Te oud paard, energiek,nog moeten laten lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desireetje89

Te oud paard, energiek,nog moeten laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:05

Beste bokkers,

Bij ons op de manege hebben een energieke merrie van 25/26 jaar. Ze loopt 1x per dag een uurtje.
Ze is erg voorwaarts, en in galop gaat ze erg hard
Mijn dilemma waar ik tegen aan loop is het volgende:

Is ze niet te oud om nog in de les te lopen?
Ik weet dat ze het aankan maar vind het gewoon zielig. Als je haar ziet zou je gerust zeggen dat ze een jaar of 8 a 9 is.
De manege vind dat het nog kan. Wat vinden jullie? Fysiek kan ze het aan maar ik vind dat ze ook een oude dag verdient!

Groetjes,Désirée

Doubtless

Re: Te oud paard, energiek,nog moeten laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:07

Waarom denk je dat dit paard gelukkiger zou zijn als het niet meer 'getraind' werd? Rust roest, ik begrijp de beslissing van de manege wel. Daarnaast brengt een paard wat niet meer mee in de lessen loopt geen geld op & hoort het dus niet op een manege thuis.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:08

En wie weet zet je ze stil en gaat het alleen maar achteruit met haar. Zolang het kan rustig aan het werk houden is geen misdaad ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:09

Ik neem aan dat de manege weet wat ze doen. Aan een paard dat niet meer kan werken hebben ze niets, dus het is in hun eigen belang dat de paarden gezond blijven. Als de merrie nog zo energiek is geeft ze eigenlijk al aan dat het nog best kan. Rust roest zoals hierboven ook al gezegd is. En ik neem aan dat de manege wel rekening met haar houdt met wat ze wel en niet meer kan.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:09

Lekker laten lopen zolang ze nergens last van heeft. Als je dit paard stil gaat zetten gaat het juist heel hard achteruit en dan kun je hem wel afschrijven.
Zolang het paard nog plezier heeft aan het uurtje dat hij mee mag lopen waarom dan stilzetten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:15

Als dit jou paard niet is snap ik ''jouw'' dilemma niet echt? 1 uur per dag.. dat is alleen maar goed voor ze. In de meeste manegelessen vragen ze toch niks van t paard, dus is het alleen maar beweging voor ze.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:18

Wij hebben een merrie van 27 jaar en die loopt ook nog 6 dagen per week haar rondje, wel niet fanatiek meer maar is alleen maar goed om beweging te geven! Als ik deze merrie stil zet word Ze bok chagereinig!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:22

Het paard is erg voorwaarts zeg je. Dat is een teken dat het paard het nog prima aankan. Van beweging blijft een paard gezond.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:15

Bedankt allemaal voor het reageren!
Nu ik alles zo lees, hebben jullie eigenlijk wel gelijk.
Stiekem, wist ik het wel, maar was benieuwd naar jullie mening.

We hebben wel meer oude paarden, en sommige (niet degene uit het voorbeeld), lopen nog een paar x per week een half uurtje privé-les, want die zijn gewoon wat gebrekiger dan degene die ik had genoemd.

Daarbij wil ik zeggen dat ik het jammer vind dat 2 van mijn lievelingspaarden nu te oud zijn voor de manegelessen. Een van de 2, Nolande kon ik fijn nageeflijk krijgen en was ook niet zo'n makkelijke merrie in de trant van voorwaarts. Dus die merrie mis ik wel. Maarja, genoeg ander leuke paarden :j .

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:16

Sammie schreef:
Als dit jou paard niet is snap ik ''jouw'' dilemma niet echt? 1 uur per dag.. dat is alleen maar goed voor ze. In de meeste manegelessen vragen ze toch niks van t paard, dus is het alleen maar beweging voor ze.

Vond het gewoon zielig dat ze op die leeftijd nog moest lopen, maar ze zal het wel aankunnen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:19

Wij hebben ook een oud manegepaard die nog meeloopt in de lessen.
Ze is gewend geweest om 1 a 2 uur per dag mee te lopen, als je haar nu stil zou zetten, zou dat echt niet prettig voor het paard zelf zijn. Ze kan dan heel stijf worden, vooral omdat het een wat ouder paard is.

Ze wordt nu vooral gebruikt voor kinderen die komen voor te leren paardrijden.
Dus dat is een half uurtje per les, beetje draven en er wordt niet veel gevraagd.
Daardoor krijgt ze toch haar beweging. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:32

Wij hadden een merrie van eind 30 die de lessen nog mee liep, dat ging prima :Y)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:41

bij ons liep er 1 van 32 in de beginnerslessen :j altijd voorzichtig, maar als er een gevorderde op ging zitten was ze lekker voorwaarts... zolang ze het kunnen en het vooral leuk vinden zal ik het gewoon laten hoor :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:45

waar ik vroeger stage liep was een pony en een paard van 35 wat paar keer per week nog mee liep in de les, liet je ze staan waren ze ongelukkig, zag je gewoon. Pony was beginners pony, alleen 1e keer in de buitenbak in het voorjaar moest er echt een gevorderde op anders lag je er zo naast. Zoveel pit er nog inzat!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:14

Rust roest inderdaad...
Vaak is het ook wel goed voor ze om lekker te bijven lopen.
De spieren blijven lekker soepel en ze krijgen minder lichamelijke klachten.
Als ze het echt niet meer kan merk je dat wel aan haar.
De manege laat haar dan ook echt niet door lopen hoor ;)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:19

Je zegt ze is energiek, ziet er jong uit, fit, uurtje per dag. Lekker laten lopen vind ik.
Fijn dat de manege een paard aanhoud voor een uurtje per dag, alleen maar goed! Dus ze houden ook rekening met haar leeftijd. Dat zie je helaas ook niet overal.
En inderdaad zoals zoveel al eerder zeiden, rust roest.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:27

RT-P >> MA

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:28

Veel van onze pony's op de manege zijn echt al flink op leeftijd (20-35 jaar) en die lopen als een tierelier hoor! Ze hebben het echt goed op de manege en dat is dus ook wel aan de leeftijd te zien. De meeste pony's lopen echt nog 1 tot 2 uur per dag in de les mee. We hebben ook een paar paarden die al flink op leeftijd zijn, die lopen ook nog wel 1 uur per dag hoor! Daar blijven ze wel lekker van in het koppie, vooral bij de pony's zit er meer dan voldoende pit in op de oude dag!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:08

Ik vind dit een zeer goede beslissing van de manege. Rust roest, vaak vinden die oudjes het heerlijk om nog lekker wat rond te rijden en aandacht te krijgen. Zolang het fysiek kan, perfecte oplossing.
Ken gevallen van manegepony's hier inhet dorp die met pensioen gingen, en na pak hem beet 3 jaar weer terug de lessen inkwamen, omdat ze doodongelukkig waren dat ze niets meer deden.
Knapten daarna echt zienderogen weer op door gewoon elke dag een beginnerslesje mee te hobbelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:10

Hartstikke goed van de manege :j

Zielig is het pas als je een paard datgene gaat onthouden waar ze echt blij van worden en ze het ook makkelijk aankunnen :)

Te oud? Nee joh :+ Ene paard is bejaard met 20 en de ander pas met 30 ;) Paard is zo jong als die zich uit!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:14

oud? denk dat het gemiddeld ( super makke ) manege paard 20+ is...

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:17

wij hebben ook een paard van 26 op de manege maar die word helemaal gek als die niet 2 uur per dag loopt
ik wist eerst nooit dat dat paard 26 was ik dacht altijd dat hij 8 jaar was

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:03

Als het paard het nog gewoon aankan en juist leuk vind om nog gewoon te werken, wat is dan het probleem? Niet dat mijn reactie heel veel aanvult maar oke.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:05

Mijn zus en ik hebben leren rijden op mijn tantes oude A pony van toen 28 jaar.
Pony vond het hartstikke leuk om nog in de bak te hobbelen en gepoetst en geknuffeld te worden en wij hadden de grootste lol.

Zolang een paard of pony gezond is en het nog prima aan kan is er geen probleem.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:11

Niets zieligs aan. Als een paard/pony nog prima kan op die leeftijd en er plezier in heeft is het eerder zielig om haar stil te zetten omdat ze oud is. Paarden gaan echt veel sneller achter uit als ze zijn gewend te lopen en dan stil worden gezet. Ieder paard geniet op zijn/haar manier en dit paard is happy met dit.