Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ydnew schreef:martingaal en thiedeman gebruiken wij hier ook op de buitenritten (bij 2 paarden)....hoewel de martingaal al een tijdje in de kast ligt. dit vind ik een vriendelijke hulpteugel omdat (mits goed afgesteld) deze niks doet als het niet nodig is...
Maar bij elke hulpteugel geldt toch, dat je dit gebruikt omdat je zelf niet bij machte bent om het met blote handen op te lossen? Hoe leer je dan rijden als er bij voorbaat al zo´n ding aan hangt? altijd?!
smurffie schreef:De paarden kunnen dan niet anders dan hun rug opzetten en dan kunnen ze de ruiter makkelijker dragen.
Veel beter dan ze klakkeloos met hun hoofd in de lucht hun rug te laten wegdrukken.
9 op de 10 manege ruiters kan een paard niet van achter naar voren ontspannen rijden, en de paarden kapot laten rijden is helemaal slecht.
Sandyislief schreef:Mm ik vind het vaak wat zeggen over de manier van lesgeven op de manege, (in mijn ogen niet zo goed dus) op onze manege is er wel geteld 1 paard met een martingaal en verder heeft geen enkel paard een hulpteugel.
ydnew schreef:Hai hai,
Op mijn facebook stond een foto van een paardje op de manege waar dat meisje op zou gaan rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat dit paardje een touw achter de oren langs heeft, door het bit gaat en vast zit aan de bovenkant van de singel. Mijn vraag aan haar was, waarom dit was? dat wist ze niet, veel paarden reden ze daar zo, sommigen met stiek en sommigen zonder.
Hij stond er erg onnozel bij. Zo leer je naar mijn idee toch niet rijden? Het paardje is in de `goede` houding geperst. (in dit geval leek het mij ook te laag) Vooral als er dan beginners op de rug zitten te bonken kan het arme dier de klappen helemaal niet opvangen....want hij zit vast....ik vind het allemaal erg vreemd.... of is dit normaal?? Ik vraag mij erg af waarom dit wordt gedaan, iemand een verhelderend antwoord?
Die heeft dus losse touwtjes dat ze niet met haar hoofd in een houding zit getrokken, gewoon vrij kan bewegen, maar niet helemaal naar de grond kan, want die kleine kindjes, hebben dat evenwicht helemaal niet, korte pootjes die net onder het zadel uitkomen, als ze dat al doen.
smurffie schreef:Sandyislief schreef:Mm ik vind het vaak wat zeggen over de manier van lesgeven op de manege, (in mijn ogen niet zo goed dus) op onze manege is er wel geteld 1 paard met een martingaal en verder heeft geen enkel paard een hulpteugel.
Even heel hard gezegd heb jij dus liever paarden die kapot gereden worden dan hulpteugels?
ik heb wel een foto van desbetreffend paardje maar vind het niet zo netjes om deze hier te plaatsen.... dus mocht iemand nieuwschierig zijn naar wat ik bedoel dan wil ik hem wel pben, daar kom ik geestelijk wel overheen.