Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quincy1974

Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:08

Momenteel kan ik mijn eigen pony niet berijden ivm lichamelijke klachten. Ze wordt dus voornamelijk bereden door mijn jongste dochter (10 jaar). Zij kan haar momenteel helaas niet de baas ivm het gedrag van de pony. De pony is momenteel vrij brutaal, zoekt de grenzen bij ons op (steigeren, bokken). Haar rug is van het weekend bekeken en rechtgezet. Het zou voor haar heel goed zijn dat ze meer loopt en dus haar energie meer kwijt kan. Het plan is dus om haar in te gaan zetten in de manegelessen op de manege waar ze in pension staat. De manege zorgt voor materiaal om te rijden. Waar moeten we allemaal om denken? Wie is verantwoordelijk voor wat? Stel dat iemand van de pony valt en zich zodanig bezeerd dat hij/zij naar het ziekenhuis moet? Kan ik vragen om korting op stallingsgeld, of niet?

kohtje

Re: Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:09

Een bijrijder niet fijner of longeren voor het rijden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:10

Korting kan je zeker om vragen :j Zorg wel alleen dat je bij jezelf goed nagaat of je wel wilt dat andere mensen die jij niet kent op jouw pony rond gaan hobbelen. Daar mag je best eisen over stellen, dat het alleen gevorderden mogen zijn met een degelijke zit, wel of geen zweep gebruiken etc.

mickydo

Volgens mij zijn jullie als eigenaar altijd verantwoordelijk voor de pony.
Maar haar rug rechtgezet lees ik , lijkt het je dan wel verstanding om de pony in manege lessen mee te laten lopen ?
Daar zou ik persoonlijk geen voorstander van zijn.
Heb je niet de optie om de pony door 1 persoon die weet wat hij doet te laten rijden ?

Anoniem

Ik zou haar zeker niet de manegeles in zetten. Dat komt niet ten goede van je pony en als je pony iemand eraf gooit heb je ook een probleem.
Waarom zoek je niet naar een tijdelijke mogelijkheid om m lekker buiten te gooien? Ik ga er tenminste vanuit dat ze altijd binnen staat?

Anieke89

In principe ben jij als eigenaar van het paard aansprakelijk, dit is echter anders als het paard in een bedrijfssituatie gebruikt wordt. In dat geval is de bedrijfsmatige gebruiker, in dit geval dus de manege, aansprakelijk voor eventuele ongevallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:11

Mijn paard Sjolvir heeft jaren in de lessen gelopen, was ook een verplichting toendertijd op die vereniging.
Moest wel met eigen spullen erop en iedereen moest gewoon wa verzekerd zijn.

Echter ik kreeg dan wel korting op de stallings kosten.

In principe ben je als eigenaar verantwoordelijk voor iemand die van je paard valt.
En aangezien je nu zelf al aangeeft dat hij steigert en bokt bij je dochter, zou ik er voorzichtig mee zijn.
Want dit is iets wat je al weet en niet omdat hij zich toevallig een keer te pletter schrikt pas opzij doet
en er iemand af valt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:11

Absoluut niet.
Dat zou ik echt niet doen. Pony is net rechtgezet en bokt/steigerd zeg je (komt waarschijnlijk doordat ie zo vast zat) en dan zorgt manege voor materiaal.
Manege kennende zal dat niet door zadelmaker helemaal aangepast worden aan het paard en manege ruiters zullen ook nog niet op niveau zijn om deze pony recht te richten ed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:12

Denk dat je beter bij de instructeur kan vragen om een goede bijrijder, zodat pony vaste ruiter krijgt die onder begeleiding pony kan corrigeren. Zeker met vervelend gedrag en rugklachten. Daarnaast zou ik zeker met rugklachten er een goed passend zadel op willen hebben ipv klemt zo te zien niet en protesteren deed hij al.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:13

Nee, een optie voor een bijrijder heb ik nu niet. Daarbij is het voor mijn kinderen echt belangrijk dat ze wat braver wordt, daarom vooral die keuze voor manegelessen. Haar rug rechtgezet is misschien een groot woord, maar er waren wat blokkades, die nu verholpen zijn, misschien is dat een betere uitleg. Deze week geven we haar dus ook nog de rust die er nodig is, maar we denken dat het voor de pony beter is om te lopen en haar energie beter kwijt te kunnen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:14

Zit de manege dan te wachten op een pony die bokt en steigert? Het klinkt niet echt als manegemateriaal.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:15

Denk dat het voor de pony fijner is als eigen materiaal wordt gebruikt, zeker aks de rug net is rechtgezet. Passend materiaal is ook belangrijk.

Verder is het 'eigen' belang dat de pony in de lessen loopt, dus help je elkaar. Waarom dan korting vragen op het stalgeld. Mijn eerst indruk van een bokkende en stijgerende pony is dat deze niet heel gescikt zal zijn voor elke ruiter.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:15

Anieke89 schreef:
In principe ben jij als eigenaar van het paard aansprakelijk, dit is echter anders als het paard in een bedrijfssituatie gebruikt wordt. In dat geval is de bedrijfsmatige gebruiker, in dit geval dus de manege, aansprakelijk voor eventuele ongevallen.

Jep, ze wordt in een bedrijfsmatige situatie gebruikt: door de eigenaar van de manege.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:15

Het ligt er helemaal aan hoe de lessen verlopen op jullie manege.
Als ik een eigen paard zou hebben zou ik het juist super fijn vinden als hij mee kon lopen in de lessen op mijn manege :j
De paarden worden daar heel correct gereden. Natuurlijk maken ruiters fouten, maar de instructrice heeft alles heel goed onder controle :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:16

Een bijrijder? In de zin van een vast persoon in de les? En dan als het kan diezelfde persoon nog 2 of 3 dagen vrij rijden?
Toen ik nog op de manege reed, had ik dit echt prachtig gevonden! Ik hield wel van gekke pony's...
Maar alleen als je denkt dat het vooral de energie is, want als de pony zo doet omdat ze pijn heeft, of omdat ze iets niet kan, is dat een heel ander verhaal..

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:16

linda_arnold schreef:
Denk dat het voor de pony fijner is als eigen materiaal wordt gebruikt, zeker aks de rug net is rechtgezet. Passend materiaal is ook belangrijk.

Verder is het 'eigen' belang dat de pony in de lessen loopt, dus help je elkaar. Waarom dan korting vragen op het stalgeld. Mijn eerst indruk van een bokkende en stijgerende pony is dat deze niet heel gescikt zal zijn voor elke ruiter.

Klopt, het is ook eigen belang, vandaar ook mijn vraag over een vergoeding: kan het wel of kan het niet. En nee, er komt geen beginneling op, maar meer tienermeisjes bijvoorbeeld, dit is ook besproken met de eigenaar van de manege.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:17

Quincy1974 schreef:
Nee, een optie voor een bijrijder heb ik nu niet. Daarbij is het voor mijn kinderen echt belangrijk dat ze wat braver wordt, daarom vooral die keuze voor manegelessen. Haar rug rechtgezet is misschien een groot woord, maar er waren wat blokkades, die nu verholpen zijn, misschien is dat een betere uitleg. Deze week geven we haar dus ook nog de rust die er nodig is, maar we denken dat het voor de pony beter is om te lopen en haar energie beter kwijt te kunnen.

Ook niet via de instructeur al dan niet in de vorm van vaste ruiter in de les?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:17

Oei, dat zou ik zeker niet doen..
Als ik kijk naar mijn ervaringen met maneges en manegepaarden.. Nee, mijn paard zou NOOIT in een manegeles terecht mogen komen. Echt, onderschat het niet hoe er dan op je pony gereden gaat worden..

Niet op elke manege natuurlijk, maar velen wel!

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:17

Volgens mij (en meerdere met mij), is het gedrag wat ze nu vertoont vooral brutaliteit...

Quincy1974

Re: Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:19

Dank je voor jullie meedenken, echt fijn! De vraag is alleen niet of ik het wel of niet moet doen, maar vooral waar ik aan moet denken, etc. De keuze is al gemaakt door ons dat ze mee gaat lopen in de manegelessen. Hier hebben we goed over nagedacht.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:19

Quincy1974 schreef:
linda_arnold schreef:

Klopt, het is ook eigen belang, vandaar ook mijn vraag over een vergoeding: kan het wel of kan het niet. En nee, er komt geen beginneling op, maar meer tienermeisjes bijvoorbeeld, dit is ook besproken met de eigenaar van de manege.

Dan zou ik het nog zeker niet doen ;)
Genoeg ''gevorderden'' zien rijden op maneges en stuk voor stuk op enkeling na deed meer aan trek en pluk werk dan aan rijden.

Quincy1974 schreef:

Die blokkades deden dus ook zeer ;) en die worden er zo weer op gereden dan! Zonde en sneu voor het diertje ;)
Ook het materiaal zoals ik al zei zal geen hoogkwaliteit zijn (dat is immers bijna niet te betalen voor een manege)

Als ze die blokkades had ed en daar nu van geneest geloof ik zeker niet dat het brutaliteit is! Straf nog zeker geen pony al je het niet zeker weet ;)
Is ze gekeurd? Niks verder mis in de beentjes ? Tandarts kort geleden geweest? Geen haakje ed

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:20

Quincy1974 schreef:
De pony is momenteel vrij brutaal, zoekt de grenzen bij ons op (steigeren, bokken). Haar rug is van het weekend bekeken en rechtgezet. De manege zorgt voor materiaal om te rijden.

Ik zou zoiezo uitkijken met het feit dat de manege voor materiaal zorgt. Helaas heb ik vaak genoeg gezien op maneges dat zadels totaal niet passen. Dan ben je misschien wel veder van huis wanneer er echte rug problemen ontstaan.

Misschien een domme opmerking, maar misschien deed ze wel bokken en steigeren omdat haar rug zeer deed.

Persoonlijk zou ik eerder kijken voor andere mogelijkheden zoals longeren voordat uw dochter erop gaat of aan de instructrice/instructeur vragen of er een goed persoon is die er correct op kan rijden.

Ik weet niet hoe het niveau bij u op de manege is, maar als ik kijk naar de maneges in mijn omgeving zou ik er zelf nooit aan beginnen.

power1997

Is het niet misschien een idee dat bijv. 2 kinderen, die beide op een andere dag in een gevorderde les rijden ( en die je dus zelf 'uitzoekt') er op te laten? bijvoorbeeld dat ze beide per week 1 keer ermee les en 1 keer ermee vrijrijden?

Wispeltuur

Vraag andrrs eens bij de gevorderde lessen rond of een van de ruiters vast een x aantal keer per week wil komen rijden?

dan leert ze manieren bij, is er iemand blij met het rijden en krijgt ze meer beweging. ik zou zelf mijn paard niet in mange lessen willen hebben, vaak worden ze er niet beter van.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:22

power1997 schreef:
Is het niet misschien een idee dat bijv. 2 kinderen, die beide op een andere dag in een gevorderde les rijden ( en die je dus zelf 'uitzoekt') er op te laten? bijvoorbeeld dat ze beide per week 1 keer ermee les en 1 keer ermee vrijrijden?

Is een idee, maar ze gaat elke dag een uur rijden.