn omgeving is: zorg dat je zelf goede resultaten behaalt in de wedstrijdsport.

Een goede vriendin van me adverteert nooit via social media oid, maar ze krijgt de lesklanten niet bijgehouden. Dat gaat allemaal via-via, en omdat ze zelf op hoog niveau in de springsport rijdt. Overigens bestaat haar grootste klantenbestand ook uit kinderen, een groot aantal beginnertjes die leuk willen ponyrijden, maar ook fanatieke ruitertjes die net zoals hun lesgeefster de springsport in willen. En voor die getalenteerde, ambitieuze lesklantjes biedt ze dan ook die mogelijkheid: ze heeft een C-pony waarmee ze eventueel op wedstrijd kunnen, waarbij ze dan ook ondersteuning ter plaatse biedt.

Zij geeft overigens alleen privéles, en eventuele nieuwe lespony's worden onbeleerd aangekocht voor een appel en een ei, en door haarzelf opgeleid (mits ze erop past, en anders ben ik de dupe met mijn 1m59 :') )

Vergeet ook niet: je kunt nog zo'n brave pony hebben, je moet ook een ervaren ruiter (bij voorkeur jijzelf) hebben om ze af en toe weer even bij te rijden, zodat er geen verkeerde dingen insluipen. En ook brave pony's kunnen wel eens de kolder in de kop krijgen, dan moet jij als lesgeefster er even op tot ie weer betrouwbaar genoeg is voor je leskindje.

Zorg ook dat je in orde bent met verzekeringen, belastingen en dergelijke.

Voor de gemiddelde persoon zijn lesjes een leuke bijverdienste, maar weinig mensen kunnen ervan leven! Ook genoemde vriendin doet dit slechts als bijverdienste, terwijl zij één van de meest kundige en hardwerkende paardenmensen (en instructrices) is die ik ken, en een bedrijf heeft met een stuk of 28 eigen paarden (fokkerij, trainstal, af en toe wat handel) en dus best bekend is onder paardenmensen in deze regio - er wordt al snel naar haar verwezen als iemand rijles zoekt voor zijn/haar kind (of zichzelf).

Dus, wil je leuk een extra zakcentje verdienen (als dat überhaupt kan, aangezien je eerst zo te horen nog moet investeren in een diploma, verzekeringen, materiaal + pony's)? Lekker doen.

Wil je ervan leven en zie je jezelf een hele commercie rond jouw diensten uitbouwen (want met lesjes alleen kom je er echt niet)? Dan hoop ik voor je dat je én erg getalenteerd bent, én een flink startkapitaal hebt, én bereid bent om héél hard te werken.

Als het voor iedereen zomaar weggelegd was, verdienden we namelijk allemaal ons brood met de hele dag tussen de pony's zitten :Y)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:00

Ik denk dat je veel te ver vooruit kijkt. In je andere topics geef je aan dat je je paarden niet te baas bent en dat je alleen kan stappen aan de longe?

Ik zou eerst eens flink wat ervaring op doen met paarden en les nemen.
En misschien dat je daarna eens kan kijken hoe het zit met zelf les geven.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:01

Gucci_ schreef:
Ik heb weleens een vriendin geholpen met rijden, maar verder nog nooit les gegeven.

Kan je niet een aantal vrienden/kennissen paar gratis lesjes aanbieden en eerst even zien of je het wel leuk vind

Heb even naar je andere topics gekeken. Deze sprong in het oog
Gucci_ @ [OPG] Te gespannen

Ik zou nooit, maar dan ook nooit les will krijgen van iemand die zelf niet durf te rijden?!

Sorry dat is hard. Maar je moet even eerlijk met jezelf zijn. Als jij bang bent ga je dit overbrengen op je klanten.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:05

Eens met FatCat. Een instructrice die zelf zoveel last heeft van angst, kan echt niet, om zóveel redenen. En ik ben de laatste om angst an sich te veroordelen hoor, dus neem dit niet op als persoonlijke kritiek! Je kunt op die manier alleen écht niet gaan lesgeven.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:06

Catnip schreef:
Eens met FatCat. Een instructrice die zelf zoveel last heeft van angst, kan echt niet, om zóveel redenen. En ik ben de laatste om angst an sich te veroordelen hoor, dus neem dit niet op als persoonlijke kritiek! Je kunt op die manier alleen écht niet gaan lesgeven.

Leuke profile pic en naam Catnip :D

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:07

FatCat schreef:
Catnip schreef:

Leuke profile pic en naam Catnip :D

Right back at you :D

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:07

Sorry TS, maar ik zou eerst veel meer ervaring op doen in de paardenwereld.
Helemaal niet flauw bedoeld, maar ik zou (als ik er een had) mijn kind niet toevertrouwen aan een instructrice/manege zoals jij dat voor je ziet.
Ik hoop dat je in de toekomst je dromen na kan jagen, maar op het moment is het simpelweg veel te vroeg.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 00:20

Ik ga mee met bovenstaande. Je moet beter zijn dan gemiddeld om van een baan als instructrice te kunnen leven en 7,50 per uur is meer dan niets, maar als zelfstandige zul je 2-3 keer zoveel moeten omzetten om rond te komen. Meer nog om er een goed leven voor jezelf en voor je paardjes mee te verdienen en enigszins te kunnen investeren in je sociale zekerheid. (pensioen, evt. arbeidsongeschiktheid)
Het is niet heel realistisch. Hooguit als bijbaan die je uitbouwt naar meer als blijkt dat het succesvol is.
Als je het echt wilt? Ga werken op een stal, doe ervaring op. En haal een diploma.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 03:44

Het is al een keer genoemd, maar ik herhaal het toch nog maar even. Om jezelf (en je bedrijf) te kunnen verzekeren moet je een instructeursdiploma hebben. Je geeft aan de opleidingen wel te willen gaan doen, maar over wat voor tijdsbestek hebben we het dan? Ik weet niet hoe oud je nu bent en of je werkt, nog op school zit of anders. Dat zou toch echt eerste prioriteit moeten zijn. Je kunt gerust eerst aan die opleiding beginnen, gaandeweg kom je er dan vanzelf wel achter of je het echt leuk vindt en het ziet zitten om er je werk van te maken.

Ga eens langs een manege, vraag of je mee mag lopen op de drukke dagen en kijk en luister.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 05:37

En weer een pennydroom valt in duigen..

Lijkt zo romantisch om les te geven aan kleine kinderen, maar er komt zoveel bij kijken! Een tijd geleden stond er bij ons op stal in de nieuwsbrief dat als je als pensionklanten elkaar helpt met tips geven tijdens het rijden, dat als lesgeven gezien wordt. Als er dan een ongeluk gebeurt, kan de verzekering heel moeilijk gaan doen.
Pas hier dus mee op en ga zeker niet onverzekerd lesgeven!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 05:48

Ga eerst een tijdje meelopen op een bestaande manege en haal een diploma om les te kunnen geven. Dan kan je zien of het werkelijk wat voor jou is om te gaan doen later.

Je hebt een mooie droom maar qua uitwerking gaat het nog wel even duren voordat je de know how hebt om werkelijk te kunnen starten.

Heb je al een locatie, of wil je in een weitje starten?
Je wilt later naar het buitenland vertrekken, ga je dan al je pony's meenemen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 06:42

Daarnaast, denk je alles alleen te kunnen doen? Zeker bij groepslessen met beginners is dat erg lastig.
Alles moet opgezadeld worden, kinderen moeten opstappen, sommige vinden het misschien eng en willen in het begin van de les nog even vast gehouden worden, lessen moeten afgerekend worden, ga je ook voor een kantine met versnaperingen zorgen??, dat gaat lastig allemaal tegelijk.

En hoe verdeel jij je tijd als er iemand van een pony valt in een groepsles? Heb je al een bhv/ehbo diploma?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:30

Gucci_ schreef:
Ten eerste; ik vraag hier om tips, geen vragen/dingen over mijn privé leven.
Voor degenen die het willen weten, ik heb defenitief besloten verder te gaan met de paarden, eerst in NL, later in het buitenland waar ik eerst een goed netwerk op wil bouwen.

Graag wil ik weten hoe ik het beste aan Lesklanten kan komen voor het geven van pony rijlessen voor beginners. Zelf zat ik al te denken aan Facebook, marktplaats. Daarnaast, waar kan ik het beste zoeken om geschikte lespony's te vinden, veel mensen willen helaas niet verkopen aan maneges.
Zijn 100 tot 200 lesklanten makkelijk haalbaar (of ong 30 als ik het eerst klein wil houden hier aan huis)?
En tot slot, is er hier iemand die misschien de freestyle opleiding en daarna orun heeft gedaan?Deze lijkt mij namelijk wel iets, omdat er veel aan grondwerk wordt gedaan. Ik heb daar wel veel behoefte aan en je haalt er je diploma mee, twee vliegen in een klap. En je hoeft niet beslist een paard mee te nemen, c-pony kan ook.

Pb mag ook :)

Ga eens een jaartje vrijwillig mee lopen op een manege..assisteer de instructeur en kijk en leer zou ik zeggen. Werk ondertussen aan je eigen "issues" en kijk over een jaartje waar je staat en wat je vervolgstappen zullen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:47

Ik vind het heeel onverstandig om nu kinderen les te willen geven, zonder enige ervaring etc. Jij hebt helemaal geen diploma's maar zal wel goedkoop zijn waardoor ouders het misschien wel aan willen/durven gaan, tot er ongelukken gebeuren. Volgens mij wat ik er ooit van wist is de verzekering niet erg blij met je als je zonder diploma's les gaat geven en er dan op jou terrein ongelukken gebeuren...
Ik snap het ook niet helemaal moet ik zeggen, je hebt geen ervaring, alleen met een vriendin 1 keer tips geven en nu wil je als manege verder? Met alle respect hoor maar alsjeblieft ga eerst ervaring opdoen en haal een diploma...
En ben het ook wel eens met hierboven Elisa2, ga eerst een jaartje ergens mee lopen en kijk dan verder..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:08

Ja, dit klinkt als een bijzonder verhaal...

Je moet zelf echt goed met paarden om kunnen gaan voordat je iemand anders les kan geven.

Zelf ben ik instructeur en ik vraag 20 euro per uur. Met 7,50 per uur ga je echt niet uitkomen. Je moet er zelf wat aan overhouden, je moet je ponies eten geven, hoefsmid/dierenarts en je moet de stal en bak betalen.

En het vinden van goede, betrouwbare manegeponies is erg lastig. En als jij jonge kinderen op aantoonbaar niet-brave ponies laat rijden en de kinderen vallen er af in je les en jij hebt geen instructeursdiploma dan heb je qua aansprakelijkheid echt een probleem.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:17

Als je zo bang bent (zoals in het andere topic aangegeven) dan kan je ook nooit een opleiding voltooien, want tijdens de ORUN opleiding moet je ook rijden, en dan niet alleen stappen met iemand ernaast.

Zoals de rest ook aangeeft, ga eerst eens echt werken met paarden op een manege en dagelijks met paarden omgaan (verschillende) en kijk dan nog eens of dit is wat je echt wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:18

200 klanten? Dus jij gaat 40 uur per week les geven aan 5 mensen per keer dan? Want dat zijn 200 klanten indien die wekelijks willen komen. Denk je ook niet dat dat niet echt realistisch is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:21

En denken dat je rond kunt komen van alleen lesgeven is onrealistisch. Dat gaat niet lukken. Het lesgeven is leuk voor erbij, maar ik ken haast niemand die alleen rond kan komen van lesgeven zelf.