Toch niet lekker rijden, wisselen van manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Toch niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:51

Hey mensen!

Dit is een beetje mijn probleem:
Ik heb een paar maanden geleden besloten weer les te gaan nemen op manege paarden om voor mezelf in beweging te blijven en bij te leren.
Maar nu is me probleem dat ik iedere keer op dezelfde tinker moet rijden omdat ze geen ander geschikt paard voor me hebben.
K ben vrij zwaar, dat weet ik daarom wil ik juist een stok achter de deur hebben en elke week gaan rijden en daarom dus les om zeker ook bij te leren.
Maar nu is het probleem met die tinker dat ze steeds moet hoesten(te veel aan slijm) en dan ben ik compleet uit balans en ben de teugels kwijt omdat ze dan haar nek moet strekken.
Ook struikelt ze steeds en ben bang met dat paard een keer te gaan vallen.
Ook kan ze niet goed in gallop en dat doen we dan ook maar niet (straks struikelt ze in gallop en breek ik mn nek?) maar nou is de gallop nou juist het punt dat ik beter wil leren zitten etc.

Ik rij nu standaard met zweepje om haar voorwaards te houden (met been alleen is het niet te doen) en probeer haar goed voorwaards en actief te houden. (Alle paarden zijn niet echt voorwaards maar dat zou natuulijk aan de ruiter kunnen liggen maar dat is me wel opgevallen).
Toch wil het niet goed lukken...

Nou vraag ik me af, moet ik nou van manege wisselen?
Ik vind het daar wel erg gezellig, dat is bij veel manege's een probleem.
Of een keer een goed gesprek aan gaan met de eigenaar/instructeur?
Ik ben in de jaren dat ik zelf thuis op mn eigen beestjes rij best onzeker geworden en heb mede om die reden gekozen voor les.
(Eigen paard mee is geen optie, ze zijn drachtig én ik heb geen BE rijbewijs en moet dus altijd iemand vragen met auto en trailer.)

Ik zou graag willen weten wat jullie vinden, voordat ik mijn keuze ga maken.

SV1992

Re: Toch niet lekker rijden, wisselen van manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:37

Ik zou in de eerste plaats al is gaan praten met degene die de les geeft om te vragen of er echt geen mogelijkheid is om wat meer af te wisselen van paard.

Ik vind het goed dat je beslist om meer te bewegen op eigen initiatief en ik snap ook dat je het niet zo fijn vind dat het allemaal wat tegenzit maar mss heb je hier wat aan: Ik doe naast 2x paardrijden in de week ook thuis conditie- en krachttraining. Aan zo'n training besteed ik ongeveer een halfuur, dus eigenlijk helemaal niet veel en je kan het dus makkelijk een paar keer per week doen. Ik doe het 2 à 3x in de week en geloof me je conditie wordt er echt beter op en je ontwikkelt echt meer spieren (geen spieren zoals bodybuilders hè :P ) dus alles wordt strakker en je voelt je een stuk beter in je vel :) En mss helpt dat om wat meer paarden te mogen rijden als een gesprek alleen niet helpt...

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn reactie en dat je kan blijven rijden waar je het leuk vind! :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:26

Ik ga vanaf deze weer op woensdag er ook bij zwemmen.
Maar ik wil gewoon rijden om te leren en te bewegen.

Ik ga toch maar even een gesprek aan met mn instructie kijken wat hij er van zegt.

Bedankt voor je reactie!

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:29

Ah ja, zwemmen is een hele goede sport want blijkbaar train je dan al je spieren zonder een serieus risico op overbelasting :)
Ik snap dat, ik heb dat ook als ik een tijdje niet regelmatig een paar keer in de week iets doe dan merk je dat of ik toch aan mijn humeur en conditie :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:44

Het mes snijdt aan 2 kanten natuurlijk, tuurlijk wil je betere paarden, maar door het gewicht is het wat moeilijker om een geschikt paard te vinden en dat kun je de manegehouder niet verwijten natuurlijk.

Ik zou van deze periode vooral zoveel mogelijk proberen te leren, en eenmaal je wat bent afgevallen, of terug meer paarden gewoon bent, ga je een grotere keuze aan paarden krijgen 1/ door je gewicht, 2/ omdat je het paard dan wat minder zult storen door al opnieuw beter mee te gaan met bewegingen.

Het is een beetje afwachten nu, en ik weet zeker dat het je gaat lukken. Probeer nu vooral in stap en draf, en vraag aan de manegehouder of het paard ook struikelt in galop, dan weet je dat op voorhand. Er bestaan zoveel leuke dingen die je kan in stap en draf! Eventjes doorzetten en er voor blijven gaan! Succes, lukt je wel!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:46

Maar ik leer nu niks doordat ik steeds uit mn balans ben t gaat 1 of 2 rondjes goed en dan hoest ze weer of ze struikelt.
Met dat paardje gaat het gewoon niet lukken.
Dát is mijn punt :)

Ik rij al 15 jaar dus weet wel zo ongeveer wat goed voor me is en wat niet :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:48

Dan moet je toch met de manegehouder gaan praten natuurlijk, is idd niet makkelijk te leren met een paard die je uit je balans haalt...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:53

Sowieso is het tegen mijn principes een paard te rijden die constant hoest en dat struikelen is niet normaal.
K bedoel elk paard struikelt wel eens een keer maar zij heeft het standaard elke les.
Ik ben geloof ik de enige die haar rijd.
Misschien om die reden?

Maar toch fijn paardrijden en dingen leren doe je niet op een paard dat steeds struikelt en niet mee mag galloperen toch?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:58

branka16 schreef:
Sowieso is het tegen mijn principes een paard te rijden die constant hoest en dat struikelen is niet normaal.
K bedoel elk paard struikelt wel eens een keer maar zij heeft het standaard elke les.
Ik ben geloof ik de enige die haar rijd.
Misschien om die reden?

Maar toch fijn paardrijden en dingen leren doe je niet op een paard dat steeds struikelt en niet mee mag galloperen toch?

Struikelen komt vaak omdat het paard te lang gereden wordt, met name niet verzameld, vaak te veel op de voorhand, en dan kan best door de ruiter. Er zijn ook nog andere factoren, maar dit is toch een grote. Het zal toch het meeste opklaren even te praten met de manegehouder denk ik ;-).

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:26

Best apart dat je het steeds bij mij wilt neerleggen, iig zo vat ik het wel op.
(Te lang gereden? Ik ben de enige die haar rijd voor zover ik weet verder loopt ze gehandicapten lessen en dat is alleen maar stappen, en daarbij kan ik na 15 jaar wel een paard verzameld laten lopen en actief rijden ondanks mijn gewicht :) )

Camillutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:24

Als dat paard idd maar zo weinig rijd, een uurtje met jou en verder alleen maar stappen met gehandicapten, zou het dan niet zo kunnen zijn dat hij gewoon niet genoeg energie heeft om veel te draven..?? Als een paard moe wordt dan gaat ie ook meer met zn benen slepen en kan ie sneller struikelen. En ik denk dat inesje met 'te lang rijden' bedoelt dat ie niet verzameld loopt en niet le lang in tijd. En ik denk idd dat als je 15 jaar rijdt dat je best een paard verzameld kán rijden, maar betekend toch niet dat ieder paard dit kan en doet omdat jíj dit kan. Als een paard het niet gewend is, zal die het ook niet zo snel doen, en dat is met manege paarden toch vaak het geval. En een paard dat steeds hoest lijkt me ook niet gezond...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:39

Hey Branka, ik ken je verder niet hé, dus vat het aub niet persoonlijk op, zo bedoel ik het niet. Met te lang rijden is dus niet verzameld. Ook qua rijden ken ik je niet ;-).

Mijn filosofie is dat je 'problemen' eerst moet uitsluiten bij de ruiter en dan pas kijken naar het paard op zich ;-). - het hoesten is zowiezo niet zo goed, daar kun je zelf al niets aan doen ;-) -.
Maar toch, hoe goed je ook rijdt, kan je niet in alle maneges terecht met wat overgewicht, dat is zo en is al altijd zo geweest...

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:50

Ben het met Inesje eens.... :)

Maar ik zou ook aankaarten dat het hoesten van dat paard sowieso een issue is.
Tinkers hebben nogal snel last van dampigheid en ik vind dit er verdacht veel op lijken.
Weinig uithoudingsvermogen, hoesten, struikelen waarschijnlijk door slechte conditie.
Ik zeg niet dat het zo is, maar het lijkt er mijns inziens wel veel op. :)

Dus aan de andere kant ben ik het weer met inesje oneens eigenlijk :')
In dit geval denk ik dat ze eens naar de gezondheid van dit dier moeten kijken...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:09

branka16 schreef:
Best apart dat je het steeds bij mij wilt neerleggen, iig zo vat ik het wel op.

Dus jij bent van mening dat het aan het paard ligt?
Aan het hoesten kun je als ruiter weinig doen (als eigenaar dan weer wel), maar je zegt dat het paard jou uit balans trekt. Is het niet de taak van de ruiter om te zorgen dat je in balans blijft?

Het paard struikelt, maar hoe komt dat? Ben jij op dat moment niet in balans, rij je het paard niet actief genoeg?

Kortom, zoek de oorzaak bij jezelf. Het paard is je spiegel en reageert slechts op wat jij doet.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:42

Fjordnina, oneens....
Je kan de oorzaak bij jezelf zoeken, maar als een paard niet gezond is, zich ellendig voelt, kan je een dijk van een balans hebben en topruiter zijn en actief willen rijden, maar dat is je ogen sluiten voor de daadwerkelijke oorzaak mijns inziens.

Het paard struikelt, kan meerdere oorzaken hebben, hoeft zeker niet aan de ruiter te liggen. :n

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:51

Ik heb een beetje hetzelfde probleem.
Ik ben niet zwaar maar wil leren nageeflijk te rijden.
ben janauri van manege gewisseld.

eerst reed ik op een manege slome paarden moeilijk moeilijk.
heb er wat van gezegd toen kreeg ik tips van de lesgever hoe ik het paard goed aan het been kreeg.
maar ik wil nageeflijk leren rijden werd niks mee gedaan.
Toen heb ik gezegd ik stop ermee toen kon ik wel op een heel ander paard rijden.
lette de lesgever op andere dingen en kreeg ik meer aandacht.

maar toch over gestapt van manege ik had daar duidelijk aangegeven wat ik wilde leren ja hoor was geen probleem.
heb nu 5 privelessen gehad en 2 gewone groepslessen.
(je moet eerst prive nemen zodat ze je kunnen indelen bij de juiste les)

maar nu 2x in de groeples word ik op paarden geplaatst waar ik nisk van leer
de eerste heeft probleem in zijn hals wervel en afgelopen vrijdag paard mocht je niet teveel aanzitten want word te zwaar op je hand werd gezegd en kan je er niks meer mee.
Aan het einde van de les tijdens het wijken ik kreeg het paard gewoon niet terug hij liep odner me vandaan enz. Hij was zooo sterk in zijn mond dat zei ik ook.
ze zei er niks van ja hij is echt sterk zei ze..... okeeeee ik ehb de teugels aan het eind van het wijken maar los gegooit.

Hoe ik dit moet oplossen word dan niet verteld.
De lessen zijn erg oppervlakkig ik was zooo geirriteerd/boos dat ik wel kon janken.
Ik kan soms wel 5 of 6 rondjes rijden zonder dat er wat gezegd word tijdens de les.
Omdat ik gefrustreerd ben heb ik dat afgelopen vrijdag ook gedaan gewoon doelloos rond rijden.
Ze zei niks over me houding of me zit of over het paard.
normaal rij ik wat voltes voor mezelf dat werd altidj duidelijk gezegd op de andere manege.
Op deze manege is alles zoooo ........... Moet moet ik ermee denk ik dan. Zonde vna me geld en tidj en ook nog een maand opzegtermijn.

Ik rij al jaren ben er even tussenuit geweest maar nu ik ouder ben zo moeilijk als je geen eigen paard hebt.
ik heb wel verzorgpaard maar is 22 jaar bijna rijden lekker met lange teugel buitenritjes.
maar ik wil graag nieuwe dingen leren.

Ik wil eigenlijk vandaag de manege bellen dat ik me lidmaatschap opzeg ze vragen altijd wel waarom dus leg ik het weer uit. misschien dat ik terug ga naar me oude manege of gewoon maar stop met lessen.

ik vind het erg jammer en ben ook wel teleurgesteld ook al weet ik dat ik eigenlijk neit teveel moet verwachten van maneges maar heb duidelijk aangegen waarom ik wilde komen lessen daar.

Als je echt je zwaar bent en er zijn geen andere paarden moet je ook gaan bedenken wil je wel zo rijden of beter stoppen.
het is wel de bedoeling dat je met plezier rijd! dat is echt belangrijk.
Wel belangrijk dat je erover praat op je manege. Doen ze er niks aan houd het op.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:20

linnie050 Tegen precies hetzelfde probleem loop ik nu ook op.
Ik ben in het verleden ook gestopt met lessen om die zelfde reden.
K werd op het laatst op paarden en pony's gezet die net onder het zadel waren en dus nog vollop aan het proberen waren, daar ben ik ook erg onzeker van geworden en ging steeds met meer tegenzin naar les.
Op mijn 15e ben ik gestopt met lessen op de manege.

Ik heb op mijn 16e voor mijn verjaardag een eigen paard gekregen (branka <3 ) dat was echt hét droom paard.
Ze was al 19 jaar maar erg fit en had M2 dressuur gelopen, dus een paard waar ik zeker op moest kunnen leren.
Ik heb haar 3 jaar gehad en heb op haar meer geleerd dan al mijn manege jaren bij elkaar.
Heb ook een jaar lang les op haar gehad maar wegens het niet eens zijn met de manier van les geven van de stal houder (paard met touwen overal vast zetten zodat ze in de krul blijven lopen) ben ik ook daar gestopt. (Helaas is Branka op 22 jarige leeftijd overleden aan een hartaanval)

Ik was net 19 denk ik toen ik haar kwijt raakte en wou toen niks meer weten van paarden...
Na een paar maand toch weer gaan rijden maar sinds dien gaat het eigenlijk niet meer lekker.

Toen wist ik al dat ik les moest hebben, maarja ik ben iemand die er lang over doet om de 1e stap te zetten.

Nu ben ik 24 en heb eindelijk alle moed bij elkaar geraapt om weer te gaan lessen.
Dus nu wil ook weer zekerder in het zadel zitten, en dat kan in mijn ogen eerst op een paard dat gewoon normaal aan de hulpen is. En niet bokkerig of wat dan ook.

Ik vraag niet veel maar gewoon een normaal paard en goed les.
Blijkt erg moeilijk te zijn.

Ik stop maar met typen (al kan ik er nog véél meer neerzetten O:) ).

Iedereen bedankt voor de reacties, uiteraard weet ik dat veel aan de ruiter kan liggen maar ik denk gewoon ik dit geval dat het écht niet aan mij ligt.
Ik zoek al jaren de fout bij mij, en dat heb ik verteld toe ik daar voor het eerst reed.
Mijn instructeur zei dat ik alleen mn knieën beter aan het zadel moest knijpen maar dat ik verder netjes zat en goed reed. (was voor mij natuurlijk het compliment van het jaar aangezien ik dacht dat ik te ver voor over zat en mn benen niet mooi stil bleven liggen en ik mn tenen uit steek 8)7 )

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:42

Ik heb echt het idee dat ik qua gezondheid van het paard tegen een muur heb zitten banketstaaf....

Wat volgens mij toch echt heel erg belangrijk is.... :?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:52

Fiebie t is een manege paard en niet mijn paard, wat zou ik er aan moeten/kunnen doen.
Ze zien toch zelf ook hoe dat paard is/doet?

Je lijkt nu te zeggen dat het mijn schuld is dat het paard in deze toestand is en ik er wat aan moet doen :?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:58

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:00

antje_vip waarom post je mijn andere topic :=

Maar dankje wel hoor!
Had het al wel in mn hoofd et hier ook ff te posten maar nog niet van gekomen _/-\o_

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:02

Omdat het precies dezelfde topics zijn ;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:03

Goh, jij trekt je wel alles persoonlijk aan he? :n Ik lijk helemaal niet te zeggen dat het jouw schuld is...
De discussie is hier of je het wel of niet een andere manege moet gaan zoeken omdat het enige paard waar je op mag/kan rijden niet voldoet aan jouw wensen/eisen om lekker te kunnen rijden.
Er komt een discussie los over jouw rijkunsten e.d. en de klachten van het paard worden even in de hoek geschoven, terwijl dat toch de aard is van jouw balans en rij problemen.
Kijk even naar de gezondheid van het paard. Daar wordt niet op gereageerd.... Wat ik behoorlijk kwalijk vind.

Wat je er aan zou kunnen doen? Melden bij de manege dat je vermoedt dat haar gezondheid niet oke is.
Als ze er niks aan doen, dan kan je altijd nog vervolgstappen ondernemen.
En dan heb je ook meteen je antwoord op het manege wisselen; Ja dus! ;)

Maar ik vind dat je wel degelijk een bepaalde verantwoordelijkheid hebt als je besluit om op een paard te gaan rijden waarvan je weet of vermoedt dat ze niet gezond is, absoluut!
Moet je je ogen sluiten voor de gezondheid van een dier, omdat het niet van jou is? >;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:28

Fiebie nee, maar ik heb de eigenaar al gevraagd wat is is met dat paar.
Zijn reactie hierop was, ze maakt te veel slijm aan, en daarom moet ze af en toe hoesten om dat kwijt te kunnen anders stikt ze er in.

Dat struikelen zei hij niks over.

Ik zal hem dat straks nog eens vragen/zeggen dat ik dat niet fijn vind om op zo'n dier te rijden.
(En idd ik trek me heel snel dingen persoonlijk aan dat weet ik voel me vrij snel aangevallen, maar prutsmuts word aan gewerkt :j Mijn excuus hiervoor ik moet er beter op letten)

Maar ondanks dat snap ik je reactie zeker wel, andersom had ik net zo gereageerd, de gezondheid van een dier gaat altijd voor!
Daar heb je zeker gelijk in!!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:27

Ik ben net bij een andere manege geweest en heb daar maandag een proef les.
En zover ik zag zijn er geen sloffende, hoestende of struikelende paarden _/-\o_

Spannend!!