Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Videl schreef:Beste Bokt-leden,
In ieder geval was mijn laatste les was echt een dieptepunt. Ik had een ander paard en deze luisterde echt niet naar me, wanneer ik naar links wilde ging hij naar rechts en ging hij daarbij heel erg aan de teugels trekken, of hij stopte zomaar ineens. Ik probeerde hem daarop te straffen maar dat werkte gewoon niet. Mijn instructrice, die het ook een beetje zat werd (kan ik ook wel begrijpen) reageerde daarop door mijn paard hard met mijn zweep te slaan. Ik raakte daardoor heel erg van streek en schrok van de reactie van mijn paard waar ik nog op zat (en gelukkig op bleef zitten). Ik kan gewoon niet op die manier optreden, dat zit niet in mijn karakter, ik ben denk ik gewoon te lief voor paarden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, zodat ik weet wat ik kan doen. Ik ging op paardrijles met de gedachte dat ik met plezier zou kunnen rijden. Ik krijg nu echter steeds meer het gevoel dat ik sommige paarden keihard moet schoppen, slaan en trekken om normaal paard te kunnen rijden en dit is niet wat ik wil.
)

)
[/quote]Peetstap schreef:Videl schreef:Beste Bokt-leden,
In ieder geval was mijn laatste les was echt een dieptepunt. Ik had een ander paard en deze luisterde echt niet naar me, wanneer ik naar links wilde ging hij naar rechts en ging hij daarbij heel erg aan de teugels trekken, of hij stopte zomaar ineens. Ik probeerde hem daarop te straffen maar dat werkte gewoon niet. Mijn instructrice, die het ook een beetje zat werd (kan ik ook wel begrijpen) reageerde daarop door mijn paard hard met mijn zweep te slaan. Ik raakte daardoor heel erg van streek en schrok van de reactie van mijn paard waar ik nog op zat (en gelukkig op bleef zitten). Ik kan gewoon niet op die manier optreden, dat zit niet in mijn karakter, ik ben denk ik gewoon te lief voor paarden.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, zodat ik weet wat ik kan doen. Ik ging op paardrijles met de gedachte dat ik met plezier zou kunnen rijden. Ik krijg nu echter steeds meer het gevoel dat ik sommige paarden keihard moet schoppen, slaan en trekken om normaal paard te kunnen rijden en dit is niet wat ik wil.
Heel verhaal terug:
Paar tipkes uit eigen ervaring die ik in de begin periode zelf ook heb moeten leren, en niet overal worden dit soort dingen goed uitgelegd.
(ps: ik hoorde in de beginweken ook vaak: je bent te lief... pak hem aan.... kom op... zweep erbij..)
* Een paard trekt niet aan de teugels in je hand: je trekt zelf terug.
Een ontspannen paard zoekt uit zichzelf jou hand / teugel op die ontspannen contact maakt met zijn mond als zijnde elastiek.
Meegaan met de paardmond in stap (best lastig) en draf is dus je focus, je mag em niet in de weg zitten voorin zijn mond.
Een meer losse teugel in het begin is minder schadelijk als te strak of echt gaan "trekken" dat zet je paard op slot en krijg je zeker protest terug in de les in de vorm van staken of niet meer fris reargeren.
Er zijn manege paarden die zelf je laten voelen wat ze lekker vinden in hun mond aan druk, dat leer je wel aanvoelen na verloop van tijd.
* Wat niet overal duidelijk wordt uitgelegd: het teugelgebruik is minimaal, door kort en met zachte hand iets druk te geven krijg je reactie en die reactie krijg je pas bij het loslaten, dwz niet door blijven gaan met hetzelfde commando of nog erger: de druk verhogen, maar dus "lossen" tot de volgende instructie aan je paard.
(het knijpen met je hand is al commando > zijn ophoudingen)
Niet je teugels bij lossen > losgooien (!) maar steeds terug gaan naar die normale bitdruk en die is echt laag.
Blijf de mond volgen van het paard met zachte hand.
Geen reactie op teugel ? zelfde commando nog een keer, en weer lossen, ook als ie als een speer onder je vandaan loopt.
Probeer maar steeds te denken: ik vraag wat van mijn paard, ik eis het niet.
En voor paard is druk eraf de beloning.
* Leer je het teugelgebruik al aan op zijkant nek , b.v het opsluiten ?
* Leer je stelling vragen (!) niet NEMEN al aan ?
* Leer je al been aanleggen achter de singel om zo te sturen / begrenzen e.d
* Kun en leer je al b.v een bochtje te maken puur op been zonder teugelgebruik / met losse teugels ?
* Zadel je zelf van te voren op en neem je de tijd voor poetsen e.d. in zijn box, een paard wil je leren kennen, ja ook managepaarden.
* Het slaan van je paard door de instructeur slaat nergens op, denk dat je de spanning in zijn lijf wel onder je voelt als ie volgende keer bij deze instructeur in de buurt komt.... jammer hier is een dus de "baas" op een verkeerde manier.
* Je mag laten merken het niet eens te zijn met een slaan & traples.. dit kan nooit de bedoeling zijn en zo leer je niks van het paard onder je, en krijg je beide stress en de lust ontgaat je.
Bij ons mag iemand die es niet lekker gaat gewoon in eigen tempo stappen b.v. en de meeste paarden hebben na 2 rondjes binnen hoefslag terwijl de rest in draf lekker voorbij gaat wel door dat ze beter aan kunnen sluiten![]()
Meestal komt , als je een "dwars" paard wat ontspanning geeft of gewoon stil laat staan, vanzelf weer los.
Een dwars paard bestaat volgens mij niet, ze willen op dat moment alleen iets niet doen wat wij willen en dat laten ze aan je zien.
En ook bij been geven: de ontspanning geven op zijn mond.. velen geven teveel druk onbewust en dan geef je "gas" en rem je van voren, dat snapt zelfs een auto niet.![]()
Kort gezegd: de basis manege lessen zijn bedoelt dat we leren rijden van het paard onder ons en niet andersom.
Als ik het zo doorlees wordt er bij je in de les veel te weinig met gevoel gereden en leer je niet wat het paard
aan signalen aan je wilt doorgeven, je staat er niet open voor.
De basis van rijden ligt nou juist daar, het samenspel tussen jou en paard.
waarop stap je niet eens over naar andere lestijd > andere instructeur ter test ?
wordt daar ook zo hard lesgegeven, dan ga je toch naar een andere manege ?
* 4 maanden lessen is niet veel hoor om het een en ander door te krijgen, het is verhipte lastig alles tegelijk in het begin.
Wat mooi als je paard je daarbij wilt helpen ipv tegenwerken door constant signalen te geven.
Knap dat een managepaard uit al die tientallen valse hulpen die wij hem geven de juiste eruit weet te pikken.
Petje af voor de lespaarden
Videl schreef:Videl:Sorry voor de dubbele post! Ik krijg de ene niet weg
in.Citaat:dit weghalen b.v.
, es halt houden voor de spiegel: hoe zit ik ? b.v.
, staart pluizen, , etc, etc, gewoon tijdje bij de paarden zijn, zo leer je het karakter kennen.Citaat:in.
anders worden ze hier dol van al die lappen tekst van mij...![]()
![]()
Zo te horen zit je nog helemaal aan de basis, en lessen jullie met andere mee die als wat verder zijn ?
Vindt wel dat je maar vreemde reactie;s terug krijgt van je instructeur.
Besef daarmee zelf wel dat we in ons eigen lesploegje de handen dicht mogen knijpen met zo;n goede instructie.
Niet teveel willen dus nu, eerst de basis op gaan bouwen.
Veel lezen hier op bokt: zoeken naar trefwoorden: halthouden, been geven , etc, etc en dan in je les het gaan uitproberen.
Wij krijgen die ruimte wel in de les om zelf wat te proberen, zet paard b.v. soms bewust op de binnenhoefslag of grote volte of pruts wat met beengeven .., es halt houden voor de spiegel: hoe zit ik ? b.v.
Of op zit sneller en langzamer te gaan, etc, etc..
Heel jammer dat jullie van te voren zo weinig contact hebben met de paarden dmv het poetsen, hoevenkrabben en opzadelen, lekker kleppen tegen je paard, hem aaien, contact maken, oormassage, staart pluizen, , etc, etc, gewoon tijdje bij de paarden zijn, zo leer je het karakter kennen.
Het rijden leren is maar een stukje van het totaal vindt ik.
Ik zoek de paarden ook regelmatig op als ik er zelf niet op hoef te rijden.
Kom erop terug, denk dat anderen ook wel reactie willen geven.
) gaf steeds protest bij het halthouden en wou lekker los, dan wordt je niet gedwongen om lang en netjes halt te gaan houden want dat ziet ze wel en mag je wat meer je gang gaan.
daar mot ik dus aan gaan werken.Ryttare schreef:Je kan zeker heel veel leren op een manege paard en ook heel goed erop gaan rijden. Alleen zijn de groepslessen daar zo goed als nooit geschikt voor. Waak moeten de instructeurs zich voornamelijk focusseren op een soort vliegleider te zijn en ervoor zorgen dat elke paard op de juiste plek is in de manage. Het is belangrijker dat geen ongelukken gebeurt dan hoe de paarden kwalitatief lopen en werken.
Ik rij een manegepaard 3-4 keer per week. Ik rij dan ook privélessen 2 keer per week en verder doe ik vrijrijden, dus alleen trainen. Dan loopt het paard kortom fantastisch. Hij is super aan het been, heeft mooie actieve gangen, heeft en goede aanleuning en luistert perfect. En wat ik hem ook laat zien doet hij zijn best om het te leren en te doen. Het is gewoon een top-paard. Enkele keren heb ik meegereden in de groepslessen. Ik wordt dan eerlijk gezegd stapel gek. Ik rij weliswaar waar het zelfde paard, maar zo voelt het zeker niet....
De tempo in de rondjes wordt voor je bepaald, daar moet je je aan houden. Tijdens het losrijden is dat veel te langzaam voor hem, dus krijg ik geen Active gangen, komt zijn rug niet goed los en loopt hij af en toe op de voorhand. Verder let hij in de overgangen meer op de worden van de lesgeefster dan op wat ik doe. Hij gaat dus aanspringen in galop op het commando van de instructeur in plaats van die van mij, wat betekent dat hij onvoldoende steun krijgt van mij en aanspringt met het hoofd in de wolken. Dubbel trippel mega fout. Afbreken en opnieuw doen zit er niet bij, want dan breek ik de lijn en stoor ik de groep. Ik moet dus een grof onhoorsamheid van het paard accepteren om wille van de groep. Alle overgangen worden slordig en wilkeurig en je mag niet corrigeren en het goed doen. Als je dat doen ben je in de weg voor anderen. Gewoon met de groep mee. Zo kan niemand echt goed rijden, of een paard trainen. Dat is ongeacht hoe goed ruiter je bent of hoe goed het paard is. Als je niet kan rijden met het paard als begin punt, dan houdt het gewoon op.
Uiteindelijk komt het op neer dat ik probeer zo weinig mogelijk te verpesten tijdens de les, iets zelf leren of het paard iets leren zit gewoon niet bij. Dit ligt ECHT niet aan de instructeur of het paard. Van allebei zijn topkwaliteit, de privé lessen voor mijn instructeur zijn gewoon de beste dat ik ooit gehad heb op dressuur gebeid. In groepslessen heb ik absoluut niks aan haar.
Het probleem is dus het overvolle manege waar je je in bevindt. Neem privé lessen!! Dan komt het plezier terug in het rijden, zeker weten.

maflinger1 schreef:Misschien kun je zitlessen nemen? Evt gaan voltigeren?
Daar krijg je een ontzettend goede balans en zit van, waardoor je veel zekerder in het zadel zit, je hulpen beter doorkomen, je paard beter luistert noem maar op
Hier op de manege boek je dan gewoon een priveles, maar dan doen ze het paard aan de longe + bijzetteugels zodat hij goed blijft lopen zegmaar, en dan eerst zonder beugels, dan zonder teugels, dan zonder beugels + teugels, dan een stukje draven, en zo verder opbouwen
Priveles is inderdaad ook een goed idee.
Je instructrice wordt ervoor betaald om jou te helpen, zou je het anders eens met haar kunnen overleggen of zij nog tips heeft?
En als het zo op die 'paardenmishandel'manier gaat, kun je altijd eens bij een andere manege gaan kijken.