Ik hoop dat dit op de goede plek staat.
In augustus ga ik met mijn vriend verhuizen naar een boerderij. Het is de bedoeling dat hier ook paarden komen te staan.
Momenteel huur ik ruim een jaar een paard op de manege -deze reed ik hiervoor al 1,5 jaar eenmaal per week-, maar ik heb altijd al de wens gehad om hem uiteindelijk te kopen. De vorige bedrijfsleider zag dit ook helemaal zitten, maar eind december is hij vrij onverwachts gestopt als bedrijfsleider. Sinds januari is hier een nieuw iemand voor aangesteld. In eerste instantie begin je dan natuurlijk niet direct met "Hoi, ik wil graag een paard van je kopen". Ik heb hier dus even mee gewacht tot ik vond dat ik het hier wel met hem over kon hebben.
Inmiddels zijn er wat maanden overheen gegaan en hebben we vanavond eindelijk een gesprek over de koop. Ik verwacht dat er dan ook wel een prijsvoorstel wordt gedaan. Maar aangezien ik echt 0 verstand heb van een paard kopen of verkopen, weet ik niet goed wat een reële prijs zou zijn voor het paard.
Even wat feitjes over het paard op een rijtje:
-is nu zo'n 6 jaar manegepaard
-leeftijd: 13 jaar
-hoogte: tussen 1.50 en 1.60
-heeft vorige nazomer 2,5 maand stilgestaan wegens peesblessure. Hij lijkt hier goed bovenop te zijn gekomen, maar hij heeft er altijd een bultje van cq. 1,5 tot 2 cm doorsnee aan overgehouden in de vorm van bindweefsel.
-niveau: zijn vorige eigenaresse heeft L1/L2 met hem gereden. Paard is springgefokt maar je kan je afvragen of hij ooit nog hoog kan spring ivm. zijn blessure. Ik heb hier zelf in ieder geval geen goed gevoel bij.
Wat mijn doel is met het paard, ligt nog helemaal open. In eerste instantie mag hij eerst een tijdje vakantie houden op het land (hij krijgt uiteraard een maatje, het paard van mijn zwager komt erbij te staan). Daarna is mijn voornaamste doel om gewoon lekker met en van elkaar te genieten. Veel buitenritten maken en dan zien we wel verder waar we zin in hebben. Momenteel rij ik fanatiek onderlinge wedstrijden met hem, maar of ik dit met hem wil blijven doen weet ik nog niet. Hij hoeft zich in ieder geval niet meer te bewijzen tegenover mij. Oftewel: niks moet, alles mag.
Ik hoop dat er bokkers onder jullie zijn die me in grote lijnen kunnen vertellen in wat voor een prijsklasse ik moet denken. Wat zouden jullie ongeveer uitgeven aan een dergelijk paard? En welke prijs zou ik kunnen verwachten?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.