Manege vervangt alle stijgbeugels voor stijgbeugels met elas

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Manege vervangt alle stijgbeugels voor stijgbeugels met elas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:54

Ik kwam na wat doelloos ronddwalen een bericht tegen van een manege.
Ze gaan alle stijgbeugels van de manege paarden en pony's vervangen voor nieuwe beugels met elastiek.
Dit om alles zo veilig mogelijk te houden.
Ik vind dit zo goed van de manege, ik heb me er echt over verbaasd.
Maar misschien loop ik wel achter, de manege waar ik 'vroeger' reed deed soms gewoon maar een extra dekje onder het zadel als het paard last van de rug had.
Zijn er meer maneges die dit soort dingen doen, of gedaan hebben?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Manege vervangt alle stijgbeugels voor stijgbeugels met elas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:05

HAR -> MA

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:07

Onze manege is hier nu ook mee bezig, eerst de wat grotere paarden en de wat moeilijkere paarden/pony's en dan uiteindelijk is het de bedoeling dat alle paarden dit krijgen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:08

Wat heeft het laatste stukje te maken met het eerste stukje? Ik snap het niet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:11

Toch heb je weinig aan veiligheidsregels als het betreffende kind niet met de voeten in de beugels maar in de stijgbeugelriemen zit.

Goed dat men er over nadenkt om hoor, maar het betreffende ongeval had niets te maken met wel of geen veiligheidsbeugels.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:18

Suelza schreef:
Toch heb je weinig aan veiligheidsregels als het betreffende kind niet met de voeten in de beugels maar in de stijgbeugelriemen zit.

Goed dat men er over nadenkt om hoor, maar het betreffende ongeval had niets te maken met wel of geen veiligheidsbeugels.

Op goedgekeurde maneges ben ik dat nog nooit tegen gekomen.

Top initiatief van maneges!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:19

Helaas is er nog geen echt goed onderzoek gedaan (of ik moet hem gemist hebben) naar welke soort "veiligheidbeugels" nu ook echt veiliger zijn. Dit zou eigenlijk wel gedaan moeten worden. Want bij een beugel met elastiek kan in sommige gevallen het elastiek ook onbedoeld losschieten, wat ook weer gevolgen kan hebben. Of een klapsysteem, maar dat het systeem net niet lekker werkt in een bepaalde situatie. Of een half open beugel, waarbij je de beugel ook weer sneller kwijt bent, waardoor je minder goed kunt blijven zitten. En wat van de haken aan je zadel, werken die altijd zoals je zou willen en schiet de beugelriem los in de situatie waarin je dat zou verwachten?

Hopelijk komt er een goed onderzoek naar welke beugel in welke situatie het beste werkt. Dan kun je een beugel zoeken die past bij het gedrag wat het paard het meest waarschijnlijk zal vertonen (bokken, steigeren, wegrennen, omdraaien), en die ook past bij het gewicht van de (gemiddelde) ruiter van het paard en bij het zadel dat gebruikt wordt. Een systeem voor hele kleine kinderen zal immers anders moeten werken als een systeem voor grote volwassen mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:31

Suelza schreef:

En stond wat dat betreft ook volledig los van de manege (ging om een pensionpaard en een familielid van de eigenaresse van dat paard). Maakt het niet minder tragisch natuurlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:34

Die haken werken slechts onder specifieke omstandigheden en dat is lang niet altijd.

Kinderen zijn onvoorspelbaar en volwassen beginners ook, plus factor paard zelf. Niet zoeken naar specifieke oplossingen, maar 1 veiligheidsbeugel die zo breed mogelijk toepasbaar is.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:40

Ik geloof meer in veilig omgaan met paarden dan in veiligheidsatributen.

Ik zie mensen op buitenrit gaan met bodyprotector en veiligheidshelm.
Maar paard is al een week niet van de box geweest.

Of op buitenrit met slof want oeh veiligheid voor alles. Maar dan geen cap opzetten.

Ik geef al heel wat jaren les en *klopt af* nog nooit een probleem met een stijgbeugel gehad.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:41

Citaat:
Of een half open beugel, waarbij je de beugel ook weer sneller kwijt bent

Dit klopt imo niet. Heb heel lang met deze gereden:
Afbeelding

En nooit gemerkt dat ik mijn beugels sneller kwijt was eigenlijk

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 23:42

Deze manege is erg gericht op veiligheid.
En dat vind ik heel goed, ze doen dit erbij om de veiligheid te verbeteren :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:46

ik rij ook al 25 jaar paard, maar bleef toch echt vorige week, bij een meest stomme val, wel hangen aan de beugel,, ze draaide zo snel om terwijl ik aan het aansingelen was dat is er af schoot, en de beugel bleef hangen aan de elastieken veter van mijn laars :+
de kans dat dat nog een keer lukt is minimaal, en gelukkig knapte het elastiek, maar heb nu toch freejump beugels besteld voor aan het springzadel.

beter voorkomen dan genezen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:47

@ Punz: ik heb dezelfde beugel gebruikt, en die was ik tijdens een rodeo (die maakte mijn paard toen nog wel eens) wel eerder kwijt als een gewone beugel. Mijn bijrijdster, die echt nog veel steviger in het zadel zit als ikzelf, had hetzelfde. Tijdens gewoon rijden heel prima beugels, maar niet tijdens de rare bewegingen die mijn paard toen wel eens kon produceren.

Sluit me aan dat je inderdaad een beugel wilt hebben die in bijna alle gevallen een zo veilig mogelijk resultaat geeft, en dus niet aan de voet blijft hangen, of in ieder geval los schiet van het zadel bij een val, op welke manier dan ook (voorover eraf, van achteren eraf, aan zijkant naar beneden vallen enz.)

Als zo'n beugel er niet is (want zonder onderzoek is dat niet duidelijk), dan kiezen (nav zo'n zelfde onderzoek) naar een beugel die past bij de meest waarschijnlijke situatie. Blijft dat een beugel bij een kind van 20 kg eerder (bij minder druk) los moet komen als bij een volwassen man van 90 kg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:48

Ik volg je niet helemaal. Wat heeft dit:
fleurtjeuh schreef:
Ze gaan alle stijgbeugels van de manege paarden en pony's vervangen voor nieuwe beugels met elastiek.
Dit om alles zo veilig mogelijk te houden.

met dit:
fleurtjeuh schreef:
Maar misschien loop ik wel achter, de manege waar ik 'vroeger' reed deed soms gewoon maar een extra dekje onder het zadel als het paard last van de rug had.

te maken?

Ik weet niet hoe oud het bericht is wat je gevonden hebt maar zou het kunnen dat ze de beugels voor veiligheidsbeugels vervangen naar aanleiding van dat meisje dat is verongelukt onlangs?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:50

Punz schreef:
Citaat:
Of een half open beugel, waarbij je de beugel ook weer sneller kwijt bent

Dit klopt imo niet. Heb heel lang met deze gereden:
[ Afbeelding ]

En nooit gemerkt dat ik mijn beugels sneller kwijt was eigenlijk

Wij trainen ook vaak met deze, nog niet gemerkt dat je ze sneller kwijt bent hoor? Als je gewoon goed zit en je voeten goed in de beugels hebt, heb je geen zijkantje nodig voor steun lijkt mij.
Ook met rodeo blijf ik gewoon netjes in deze beugels zitten, dat is toch juist t moment dat je nog meer je voeten op de juiste manier houd :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 23:51

Ja het staat er een beetje krom :')
Ik bedoelde ermee te zeggen dat de manege het niet zo breed had, maar het ook niet zo nauw nam met veiligheidsmaatregels. Misschien had ik beter een voorbeeld kunnen geven van het toestaan van verkeerde 'rij' laarzen.
T is al laat, zullen we maar zeggen :p

Het is ook na aanleiding van dat ongeluk, maar het plan lag er al langer, en nu was het geld er ook voor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:54

Ah zo. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:54

Hier is een man die strandritten doet met toeristen en die heeft korfjes aan alle beugels, met name omdat de meesten met ongeschikt schoeisel (om over de kleding maar te zwijgen) aankomen. Hij heeft wel wat laarzen die je kunt lenen maar lang niet alle maten.
Ik stond eerst even te kijken, maar ik vind het wel een goede maatregel.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:55

Ik vind het een goed initiatief van de manege, het is naar mijn inzien een stuk veiliger met dergelijke beugels. Hele goeie zaak dit want je wil echt niet blijven hangen in een beugel. Zelf rijd ik met open beugels van safestyle en ben ze zeker niet sneller kwijt dan reguliere beugels.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:59

Ik heb trouwens altijd geleerd om de haken van het zadel waar je stijgbeugelriemen aan vast zitten altijd open te zetten. Ik heb ze nog nooit dichtgeklapt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:03

Ik vind het sowieso een goede en verstandige actie van de manege, maar ik zou er zelf eerder voor kiezen om gewoon korfjes te kopen en die aan de beugels te hangen. Die zijn goedkoper en volgens mij toch ook veiliger dan elastiek of open(klappende) beugels: de beugel zelf blijft namelijk hetzelfde zonder punten waar het paard zich aan kan bezeren, maar je voorkomt dat de voet door de beugel schiet.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:17

Ik snap sowieso niet dat alle maneges dit nog niet hebben. Ik heb vanaf het begin al veiligheidsbeugels gehad met elastiek. Ik heb sinds 2012 officiëel mijn 'manege'. En sinds april dit jaar heb ik trouwens ook voor de kids een bodyprotector verplicht - na jaren twijfelen en een andere manege als voorbeeld gezien te hebben en nu dus deze ook gevolgd. Vrijwel alle ouders vinden het prettig, enkelen niet.

Overigens rijden al mijn lesponies ook bitloos.
https://www.facebook.com/Natuurlijkmetj ... 38/?type=3

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:36

Hier gaan ze ook over op beugels met korfjes. Er zijn echt wel meer maneges die aan veiligheid denken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 02:54

mamajolijn schreef:
Hier gaan ze ook over op beugels met korfjes. Er zijn echt wel meer maneges die aan veiligheid denken.

Die heb ik dus ook voor de Kids. Ideaal