Springpaarden die niet bevallen in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Springpaarden die niet bevallen in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:00

Even een hele simpele vraag.
Is het raar dat ik ergens anders ga springlessen nemen omdat de paarden (vooral het galop) me niet bevallen?

Deze KWPN paarden hebben een vreselijke galop, ik zit alleen maar in het zadel te stuiteren. Terwijl als ik met een Haflinger galopeer ik me helemaal thuis voel. Super comfortabel.
Alleen met Stella kan ik geen springlessen gaan nemen op dit moment, mevrouw is drachtig _/-\o_
Het ene paard heeft bovendien geen manieren, hij trekt me eraf door zijn kop te strekken zodra ik over de hindernis ben. Ik vind een beginnende springruiter moet een braaf makkelijk springpaardje hebben. Misschien is niet iedereen het hier mee eens, maar ik kom niet eerst om het paard met dressuur goed onder controle te krijgen en dan vervolgens na kweet niet hoeveel lessen te gaan springen. Voor de dressuur krijg ik ook elke keer een ander paard, die wel lekker galopeerd en waarmee ik netjes kan rijden, maar die mag dan weer niet gebruikt worden voor de springlessen.

Overigens gaan de sprongen zelf wel goed :j Ik vind het erg leuk! (inmiddels 8 lessen verder ;) en mijn eerste dubbele sprong gemaakt)

Almeetje

Re: Springpaarden die niet bevallen in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:33

Ik zou niet ergens anders springles nemen omdat je hun galop niet kunt uitzitten, dat is niet hun fout, dat is jouw fout, je weet dat je er problemen mee hebt, doe er dan iets aan ipv het probleem te ontlopen. Je kan daar eens informeren naar zitlessen, dus aan de longe, teugels eraf, beugels eraf, en zitten.
Je kan wel vragen of ze je andere paarden kunnen geven dan dat ene paardje. Hoewel je het halsstrekken na de sprong rijtechnisch kan oplossen, je kan gewoon naar je lesgever stappen en zeggen dat je het lastig vindt en hier graag hulp bij wilt. Succes :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:38

Het is mischien wel logisch om wat makkelijker te beginnen. Geen enkele kleuter leert dresuuren op een Ferro.... :Y)

Wel lijkt het me slim om later, als je wat meer ervaring hebt, juist dze paarden op te zoeken.
Het is een goede oefening als ruiter om je aan elk paard leren aan te passen.:)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:07

Klopt dat het halstrekken op te lossen is, maar de laatste keer dat ik het probleem probeerde op te lossen zoals de lesgeefster zei werd ben ik er finaal afgestuiterd. Ik kijk daar dus niet echt naar uit! Ik ben er gewoon niet kundig genoeg voor om zulke 'gebreken' op te lossen.
Na de val heeft ze me inderdaad een ander paard gegeven.
Alleen bij deze privéstal hebben ze maar 2 paarden die mogen springen.

Maar inderdaad, mijn dochter zet ik ook niet op mijn draver om te leren rijden, die heeft gewoon een superbrave mini Shetlander.

En ook in mijn geval vind ik dat je rekening moet houden met de ervaring van de springer/ruiter. Ik ben tenslotte geen 15 meer.......ik ben een stuk banger uitgevallen.

Bij de manege hebben ze een veel ruimer aanbod van springpaarden. Nu betaal ik 15 euro voor een half uur privéles, daar 14 euro voor 1,5 uur groepsles met eerst een half uur dressuur. Lijkt mij beter?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:14

waarschijnlijk heb je iets meer ervaring nodig voor de paarden op de privestal. Logisch dat je makkelijker op je haflinger kunt zitten, want van nature bewegen die wat vlakker en korter dan een warmbloed.
Ga gewoon lekker naar de manege waar wat eenvoudigere paarden staan en waar je bovendien langer kunt rijden en als je merkt dat je daar uitgeleerd bent, dan kun je weer eens een poging wagen op de privestal waar miscchien iets meer spring-technische kennis aanwezig is.
Je hoeft je echt niet te schamen voor deze (tijdelijke) switch, maar je moet doen waar je jezelf het prettigste bij voelt!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:27

Jep, jou oplossing lijkt me idd beter!!

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:20

leuke (en voor jou geschikte) paarden om te rijden is wel heel erg belangrijk, dus probeer het gewoon eens uit en kijk dan waar je een beter gevoel bij hebt?

Maar dat je het doet omdat je hun galop niet kunt uitzitten, misschien moet je daar gewoon nog even aan wennen?

Beer_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:15

Staan er daar geen andere paarden die je nog kunt proberen die je misschien wel beter kunt uitzitten?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:48

Oké dank jullie wel allemaal.
Ik zal zaterdag het melden bij de lesgeefster dat ik 23 augustus bij de manege een proefspringles ga nemen.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:30

Misschien moet je eens zitles proberen? Zodat je 'leert' zitten en rijden in galop?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:09

Tjjaaaaa een Kwpner kan natuurlijk lang niet tippen aan een haflinger :D
Sorry moest even....( Haflingerfan :o )

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 21:23

Hihihihi, toch de beste opmerking mamendt :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:28

Nou, onze KWPN'er zit anders als een luie stoel in de galop, heerlijk! Vind ik 10 x beter als een haflinger. Helaas is het niet zo'n geweldige springer, en leen ik 'm ook niet uit ;) maar lees dat je al een oplossing gevonden hebt!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:34

1Boefje schreef:
Hihihihi, toch de beste opmerking mamendt :j

Ga dan gewoon ergens rijden waar ze haflingers voor je hebben ipv je te beklagen over de KWPNers? +:)+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 08:29

Hahaha, ga dan gewoon ergens rijden waar ze Haflingers voor je hebben, dit is toch echt de meest grappigste! Je kan ze hier echt uitkiezen hé! 100 Haflingers voor springlessen tot je beschikking. Laat me niet lachen!
Even voor de duidelijkheid, ik heb echt helemaal niks met Haflingers, maar ons Stellatje galopeerd wel zalig!
Ik heb niks tegen KWPNers. Sommige zullen echt best galoperen. Maar die 2 van de privéles NOT.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:33

Was ook maar voor de grap bedoelt :D
En niet om een discussie op te roepen wat nu fijner is de Kwpner of een haf ( hihi Haf natuurlijk :+ )

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:34

Het blijft een ruiterprobleem. Jij kunt ze niet goed uitzitten en dat is iets wat je moet leren. Dat leer je niet in een paar lesjes daar gaat veel meer tijd overheen. Ik zou om deze reden niet overstappen op een andere manege aangezien je daar waaschijnlijk ook weer paarden onder je kont krijgt en het probleem zich daar voort zal zetten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:54

Ja maar, heb je je ooit bedacht dat het misschien een ruiterprobleem is die ik mezelf niet eigen WIL maken? Als ik in galop het gevoel heb dat mijn hele ruggegraat naar de klote gaat door het bonken van galop, tja, dan kies ik misschien heel zwak eieren voor mijn geld. Ik heb ook niet de ambitie om dressuurproeven of springwedstrijden te gaan doen. Ik ben 32, dan hoeft dat echt niet meer. Ik doe springen voor de lol.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:15

-> MA

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:17

Als je in het zadel zit te stuiteren dan laat het paard waarschijnlijk in galop zn rug nog niet goed los. Stuiteren is niet comfortabel voor paard en voor ruiter.

Hoe rij je los? Bij een springles zou ik met losrijden ook vooral vlot voorwaarts galopperen, in verlichte zit, zodat het paard zn rug kan loslaten. Probeer ook het paard nageeflijk te vragen. Dan zal wellicht bij het begin van de springles het paard al wat beter uit te zitten zijn.

Ik lees nu je opmerking over de springles op de manege, dat je dan groepsles heb en daarvoor samen losrijden op dressuurmatige basis. Dat lijkt me voor jou de beste oplossing.

Overigens wil ik nog wel meegeven dat dressuur de basis is van alles en dat je niet van een (ook ervaren) springpaard kunt verwachten dat die jou gewoon lekker meeneemt over een hindernis van 1 meter. Je zult ook echt moeten rijden. En ja, rijden leer je met vallen en opstaan en door verschillende paarden te rijden. Paarden zijn dieren en geen brommers, je kunt dus niet zeggen 'doe mij maar een automaat want ik ben beginner en wil het ook niet leren'. Zelfs een paarden-automaat heeft een gebruiksaanwijzing.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:26

Als je eerst goed leert zitten op een paard dmv zitles rij je veel prettiger en kan je paarden veel beter uitzitten en hou je je lichaam heel..Ik snap eigenlijk niet waarom ze je laten springen terwijl je als ik het zo lees noog veel te leren hebt in de basis,het is ook nog eens zielig voor de paarden die je niet uit kan zitten!!Die krijgen pas last van hun rug!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:31

Ik vind dat jij het probleem wel heel erg snel bij de paarden neerlegt. Uiteraard gallopeert het ene paard makkelijker dan het andere, maar de ruiter zal toch echt het werrk moeten doen. Dan maakt het in principe niet uit op wat voor een paard je rijdt.

En je kunt hier wel zeggen dat je niet'eerst wilt dressuren, maar dat is toch echt waar springen mee begint;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:36

hmm mijn eerste reactie was ook.. volgens mij moet je het oplossen ipv er voor weg te lopen.
als je wilt leren paardrijden, dan moet je dit ook leren.

maar je geeft aan dat je al ouder bent en dat je dus eigenlijk niet echt wilt leren paardrijden, maar dat je lekker wilt springen op een paard wat het allemaal kan. ik begrijp dat je zelf een haflinger hebt en dat je daar nu niet mee kan springen.

als je zegt..ik wil lekker springen en verder niet, zou ik naar de manege gaan. als je wilt leren paardrijden en wilt weten hoe je alles oplost, zou ik op de pensionstal blijven.
paarden zijn geen robots, dus tsja.. doen niet altijd wat je wilt en galloperen niet altijd zoals je wilt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:49

Ik wil nu niet hatelijk uit de hoek komen hoor, maar als je niet goed kan galoperen op een paard met een bepaalde (ruime) galop dan wil dat nog niet zeggen dat je niet kan paardrijden.
Als je op een chopper kan motorrijden, geloof me, dan lukt het 9 van de 10 dames niet fatsoenlijk op een racer! Dus ik vind dat een beetje onzin!
Ik heb inmiddels 2 jaar volledige PRIVElessen tegen 15 euro erop zitten, betekend 78 uur aan privéles = 1560 euro aan lesgeld, 12 uur aan centred riding lessen = 420 euro, 52 uur manegelessen = 416 euro aan lesgeld. 1248 uur op het paard in de bossen = totaal 1378 uur aan paardrijervaring! EN 2396 euro armer in 5 jaar tijd.......... misschien geven ze gewoon bar slecht les en wordt er meer gelet op stelling vragen dan op zitten??? Dus als ik zo naar de feiten kijk, misschien ligt de galop van die 2 KWPNers mij gewoon niet. Ooit bedacht dat niet iedereen even goed kan wennen en het kan leren? Maar ik wil ook niet op een topniveau zitten. Nogmaals, ik wil het voor de lol. En als ik eerst moet gaan zitten knijpen en oefenen op de galop en vervolgens met de sprong ook nog op 1000 dingen moet denken, tja.......dan maar eerst op een easy paardje! Ik zet mijn dochter van 6 toch ook op een mini Shetlander en niet gelijk op een Fries???

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:07

ik denk dat je heel goed moet kijken naar wat jij wilt. wat is je uiteindelijke doel.
als ik het zo lees, wil jij lekker springen op een paardje wat dat goed kan. prima toch.

de meeste hebben van doen zo ver mogelijk te komen. als je dat wilt ben ik van mening dat je meerdere paarden kunt rijden etc.