wat moet je kunnen om bij de gevorderderden te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emmatje_ly

wat moet je kunnen om bij de gevorderderden te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:20

de titel zegt het al maar hier nog een keer =>
wat moet je allemaal kunnen om bij de gevorderden te rijden natuur lijk gallop,draf,stap,.. maar arbeidsdraf enzo moet je dat kunnen?
of leer je dat daar.
(en ja ik kan dat allang => arbeidsdraf wijken voor de kuit,... doe dat zelf met men pony en ben opzoek naar een maneg en al gevonde ! :p maar moetten eerst nog een vanne hebben :p)

faxa

Re: wat moet je kunnen om bij de gevorderderden te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:39

Naar mijn mening kan je niet echt een grens aangeven wanneer je bij de 'gevorderden' hoort. Ik vind dat je aan iemand zijn rijden en reacties op het paard kan zien of iemand goed kan rijden en dus gevorderde is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:42

Het is een zeer relatief begrip.
Op de ene manege kunnen de gevorderden veel meer dan op een andere.
Ga eens een paar keer kijken en neem een proefles.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:11

aja ok bedankt ^^

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:18

Ik denk ook dat het erg van de manege afhangt. Wat bij de ene manege gevorderd is, is op de andere zo ongeveer nog beginner. Arbeidsdraf lijkt mij in ieder geval bij beginners te horen.

De beste tip is die van Senna: gewoon een proefles, dan weet je hoe het daar gaat en of dat is wat je zoekt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:37

-> MA

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:01

dat hangt inderdaad van de manege af
de tip van neem een proefles is een hele goede tip
verder kan je ook aan de instrcteur vragen wat hij ervan vindt/ vond en in welke les je het beste past.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:06

emmatje_ly schreef:
wat moet je allemaal kunnen om bij de gevorderden te rijden natuur lijk gallop,draf,stap,.. maar arbeidsdraf enzo moet je dat kunnen?
of leer je dat daar.
(en ja ik kan dat allang => arbeidsdraf wijken voor de kuit,... doe dat zelf met men pony en ben opzoek naar een maneg en al gevonde ! :p maar moetten eerst nog een vanne hebben :p)

Arbeids draf is de draf waarin het paard het `makkelijkste` loopt, dus zijn normale draf.
MIdden draf en uitgestrekte draf komen daarna.
En wat is een vanne??

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:07

Vraag het eens aan je instructeur.

Als jij denkt dat de arbeidsdraf iets heel bijzonders is denk ik niet dat je klaar bent voor de gevorderdenles, maar ik kan het mis hebben. :)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:41

aerdenhout1 schreef:
emmatje_ly schreef:
of leer je dat daar.

Arbeids draf is de draf waarin het paard het `makkelijkste` loopt, dus zijn normale draf.
MIdden draf en uitgestrekte draf komen daarna.
En wat is een vanne??

sorry maar ik woon in belgië => west-vlaanderen
een vanne is een trailer

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 15:43

upendo schreef:
Vraag het eens aan je instructeur.

Als jij denkt dat de arbeidsdraf iets heel bijzonders is denk ik niet dat je klaar bent voor de gevorderdenles, maar ik kan het mis hebben. :)

nee dat denk ik nietm aar dat is maar een voorbeeld dat ik daar gezegd heb want ze gebruikt die woorden niet maar bv we gaan nu ruimer rijden ofzo
maar ik men mama is het me aan het leren met de woorden
jaja weet ik een beetje raar
en het is me rijinstructuur niet meer want door haar is men pony erg gaan bokken en heeft hij niet meer gestopt maar bnenu dus helemaal op nieuw begonnene en em heeft nog 0 keer gebokt ^^ ben dus sppr trot op hem!!!

gr

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:51

Op de manege waar ik reed zat ik in de gevorderden les. We deden stap-draf-galop en wat figuren zoals slangevolte, halve volte, S-van had verhanderen etc. Maar dingen zoals wijken deden we heel soms en soms een klein kruisje. Van nagevelijkheid was al helemaal niet te spreken voor dat "niveau"van de manege.

Het ligt er dus erg aan wat de manege voor "eisen" steld aan de ruiters wat ze moeten kunnen voor elk niveau.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:54

Dat vind ik persoonlijk dus beginners... (behalve het wijken dan)

Dat vind ik vaak zo zonde aan een manege. De basis klopt vaak wel, maar ze bouwen het vaak niet uit. (ik zeg niet overal hè, maar jammergenoeg wel op veel plaatsen)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:05

Meestal zit er tussen die twee nog iets zoals halfgevorderd :) Beginners is vaak enkel stappen, draven, heel misschien nog een stukje galop, en als je dat een beetje kan dan mag je vaak al naar halfgevorderd. Daar leer je dan goed sturen, zitten, etc.

Gelukkig zit bij waar ik nu rij alles gezellig door elkaar :) Dus ik hoef me er gelukkig niet druk om te maken

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:07

PriscaZ schreef:

Dat vind ik vaak zo zonde aan een manege. De basis klopt vaak wel, maar ze bouwen het vaak niet uit. (ik zeg niet overal hè, maar jammergenoeg wel op veel plaatsen)

ben ik een beginner???
nee we ik rij al van men 5 de dus das al 10 jaar eh heb al 9 jaar men eigen pony en heb daarvoor verzorgpony's gehad toend dak 3-4en5 was dus zeg dat niet en ik kan dat allemaal wel en doe het ezo maar heb het geleerd met een andere naam-woord!
en men mama is het nu aan het uitleggen hoe dat het eigelijk noemt
ik weet ok niet waarom dat men PRIVE-lesgeefster dat zo deed

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:12

Ik heb ook een gevorderden-diploma :D
Wij gingen 1x per jaar diploma rijden, en na de 2de keer had ik "gevorderden" op mijn diploma staan :P volgens mij heb ik toen een bixie-proefje gereden, haha. Niet veel meer dan stap, draf, van hand veranderen, slangevolte, volte...dat soort dingen :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:16

emmatje_ly schreef:
PriscaZ schreef:

ben ik een beginner???
nee we ik rij al van men 5 de dus das al 10 jaar eh heb al 9 jaar men eigen pony en heb daarvoor verzorgpony's gehad toend dak 3-4en5 was dus zeg dat niet en ik kan dat allemaal wel en doe het ezo maar heb het geleerd met een andere naam-woord!
en men mama is het nu aan het uitleggen hoe dat het eigelijk noemt
ik weet ok niet waarom dat men PRIVE-lesgeefster dat zo deed

Waar zeg ik dat?

Als je 15 bent, zou je wel iets netter kunnen typen met hoofdletters en leestekens... Leest wat prettiger.

Ik reageerde op het bericht voor mij. Stappen-draven-galoperen en figuren rijden is voor mij beginners. Niet meer helemaal aan het begin waar je leert zitten en drijven. Dat zou dan nog een groep daarvoor zitten. Op elke manege noemen ze het natuurlijk weer anders. Maar gevorderd zou het, op de manege waar ik heb leren rijden, zeker niet zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:25

Daarbij, het maakt niet zoveel uit hoe lang je les hebt, het gaat om de kwaliteit van die lessen :)

Ik heb meer geleerd in 1-2 maanden op de westernmanege waar ik nu rij dan 2-3 jaar Engels in Rotterdam... voor mijn gevoel dan..

Heb ook een keer op kamp een kindje gehad dat al 4 jaar reed maar nog nooit gegaloppeerd had. Tja..
Edit: en overigens ook niet eens wilde rijden anders dan in een treintje.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:04

Hangt inderdaad van manege tot manege af...

Bij ons word er enkel bij de gevorderden galop gedaan, heel af en toe bij de half-gevorderden (hangt af van de groep) wijken, schoudervoor rijden, nageeflijkheid, stellingen, galopwissels, voorwaards neerwaards,... Daar word maar zelden over gesproken! We hebben 1les waar je die dingen wel min of meer leert.

Met andere woorden, het niveau op onze manege is erg laag ;) Vandaar dat ik er geen lessen pak (mijn paard staat er gewoon gestald)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:39

in belgie is het eerst beginners 1 en 2 dan halfgevorderde 1 en 2 zit nu bij 2 bijna bij gevorderde
en ga als men pony weer beter is een spring en dressuurstage doen

gr

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:44

"vroeger" toen ik voor het eerst ging paardrijden, ging je naar de gevorderden les als je kon galopperen (lees blijven zitten). Geloof dat ik als 6-jarige precies 1 tien rittenkaart bij de beginners heb gereden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:02

Het gaat meer om het plaatje dan om specifieke dingen, maar goed, hier een paar punten.

Je kan wat mij betreft naar de 'gevorderden' als je :
Tenminste een beetje fatsoenlijk een paar meter kunt wijken.
Zo'n beetje alle figuren hebt geleerd, met uitzondering van volte 15 meter, ed.
Het lichtrijden, doorzitten en de verlichte zit meester bent.
Je geen angst hebt voor 1 van onze paarden/pony's.
Zelf kunt op- en afzadelen, opstijgen en je eigen beugels kunt doen.
Je volledig voor jezelf kunt rijden.
Je netjes een laag sprongetje/balkje kunt rijden in drie gangen.
En natuurlijk de drie gangen meester bent, inclusief de midden-variant.
Je een stoere ruiter bent, die niet snel huilt en gewoon weer verder gaat als het eens mis gaat, onbevangen met de paarden omgaat, een algeheel 'klaar zijn' voor de volgende stap. :)

Als je 1 van deze puntjes mist ga je bij mij nog niet door :)

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:40

phormicola schreef:
Het gaat meer om het plaatje dan om specifieke dingen, maar goed, hier een paar punten.

Je een stoere ruiter bent, die niet snel huilt en gewoon weer verder gaat als het eens mis gaat, onbevangen met de paarden omgaat, een algeheel 'klaar zijn' voor de volgende stap. :)

dan mag ik bij de gevorderden rijden maar heb heel lang thuis les gehad van een instructuur en van men mama (gaf vroeger zelf les) heb 2 weken gelden nog wijken gedaan zonder zadel (ga een nieuw zadel kpn)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:42

Hier ben je gevordert als je op alle ponys fatsoenlijk kunt stappen, draven, galoperen én dat buiten ook kunt.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:44

phormicola schreef:

Amai, als je dit bij ons op de manege kan, ben je meer dan gevorderd :P Dan ben je al een topruiter ;)

Bij ons in de gevorderde lessen zijn er sommige die dit alles wel kunnen, maar die vervelen zich steendood in de les, de meesten kunnen helemaal niet wijken (weten zelf nieteens wat het is) Zijn doodsbang, kunnen niet zelfstandig opzadelen, poetsen, opstijgen,...
Voor jezelf rijden word ookal een probleem, om nog maar te zwijgen over springen :P De meesten beginnen pas met galop in een gevorderde les.

Je zou echt lachen met het niveau bij ons! Ik moet zeggen, vroeger was het anders! Dan waren ze veel strenger en mocht je niet zomaar over naar de gevorderde lessen, toen moest je echt wel wat kunnen. Maar nu rijd iedereen gewoon waar hij wil, genoeg ervaring of niet.