Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:52

Hallo allemaal,

Ik sta met mijn eigen paard getal op een pensionstal waar ook een manege is, ook vanavond zag ik weer een van de manege paarden, een mooie bruine ruin helemaal bezweet en vies van het rijden in de bak in de wei staan. Ik verbaas me er dan toch altijd behoorlijk over waarom de laatste ruiter het paard niet even schoonspoelt of er tenminste een borstel overheen haalt voordat ze hem terugzetten op zijn plek! Ik vraag me af, is dit onkunde van de ruiter? Of dragen zij niet voldoende zorg voor het paard?

Ik ben heel benieuwd hoe bokt hier over denkt, hoe gaan de meeste manege ruiters met hun paarden om?
Vind je dat je zelf verantwoording hebt voor het paard tijdens, voor en na je les? Of vind je dit de verantwoording van de manege eigenaar?

Ik zie altijd grote verschillen tussen de omgang van ruiter en eigen paard, en manegeruiter en manege paard.
Ik merk in mijn omgeving dat mensen met een eigen paard toch meer aandacht besteden aan de verzorging van het paard, tijdens voor en na het rijden. Dit mis ik helaas bij veel manege ruiters!

Hoe kijkt bokt hier tegenaan?

Evelien__

Re: Manege ruiters en hun omgang met manege paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:56

Vind het maar een kwestie van respect voor het dier zelf dat je ervoor zorgt dat hij proper terug in z'n stal kan.
Je mag er tenslotte een uur ook op rijden.

Verschilt ook enorm per mens hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:57

Meestal als ik privéles heb kom ik eerder om paard te borstelen en als ze niet meer hoeft te lopen dan verzorg ik haar ook na. Bij de gewone les loopt ze meestal al. Maar ik vind het ook een kleine moeite om even na te verzorgen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:59

Als een paard bezweet is,lekker laten rollen. Een prima massage en cooling down. Ik zie het probleem niet.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:02

Ik denk dat manegeruiters vaak niet een paard af mogen spoelen.

Ik ben zelf ook een manegeruiter. "Vroegah" reed ik nog wel met eogen paarden maar door angst hebben we deze verkocht en moest ik maar op een manege rondrijden (heb nog wel kleine ponys). Ik poets mijn lespaardje wel vaak nog even na.
Waar ik rijd gaan ze over het algemeen er wel netjes mee om, (wat ik meekrijg) word vaak na geborsteld.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:05

Ik denk dat het een beetje onwetendheid van de manegeruiter is. Kunnen zij waarschijnlijk niks aan doen, als het hun niet verteld word weten ze het niet. Ik vind het de taak van de manege om dat met hun ruiters te delen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:06

Ik maak mijn paard ook niet schoon na het rijden? In de zomer spoel of spons ik hem wel, maar na het rijden geen polonaise meer aan zijn lijf. Meestal laat ik hem na het rijden ook nog even rollen in het zand en als dat niet kan dan maakt ie zichzelf wel vies op stal, hoe ik hem ook achter laat. Zijn bijnaam is niet voor niets 'varkentje'.

Is op de manege ook normaal; instructeur geeft in de ruiperiode vaak aan dat ze het prettig vindt als de paarden na het rijden nog even extra gerost worden en in de zomer zegt ze dat er gesponst of afgespoeld moet worden.

Overigens 'grappig' verhaaltje. Toen ons paard van manegepaard ons paard werd kregen we heel snel complimenten dat hij er zo goed uitzag, het leven van een eigen paard was volgens veel mensen zichtbaar beter. Paard staat op dezelfde stal (alleen aan de andere kant), krijgt hetzelfde te eten en drinken en zijn stal wordt net zo vaak gedaan. Enige verschil: wij poetsen minstens 6 keer per week grondig (minimaal ros, harde borstel, zachte borstel). Ik merk dus wel dat sommige mensen dat te veel werk vinden en het dus bij een harde borstel laten, maar ik ken ook mensen met eigen paarden die hun paard zomer en winter onder een deken zetten zodat ze niet zoveel hoeven te poetsen, of alleen de zadelplek even met een harde borstel afdoen, dus of dat nou een manege-ding is? Ik denk het niet.
Overigens helpen we op stal bij de beginnerslessen voor volwassenen en leren we het de mensen echt wel goed aan. Bij de kinderlessen loopt er altijd begeleiding en zijn er poetscursussen, dus het is niet dat we het niet proberen aan te leren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:06

Ik spoel mijn eigen paard ook bijna nooit af na het rijden. Ook niet als ze erg bezweet zijn. Ik laat ze lekker rollen en als ik de volgende keer ga poetsen maak ik ze weer wel schoon.
Toen ik nog op de manege reed deed ik als het paard erg nat was "droog" wrijven met stro meer ook niet. Dat borstelen heeft niet zo veel zin als ze bezweet zijn dan moeten de haren juist omhoog komen om ze goed te laten drogen. Om ze dan plat te leggen is vervelend voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:12

Laten rollen of droog wrijven met stro, dat was wat wij vroeger op de manege moesten als een paard te bezweet was. 25 jaar geleden hadden de meesten zelfs niet eens een wasplaats voor paarden. Waar ik reed, waren ze fier op het feit dat zij als eerste in de regio een solarium hadden hangen. In de zomer werden, alleen als het echt heet was, de benen gekoeld met de waterslang, of we stapten een paar keer door de waterbak.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:12

Ik denk dat het op veel maneges ook een kwestie van onkunde en niet mogen is. Ik heb pas toen ik paarden ging verzorgen geleerd dat je paard schoon en droog moest zijn voor ze een deken opkregen etc. Het zijn kleine maar toch hele belangrijke dingen waar ze op veel (niet allemaal natuurlijk, er zijn vast ook maneges waar dit prima geregeld is) maneges weinig/geen aandacht aan besteden. En imo is dat ontzettend zonde omdat het gewoon bij de basis van paardrijden hoort. En waarschijnlijk zal 9/10 van de manegeruiters het ook geen enkel probleem vinden om het paardje waar ze op gereden hebben na te verzorgen.

Ik poets ponylief ook niet schoon na het rijden hoor. Zomers spoel ik haar wel lekker af als ze bezweet is maar anders mag ze lekker rollen en gaat ze weer het land op. Tenzij ze haar deken op moet, dan haal ik nog even een borstel over haar heen zodat ze schoon is als haar deken opgaat. :)

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:20

Ik gok ook gewoon onkunde.

Ik denk wel dat het per manege verschilt.
Bij ons op stal wordt vanaf het begin al nadruk gelegd op het goed verzorgen van de pony en de spullen die je gebruikt. Sowieso worden de pony's grondig geborstelt voor het rijden, na het rijden nog even met de harde borstel eroverheen (en even de hoeven nakijken op steentjes als we buiten zijn geweest). Na het rijden dus niet uitgebreid, omdat er al de hele dag aan de pony's wordt gezeten etc.

Mijn manege is wel echt heel klein, dus ik denk dat de ruiters daar sowieso meer aandacht krijgen wat verzorging betreft dan op grotere manege's, vooral omdat er naar mijn idee meer tijd voor is.

Ook raden wij de kinderen en hun ouders altijd aan om een halfuur van te voren op stal te zijn, zodat er zat tijd is om voor de pony te zorgen.

Maar goed, een bezweet paard buiten zetten is denk ik niet zo erg, kan hij lekker rollen.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:29

Nu weer manegeruiter en bij ons wordt goed uitgelegd aan de jongere ruiters waarom de verzorging zo belangrijk is zowel van het tuig als van het paard. Nu worden de paarden door de ruiters vaak wel goed verzorgd, maar het tuig...OEI!
Gewoon niet goed terughangen, bit niet netjes schoonmaken...of om 10.01 aankomen als je om 10.00 les hebt omdat je er toch wel 1 kan overnemen terwijl er dan nog 4 'verse' paarden op stal staan...Zonde, zonde....

Afspuiten doen we pas na toestemming van de manege eigenaar eigenlijk, maar ik haal altijd wel n borstel erover heen voor en na het rijden. Sja kijk er niet anders naar qua verzorging als dat ik deed met m'n bijrijdpaardje. Hoort er gewoon bij.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:32

Ik heb juist het idee dat het andersom is: mensen met eigen paarden die nauwelijks interesse hebben om hun paard een beetje te borstelen.. zolang de plek waar het zadel ligt maar schoon is is het goed genoeg, aan uitgebreid borstelen wordt geen aandacht geschonken. Terwijl de manegeruiters maar één keer in de week komen en daar zoveel mogelijk uit willen halen, zodat het paard spik en span is.. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:49

Aangezien mij in mijn manege jaren nooit verteld is dat je dat moest doen (moest dus ook niet). Je mag niet zomaar een uur bij dat paard in de stal staan poetsen, of afspoelen. Dat is inderdaad niet normaal. Vaak moet je van te voren ook niet onder het zadel plek poetsen terwijl dat toch wel erg normaal is voor ons.

Het is dus echt onkunde en onschuld van de ruiters.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:50

Narya schreef:
Ik heb juist het idee dat het andersom is: mensen met eigen paarden die nauwelijks interesse hebben om hun paard een beetje te borstelen.. zolang de plek waar het zadel ligt maar schoon is is het goed genoeg, aan uitgebreid borstelen wordt geen aandacht geschonken. Terwijl de manegeruiters maar één keer in de week komen en daar zoveel mogelijk uit willen halen, zodat het paard spik en span is.. :j

In mijn manege jaren was het altijd: zadel er op en gaan. Wist ik veel, niemand die wat zei. Hoe sneller hoe beter. Nu ik driemaal per week naaf stal kom poets ik veel uitgebreider, was ik ook en poets ik desnoods tuig op. Bij mij was het dus wel degelijk andersom.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:51

onze manege is hier wel een goeie in! Paarden mogen 1 tot 2 keer per dag rijden als het niet anders kan 3 keer maar komt zelden voor. Meestal zit er minimaal uur tussen (heeft ie dan pauze).
Paarden moeten we voor het rijden goed poetsen, spullen netjes achterlaten (borstels etc) na het rijden als ze bezweet zijn paarden afsponzen, dekjes over de staldeur hangen voor te drogen, zadel in zadelkamer op hun plek bit goed afspoelen anders krijg je op je kop. Kleine moeite voor alles en is hier altijd alles super schoon en netjes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:53

Ik doe het ook lang niet altijd en ik ben geen manegeruiter meer. :Y)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:54

kelseyclover schreef:
onze manege is hier wel een goeie in! Paarden mogen 1 tot 2 keer per dag rijden als het niet anders kan 3 keer maar komt zelden voor. Meestal zit er minimaal uur tussen (heeft ie dan pauze).
Paarden moeten we voor het rijden goed poetsen, spullen netjes achterlaten (borstels etc) na het rijden als ze bezweet zijn paarden afsponzen, dekjes over de staldeur hangen voor te drogen, zadel in zadelkamer op hun plek bit goed afspoelen anders krijg je op je kop. Kleine moeite voor alles en is hier altijd alles super schoon en netjes!

Dat is netjes!

anna_gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:55

Toen ik nog op de manege reed (januari ben ik gestopt)ging het als volgt
Ik had om 5 uur les dus ik kwam kwart over 4 aan
Ik liep Door de stal en begroette de paarden daarna ging ik kijken op welk paard ik moest rijden.Dam pony pakken half uurtje poetsen als het 10 voor 5 was opzadelen.Als ik snel klaar was maakte ik nog een vlechtje in de staart ofzoiets.als de les klaar was even poetsen en Evt vlechtjes eruit halen. bitje spoelen en alles weghangen en paard terug naar stal brengen. En in de zomer (als het mocht) even lekker afspuiten.

Zo ging het bij mij meestal elke keer.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:01

Heb op verschillende maneges gereden en ben achteraf echt niet heel blij met wat ik soms heb geleerd (overigens ook niet met wat ik leerde bij sommige bijrijdpaarden), maar niet poetsen was er toch echt nergens bij.
Heb regelmatig ook wel het idee dat mensen hier op bokt alles maar aangrijpen om maneges te kunnen bashen.. Terwijl sommige dingen simpelweg aan de mensen liggen. Ik ken manegeklanten die een uur voor hun les op stal zijn en mensen met een eigen paard die 5 minuten uittrekken voor poetsen en zadelen en andersom. Dat ligt aan die mensen en hun verantwoordelijkheidsgevoel, niet of ze wel of geen manegeruiter zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:35

Vermenselijk je het paard nu niet heel erg? Bij warm weer en flink zweten is afsponzen/afspoelen inderdaad wel lekker, maar bij veel maneges mag dit volgens mij niet zomaar.

Maar wat heeft poetsen na het rijden voor zin? Ik vind het belangrijker dat de pony goed is uitgestapt en op adem is gekomen. Een ietwat bezweet paard poetsen gaat toch niet fijn? En daarbij gaat hij in de wei vast toch snel rollen en dat is veel fijner dan een poetsbeurt na het rijden. Net of de pony last heeft van zand of vuil op zijn vacht als hij op stal staat of in de wei!?
Belangrijk is om voor het rijden goed te poetsen, zodat er geen vuil tussen de vacht en het tuig zit wat kan gaan schuren.

Mijn dochter is er een half uur voor de les en poetst de pony dan uitgebreid (rosborstel, harde borstel, zachte borstel, manen kammen en staart uitpluizen) en krabt de hoeven. Na het rijden krabben we de hoeven in de bak en zadelen we in de stal af. Het dekje gaat onder het zadel uit en wordt uitgehangen en het bit wordt afgespoeld, maar de pony krijgt een aai en een paardensnoepje en daar doen we verder niets meer aan qua poetsen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 07-05-16 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:41

Op de laatste manege waar ik heb gereden werd er heel goed gelet of het paard goed gepoetst werd. Er werd en wordt daar nog steeds van je verwacht dat je min. een half uur van te voren aanwezig bent. Kan dit niet door school of dat er iets tussen komt wordt er van je verwacht dat je even een belletje doet dat je later bent zodat ze daar je paard vast kunnen poetsen. Dit door de ruiters waarvan het paard al in de les daarvoor loopt of anders door het personeel zelf.
Je wordt daar zelfs terug gestuurd naar stal als er wordt gezien dat je paard niet goed gepoetst is. Dan mag je het helemaal afzadelen, opnieuw poetsen en weer opzadelen.

Ik denk dat het ook per manege verschilt. Je hebt idd verschil in ruiters maar ook in maneges. De ene manege is hier strenger en duidelijker in dan de andere.
Ik kreeg laatst (mijn nichtje rijd op de manege in kwestie) zelfs de vraag of het manegepaarden waren of eigen paarden, hij zag het verschil niet omdat ze er allemaal zo netjes bijlopen. Als hij goed had opgelet kon hij het enkel zien aan de zadeldekjes waar het logo op staat van de manege..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:48

Het grootste verschil in uiterlijk tussen manegepaarden en eigen paarden is vaak ook doordat eigen paarden vaak geschoren worden en onder dekens staan. Manegepaarden worden meestal niet geschoren en staan ook meestal niet onder dekens in het najaar/winter/voorjaar.
Een korte vacht ziet er gewoon luxer uit dan een wintervacht, maar dat is iets wat wij mensen mooi vinden en praktisch vinden. Met gemiddeld werk kunnen de meeste paarden/pony's zich prima redden met een wintervacht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:08

Maar even kritisch Dreamybol..
Vinden paarden het wel leuk om een half uur gepoetst te worden 2 keer per dag?
Want een paard loopt niet maar 1x op een manege.
Ik ben van ff snel een borstel erover en klaar, als ik 4 minuten per dag borstel is het echt veel denk ik.
Je doet mijn pony gewoon ook geen plezier met uren wassen en tutten, waarom zou ik het dan doen?
Hij ziet er altijd netjes en verzorgd uit, opgeschoren voetjes, baard eraf en ik borstel zijn staart en manen zeker om de dag.
Maar ik poets geen uren verder, vind hij niet leuk en ik zelf ook niet.
Dus hop, ff turbo een rosborstel erover, harde borstel ff erover en een glansborstel erover voor het stoffige en klaar ben ik.
Is iets behoorlijk vies is afspuiten meestal genoeg of pak ik er shampoo bij.
Ik ga er iig niet fanatiek op poetsen.

Delpi, ik ken een manege die alles scheert en een die niet scheert.
Bij de manege die niet scheert zijn ze in de winter vaak flink doorweekt na de les door de dikke vachten, dus dat ben ik niet met je eens dat het vaak onnodig is.
Zelf scheer ik ook, ik had echt een doorweekte pony na het mennen.
De druppel was voor mij dat hij na een vakantie in het bos met veel zweten na 1,5 week alweer thuis nog onverklaarbaar stug in zijn lijf zat.
Magnesium en vitamine E kreeg hij al eerder, verhogen hielp ook niet.
Ik kon het niet echt verklaren en vermoedde mogelijk natrium tekort, dus hop zout bijgevoerd en binnen twee dagen was hij weer zo soepel als wat.
Dat was voor mij de druppel, als ik elektrolyten bij moet gaan geven omdat hij zich zo verrot zweet stopt het voor mij: scheren die hap.
Maar met zweten bedoel ik echt door en door tot op de huid nat over 80% van zijn lichaam.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 01:28

Ik knikker mijn soms flink bezweette pony ook gerust meteen op de wei/paddock hoor; lekker rollen. Beste bescherming tegen vliegen en jeuk.

Ligt aan het weer of ik al dan niet afspuit, daarbij vind ik dat echt niet altijd nodig. Afborstelen alleen als er daarna nog een deken op moet, en als 't koud/nat is gaat pony onder de zweetdeken op stal of gewoon buiten.

maar vaak zat gaat ze na het rijden dus gewoon hoppa met zweet en al de weide op.
Vind ik helemaal niks raars aan, en vind ik ook totaal niet kenmerkend voor enig verschil tussen manegeruiters of paardeneigenaren.