problemen met manege pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

problemen met manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:57

ik had vrijdag les op een pony
een frisse pony
ik ging vooraan rijden
ze probeerde een aantal keer naar achter in de groep te vluchten in rengalop
( kleine pony dus die kan in een bak in rengalop )
ik langs de groep gestuurd en weer vooraan gaan rijden

opeens vliegt ze me ervandoor, heel gemeen
bokken hele rare scheve sprongen toen en rengalop met een slidingstop
en toen lag ik op de grond
maar ja gewoon weer opgestapt

weer vooraan gaan rijden in de hoek van de deur ''schrikt'' ze
rondjes in rengalop ( was toen al een beetje uit mijn evenwicht
een paar bokjes en toen een sprong met alle 4 de benen tegelij van de grond :?
toen nog een hoge bok en ja hoor daar lag ik weer
weer opgestapt maar achteraan gaan rijden
nog 2 keer geprobeerd maar ze was al moe dus ze heeft me er niet meer af gekregen

ik vind het best gemeen.
ze doet het er om
vorige les op haar ool al gevallen, alleen toen van rengalop naar een super scherpe draai in galop

instructeur weet het ook niet echt
alleen als ze achteraan probeerd te komen langs de groep sturen.

ik rij op de vrijdag donderdag is rustdag dus als ik erop moet heeft ze 1,5 dag niet gereden
ik denk dat dat er ook wat mee te maken heeft
volgensmij komen ze nu in de winter niet in de wei.

heeft iemand tips om er op te blijven zitten of om haar gedrag te verbeteren

CM_

Re: problemen met manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:00

Hmm in treintje rijden is niet echt van deze tijd, hooguit bij de echte beginners.
Rengalop kan in de bak niet, dus dat zal wel meevallen :D
Maar ik geloof best dat ze aan de kletter gaat.

Wellicht heeft ze last van dr rug, wat goed zou kunnen als manegepony.
De manege zal hiertoe zelf de pony eens moeten bijrijden en longeren, zo'n pony in de lessen is geen reclame..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:49

Er zijn verschillende dingen die me opvallen maar het vreemdste van als is deze zin:

Citaat:

Is wat mij betreft nu ook niet echt een goede instructeur. Als die jouw al niet kan uitleggen wat je moet doen kom je dus geen stap verder met je lessen.
En inderdaad dat achter elkaar rijden leer je eigenlijk ook niets van heb je geen mogelijkheid om eens op andere manege te gaan lessen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:00

Ik zie dat je in z-limburg woont. Heb je het toevallig over de hoek met de deur bij manege Cadier en Keer?
Als dat zo is, is dat de deur waar veel pony's zich aangeleerd hebben om te ''schrikken'' en zo een excuus hebben om te gaan rennen.
Heb er ook heel erg lang gereden en die deur was altijd weer een vliegpartij.

Als het idd over die manege gaat stuur je me maar eens een pb. Misschien dat ik je wat tips kan geven.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:16

CM_ schreef:
Hmm in treintje rijden is niet echt van deze tijd, hooguit bij de echte beginners.
Rengalop kan in de bak niet, dus dat zal wel meevallen :D
Maar ik geloof best dat ze aan de kletter gaat.

Wellicht heeft ze last van dr rug, wat goed zou kunnen als manegepony.
De manege zal hiertoe zelf de pony eens moeten bijrijden en longeren, zo'n pony in de lessen is geen reclame..

oké zegd dat rengalop in een bak niet kan,
dat geloof ik dan wel,
maar het zit zo raar het zit echt niet als een normaal galopje en ook niet als een snel galopje.
heel raar

we rijden vaak gewoon vrij maar soms zijn we met te veel mensen of met te veel onervaren mensen, en dan gaat dat niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:17

Roweentje89 schreef:
Ik zie dat je in z-limburg woont. Heb je het toevallig over de hoek met de deur bij manege Cadier en Keer?
Als dat zo is, is dat de deur waar veel pony's zich aangeleerd hebben om te ''schrikken'' en zo een excuus hebben om te gaan rennen.
Heb er ook heel erg lang gereden en die deur was altijd weer een vliegpartij.

Als het idd over die manege gaat stuur je me maar eens een pb. Misschien dat ik je wat tips kan geven.

nee niet manege cadier en keer

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:22

Tigra_ schreef:
Er zijn verschillende dingen die me opvallen maar het vreemdste van als is deze zin:

Citaat:

Is wat mij betreft nu ook niet echt een goede instructeur. Als die jouw al niet kan uitleggen wat je moet doen kom je dus geen stap verder met je lessen.
En inderdaad dat achter elkaar rijden leer je eigenlijk ook niets van heb je geen mogelijkheid om eens op andere manege te gaan lessen?

ze gaat er gewoon vandoor en er is geen rem aan
alleen langs de groep gaan en dan kleine voltes maken tot ze rustiger is helpt
ik zou eigenlijk niet echt weten wat mijn instructeur nog meer kan doen,

o ja ze zij wel dat ik meer achterover moest gaan zitten, zodat ik meer kon veren

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:46

Ja, maar dat achterover zitten is eigenlijk een reactie op het rennen. Zodat je beter kan blijven zitten. Jullie moeten in die hoek aan de slag, zodat ze in de gaten krijgt dat daar niks ''engs'' is.

Ik denk dat het eigenlijk idd beter is om gewoon vrij te rijden met die pony en op het moment dat ze daar schrikt gewoon op je voorganger sturen. Zodat ze al niet verder kan rennen. Of gewoon al achter een andere pony aan laten lopen. Een pony die een stuk rustiger is en daar niet schrikt.

Het is vervelend als een instructeur er niks aan doet en je iedere les weer vliegles hebt ipv paardrijles.
Anders buiten de les om vraag eens aan je instructrice wat jullie er het beste aan kunnen doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:39

Roweentje89 schreef:
Ja, maar dat achterover zitten is eigenlijk een reactie op het rennen. Zodat je beter kan blijven zitten. Jullie moeten in die hoek aan de slag, zodat ze in de gaten krijgt dat daar niks ''engs'' is.

Ik denk dat het eigenlijk idd beter is om gewoon vrij te rijden met die pony en op het moment dat ze daar schrikt gewoon op je voorganger sturen. Zodat ze al niet verder kan rennen. Of gewoon al achter een andere pony aan laten lopen. Een pony die een stuk rustiger is en daar niet schrikt.

Het is vervelend als een instructeur er niks aan doet en je iedere les weer vliegles hebt ipv paardrijles.
Anders buiten de les om vraag eens aan je instructrice wat jullie er het beste aan kunnen doen.

ze doet het niet alleen in die hoek ook gewoon in andere delen van de bak
ik weet niet of het de 2e keer ''echt'' schrikken was
in elk geval heb ik haar meteen toen ik op ben gestaan naar die hoek gebracht ( aan de hand )
niets aan de hand de rest van de les ook niet specifiek bij die hoek

het is dus niet dat ze altijd schrikt, dat was alleen deze keer zo ( ik ben er trouwns niet van overtuigd dat het echt schrikken was )

ja van dat vragen is wel een goed iedee
ik had echt niet de kans om het te vragen
als ik er even met mijn aandacht niet bij was ging ze er vandoor

dat erachter aan sturen hebben we op het laatst ook gedaan.
als dat ze ervandoor wil maar doet dat dan niet zo snel.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 19-02-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:43

Ik denk eigenlijk dat deze pony misschien wel last heeft van een slecht passend zadel oid. Logisch dat ze probeert je eraf te gooien.
Wat ook kan is dat ze het gewoon eng vindt om vooraan te lopen. Zoals iemand al zei treintje is echt niet meer van deze tijd buiten dan beginnerslesjes misschien..
Maar goed vooraan lopen is iets wat de dominante merrie meestal doet. De dominante hengst loopt achteraan zodat alles wat ertussen is beschermd is. Deze pony wil misschien wel gewoon het liefst dit veilige plekje opzoeken.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:48

zou je idd denken dat ze daar last van heeft
maar als ze ( een beetje, is niet aan het zweten ) moe is dan loopt
ze heel los, en onstspannen aan de teugel.
dus met een slecht passend zadel zou je zeggen dat ze dat niet doet
of wel ?

het treintje is alleen als er te veel beginners rijden of er te veel mensen rijden om vrij te rijden.

nu je het zegt het zou best kunnen want als ze achteraan rijd hoeft ze toch niet minder werk te doen?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:28

Wil je me zeggen welke manege tot het is? Mag ook via pb hoor. :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:24

HAW --> RT P

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:48

Sommige paarden worden gewoon wat frisser als ze niet veel op de wei kunnen met dit weer. Dan zijn ze schrikkeriger of vervelender als gewoonlijk. Mischien eerst een beetje longeren voor de les zodat ze even heeft kunnen uitkuren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:00

-> MA

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:29

Blabla1980 schreef:
Sommige paarden worden gewoon wat frisser als ze niet veel op de wei kunnen met dit weer. Dan zijn ze schrikkeriger of vervelender als gewoonlijk. Mischien eerst een beetje longeren voor de les zodat ze even heeft kunnen uitkuren?

ik zal eens vragen of ik haar van te voren mag longeren :)

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:44

Waarschijnlijk is de pony gewoon te fris. Informeer eens hoe vaak de paarden en pony's naast de lessen uit de stal komen om even te spelen en te rennen. Als dit niet gebeurd kun je vragen of dit wel kan. Is fijn voor en veiliger voor de ruiters,maar zeker ook fijner voor de paarden.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:50

Ik laat op de manege ook heel vaak even bepaalde pony's in tweetallen los in de buitenbak. Deze pony's staan er bekend om dat ze in de winter erg fris zijn en dan ook bijv vaak 'schrikken'. Ik laat ze dan eerst even hun eigen gangetje gaan, dan laat ik ze even goed rennen en dan even weer afkoelen..

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met longeren, maar misschien is gewoon even laten rennen in bijv een buitenbak, longeerring oid dan een beter idee.. Dan zijn ze even de meeste energie kwijt!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 11:51

Joonas schreef:
Waarschijnlijk is de pony gewoon te fris. Informeer eens hoe vaak de paarden en pony's naast de lessen uit de stal komen om even te spelen en te rennen. Als dit niet gebeurd kun je vragen of dit wel kan. Is fijn voor en veiliger voor de ruiters,maar zeker ook fijner voor de paarden.

oké zal eens informeren,
deze pony is echt de enige die dit gedrag vertoont,
in de seisoenen dat de wei niet te nat is komen ze gewoon buiten in de weide.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:52

en waarschijnlijk kan de pony dan wel z'n energie kwijt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:55

Frisheid kan op zich ook wel idd. Pony die denkt 'oe als ik schrik mag ik een sprintje trekken'. Wat dan ook belangrijk is als ze dat doet in de les, is dat je wel gelijk weer aan het werk gaat, dus gelijk een volte draaien ofzo. Zo van 'okee je schrikt dan misschien maar dat wil niet zeggen dat het gelijk vrij rondrennen is' :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:01

Ik denk gewoon een fris paardje met teveel eigen ideeen. Zie manegepaarden dit wel vaker doen, teneerste omdat ze het niet prettig vinden om voorop te lopen, te tweede omdat ze fris zijn en zin hebben in een lolletje. Even lekker buiten laten lopen zal zeker helpen, even goed spelen met een maatje en dan is het meest frisse er wel vanaf. Als dat allemaal niet werkt dan kun je het altiijd nog in de rug gaan zoeken. Het is trouwens wel aan de instructeur om tips te geven hoe je dit probleem kunt aanpakken en ook om het paard lekker buiten te zetten voordat ie iemand erop laat.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:03

misschien een leuke pony voor achteraan in de les?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:21

ja idd,
ik rij graag vooraan,
maar blijkbaar is dat dan met deze pony geen goed idee,
of ik zou al moeten vragen of ik ergens in het midden van de les vooraan mag gaan rijden
en eens kijken hoe dat uitpakt.
( al heeft e als zer achteraan rijden wel de neigingingen.
, maar ze doet het denk ik toch eerder aan ze geen pony voor haar ziet )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:12

Wij hadden vroeger (25 jaar geleden) op de manege ook zo'n pony.

Wij reden in principe zelfstandig, maar met galopperen reden we in een rij en moest de voorste een rondje galopperen en weer achter aansluiten. Die ene pony kon dat alleen door keihard te scheuren. Hij kon niet normaal voorop lopen. Zodra degene voor hem was vertrokken was hij niet meer te houden.

Ik denk dat dat kwam doordat hij dit zo gewend was. Verder was het een prima pony, en toen we later gewoon zelfstandig konden galopperen ging dat ook prima.

Hij werd gewoon super enthousiast van dat voorop lopen en dan een rondje galopperen (met een niet al te ervaren ruiter op z'n rug).

Misschien is dit bij jouw pony ook wel zo. Een oplossing zou inderdaad zijn om niet voorop te lopen, maar nog beter zou zijn om gewoon zelfstandig te rijden. Kun je niet naar een hogere groep?