Ik heb laatst een proefles á 15 euro gehad bij een manege in de buurt. Heb in het hele uur welgeteld 3 aanwijzingen gekregen. Nou, mij hebben ze daar niet weer gezien. Er reden trouwens ook een ruiter mee, die in mijn ogen echt meer hulp nodig had, aangezien hij echt niet met het paard overweg kon, maar ook daar deed ze vrijwel niets mee. Achteraf hoorde ik op mijn werk dat het een invaller was geweest (geen idee of het klopt) maar aangezien ik de rest van de manege ook niet erg veel soeps vond (donkere stallen, weinig weidegang, er was niemand die mij even hielp) kom ik er niet weer. Er waren wel wat goede dingen maar niet voldoende om mij over te halen. En dan nog duur ook.
Edit: was trouwens een groepsles.
Mijn eerste instructrice gaf heel anders les (ook op manege). Die gaf aan een stuk door aanwijzingen. Hele concrete aanwijzingen waar je ook direct wat mee kon.
Edit 2: Ts, er zijn betere maneges, maar die zijn niet zo makkelijk te vinden.
Edit 3 (ik blijf aan het editten): Het ergste op die eerste manege is dat toen ik later belde mij gevraagd werd wat ik van de les vond. Ik antwoordde dat ik maar drie aanwijzingen had gehad. Waarop ze vroeg: "Maar vond je het wel leuk?"
Ik nog een keer: "Ik kreeg maar drie aanwijzigen." Zij: "Maar vond je het wel leuk dan?" Ik: "Ik vond drie aanwijzingen wel erg weinig." Zij: ... (je mag zelf raden wat ze vroeg).
Edit zus en zoveel: Daartussenin heb ik nog een instructrice gehad die het vooral belangrijk vond dat het paard met z'n kop in de krul liep. En om dat te bereiken mocht je rustig véél druk in de mond geven, en dan je been en zweep of sporen gebruiken om te voorkomen dat het paard stilviel of in de achteruit ging.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 20-06-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt