Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:45

Beste bokkers,

Ik hoop dat dit op de goede plek staat.
In augustus ga ik met mijn vriend verhuizen naar een boerderij. Het is de bedoeling dat hier ook paarden komen te staan.
Momenteel huur ik ruim een jaar een paard op de manege -deze reed ik hiervoor al 1,5 jaar eenmaal per week-, maar ik heb altijd al de wens gehad om hem uiteindelijk te kopen. De vorige bedrijfsleider zag dit ook helemaal zitten, maar eind december is hij vrij onverwachts gestopt als bedrijfsleider. Sinds januari is hier een nieuw iemand voor aangesteld. In eerste instantie begin je dan natuurlijk niet direct met "Hoi, ik wil graag een paard van je kopen". Ik heb hier dus even mee gewacht tot ik vond dat ik het hier wel met hem over kon hebben.
Inmiddels zijn er wat maanden overheen gegaan en hebben we vanavond eindelijk een gesprek over de koop. Ik verwacht dat er dan ook wel een prijsvoorstel wordt gedaan. Maar aangezien ik echt 0 verstand heb van een paard kopen of verkopen, weet ik niet goed wat een reële prijs zou zijn voor het paard.

Even wat feitjes over het paard op een rijtje:
-is nu zo'n 6 jaar manegepaard
-leeftijd: 13 jaar
-hoogte: tussen 1.50 en 1.60
-heeft vorige nazomer 2,5 maand stilgestaan wegens peesblessure. Hij lijkt hier goed bovenop te zijn gekomen, maar hij heeft er altijd een bultje van cq. 1,5 tot 2 cm doorsnee aan overgehouden in de vorm van bindweefsel.
-niveau: zijn vorige eigenaresse heeft L1/L2 met hem gereden. Paard is springgefokt maar je kan je afvragen of hij ooit nog hoog kan spring ivm. zijn blessure. Ik heb hier zelf in ieder geval geen goed gevoel bij.

Wat mijn doel is met het paard, ligt nog helemaal open. In eerste instantie mag hij eerst een tijdje vakantie houden op het land (hij krijgt uiteraard een maatje, het paard van mijn zwager komt erbij te staan). Daarna is mijn voornaamste doel om gewoon lekker met en van elkaar te genieten. Veel buitenritten maken en dan zien we wel verder waar we zin in hebben. Momenteel rij ik fanatiek onderlinge wedstrijden met hem, maar of ik dit met hem wil blijven doen weet ik nog niet. Hij hoeft zich in ieder geval niet meer te bewijzen tegenover mij. Oftewel: niks moet, alles mag.

Ik hoop dat er bokkers onder jullie zijn die me in grote lijnen kunnen vertellen in wat voor een prijsklasse ik moet denken. Wat zouden jullie ongeveer uitgeven aan een dergelijk paard? En welke prijs zou ik kunnen verwachten?

Alvast bedankt voor jullie antwoord. _/-\o_

Anoniem

Re: Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:47

Niet veel. 1500/2500 denk ik.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:49

ik zat ook te denken aan 2000 tot 2500

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:52

Die prijzen hierboven vind ik al redelijk veel.. Markt ligt al op zijn gat en ik die bedragen voor een paard wat niet eens 100% goed is vind ik erg veel. Ik denk zelf rond de 1000,-..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:53

Hey Jolien!!

Spannend joh! Collin en jij vormen volgens mij echt een gouden duo!!!

Stuur je even een PB!

(zat zelf trouwens ook te denken aan rond de 1000 a 1250 euro)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:53

Voor ik het vergeet: de vorige bedrijfsleider had in december een vraagprijs van 1250,- in gedachten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:53

In de huidige markt zou ik zeker niet te hoog gaan zitten. Ik denk 2000 incl zadel als bovengrens. 2500 vind ik eigenlijk al te veel, kan je ook een leuk recreatie paard van krijgen. Kijk anders eens op marktplaats, dan krijg je een idee van wat er allemaal aangeboden wordt voor hoeveel!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:54

Hey dymphke, lief dat je zo reageert:) Ik wacht je pb'tje af:)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:54

Laat je hem ook klinisch keuren?
Ik denk echt niet meer dan 1000,- hoor. Voor dat bedrag kun je ergens anders een gezond paard kopen op dit moment. Natuurlijk geen top dressuur paard, maar wel een leuk recreatiepaard..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:55

Zoals ik het begrijp hoeft het paard niet weg maar omdat jij het graag wil kopen willen ze gerust een gesprek erover aan gaan? In dat geval zul je niet hoeven te verwachten dat ze het naar marktwaarde weg doen. Ik denk dat 2000/2500,- redelijk is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:56

jorretje schreef:
In de huidige markt zou ik zeker niet te hoog gaan zitten. Ik denk 2000 incl zadel als bovengrens. 2500 vind ik eigenlijk al te veel, kan je ook een leuk recreatie paard van krijgen. Kijk anders eens op marktplaats, dan krijg je een idee van wat er allemaal aangeboden wordt voor hoeveel!

Ik heb zelf al het tuig al. Aangezien ik hem driemaal per week rijd en best fanatiek, wilde ik wel prettig "materiaal" hebben om mee te rijden. Het enige wat ik dus nog moet aanschaffen zijn dekens, die heeft hij nu nog van de manege. Maar ik verwacht niet dat ik deze erbij krijg van de manege, aangezien ze deze natuurlijk zelf ook nog wel goed kunnen gebruiken. Deze wil ik dus gewoon nieuw kopen.

Het gaat dus puur om het paard "kaal", dus zonder toebehoren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 09:56

Calimero_ schreef:
Laat je hem ook klinisch keuren?
Ik denk echt niet meer dan 1000,- hoor. Voor dat bedrag kun je ergens anders een gezond paard kopen op dit moment. Natuurlijk geen top dressuur paard, maar wel een leuk recreatiepaard..

Ik laat hem klinisch keuren en ik wil zijn benen laat scannen ivm. de peesblessure die hij vorig jaar heeft gehad.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:57

Ik ga met Calimero mee, in de huidige markt is een 1000 euro meer dan genoeg voor dit dier.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:58

Ah super! Ik denk ook wel dat de prijs afhangt van wat er uit die keuring komt. Blijkt hij er nog helemaal goed uit te komen is hij natuurlijk meer waard..

Edit: Maar uit je verhaal wat ik lees kan ik me niet voorstellen dat hij klinisch nog helemaal goed is..
Laatst bijgewerkt door Calimero_ op 22-05-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:58

ik zou de prijs van de vorige bedrijfsleider als richtprijs aanhouden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:02

Calimero_ schreef:
Ah super! Ik denk ook wel dat de prijs afhangt van wat er uit die keuring komt. Blijkt hij er nog helemaal goed uit te komen is hij natuurlijk meer waard.

Precies, hier heb ik ook al over nagedacht uiteraard. Het probleem is echter dat ik hem niet eerder zal kopen dan augustus, aangezien we dan pas verhuizen. Wat we nu dus eerst gaan doen is een voorlopig koopcontract opstellen, waarin bepaald voorwaarden komen te staan . Op deze manier kan ik namelijk ook bepaalde "eisen stellen", bijvoorbeeld dat er niet met hem gesprongen wordt (ivm. zijn blessure), maar ook dat hij weggaat mits het paardenbestand dit toelaat. Dus als ze over een paar maanden krap zitten met hun manegepaarden, ik niet ook nog een paard weghaal. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik verwacht dat er dan ook wel een voorstelprijs in komt te staan voor wanneer hij goed door de keuring komt en voor wanneer er toch bemerkingen zijn.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:03

Jolien87 schreef:
Voor ik het vergeet: de vorige bedrijfsleider had in december een vraagprijs van 1250,- in gedachten.

Kijk, dat is een redelijke prijs (zelfde prijs als ik in gedachten had) . Nu weten wij beiden wat voor een persoon de vorige bedrijfsleider was, en de manier waarop ik hem ken, gunde hij jou ook het paard. Ik weet niet hoe goed je de nieuwe bedrijfsleider kent, en wat hij ervan vind dat je Collin wilt kopen, en dat maakt het schatten naar een prijs weer wat lastiger.

Edit; spellingsfout

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:07

Keuring in elk geval niet vooraf doen, eerst een prijs bespreken en dan onder voorwaarde dat hij goedgekeurd wordt dat je dan die prijs betaald. Wordt hij niet helemaal goed gekeurd dan op basis van wat er aan de hand is kijken hoeveel je de prijs eventueel omlaag kan krijgen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:08

je realiseerd je, dat als je alle bene wilt laten scannen + uitgebreide keuring deze keruing wellicht meer/net zo veel kost als het paard zelf?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:08

Naar mijn gevoel kan ik wel goed door één deur met de nieuwe bedrijfsleider. Maar hij heeft natuurlijk niet met eigen ogen gezien wat ik met het paard heb opgebouwd. De vorige bedrijfsleider wel.
Voor zover ik weet heeft hij er geen problemen mee dat ik het paard koop, een tijdje geleden hebben we het hier al even kort over gehad en toen stond hij er heel positief in. Alleen hij is wel iemand die graag afspraken op papier zet, vandaar dat het allemaal iets langer duurt nu. Terwijl de vorige bedrijfsleider me gewoon in de wandelgangen een prijsvoorstel gaf;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:10

De markt ligt op z'n gat, dat klopt, maar een betrouwbaar manegepaard is z'n gewicht in goud waard.
Natuurlijk bij wijze van spreken, maar reken je niet te gauw rijk.
Als hij van z'n blessure hersteld is (al is het dan met bultje), verder gezond is en goed in de verschillende lessen ingezet kan worden dan zou ik hem als manege eigenaar niet zomaar voor een weggeefprijs meegeven.
Als je hem nu alleen rijdt (geen idee wat de regels vwb je huren zijn) dan is het een heel ander verhaal.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:10

max 1000 euro

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:10

joyce83 schreef:
Keuring in elk geval niet vooraf doen, eerst een prijs bespreken en dan onder voorwaarde dat hij goedgekeurd wordt dat je dan die prijs betaald. Wordt hij niet helemaal goed gekeurd dan op basis van wat er aan de hand is kijken hoeveel je de prijs eventueel omlaag kan krijgen.

Precies, wellicht had ik mijn vorige stukje iets duidelijk moeten neerzetten, maar dat is inderdaad ook mijn voorstel. Ik kan hem nu wel laten keuren, maar er kan nog van alles gebeuren in de komende maanden waardoor het keuringsrapport niet meer reëel is. Ik wil hem sowieso vlak voor de overname laten keuren. Het is dus wat overbodig om hem nu al te laten keuren;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:11

quarterH schreef:
je realiseerd je, dat als je alle bene wilt laten scannen + uitgebreide keuring deze keruing wellicht meer/net zo veel kost als het paard zelf?

Voor zover ik weet kost een klinische keuring rond de 100,- (wellicht net wat meer) en het scannen van de benen kost (voor zover ik weet) geen honderden euro's. Desnoods laat ik alleen het geblesseerde been scannen.
Röntgenologisch scannen laat ik sowieso niet doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:14

kamsel schreef:
De markt ligt op z'n gat, dat klopt, maar een betrouwbaar manegepaard is z'n gewicht in goud waard.
Natuurlijk bij wijze van spreken, maar reken je niet te gauw rijk.
Als hij van z'n blessure hersteld is (al is het dan met bultje), verder gezond is en goed in de verschillende lessen ingezet kan worden dan zou ik hem als manege eigenaar niet zomaar voor een weggeefprijs meegeven.
Als je hem nu alleen rijdt (geen idee wat de regels vwb je huren zijn) dan is het een heel ander verhaal.

Ik rij hem 3x per week, dat wil zeggen: 2 lessen, 1x vrijrijden.
Voor de rest wordt hij niet veel in de beginnerslessen ingezet omdat hij nogal eens wat streken wil uithalen uit verzet. (rare bokkensprongen, soms zelf andere paarden aanvliegen).
Voordat ik hem huurde was het helemaal een draak. Sinds ik hem ben gaan huren is hij beter in zijn vel gaan zitten en ook wat geliefder geworden, maar (dit klinkt waarschijnlijk arroganter dan mijn bedoeling is) sinds ik hem meer ben gaan rijden zijn er positievere reacties over hem gekomen. Dit is dus wel deels aan mij te danken. (al zeg ik dit niet graag:P)