Onbewuste angst voor Kanjer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onbewuste angst voor Kanjer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:27

Hoi allemaal.

Ik zal proberen mijn verhaal zo goed mogelijk uit te leggen.
Net, om half 8, liep ik de stallen van de manege in. Ik moest op Kanjer, een 32 jarig manegepaard met z'n 2e jeugd of zo,
En ik had meteen een brok in mijn keel.
Normaal rijd ik op Palermo, een oud Z-paard, maar nu moest ik op de oude Kanjer.

Het rijden ging niet zoals ik zou willen, maar ik kan gewoon niet met Kanjer overweg, doe je niks aan.
Na een tijdje gingen we galopperen, en ik werd gewoon bang.
Ik werd zelfs zo bang dat ik 10 minuten eerder ben gestopt omdat ik duizelig werd.

Kanjer is soms best onvoorspelbaar, en de leraar had nog gezegd: 'Kanjer was vorige les een beetje stout dus het is goed dat jij er nu op zit' (Ik ben helemaal niet bang en doe eigenlijk alles wel, behalve dus bij Kanjer),
Kanjer is zo onvoorspelbaar, het gaat goed en spontaan gaat hij bokken, steigeren en lig je er naast voor je ook maar iets kon doen.
Hij rende ook al achter Tiara (ander manegepaard) aan, en ik raakte spontaan in paniek.

Andere paarden die bokken ook gewoon en dat is geen probleem, dat voel ik aankomen, maar bij Kanjer niet.
Ik word onbewust bang voor hem terwijl het een leuk paard is.

Ik wil ook liever niet op een ander paard gaan 'oefenen' want daarop durf ik alles gewoon, en anders loop ik weg voor mijn Kanjer-angst.

Weet iemand wat ik kan doen, of wat hebben jullie gedaan?
Longe-les is geen optie, ik rijd 1 uur in de week op vrijdagavond.

HorseTopShop

Re: Onbewuste angst voor Kanjer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:19

Waarschijnlijk heb je gewoon totaal geen klik met dat paard. Dat kan gewoon.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:20

tja...rot voor je...ik ken het gevoel niet....maar paardrijden moet natuurlijk wel leuk en ontspannend blijven.
Als jij bang bent voor Kanjer moet je er gewoon niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:32

Ik mag niet kiezen op wie ik ga en als ik zeg dat ik het niet leuk vind moet ik het oefenen van mijn leraar, en dit wil ik zelf ook anders ging ik wel ergens anders rijden.
Ik kan best op andere paarden leren rijden, maar het punt is dat Kanjer het beginnerspaard van stal is, en ik durf er nieteens op omdat ik doodsangst uitsta voor dat beest, en daarna kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan omdat ik weer niets durfde.
Het is gewoon stom.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:37

ik heb dat ook hoor! gewoon je hele verhaal aan je instructeur vertellen, en mischien begrijpt hij het.
ik durfde ook nooit op een pony. ik heb het verteld en ik hoef er niet meer op. (ik ben toen ook bijna halverwege gestopt omdat ik zo bang was). het ligt erook aan of je een klik hebt met het paard.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:43

Soms heb je een klik en soms niet. Dan kan je rijden en oefenen wat je wilt, een klik komt er dan ook niet meer (op enkele uitzonderingen na).

Ik snap ook niet dat ze op de manege zeggen dat je dan maar moet gaan oefenen, als je geen klik met een paard hebt. Zeker als je geen angst hebt bij andere paarden, waarom dan wel gaan kweken op dat desbetreffende paard (want na een tijdje krijg je vanzelf angst op andere paarden).
Bij ons is het meestal ook zo dat als het niet klikt ze er iemand anders op zetten (als die mogelijkheid er is), goed het is dan geen manege maar een sport stal en bij mij uit het dan ook absoluut niet in angst, maar het rijd gewoon niet altijd fijn. Na een tijdje ga je minder tolereren van het dier wat tot frustraties leidt, voor beide kanten paard als ruiter. Onnodig en als er andere paarden zijn, waarom dan niet gewoon fijn rijden op een ander dier (op een manege staan er genoeg). Bereik je ook echt veel meer mee. Voor mij is het ook werk, dus ik kan niet zomaar zeggen ik heb geen klik met dat paard dus rij ik er niet meer op. Of er moet iemand anders zijn die het dier eventueel zou kunnen rijden.

Ik bedoel je doet het voor je hobby, je betaald er zuur geld voor en het is maar 1 keer in de week. Laat die ene keer dan ook leuk zijn, zodat je er ook zodanig van kan genieten en plezier in je hobby hebt en vooral zo houdt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:37

_Pretty schreef:
Ik mag niet kiezen op wie ik ga en als ik zeg dat ik het niet leuk vind moet ik het oefenen van mijn leraar, en dit wil ik zelf ook anders ging ik wel ergens anders rijden.
Ik kan best op andere paarden leren rijden, maar het punt is dat Kanjer het beginnerspaard van stal is, en ik durf er nieteens op omdat ik doodsangst uitsta voor dat beest, en daarna kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan omdat ik weer niets durfde.
Het is gewoon stom.

Ik zou toch zeggen dat je er niet meer op wilt. Jij betaald en bepaald dus.
Als het niet klikt, kun je beter mee stoppen. Die frustraties zijn niet fijn voor jouw en ook niet voor het paard.
Zijn vast genoeg andere paarden op de manege waar je wel plezier mee hebt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:57

_Pretty schreef:
.... maar het punt is dat Kanjer het beginnerspaard van stal is, en ik durf er nieteens op.

Dit vind ik wel een beetje gek: jij zegt dat ie onvoorspelbaar is, uit het niets gaat bokken en steigeren..... Dat is toch geen beginnerspaard????!!!

Maar goed, wel vervelende situatie. Zou zo geen oplossing of tip hebben voor je.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:07

Quir schreef:
Soms heb je een klik en soms niet. Dan kan je rijden en oefenen wat je wilt, een klik komt er dan ook niet meer (op enkele uitzonderingen na).

Ik snap ook niet dat ze op de manege zeggen dat je dan maar moet gaan oefenen, als je geen klik met een paard hebt. Zeker als je geen angst hebt bij andere paarden, waarom dan wel gaan kweken op dat desbetreffende paard (want na een tijdje krijg je vanzelf angst op andere paarden).

Mee eens :j

Als je op alle paarden durft, en niet op deze ene, dan durf ik wel te zeggen dat het aan het paard ligt. Of beter gezegd: aan jouw klik met het paard. En omdat het een 'beginnerspaard' is, wil nog niet zeggen dat jij er fijn op zit!
Het is soms heel raar: ik ben wel eens op een 4jarige gestapt, die helemaal niks kon, net onder het zadel was, erg onstabiel (hij viel zowat om toen ik opstapte :') ), maar ik voelde me meteen veilig op zijn rug. Een duidelijke klik dus :j Hij kon ook rustig uit onbalans hard gaan galopperen, ik werd er niet anders van. Ik vertrouwde hem gewoon.
En op een ander, volwassen en netjes doorgereden paard waar echt niks mis mee was, paard deed niks, binnen 3 minuten: "Euhhh..... *steekt vinger op*.... ik wil eraf. Ik wil er NU af!" :+

Ik zou als ik jou was ook gewoon aangeven dat je je op dat paard gewoon NIET veilig voelt, ondanks dat zij zeggen dat het een makkelijk paard is. Trouwens wel vreemd, hij kan uit het niets raar gaan doen?
Anyway, je rijdt maar 1 keer per week en het is jammer als je dat ene uurtje geen plezier hebt, maar doodsangsten uitstaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:24

_Sim_ schreef:
_Pretty schreef:
.... maar het punt is dat Kanjer het beginnerspaard van stal is, en ik durf er nieteens op.

Dit vind ik wel een beetje gek: jij zegt dat ie onvoorspelbaar is, uit het niets gaat bokken en steigeren..... Dat is toch geen beginnerspaard????!!!

Maar goed, wel vervelende situatie. Zou zo geen oplossing of tip hebben voor je.

De eerste keer dat hij echt gek ging doen, was de 1e keer dat ze buiten mochten rijden (dan zijn ze allemaal wat fris hier), en Kanjer was al druk omdat hij die ochtend niet los ging.
Ik denk dat zo mijn angst een beetje is ontstaan, en dan zit ik de stressen en op elke hoek te letten, en daar maakt meneer paard gebruik van. Bij anderen doet hij het niet, daarom ben ik zo boos op mezelf.

@De anderen:
Is allemaal waar wat jullie zeggen, ik zal vragen of ik op een ander mag maar ik heb een kans van 9/10 dat het niet zo is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:48

-> MA

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:51

Ik rijd nu al een paar weken op hetzelfde paard en ik vind haar persoonlijk ook nogal eng. Velen vinden het een geweldig paard, maar ze kan zomaar uit het niks weggalopperen... Mijn instructrice zegt dan wel dat het goed gaat, maar toch zit ik eigenlijk een uur lang vol angst op dat paard. Ik heb dan ook voor mezelf besloten dat als ik morgen nog een keertje op haar moet, dat ik daarna vraag of ik niet meer op haar hoef. Ik rijd immers ook maar 1 keer in de week en zoals sommigen ook zeggen, het moet wel leuk blijven. :')

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:03

Misschien moet je aan jouw instructeur vragen of Kanjer misschien niet een beetje aan demensie leidt }> omdat hij zo onverwachts reageert :o en dat je daar bang van wordt. Hij kan je toch niet dwingen om op Kanjer te rijden? :+ zeg maar dat je anders overweegt om op een andere manege te gaan rijden ofzo -O-
Laatst bijgewerkt door Aryana op 13-02-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:07

blair schreef:
Ik rijd nu al een paar weken op hetzelfde paard en ik vind haar persoonlijk ook nogal eng. Velen vinden het een geweldig paard, maar ze kan zomaar uit het niks weggalopperen... Mijn instructrice zegt dan wel dat het goed gaat, maar toch zit ik eigenlijk een uur lang vol angst op dat paard. Ik heb dan ook voor mezelf besloten dat als ik morgen nog een keertje op haar moet, dat ik daarna vraag of ik niet meer op haar hoef. Ik rijd immers ook maar 1 keer in de week en zoals sommigen ook zeggen, het moet wel leuk blijven. :')

Nou ja, ziet ze dan niet dat je bang bent? of probeer jij je flink te houden :D ik zou het er niet vragen, maar ik zou het er zeggen :')
Zonde van het geld ook.

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:49

Nee hoor, ik houd me echt niet flink ! =) Ik durf haar niet eens op te zadelen dus medewerkers van de manege moeten me daar al bij helpen en eigenlijk is borstelen al niet te doen. Ik vind haar gewoon eng omdat ze in d'r box al staat te draaien, schoppen, bijten... Dus die angst begint eigenlijk al voordat ik überhaupt op haar zit =S . Dus voor mij is het nu ook wel genoeg. Ik probeer het nog 1 keertje (als ik morgen dus weer op haar zit) en daarna wil ik gewoon niet meer op haar.

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:41

ik snap precies wat je bedoeld hoor, ik ehb het ook met een manege paard, iedereen vind hem geweldig en zodra ik erop moet, is het vreselijk :o
Maar als je erop moet, vraag gewoon of je op een ander mag, leg het uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:53

Het kan dat je gewoon geen klik met Kanjer hebt. Ik weet niet of je door de weeks daar ook helpt, anders zou je bijvoorbeeld bij de beginners kunnen gaan helpen en wat met Kanjer 'omgaan' en kinderen met Kanjer helpen. Door veel samen te doen zal je niet persé een klik krijgen, maar wel makkerlijker met het dier over weg kunnen. :)

Succes!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:55

Kanjer die vond ik altijd erg leuk;). Die word/ werd toch ook altijd gebruikt voor de voltige?
Heb je het al goed tegen je instructeur verteld dat je echt heel bang of nerveus van hem wordt en dat je daardoor helemaal niet fijn kan rijden? Dat je het wel wilt proberen, maar dat het steeds gewoon niet lukt. Moet je nou weer op hem probeer je dan op je ademhaling te concentreren en hoe moeilijk het ook is zo rustig mogelijk te gaan rijden. Desnoods ga je alleen rondjes over de hoefslag met afentoe een volte.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:07

blair schreef:
Nee hoor, ik houd me echt niet flink ! =) Ik durf haar niet eens op te zadelen dus medewerkers van de manege moeten me daar al bij helpen en eigenlijk is borstelen al niet te doen. omdat ze in d'r box al staat te draaien, schoppen, bijten... Dus die angst begint eigenlijk al voordat ik überhaupt op haar zit =S . Dus voor mij is het nu ook wel genoeg. Ik probeer het nog 1 keertje (als ik morgen dus weer op haar zit) en daarna wil ik gewoon niet meer op haar.

Hier ligt toch de clou van dit hele draadje:.. paard weet na zoveel jaren manage ervaring wel hoe ie onder werken uit kan komen en maakt het je zo moeilijk mogelijk.
Als je bij voorbaat zo: "Ik vind haar gewoon eng" bij een paard in de box staat zal er nooit respect naar jou toekomen en heb je feitelijk mazzel dat ie je nog toelaat op zijn rug...(is geleerde manege overgave van paard zelf...> ik doe het maar weer... )
Als je deze angsthouding zelf niet kunt veranderen naar respect, dan kun je inderdaad maar beter niet meer rijden op dit paard.
Wij hebben ook een hoge ruin (bijter) op manage staan waar velen niet op durven of bang voor zijn al in z'n box, maar die eenmaal in vertrouwen met je heel fijn met je samenwerkt.
Ik heb het geprobeerd en er extra tijd ingestoken door em vaak op te zoeken in zijn box ipv alleen maar rijden en voor mij heeft ie respect en wordt ie vlot rustig.
Ondanks dat ie manegepaard is weet hij exact wie ervoor hem staat.

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:27

Is het niet zo dat als je erg bang en gespannen van te voren bent bij een manegeles, dat je paard/pony dat dan aanvoelt en dat ook wordt???

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:56

Ik vraag me af of Kanjer nog wel ingezet moet worden als manegepaard.. hij bokt, steigerd en is al 32 jaar, zal dat beesie niet hardstikke versleten zijn en pijn hebben?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:00

Aryana schreef:
Ik vraag me af of Kanjer nog wel ingezet moet worden als manegepaard.. hij bokt, steigerd en is al 32 jaar, zal dat beesie niet hardstikke versleten zijn en pijn hebben?

dit dus

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:33

Herken jouw verhaal wel. :j
Op de manege hebben wij ook een paard staan, die al heel lang manegepaard is. beestje is inmiddels een jaar of 18 en loopt al sinds d'r elfde jaar manegelessen. Dat paard kan ook uit het niets een bokpartij beginnen. Soms is het heel ontschuldig, maar soms is het letterlijk een rodeo. Ik heb er nog nooit afgelegen maar het scheelde een paar keer niet veel. Ze doet het vooral met seizoenswisselingen, als het weer schommelt. Maar daar durf ik dus ook echt niet op, maar er rijden kinderen van 10 op. Ze is echt super braaf, doet geen stap verkeerd, alleen als ze van die buien heeft. Vaak is het ook omdat je je van tevoren niet veilig op dat paard voelt, voelt hij dat en gaat dan juíst vervelend doen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:39

xJess schreef:
Herken jouw verhaal wel. :j
Op de manege hebben wij ook een paard staan, die al heel lang manegepaard is. beestje is inmiddels een jaar of 18 en loopt al sinds d'r elfde jaar manegelessen. Dat paard kan ook uit het niets een bokpartij beginnen. Soms is het heel ontschuldig, maar soms is het letterlijk een rodeo. Ik heb er nog nooit afgelegen maar het scheelde een paar keer niet veel. Ze doet het vooral met seizoenswisselingen, als het weer schommelt. Maar daar durf ik dus ook echt niet op, maar er rijden kinderen van 10 op. Ze is echt super braaf, doet geen stap verkeerd, alleen als ze van die buien heeft. Vaak is het ook omdat je je van tevoren niet veilig op dat paard voelt, voelt hij dat en gaat dan juíst vervelend doen.

Mensen met gewrichtsproblemen hebben daar ook last van volgens mij. Met bokken geeft een paard aan ergens last van te hebben en dat kan natuurlijk de ruiter zelf zijn :P maar kan ook zijn doordat het paard pijn heeft.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:18

@Aryana
Dat zou kunnen, ze is ook heel stijf, echt een plank. Al denk ik ook ergens wel dat ze gewoon energie teveel heeft. Als ze los gegooid wordt, of gelongeerd dan gaat ze ook helemaal uit d'r dak.
Maar als het goed is zijn ze een rustig huisje voor d'r aan het zoeken waar ze met pensioen kan. Of in elk geval niet meer zoveel hoeft te lopen.