Ik had weer een proefje vandaag,maar alweer niet gehaald. Dit is de 2de keer al. De fnrs jury bij ons is vrij streng. Help?! Wat moet ik doen wil echt naar de f6!
nuscaniels
Geplaatst: 03-07-16 18:21
Wat staat er op je protocol. Als dezelfde "fouten" erop terugkomen zou ik daar in overleg gaan met je instructrice. Zij kan je leren hoe je dat de volgende keer beter moet doen.
bruintje123
Geplaatst: 03-07-16 18:22
Helaas, wat jammer. Maar zo werkt dat helaas met wedstrijden rijden. Ben maar blij dat de jury streng is, dan leer je het meeste. Kijk goed naar welke punten hij streng heeft beoordeeld en ga daar samen met de instructrice op oefenen.
Succes!
Anoniem
Geplaatst: 03-07-16 18:22
Tsja, als F5 niet lukt lijkt het mij dat F6 ook problemen op gaat leveren. Gewoon lekker lessen en leren van je protocol
maximuss
Geplaatst: 03-07-16 18:23
Wat je moet doen? Wat dacht je van beter rijden, dat werkt meestal ...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 03-07-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 03-07-16 18:23
maximuss schreef:
Wat je moet doen? Wat dacht je van beter rijden, dat werkt meestal...
Zo hallo shot's fired
Jodhi
Geplaatst: 03-07-16 18:24
Ik heb de F5 ook niet gehaald, de eerste keer.. Terwijl de proef prima ging. Tweede keer ruim gehaald, zelfs derde geworden met 220 punten, maar de proef ging een stuk slechter dan die ik niet gehaald had..
Kan dus heel erg aan de jury liggen, maar sommige paarden zijn ook gewoon lastiger proeven. Misschien kijken in je protocollen of je dezelfde fouten had als de vorige keer.
maava
Geplaatst: 03-07-16 18:25
maximuss schreef:
Wat je moet doen? Wat dacht je van beter rijden, dat werkt meestal...
Je bent 27 wow.
Wat staat er op je protocool TS? Dan kan je in overleg met je instructeur mee aan de gang om dat te verbeteren.
maximuss
Geplaatst: 03-07-16 18:28
Lange teentjes hier ... Hoe je het ook draait: een strenge jury kan niet om een goed gereden proef heen... Elk gezond paard kan een fijne f proef lopen dus dan kom je automatisch bij de ruiter uit en ja dan is het gewoon een kwestie van beter rijden...
Kijken naar je protocol, waar aan gewerkt kan worden, waar de punten (/cijfer? Geen idee hoe het werkt met wedstrijden) hoger kunnen. Ook zou je misschien na de wedstrijd naar de jury toe kunnen gaan en vragen wat er beter kan. En aan je instructeur vragen wat hij/zij vind, en of hij/zij nog verbeterpunten heeft.
Neem je protocol inderdaad eens mee naar de les en ga samen met je instructrice oefenen op de onderdelen die nog niet zo goed gingen. Is je proef toevallig wel eens gefilmd? Laat anders de volgende keer je proef eens filmen, zo kun je later nog eens terug zien wat je nou precies gedaan hebt. Vaak voelt het terwijl je aan het rijden bent anders dan dat het er uit ziet als je er naar kijkt(heb ik zeker vroeger wel eens gehad). Mij heeft het in ieder geval wel geholpen om beter te gaan kijken naar mijn eigen proef. Vaak zie ik op de film dingen terug die ook als commentaar op mijn protocol staan en daar kun je een hoop van leren!
Bedoelde het als serieus advies. Goed langzaam door blijven ademen, daar word je vaak zelf rustiger van, waardoor je paard ook minder van je stress mee krijgt. Mijn 'wedstrijdstress' zit heel erg hoog, het rustig houden van m'n ademhaling werkt daar enorm bij.
Het probleem is dat ik mn adem niet onder controle krijg, waardoor ik daarna alsnog patat met bamihapjes niet meer opkrijg van de zenuwen.
xchey
Geplaatst: 03-07-16 22:38
maximuss schreef:
Wat je moet doen? Wat dacht je van beter rijden, dat werkt meestal ...
Ohh snap
Het klinkt een beetje bot maar eigenlijk is het wel zo. In de F proeven, zeker in de lage wordt eigenlijk niet echt wat gevraagd van je paard, dus het enige wat jij hoeft te doen is netjes je figuren rijden, op de letters rijden, voltes mooi rond etc, op het goede been lichtrijden, in de goede galop, de stelling de goede kant uit, en verschil in de middengangen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar als je dat doet kan je makkelijk je punten halen! In elk geval veel oefenen en succes de volgende keer
Myhorse20
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-16 22:39
Oke bedankt.
F_T
Geplaatst: 03-07-16 22:41
Wat bedoel je precies met geen resultaat? Blijkbaar niet het gewenste resultaat?
Maar in principe is er altijd resultaat. Je doet weer een ervaring op. Je hebt een leuke dag. Je krijgt een protocol met tips.
Zie een wedstrijd maar niet als iets voor 1 dag. Zie iedere wedstrijd of proefje maar als training voor de volgende wedstrijd of proef. Op die manier zit er minder druk en stress achter. En het klopt natuurlijk ook gewoon...
Dus dat is een heel mooie aanwijzing voor de komende tijd. In je lessen goed gaan leren hoe je kunt zien (en later voelen) of je op het goede been lichtrijdt.
Ik denk dat zo'n Jury ook wel openstaat voor tips.
Ga nadat je jouw protocol heb gekregen terug naar de jury voor tips. wie weet kan hij/zij je wel wat meegeven. Die tips kan je weer doorgeven aan je instructeur zodat die jouw kan helpen tijdens de lessen.