Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:15

Ik blijf me steeds weer verbazen over het niveau van de manege ruiters.
Sinds een week heb ik een hele leuke meid voor een van mijn paarden om te rijden.
Meisje rijd al 7 jaar op een manege en kon, ook volgens moeder, echt alle paarden fijn rijden.
Mooi nagevelijk, reed zij gangen enz. enz.
Maar het was weer hetzelfde liedje, paard nagevelijk rijden was...teugels strak en naar voren.
Het gevoel van het echte nageven was zoals gewoonlijk weer nergens te bekennen.
En dat zijn mijn paarden niet gewend, dus dan gaat het mis. Ze blijven wel braaf, maar het heeft dan niets met het "echte" rijden te maken natuurlijk.
Nu wil dit meisje graag leren, dus die komt er wel met wat prive lesjes, maar eigenlijk is het 7 jaar weggegooid geld vind ik.
En dit is niet een op zich staand geval, ik kom het keer op keer weer tegen.
Meer mensen met die ervaring?

Saars

Re: Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:20

Ja, tuurlijk, het is vaak weggegooid geld als je blijft steken in de manege, je kunt niet eindeloos blijven leren met eenzelfde lesgever en eenzelfde groepje...
Als je zo'n verzorger over de vloer krijgt wordt je er meteen mee geconfronteerd. Maar de meeste eigenaars reageren dan zo: je kan niet rijden, dan rij je ook niet met mijn paard, en dan kunnen die mensen mooi weer verkeerde dingen gaan leren op de manege...
Ik heb ook lang in manegelessen gereden maar wilde in geen geval hun manier van nageeflijk rijden (als je het zo kunt noemen) gaan gebruiken. Nu heb ik de kans gekregen een paardje te verzorgen, en met de juiste hulp heb ik hem kalm, zonder dwang, leren rijden.
Maar het is natuurlijk heel moeilijk om je paard toe te vertrouwen aan een meisje dat eigenlijk van nul begint...
Als je tijd hebt kan je haar zelf uit gaan leggen hoe je je paarden rijdt, en hoe van haar wordt verwacht dat ze rijdt?
Succes!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:21

Opzich herken ik dit wel. Ik heb zo ik na denk niets op de manege geleerd. Maar wel de tijd van mijn leven heb ik daar gehad :). Daarvoor heb ik particulier les gehad en heb nu weer privé les, en ik merk dat ik van die eerste lessen bij die particulier het meeste heb geleerd ;). Op de manege was het meer lang leve de lol!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:21

Ik ken het ja, zo zonde...
Halthouden, armen strak naar beneden, en "spelen" noemen ze dat, tot het paard van ellende knikt.
Oja en dan de foto op hyves met iets van "blacky mooiiiiii <3" erbij. En in plaats van dat iemand er wat van zegt, komen er allemaal "oh jullie zijn zo'n goed team samen zo'n band samen zo leuk samen
reacties, en niet te vergeten 20 keer respect zoals dat noemt. :j
Ik hoop dan altijd dat ze het een keer op bokt proberen. :o

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:22

Gypsy schreef:
Ik hoop dan altijd dat ze het een keer op bokt proberen. :o

Oei oei oei :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:24

Ik denk dat de meeste ruiters het beste af zijn om op de manege de gangen te leren, het stuur, de rem, opzadelen afzadelen etc. Dat heb ik op de manege ook geleerd, vervolgens mijn eigen pony les mee gehad en zo ben ik een ruiter geworden, voor mijn gevoel dan.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:24

Het is vreselijk. Ik ben met de meiden in mijn les rustig begonnen met halt houden op de ac lijn paard/pony nagevelijk vragen en weer weg stappen. Gewoon om ze een beetje het gevoel te geven hoe doe je dit nou en hoe druk je met je been je hand in. Verder ben ik begonnen om ze rustig uit te leggen wat de voordelen zijn van voorwaarst neerwaarts los te rijden en dit in de praktijk toe te passen. Als basis laat ik ze nu met lange teugel inrijden. Het is meer een hals strekken eigenlijk, maar je moet ergens beginnen.

Nu versta ik onder nagevelijk rijden op het niveau van de meiden gewoon je hand sluiten en je been er aan houden. Bij een goede reactie hand ontspannen en weer weg stappen. Niks meer niks minder. Kijk ik op een gegeven moment naar rechts en ja hoor! daar ging het bit van links naar rechts door de mond.

Ik had wel een mooi voorbeeld van hoe het niet moest.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:25

Mijn manier van werken is het absoluut niet, maar ook ik zie kinderen in de les die opeens met hun handen onder de hals van de pony hangen en dan zeggen: Kijk eens wat mooi!!!
Waarop ik nog net niet het kind van de pony pluk, maar wel duidelijk die acties verbied. uitleg waarom het verkeerd is en uitleg hoe het wel moet en dat het geen probleem is als het dan lang(er) duurt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:27

Ja ik ben gemeen sorry...
Maar ik heb dus een zusje, nou TS heeft haar perfect beschreven!!!
Probeer haar al ik weet niet hoe lang aan haar verstand te peuteren dat het niet goed is wat ze doet, maar eigenwijs he. (Ze lijkt op mij. :') ) Want de juf die hoog in de sport start zegt dat het zo moet. :\
En ik ben d'r zus maar, ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van die dingen. :+

Dan vraagt ze zich af waarom er telkens paarden kreupel zijn, naar de slacht moeten, etc.
Ik weet het wel hoor!!!

Mijn pa had laatst wel een goede opmerking... Ze zei iets over een paard dat dus iedere dag appelmoes kreeg. Nu is dat paard doodgegaan aan koliek. Mijn pa, die geen kloot van paarden weet maar wel logisch na kan denken, en er bv helemaal achter staat dat mijn paard altijd buiten loopt: "Niet vreemd dat 'ie dood is als je er zulke troep in gooit!!!"
Grof maar waar....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:28

Op sommige manege's lijkt het wel eens 'zet ze op een pony, tjoek-tjoek achter elkaar, en betalen maar!'.

Merk wel dat mensen steeds kritischer worden, zowel wanneer het gaat om leskwaliteit of om het welzijn van de paarden/pony's.
Echter hoor je ook veel over de prijs, 'te duur dit, te duur dat'.
Waar betaal je eigenlijk voor? Daar hebben ze geen idee van, ze rijden toch gewoon een rondje op de pony?
Zeker wanneer de leskwaliteit omhoog moet, dus goede instructie, kleinere groepen, vrolijke dieren (die regelmatig buiten komen en niet teveel uur op een dag lopen), brengt dat veel extra kosten met zich mee.

Ze liggen gewoon met zichzelf overhoop heb ik het idee.
Ze willen goed les, een manege die goed voor de pony's zorgt, maar aan de andere kant betalen ze er liever niet voor.

Klinkt misschien stom, maar wanneer je een eigen paard hebt merk je pas echt wat het allemaal kost...
Manege-klanten hebben dat vaak niet.

Ze moeten zelf over de brug komen:
Ik wil goed les, ik wil dat de pony's en paarden er goed bij staan, en indien dat het geval is, wil ik er best extra voor betalen.
En, ik ga niet betalen voor een les waarin in niets leer, en waar de pony's en paarden als 'geld-automaten' worden gezien.
Dan gaat de kwaliteit vooruit, maar dat moeten ze dan wel 'eisen' en er ook voor willen betalen.
Paardrijden is nu eenmaal duur, goedkoop zal het nooit worden, of het moet ten koste gaan van essentiele elementen en dat moet je niet willen.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:29

Yep, zelfde ervaring.

Denk dat het ook aan de ruiters cq ouders van ruiters ligt. De competitie drang is erg hoog, veel ouders die er vanuit gaan dat er een gedegen les wordt gegeven. Vaak hebben ruitertjes en ouders geen referentiekader. Hoe vaak staat er niet op Bokt "Ik vind mijn manege niet goed les geven, maar andere
manege is duurder of verder weg".
Mijn ervaring is dat een vrij uurtje voor de ouders is en het kind heeft het naar de zin heeft. Kinderen willen allemaal een wedstrijdje rijden en niet eens weten dat je trappen op een fiets doet en niet op een paard. "Vroeger" was het niet vanaf de 1ste dag letterlijk hobbelen op de rug van een paard. Eerst aan de longe en leren zitten etc. Ik ging mijn 2de les mee op een buitenrit, wist ik veel wat ik moest doen. En pony was helemaal niet zo braaf.
Vaak niet weten dat oor een onstabiele zit een paard in de beweging uit balans kan brengen. Ik zie dat kinderen die nog NOOIT op een paard hebben gezeten, binnen 15 minuten galopperen. Paard of pony wordt schoppend in draf op galop gebracht. Er zijn overigens voldoende maneges die wel proberen het goed te doen zie bv. Akasha

Er zijn ook genoeg maneges waar ouders ( zonder enige kennis van paarden en de verzorging hiervan) de pony's moeten opzadelen. Hoef denk ik niet uit te leggen, dat zadels bijna op de hals liggen, een bit ingeduwd wordt etc.

In mijn visie is aandacht schenken aan basis, een noodzakelijk kwaad.
Laatst bijgewerkt door BosscheBol op 04-07-11 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:30

Ik herken het ook, sterker nog; ik ben zelf zo iemand geweest! :j

Had 4 jaar op de manege gereden, reed ondertussen bij de gevorderden dacht ik, toen kreeg ik een verzorgpony (die niet eens zo moeilijk was), en die kon ik nog niet eens de bak rond krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:34

Nou, uit eigenervaring(letterlijk) heb ik dat ook! Ze zeiden dat ik mooi zat... tot ik naar mijn tante ging, helemaal afgezeken werd(ik kon niet eens goed blijven zitten in draf zonder teugels :o ) maar nu kan ik het wel! :) Na 1,5 jr manege les notabene! Halfgevorderden.... dat zeiden ze dan, hé?!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:35

En toch zijn we daar "bijna"allemaal begonnen en zo ook ik. Ik was 8 jaar was blij dat na zolang zeuren mijn ouders mij lieten ponyrijden. We waren geen gezin waar beide ouders van dieren hielden en het virus zou overslaan. Mijn vader is zelfs nooit komen kijken mijn moeder mijn trouwste fan. Ik was er blij mee heb er kunnen leren en rommelen gelukkig een kleine manege waar veel ruimte was voor extra en vele leuke pony's.

Nu 30 jaar verder tja....heb nog lang manege gereden en erna ook wel echt leren rijden bij een goede instructeur. Erna nog een paard geleased voordat ik ging kopen...maar jeetje wat viel dat tegen...opeens moet je alles doen en heb je de verantwoordelijkheid het went het komt goed maar wel zwaar.
En idd veel afleren en weer opnieuw aanleren. Maar nu is het een verslaving ondanks gezin ga ik ervoor mijn vriendje hoort bij het gezin. Met een goede balance tussen werk, plezier en vrij.....ik zou voorlopig nog niet zonder kunnen.

Nu heb ik mijn eigen meiden en als ze willen rijden gaan zo ook een manege les rijden want voor hetzelfde geld is het na een paar weken/maanden over en dan.....??. Nee hoor daar lekker rommelen op betrouwbare beestjes daarna zie ik wel verder.

@TS wat zou jij dan willen?. Hoe ben jij begonnen was jij zo'n rijkeluis kind die alles kon krijgen?. Dat ze allemaal een paard kopen dus dan krijgen we weer zo'n zeik topic waarin die mensen die niet weten een paard kopen?.
Een oplossing zou zijn dat het niveau van de instructeur omhoog moet maar ja wil jij tussen de 5 en 15 mensen een avond lang les geven terwijl je priveles kan geven en meer kan verdienen??.

Mensen klagen hier zo vaak maar OPLOSSING???

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:38

Ja, ik herken het ook bij mezelf, en dat vind ik vreselijk! ik heb 5 jaar lang op een manege gereden, en vond dat ik nog wel redeluk kon rijden in vergelijking met de andere ruiters in mijn les, maar nu lees ik wat van bokt en nu heb ik echt zoiets van, jezus, ik rij zo enorm slecht! Ik ben daarom ook van mijn les afgegaan en zoek dus nu idd een leuke verzorgpony waarmee ik lessen kandoen zodat ik nog een beetje fijn kan rijden >.< alleen zoals er hier al word gezegd zullen niet veel eigenaren het goed vinden dat ik hun paard ga verzorgen, omdat ik voor mijn gevoel alleen een beetje de bak rond kan stappen op een correcte manier >.<

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:43

Als je graag snel vooruit wil gaan waarom neem je dan geen privélessen bij een manege
Zolang je nog geen eigen paard/verzorgpaard hebt?
Kost wat meer, maar je hebt er veel aan.
Ik heb genoeg ruiters die dat regelmatig doen.
Laatst bijgewerkt door _Natasja_ op 04-07-11 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:44

Overigens ben ik wel van mening dat net beginnende-ruiters een duidelijke uitleg moeten hebben over het nagevelijk rijden, gegeven door de manege's.
Maneges moeten daarin echt meer een statement maken.
Dat het geen must is, dat je er geen beter ruiter van wordt (vaak wordt het gezien als een status-symbool).
Dat hele idee moet er uit, gewoon lekker rijden! Dan komt het allemaal vanzelf.
Je bent niet slecht als je niet nagevelijk kunt rijden, je bent slecht als je het voor elkaar krijgt met ruk&plukwerk.

Manege's moeten de foute ideeen en het daarbij horende rijgedrag direct de deur uitschoppen.
Wanneer ze het toelaten begint een ruiter te denken dat het normaal is, en leer het dan maar weer eens af.
Inderdaad, dan leren ze niets nieuws meer, dan blijven ze hangen in hun foute gedrag. En krijg je 'och, dat is zo'n manegeruiter' :roll:

Oplossing?
- Maneges moeten strenger optreden tegen geruk&gepluk, uitleggen dat je veel beter bent wanneer je het op een fijne manier voor elkaar krijgt, ookal duurt het eeuwen.
- Maneges moeten kwaliteit willen bieden

Daarintegen, echt de belangrijkste factor!
- De ruiters!
Ze moeten kwaliteit eisen van de maneges, maar er dan ook voor willen betalen.
Niet bij maneges blijven hangen waar ze niets leren in groepen van 12 man in een 20x40 bak.
Maneges zoeken waar ze echt een fijn gevoel bij hebben, ookal moeten ze dan verder rijden.
Als manegebedrijf moet je mee met de stroom.
Mensen willen niet teveel betalen, en dat hakt over het algemeen best wel in de kwaliteit.
Wanneer mensen willen betalen voor kwaliteit, kunnen maneges de kwaliteit ook bieden.

@ prisca:
Maar ik neem aan dat je wel zorgvuldig een manege hebt gekozen, op zowel de kwaliteit van de lessen als het welzijn van de pony's?
En dat het lesgeld daarbij niet op de eerste plaats staat?
Want bij sommige mensen staat het lesgeld dus wel op de eerste plaats, en zo houden ze eigenlijk de 'slechte' cultuur in stand.
Want waarom zouden maneges veranderen, als klanten niet aangeven dat er veranderd moet worden?
Dat klanten vertrekken als het te duur wordt, omdat maneges de prijs omhoog willen doen om kwaliteit te verbeteren?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-07-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:46

weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:48

Ik moet echt eerlijk zeggen, dat toen ik nog op de manege reed, met veel meer paarden weg kon rijden dan dat ik nu kan (nu ik alleen mijn eigen paard rij). Maar ook ik zie bij jonge kinderen het handen omlaag steken en trekken, en dan zeggen hoe mooi ze wel niet lopen. Dit is alleen niet alleen bij manegekinderen, ook bij de kids met eigen pony's zie ik dit net zo vaak!

Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken. Ik had gewoon een goede :j

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:49

_Natasja_ schreef:
Als je graag snel vooruit wil gaan waarom neem je dan geen privélessen bij een manege
Zolang je nog geen eigen paard/verzorgpaard hebt?
Kost wat meer, maar je hebt er veel aan.
Ik heb genoeg ruiters die dat regelmatig doen.

Omdat dit vaak veel duurder is dan een manege les is de prive les en ook nog paard erbij en dan een half uur.

vele gaan dan op zoek naar een verzorgpony/paard tja....en lopen dan ook tegen een probleem en leren helemaal niet of slechter rijden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:50

Yep dezelfde ervaring..

Mijn Z paard heeft dus bij de tweede zwangerschap gewoon vakantie gehad. Het zoeken van een ruiter die haar gewoon op L niveau kon narijden was niet te vinden. Na een paar testruiters wilde mijn lieverd niet eens meer rechtsom aangalloperen! :oo

Maar denk ook dat het veschil tussen een manege-paard en een wedstrijdpaard niet vergeten moet worden. Het geeft geen excuus voor het gepluk, maar de meeste manege-paarden hebben al "wat eelt op de kiezen" :+
En inderdaad zijn ze vast niet allemaal zo, maar ik heb niet iemand die geschikt is kunnen vinden

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:50

En toch na al het comentaar is een manege nodig. Je leert daar de basis dingen en het plezier van paarden. Je kan niet gelijk een paard kopen of leasen als je nog nooit heb gereden. Wel ben ik het ermee eens dat de welzijn van de paarden omhoog moet op een manege en ook de kwaliteit van het les geven. Mja hoe gaan we dat doen? Mensen willen niet meer gaan betalen voor een les, ik geloof dat je inmiddels al voor 1 uurtje rond de €20 zit. Zolang je manegeklanten niet van plan zijn meer geld te willen betalen voor een uurtje les zodat de kwaliteit omhoog kan zal het niet veranderen.

Daarbij komt ook dat een manege een commercieel bedrijf is waar geld verdiend moet worden. Ga is bij een fokker kijken die ook commercieel is, de kwaliteit is daar echt niet beter hoor. Ga je kijken bij een fokker die hobbymatig fokt en zijn brood ergens anders mee verdiend dat schiet de kwaliteit gelijk omhoog.

Dit onderwerp zal een eeuwige discussie blijven. En de enige die dit kunnen verandere zijn de manegeklanten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:51

Maar hoe kan het nu, dat met al die forums, bij zo weinig mensen het kwartje valt en ze gaan nadenken dat er ergens iets niet klopt?
Kijken manege ruiters dan helemaal niet naar mensen met een eigen paard en zien dat die vaak anders rijden? Kijken ze nooit naar een priveles van een pensionklant en luisteren ze wat daar door de instructeur word verteld?
Vroeger deed ik niet anders, van kijken leer je juist zoveel!
En natuurlijk is een manege onmisbaar om de beginselen te leren, maar als je toch verdorie 7 jaar rijd, zou je meer moeten kunnen!
Roepen ze alleen maar GEWELDIG om die centjes binnen te halen dan? Eigenlijk denk ik dus van wel, zolang klant tevreden is blijven ze wel rijden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:53

Toen ik 6 was ben ik op een manege begonnen, en heb daar 5 jaar dingen verkeerd geleerd, daarna kwam ik op een handelstal waar ze onderhand 5 jaar nodig hadden om me weer alles af te leren.
Manege's hebben vaak misschien wel goede instructeurs, maar pony's die al 18 jaar hetzelfde rondje lopen, trucjes weten en niet gelukkig zijn en daarmee ook geen leerpony's zijn. Ik vind een basis leren op de manege prima, rechtop zitten, handen naar voor hakken naar beneden en tenen naar binnen. Zodra je dat goed onder de knie hebt, moet je gauw een verzorg/lease/eigen pony/paard met een goede priveinstructeur zoeken.

Maargoed wie doet dat nu? Ook bijna niemand...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:54

madelief88 schreef:
Hoe goed je rijd na jaren manegeles heeft m.i. alles met de instructeur te maken.

Eindelijk een waarheid als een koe :j
M.i. heeft het niets met manege te maken, maar met goede of foute instructie.

Marcella_e schreef:
Ik ben met de meiden in mijn les rustig begonnen met halt houden op de ac lijn paard/pony nagevelijk vragen en weer weg stappen. Gewoon om ze een beetje het gevoel te geven hoe doe je dit nou en hoe druk je met je been je hand in.

Wat leren die kinderen hier dan van? Volgens mij, tenzij ik je verkeerd interpreteer, is dit nu precies een voorbeeld van hoe het niet moet. Nageeflijkheid komt van achteren. Nageeflijk vragen tijdens het halt houden is niks anders dan in de krul trekken.