met boomlooszadel op FNRS wedstrijd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daisviola

met boomlooszadel op FNRS wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:13

ik heb sinds pas een boomlooszadel!
nu is mijn vraag of je daarmee op FNRS wedstrijd mag?
sommige mensen zeiden van wel! maar nu is het probleem dat ik waarschijnlijk als ik daar kom met mijn pony dat ze zegt dat ik niet mee magdoen
dus heeft iemand een link voor mij waar in staat dat het wel mag!!
Alvast bedankt!
gr daisy

Martine

Re: met boomlooszadel op FNRS wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:15

WD-V -> MA

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:18

volgens mij hangt het van af wat voor zadel. barefoot cheyenne en cherokee mogen in de basis dresuur van de knhs . Gok dat het dan bij de fnrs ook wel mag. wat voor boomlooszadel heb je ?

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:57

unihorses schreef:
volgens mij hangt het van af wat voor zadel. barefoot cheyenne en cherokee mogen in de basis dresuur van de knhs . Gok dat het dan bij de fnrs ook wel mag. wat voor boomlooszadel heb je ?

dat weet ik niet!! want ik heb hem overgekocht van een bokker en die wist ook niet wat voor merk het was!!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:59

Als het op een veelzijdigheidszadel of dressuurzadel lijkt, zou het toch wel moeten mogen. Het gaat erom hoe je rijdt, niet hoe je zadel eruit ziet.
Vraag het voor de zekerheid even op je manege. Je kunt ook zoeken op de FNRS-site in het reglement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:08

Heb je een foto van je zadel? Is meestal wel snel te beoordelen of die dan wel of niet mag.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 19:19

jowien schreef:
Als het op een veelzijdigheidszadel of dressuurzadel lijkt, zou het toch wel moeten mogen. Het gaat erom hoe je rijdt, niet hoe je zadel eruit ziet.
Vraag het voor de zekerheid even op je manege. Je kunt ook zoeken op de FNRS-site in het reglement.

heb je misschien een link naar de site???

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:59

Ik gok wel dat het mag hoor. Als het maar op een normaal zadel lijkt. Zo is het bij de KNHS dus vast ook bij de FNRS.

Alleen hangt het bij de FNRS vaak af van de manege. Of je bitloos mag starten hangt ook af van de manege. Misschien is dat met boomloos hetzelfde.

Ik ga binnenkort FNRS starten met een boomloos zadel en ik ga het gewoon doen :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:59

Overleg met de manegehouder.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:46

Geryon schreef:
Ik gok wel dat het mag hoor. Als het maar op een normaal zadel lijkt. Zo is het bij de KNHS dus vast ook bij de FNRS.

Alleen hangt het bij de FNRS vaak af van de manege. Of je bitloos mag starten hangt ook af van de manege. Misschien is dat met boomloos hetzelfde.

Ik ga binnenkort FNRS starten met een boomloos zadel en ik ga het gewoon doen :P

ja ik ga denk ik ook gewoon doen!!
maar ik ben bij die manege gestopt omdat de baas best gemeen deed omdat ik een eigen pony had
heel kinderachtig!! maar ja!

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:19

Ilja000 schreef:
Overleg met de manegehouder.

dat gaat nooit lukken aangezien ik daar niet op een leuke manier ben weggegaan!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:34

Je wilt op een FNRS wedstrijd starten, dus op het terrein van een FNRS manege komen zonder contact met de manegehouder???? Hier ontgaat mij blijkbaar enige logica.
De FNRS heeft een standaard reglement dat bij voorkeur van een 'normale' optoming uitgaat. Wie daarop denkt recht te hebben op een uitzondering, kan dit overleggen met de manegehouder. Uiteindelijk bepaald die hoe en welke combinaties de baan in komen.

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 19:39

Ilja000 schreef:
Je wilt op een FNRS wedstrijd starten, dus op het terrein van een FNRS manege komen zonder contact met de manegehouder???? Hier ontgaat mij blijkbaar enige logica.
De FNRS heeft een standaard reglement dat bij voorkeur van een 'normale' optoming uitgaat. Wie daarop denkt recht te hebben op een uitzondering, kan dit overleggen met de manegehouder. Uiteindelijk bepaald die hoe en welke combinaties de baan in komen.

hoe ik daar ben weggegaan is verder privé maar ik bedoel er moet wel een regel zijn met wat je wel mag rijden en niet? of is dat niet waar??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:41

Bij FNRS ligt het echt aan de manege. Er zijn wel algemene regels inderdaad. Bij het FNRS wedstrijdregelement van mijn manege zie ik er ook niets over staan (http://www.manegespaarnwoude.nl/fnrs/fn ... dstrijden/)
. Waarschijnlijk omdat FNRS toch vaak met manegespullen gebeurd?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:05

Artikel 2 van het wedstrijdreglement: Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (een trens-optoming).
En artikel 22: Daar waar het reglement niet in voorziet, geldt datgene wat in de “Leidraad voor FNRS-juryleden & manegehouders” is opgenomen. Indien ook de leidraad onvoldoende waarborgen biedt, dient aan deze leemte in onderling overleg met de manegehouder een nadere invulling gegeven te worden.

Dus nogmaals: daar waar jij van mening bent dat een uitzondering op zijn plaats is, zul je in overleg moeten met de manegehouder van het bedrijf waar je wilt starten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:07

Ilja000, dit is géén uitzondering als je kijkt naar artikel 2.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:12

Wel als er een reden is waarom het paard een boomloos zadel heeft. Zo heb ik ook wel bitloze combinaties in de ring gehad. En andere bitten dan een trens.
Wat dat betreft ga ik niet tussen TS, de manegehouder en de jury die haar moet beoordelen in zitten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:22

Maar bitloos en andere bitten dan een trens is letterlijk 'in overtreding'.

In artikel 2 staat 'zadel'. Er staat geen 'boomzadel' :P

Er hoeft echt geen reden te zijn waarom een paard een boomloos zadel heeft, daar kan je gewoon tussen kiezen :')

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:31

Prima, jij je zin. Wie ben ik na ruim 10 jaar jureren?
Als ik zo'n combinatie in de baan zou krijgen zou ik wel degelijk vragen stellen. Ook zou ik vanuit het secretariaat overleg vooraf zeer op prijs stellen. Dus als jij met een privepaard van te voren al weet dat je zo de baan in wilt, zou ik je aanraden dat eerst te overleggen. Maar nogmaals, ik ga er niet tussen zitten. Vertel alleen hoe ik zou handelen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:37

ik zou gewoon overleggen met je manege, is denk ik het makkelijkst.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:41

Ilja000 schreef:
Prima, jij je zin. Wie ben ik na ruim 10 jaar jureren?
Als ik zo'n combinatie in de baan zou krijgen zou ik wel degelijk vragen stellen. Ook zou ik vanuit het secretariaat overleg vooraf zeer op prijs stellen. Dus als jij met een privepaard van te voren al weet dat je zo de baan in wilt, zou ik je aanraden dat eerst te overleggen. Maar nogmaals, ik ga er niet tussen zitten. Vertel alleen hoe ik zou handelen.

Het gaat er toch hier om wat er in het reglement staat? Er staat in het reglement dat er een bit moet zijn, nou dan is bitloos dus een uitzondering. Er staat ook in dat er een zadel moet zijn, staat niet dat het een boomzadel moet zijn, en dus is een boomloos zadel geen uitzondering..
Jij hebt waarschijnlijk niet veel kennis van boomloze zadels af. Want waarom zou je zo'n vraag willen stellen? Boomloze zadels zijn net als boomzadels en ook gewoon toegestaan (als ze engels lijken) in knhs wedstrijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:43

*gaat hier niet meer op in, heb mijn zegje al lang en breed gedaan - heb uitgelegd hoe ik zou handelen en hebt TS meermalen het advies gegeven te overleggen - laat het daar verder bij*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:53

Apart dat er alleen "zadel" in die regels staat eigenlijk :)

Ilja, hopelijk wil je toch nog even reageren? Hoe zit het dan als iemand met bvb. een westernzadel een FNRS-proefje wil rijden, mag dat dan?

Bij de KNHS mag dat in principe natuurlijk niet en blijkt dat ook duidelijk uit de regels waarin het woordje dressuur (zadel) nog genoemd wordt.

En een Pinokkio of pannekoekzadeltje op een pony?

Als het boomloze zadel er 1 is die bij de KNHS ook mag, dan zou ik er ook niet over overleggen want dan lijkt hij gewoon op 1 van de vele vormen en maten zadels waarmee normaal gesproken gestart mag worden.

Zeker wanneer je niet zo'n beste relatie hebt met een manegehouder dan zou ik geen slapende honden wakker gaan maken door het aan hem te vragen of het wel mag, ook omdat er niets in de regels staat waardoor je aan zou kunnen nemen dat je er problemen mee krijgt. (zoals Geryon al zegt).

Maar als je het zo'n vervelende vent vindt dan zou ik er sowieso al niet meer naar toe willen eigenlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:58

Gewoon doen en niks over zeggen, zo maak je slapende honden wakker. Als er iemand naar vraagt is het gewoon een appart merk, maar ben je de naam vergeten. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:13

Het is op zich ook niet zo spannend of er nu een houten, kunststof, fiberglas, leren of geen boom in een zadel zit.

Blijkbaar is het criterium dat je
Citaat:
een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel
op je paard hebt liggen, en als ze dat al streng zouden controleren en aan zouden houden dan heb je best kans dat er maar een handjevol combinaties mag starten op die dag :=

Als er dan iemand gaat muggenziften puur over wat voor soort boom er wel of niet in je zadel zit, dan zou ik maar eens vragen of ze alle andere zadels ook even goed na gaan kijken of die wel voldoen aan het reglement :P