Lessen op manege of bij privé-instructeur (kind, 7 jr)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hofdame75

Lessen op manege of bij privé-instructeur (kind, 7 jr)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:20

Mijn dochter van 7 heeft het afgelopen jaar gelest (halfuurslesjes) op een manege hier in de buurt.
Vijf sterren, dus dat zou 'je van het' moeten zijn, maar ik vind dat ze er niet veel geleerd heeft, anders dan of ze op het goede been zit en in een rijtje suf achter elkaar aan lopen. De groep was toen ca. 7 kinderen per keer; na de vakantie zouden dat er ca. 12 worden. Hulpen werden niet goed of helemaal niet aangeleerd, de pony's lopen acher elkaar aan en reageren op de instructeur of het naastlopertje. Veel pony's waren of op stal niet te genieten of juist in de bak niet.

Ik heb haar daar weggehaald, en ben nu op zoek naar iets anders. Of toch weer een manege, maar dan een andere, of privéles, iets verder of dichter bij huis. Iemand zei laatst, 'die kleintjes moeten vooral meters maken'. Maakt de manier waarop dan niet uit? Ik heb zelf als kind vooral op maneges gelest, en heb toch het idee dat ik ergens ben blijven 'steken', dan wel veel verkeerde dingen heb aangeleerd.

De voordelen van privéles zijn uiteraard dat ze veel meer 1 op 1 les krijgt en dus misschien (afhankelijk van de kwaliteit van de instructeur en van de pony) sneller beter zal leren rijden. Ze kan die ene pony/paard goed leren kennen, en daar optimaal op leren rijden, misschien. Maar de kans dat ze ooit zelf een eigen pony krijgt is niet groot, dus moet ze dat dan jaren blijven doen en verder niets? En als ze dan ooit proefjes e.d wil gaan doen, hoe werkt dat dan, als je niet lid bent van een manege?

Toch heeft een manege misschien ook voordelen, nog los van de prijs. Ze kan daar ponyvriendinnetjes opdoen, lekker op haar vrije middag gaan 'helpen' (lees: rondkeutelen), meer automatisch meedoen met allerlei activeiten als spelletjesdagen, ponykampen, proefjes, enz.

Wat vinden anderen? Ik hoor graag jullie mening!

Mi_Amore

Re: Lessen op manege of bij privé-instructeur (kind, 7 jr)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:26

Je kan ook op zoek gaan naar een manege die privélesjes geven, dan sla je 2 vliegen in 1 klap :)

Een jong kind moet inderdaad bij voorkeur kilometers maken en plezier hebben met zowel paard als andere kinderen, dus als je een manege vind waar ze kan helpen en vriendinnen kan maken EN privéles kan rijden zou dat ideaal zijn denk ik!

Ik denk (beter gezegd: ik heb het al vaak gezien) dat als je je kind bij een privépersoon gaat laten lessen dat ze het gevoel krijgen dat het 'moet' en niet 'mag'. Hangt allemaal ook weer af van persoon tot persoon die lesgeeft en van kind tot kind.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:26

Persoonlijk denk ik dat je met andere maneges ook met hetzelfde 'probleem' zit. Denk eerlijk gezegd dat je haar te snel bij die manege hebt weggehaald. Leren paardrijden in een groep gaat nou eenmaal langzamer. En op zevenjarige leeftijd is het toch vooral belangrijk dat ze het leuk heeft? Dat ze goed leert paardrijden is eigenlijk meer jouw wens dan die van haar.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:30

Bij een manege zul je dit toch wel een beetje houden denk ik. Echter denk ik dat het op deze leeftijd voor een kind belangrijk is om er vooral lol in te hebben en wat ponyvriendinnetjes te maken (aka de pennytijd). Echt serieus leren rijden kan naar mijn idee ook als ze wat ouder is. Tenzij je kind zelf ook vind dat ze te weinig leert en te weinig uitdaging heeft, dan is privéles misschien wel een optie. Ik merk bij mezelf wel dat ik nu nog steeds dingen aan het afleren ben die ik verkeerd aan geleerd heb, maar toch zou ik mijn pennytijd niet hebben willen missen.

Ook ben ik van mening dat je dochter bij privéles misschien op één pony erg goed leert rijden, maar dat je "beter" leert rijden van verschillende pony's :)
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 06-10-13 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:31

Zelf rijd ik op een manege die ook "Prive voor twee" heeft, misschien is het een idee om zo iets te zoeken? Oftewel, een manege met kleinere groepen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:36

Vijf sterren hoeft inderdaad niet te betekenen dat de lessen er ook heel goed zijn. Wij hebben hier ook een vijf sterren manege in de buurt, maar de kinderen die daar rijden, leren vooral: harder gaan is schoppen en zachter gaan is trekken. Ik heb wel eens kinderen die van de manege bij mij komen rijden op de shetlanders. Hulpen moeten vaak helemaal opnieuw aangeleerd worden, maar als het er eenmaal ingebakken zit is het er lastig uit te krijgen.
Vaak leren ze bij een particulier iemand die zelf wat paarden heeft lopen of een kleinschalige ponyclub meer dan op een grote luxe manege ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:37

Echt privéles zou ik ook niet doen, dan vraag je zoveel van het concentratievermogen en daarnaast haal je dan het grootste deel van het sociale aspect weg wat voor een kind toch echt wel belangrijk is.
Ik zou zeggen of zoeken naar een andere manege, of eventueel op zoek naar een ponyclub. Dat laatste kan soms ook prima zonder eigen pony. Hier in de omgeving gebeurt het wel vaker dat kinderen rijden op pony's van mensen uit de buurt die bijvoorbeeld zelf geen ruiters ervoor hebben of waarvan de kinderen er al zijn afgegroeid. Ik heb zelf ook vooral op de ponyclub leren rijden en ik heb naast goed les ook vooral heel erg veel plezier gehad.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:39

Ik heb mijn zoon op ponyspel gedaan: met zijn tweeën anderhalf uur les, en beginnen met de pony poetsen ed. Dan een stukje rijden: ene keer was dat in het bos, andere keer in de bak en wat oefeningen te paard. Altijd zat er wel een spel activiteit bij. En daarna de naverzorging met wat extra's, dus afzadelen en beetjes wassen, of staart wassen.. Of iets over de voeding, harnachement of huisvesting.

Hij heeft er best veel geleerd, en zeker niet alleen een rondje hobbelen. Helaas stopte die andere jongen, en was het toch best ver weg om dan prive lessen te nemen (dat waren dan wel echt een half uur rijden, dus dan leer je juist veel meer over het rijden zelf) en te duur dan ook. Nu was ie eindelijk aan de beurt voor zwemles dus dat kwam mooi uit, maar als ie straks zijn diploma's heeft, wil ik weer kijken voor zoiets...

Hofdame75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:43

Een van mijn grote bezwaren was de manier waarop ze nu 'leerden' galopperen. Hop, rennen maar, met een naastloper ernaast, en zadelriempje vast (als dat er al zat). Of later, hop, ga maar, zonder naastloper, terwijl die pony dan ineens opzij sprong, of zo. Dochterlief helemaal in paniek, in tranen. Terwijl ze op zich een goede zit heeft, en zich dus best goed staande (lees: zittende) hield. En dan een barse reactie krijgen van de instructrice, 'want je deed het toch hartstikke goed'... Sorry, maar ik wil géén bange dochter die straks nooit meer op een pony klimt. Dan gaat het niet zo zeer om 'goed' leren rijden, maar wel gestructureerd en veilig. In kleine groepen, met dus veel aandacht voor iedere ruiter.

Dat ze aan meer pony's leert wennen op een manege is inderdaad juist weer een grote pré, net als 'het pennygevoel' (dat is wat ik ook een beetje bedoelde met de kampen, het rondhangen op de manege, enz.).

Kleinere groepen zou inderdaad ook wel mooi zijn, maar die zijn er hier in de buurt bijna niet. Of inderdaad misschien een combi van iedere week een manegelesje, om die sfeer mee te pakken, met daarnaast af en toe een privéles (op de manege of bij een privé-instructeur). Maar blijft het dan nog betaalbaar.. ? ;-)

Hofdame75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:45

Marocje schreef:
Ik heb mijn zoon op ponyspel gedaan: met zijn tweeën anderhalf uur les, en beginnen met de pony poetsen ed. Dan een stukje rijden: ene keer was dat in het bos, andere keer in de bak en wat oefeningen te paard. Altijd zat er wel een spel activiteit bij. En daarna de naverzorging met wat extra's, dus afzadelen en beetjes wassen, of staart wassen.. Of iets over de voeding, harnachement of huisvesting.

Hij heeft er best veel geleerd, en zeker niet alleen een rondje hobbelen. Helaas stopte die andere jongen, en was het toch best ver weg om dan prive lessen te nemen (dat waren dan wel echt een half uur rijden, dus dan leer je juist veel meer over het rijden zelf) en te duur dan ook. Nu was ie eindelijk aan de beurt voor zwemles dus dat kwam mooi uit, maar als ie straks zijn diploma's heeft, wil ik weer kijken voor zoiets...

Klinkt super, maar of dat er hier in de buurt ook is????

Hofdame75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:46

0000 schreef:
Echt privéles zou ik ook niet doen, dan vraag je zoveel van het concentratievermogen en daarnaast haal je dan het grootste deel van het sociale aspect weg wat voor een kind toch echt wel belangrijk is.
Ik zou zeggen of zoeken naar een andere manege, of eventueel op zoek naar een ponyclub. Dat laatste kan soms ook prima zonder eigen pony. Hier in de omgeving gebeurt het wel vaker dat kinderen rijden op pony's van mensen uit de buurt die bijvoorbeeld zelf geen ruiters ervoor hebben of waarvan de kinderen er al zijn afgegroeid. Ik heb zelf ook vooral op de ponyclub leren rijden en ik heb naast goed les ook vooral heel erg veel plezier gehad.

Hoe kom je in contact met zo'n ponyclub zonder eigen pony dan? Word je dan niet 'weggekeken' of voor minder aangezien?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:47

->MA

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:50

Bij ons op de ponyclub rijden ook wel een paar meiden op paarden van een ander (waaronder ik), sommige wel met ervaring, andere met minder ervaring. Mijn verzorgpaard heb ik via een advertentie op internet gevonden. In het begin voelde ik me ook niet echt op m'n gemak op de ponyclub, maar zodra ik iedereen een beetje kende was het erg gezellig. Bij ons op de ponyclub zijn het wel vooral "jongeren" tussen de 12 en de 25, weet niet hoe dat bij jullie in de buurt is, maar kan me voorstellen dat dat voor een 7-jarige ook niet zo gezellig is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:51

Die 5 sterren zeggen idd helemaal niets over kwaliteit van de lessen helaas... belachelijk systeem is dat.

Maar maneges waar ze wel leren rijden bestaan wel heus hoor, alleen moet je wat beter zoeken omdat ze dunner bezaaid zijn.
Waar woon je ?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:54

Gewoon contact opnemen en eens gaan kijken. Hier word je er zeker niet op aangekeken en zijn ze alleen maar hartstikke blij met nieuwe leden. Ik was zelf pas 9 jaar toen ik bij de club ging rijden en juist omdat de leeftijden verschillen word je vanzelf eigenlijk meegetrokken door de oudere kinderen. Nou weet ik niet hoe het tegenwoordig is hoor, maar ik werd echt altijd super geholpen, even vastgehouden, iemand voorop als er iets eng was, spelletjes doen...Alles kon. Oja, en ik heb de eerste jaren ook niet met een eigen pony gereden maar met de pony van een van de bestuursleden.

NienkeV1994, je mag maar bij een ponyclub rijden tot je 18e dus dat lijkt me niet helemaal kloppen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:11

Manege is in sociaal opzicht wel beter... Maar het is wel goed zoeken naar de juiste manege... (Hoor hier over maneges in de buurt ook vrijwel alleen maar klachten ;))

Maar ik moet heel eerlijk zijn, ken een meisje van rond dezelfde leeftijd, eigen pony, ook privéles... Maar rijden kon ze absoluut niet, goede been lichtrijden, daar waren ze nog niet in dat half jaar. Meisje moest van mamma ook per se nog 2-3x per week rijden en dan elke week een half uur privéles.

Dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat privélessen zo veel beter zijn ;) Normaalgesproken zou ik daar wel van uit gaan, maar er zijn echt uitzonderingen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:14

Hofdame75 schreef:
Marocje schreef:

Klinkt super, maar of dat er hier in de buurt ook is????

Deze was bij Nijmegen (Groesbeek)..

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:16

Ik zou kiezen voor priveles. Zodat het kind goed leert zitten en hulpen juist leert te geven. En zodra het kind er aan toe is in een klein groepje verder gaat. Op deze manier werken wij ook en dat bevalt prima. Bij ons leren de kinderen ook het poetsen en opzadelen en het rijden eerst aan de longe wat gymnastiek en spelendewijs leren we ze de hulpen en correct te sturen(geen geschop en getrek). Zodra een kind in draf zelfstandig een pony netjes kan sturen mogen (hoeft niet) in een groepje van vier of drie. Op deze manier hebben wij een groot aantal kinderen met plezier leren paardrijden ook hele anstige kinderen waarbij wij onze twijfels hadden die doen het prima. En na de les vooral op woensdag blijven kinderen de middag hier om de pony's te verzorgen etc. Ja deze manier kost de manegehouder meer tijd en inspanning maar ik heb het er graag voor over. En volgens mij zijn er wel meer manege's die het op deze manier doen en vijfsterren zegt niet zoveel. Wij zijn niet eens aangesloten maar wel in bezit van diploma's.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:17

0000 schreef:
NienkeV1994, je mag maar bij een ponyclub rijden tot je 18e dus dat lijkt me niet helemaal kloppen.

Tja, hoe dat zit weet ik ook niet, maar het is een ponyclub en er zijn mensen van een jaar of 10 tot en met een jaar of 50 lid. De ponyclub op onze manege is ook maar tot 18e maar de onafhankelijke ponyclub hier niet

Hofdame75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:37

andafries schreef:
Ik zou kiezen voor priveles. Zodat het kind goed leert zitten en hulpen juist leert te geven. En zodra het kind er aan toe is in een klein groepje verder gaat. Op deze manier werken wij ook en dat bevalt prima. Bij ons leren de kinderen ook het poetsen en opzadelen en het rijden eerst aan de longe wat gymnastiek en spelendewijs leren we ze de hulpen en correct te sturen(geen geschop en getrek). Zodra een kind in draf zelfstandig een pony netjes kan sturen mogen (hoeft niet) in een groepje van vier of drie. Op deze manier hebben wij een groot aantal kinderen met plezier leren paardrijden ook hele anstige kinderen waarbij wij onze twijfels hadden die doen het prima. En na de les vooral op woensdag blijven kinderen de middag hier om de pony's te verzorgen etc. Ja deze manier kost de manegehouder meer tijd en inspanning maar ik heb het er graag voor over. En volgens mij zijn er wel meer manege's die het op deze manier doen en vijfsterren zegt niet zoveel. Wij zijn niet eens aangesloten maar wel in bezit van diploma's.

Klinkt geweldig zo! Helaas is het iets te ver rijden naar jullie toe... ;-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:11

Ik ben voorstander van eerst een jaartje op voltige; gezellig met de meiden beetje gymen en ondertussen werken aan balans op je paard/vertrouwen kweken zonder dat ze hoeven te sturen.
Mijn nichtjes hebben ook eerst voltige gedaan (doen dat nog steeds) en hebben een super onafhankelijke zit en veel vertrouwen.
Daarna zijn ze begonnen met paardrij lessen en kunnen zich dan concentreren op het sturen en drijven etc.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:58

Dat vind ik eigenlijk wel een hele goeie tip van Janouk :j

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:02

Ik zou op zoek gaan naar een echte ponymanege met spelletjes, borstelwedstrijden en dergelijke. Veel leuker voor zo'n kleintje. Eerst maar wat plezier maken op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:04

Misschien eerst een paar prive lesjes en dan daarna de manegegroep in? Best of both denk ik :)

Of misschien kijken of er een braaf ponietje is wat ze mag verzorgen en/of lesjes op mee mag pakken :)

Hofdame75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:06

Mavelle schreef:
Dat vind ik eigenlijk wel een hele goeie tip van Janouk :j

Ik ook, maar er zijn er hier in de buurt weinig die dat doen... Ook die ponyspelletjes enz. Allemaal super goede ideeën van iedereen, maar op de 'standaard' maneges hier in de buurt is dat er bijna niet. Verzorgpony plus lessen zou ook ideaal zijn (afhankelijk van de kosten), kan ze lekker een band opbouwen met het beestje. Met wel weer het nadeel dat ze maar op één pony leert rijden...

De ideaalplaatjes komen hier echt wel voorbij, maar die zitten helaas in verweggistan ;-)
Qua paardrijden kun je veel beter in Brabant wonen, of juist richting het oosten/noorden van het land... |( !