Manegepaard gooit hoofd omhoog en omlaag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathijsVDE

Manegepaard gooit hoofd omhoog en omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:56

De laatste tijd moet ik steeds op hetzelfde paard rijden. In galop is er geen probleem, maar in draf en stap
gooit ze plots haar hoofd omlaag, naar boven en weer gewoon, en dat echt de hele les door. Weten jullie
wat het is en wat ik er tegen kan doen? Aan het zadel scheelt er niets. Alvast bedankt! Normaal gezien heb
ik dit nooit voor :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:58

Het is een manegepaard? dan hoort er altijd een instructie bij en die kan je daarin begeleiden en helpen.

Of het is slecht lesgeven of het dier mankeerd wat.

mathijsVDE

Re: Manegepaard gooit hoofd omhoog en omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:11

Slecht lesgeven is het niet, de instructrice rijdt zelf wedstrijden op redelijk hoog niveau, we hebben samen vanalles geprobeerd, van toestaan tot verbieden, afstappen en alles controleren, niets hielp, misschien dat iemand dit ook al heeft meegemaakt en wel een oplossing weet?

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:29

een paard op mijn manege doet dit ook, paardje is gewoon een beetje prettig gestoord :p
om zijn gebit nog een beetje heel te houdem heeft hij een martingaal zodat hij t niet te overdreven kan doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 07:19

Een paard doet dit niet voor niets. Het kan onvrede zijn door (onbewuste) hulpen van de ruiter, maar ook door pijn. Omdat je met je instructrice de oplossing niet in het rijden kunt vinden, lijkt het mij zeer verstandig om er een veearts/tandarts/chiropractor naar te laten kijken. Hulpmiddelen als een martingaal vind ik persoonlijk niet eerlijk naar het paard toe, want het doet het tenslotte niet voor niets. ;)

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:36

Ik denk dat het ook handig is om medisch alles uit te sluiten. Het moet toch ergens vandaan komen, een paard doet het niet voor niets.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:07

Het eigen rijniveau van een instructrice zegt niets over haar vermogen om les te kunnen geven. Dat zijn echt 2 losstaande dingen. Dat als eerste even. ;)

Het is natuurlijk niet je eigen paard, dus het is wat lastig om te zeggen dat je er een dierenarts bij moet halen, maar dat lijkt me wel het beste. Je kan rijtechnisch niks, totdat je 100% zeker weet dat het niets medisch/lichamelijks is. Als de dierenarts niets vindt, zou je je zadel moeten controleren en eigenlijk ook je bit. Er zijn net zoals zadelpassers, ook mensen die bitten controleren en goed inmeten. Als dat allemaal gedaan is, dan kan je pas rijtechnisch gaan kijken wat er mogelijk is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:41

Een paard bij ons op de manege doet dat ook, maar daar heeft het te maken met een chronisch probleem met haar halswervels, daar ligt het dus aan pijn.

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:53

Medisch dient alles uitgesloten te worden. Veel manegepaarden lopen met een slechtpassend zadel, daardoor zie je ervaak bontjes, gelpad etc onder zitten. Heb al behoorlijk wat paarden met open schoftjes en drukplekken gezien hier op de manege (en die manege krijgt wel 5 sterren, ze mogen weleens naar het paardenwelzijn kijken als ze die sterren uitdelen). Als het geen medisch probleem is, zou het een rijtechnisch probleem kunnen zijn, maar goed als hij dat ooit (vanwege bijvoorbeeld een slechtzittend zadel) is gaan doen is het moeilijk om het weer af te leren.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:59

Het zou een pollenallergie kunnen zijn. Een pony die op mijn manege staat heeft dit, en zoals jij het beschrijft komt het heel bekent voor. Het is nu verholpen met een dun netje over haar neus, dat zachtjes erop drukt. Ze doet het nu veel minder en heeft er nog amper last van. :)

Afbeelding

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:14

Doet het paard dit ook bij andere ruiters?
MIjn instructrice zegt dat jet dit soort dingen het beste kunt negeren, maar je in elk geval niet uit het zadel meot laten trekken.
En zorgen dat je een gede constante aanleuning hebt zonder streng in je hand te zijn.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:29

Zo'n netje valt te proberen, een vd pony's bij ons de manege heeft er ook een tegen het schudden en het helpt echt. Als het niet helpt heeft hij i.i.g. pollenallergie.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:31

Het is nu toch helemaal geen pollentijd

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:41

Nee da's waar :')

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:46

Een pony die ik een paar jaar terug had deed het ook. We hebben er een paardentandarts bij gehad en toen bleek dat hij enorme haken op zijn kiezen had. Misschien een idee om haar gebit te laten controleren?

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:24

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:40

Pijn, vermoeidheid, geen balans?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:52

Ik heb altijd geleerd dat het te maken heeft met onvoldoende voorwaarts zijn -mits medische problemen uitgesloten zijn natuurlijk. Paard wat ik vroeger reed deed dit ook en daarbij was naar voren rijden de oplossing.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:33

Dat zou ook nog kunnen ja, helemaal waar.
En dan kan vermoeidheid ook de oorzaak zijn.
Een vermoeid paard gaat ook gooien, dan is ie ook niet meer voorwaarts

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:14

misschien ligt het aan het gebit

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:19

Ik weet nog van vroeger dat manege's geregeld eenzelfde zadel voor verschillende
paarden/pony's gebruikten. Niet echt gezond, misschien toch een verkeerd zadel
waarbij het paard dit op zulk een manier uit? Ik weet het klinkt vreemd dat deze
het op zulk een manier uit maar ik zou het niet volledig uitsluiten.

mathijsVDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:05

Bedankt voor jullie antwoorden, maar hij doet dit niet in galop, zou het helpen hem een schopje niet zoals drijven maar een neen-schopje en hem dan te belonen? Ik huur hem over een paar weken omdat ie echt voor de rest fantastisch is. En 14 dagen getrek is wel een beetje te veel van het goeie ;)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:41

mathijsVDE schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden, maar hij doet dit niet in galop, zou het helpen hem een schopje niet zoals drijven maar een neen-schopje en hem dan te belonen? Ik huur hem over een paar weken omdat ie echt voor de rest fantastisch is. En 14 dagen getrek is wel een beetje te veel van het goeie ;)

Nee, dat gaat absoluut niets oplossen. En jammer om te horen dat je vooral aan jezelf denkt '2 weken getrek is teveel van het goede'.

Het paard geeft aan pijn te hebben, iets stoort hem.
Kan een wervelprobleem zijn, een tanden-probleem, een pollen-probleem, verkeerde manier van rijden (niet voorwaarts genoeg? Niet rechtrichten?), mond-probleem, zadelprobleem, spierprobleem, een ruiterprobleem, bitprobleem.
Probeer eens wat er gebeurt als je met een bitloot hoofdstel rijdt, of een halstertje (keer uitproberen kan geen kwaad) als je geen bitloos hoofdstel tot je beschikking hebt? Ik probeer niet te prediken dat je bitloos moet gaan rijden, maar als het een probleem met de tanden/kiezen is zal ze er misschien zo geen last van hebben, dan weet je waar het door komt.

Daarbij zegt het niveau van je instructice niets over haar kundigheid in het lesgeven. Mijn inziens zou een goede instructrice bij zulke symptomen eerst de gezondheid van het paard checken ipv proberen op te lossen met straffen/belonen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:35

-> MA

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:36

Kan het zijn dat je de teugels te strak houdt? Vaak doen paarden dit als je teveel druk hebt op de teugels en ze iets meer lengte/ruimte willen.