mag dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveliien_

mag dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:55

ik weet niet of dit hier juist staat, maar ik zou niet weten waar anders dat ik dit moet plaatsen.
ik rij op een manege die redelijk veel klanten heeft en ze hebben maar 8 manegepaarden.
en meestal komen er per les 8 mensen dus moeten alle paarden rijden.
en per dag zijn er ongeveer 2 lessen, en de woensdag en zaterdag 4.
in de vakanties doen ze ook kamp en moeten alle paarden dus 7 uren per dag rijden.
is dit eigenlijk wel verantwoord?
moet een manege niet een bepaald aantal paarden hebben?

Anoniem

Re: mag dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:58

Nee natuurlijk is dit niet verantwoord?
BELACHLIJK!~

Zou daar echt niet willen rijden

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:00

Die 2 uur op een dag is niet te veel vind ik...
Maar 7 uur op een dag! Dat is echt bizar veel :S...
Wat doen ze als een paard kreupel is? Klanten afzeggen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:02

Ik ga er vanuit dat er zondag geen lessen zijn. Dan lopen ze gemiddeld tussen de 2 en de 3 uur per dag en 1 dag rust. Ik vind dit nu niet echt wereldschokkend.
Dat met dat kamp zou schandalig zijn maar daar geloof ik niet zo in :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:03

Het mag wel, maar het lijkt mij voor een manege niet handig als er geen "reserve" paarden zijn. Als je alles altijd in plant dan heb je niets over als er eentje geblesseerd raakt of ziek word en moet je dus lesklanten teleur gaan stellen. Lijkt me dat je dat als manege niet zou moeten willen.

Verder zijn er voor zover ik weet geen maximumtijden dat paarden mogen lopen. Vergeet ook niet dat een dagtocht te paard vaak genoeg gedaan word en dat kan ook in tijd flink oplopen, en de endurance in de hogere klassen rij je ook niet in een paar uurtjes uit. Maar ik vind het voor manegepaarden persoonlijk behoorlijk veel, ik zou zelf ook niet gaan rijden op een manege waar het zo werkt. Maar ze kunnen waarschijnlijk heel goedkoop werken op deze manier.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:08

Floor_x schreef:
Die 2 uur op een dag is niet te veel vind ik...
Maar 7 uur op een dag! Dat is echt bizar veel :S...
Wat doen ze als een paard kreupel is? Klanten afzeggen?

nee, er gewoon verder op rijden :(

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:10

sporter schreef:
Ik ga er vanuit dat er zondag geen lessen zijn. Dan lopen ze gemiddeld tussen de 2 en de 3 uur per dag en 1 dag rust. Ik vind dit nu niet echt wereldschokkend.
Dat met dat kamp zou schandalig zijn maar daar geloof ik niet zo in :)

het is nogtans echt waar
s'morgens moeten ze 2 uren lopen, s'middags 4 uren en s'avonds voor de mensen die niet naar het kamp gaan nog 1 of 2 lesuren

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:11

Maar dan raken ze wel snel hun paarden kwijt, waarschijnlijk.
Als ze kreupele paarden elke dag 2 uur laten lessen, dat houden de paarden nooit lang vol.
Wel raar dan, dat mensen willen rijden op kreupele paarden??

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:13

7u op een dag vind ik wel erg veel, maar 2-3 uur per dag is prima. Manegepaarden zijn dat gewend en ze krijgen tenminste beweging, dat is beter dan 23u per dag in je box staan als pensionpaard. En een kleine manege heeft meestal meer persoonlijke aandacht voor ruiter en paard dan een grote manege met 30 paarden.
Kreupele paarden laten werken vind ik niet kunnen.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:14

mika11 schreef:
Maar dan raken ze wel snel hun paarden kwijt, waarschijnlijk.
Als ze kreupele paarden elke dag 2 uur laten lessen, dat houden de paarden nooit lang vol.
Wel raar dan, dat mensen willen rijden op kreupele paarden??

er zitten daar een paar paarden die stijf lopen en hun benen heel raar zetten.
er zit daar zelfs een paard waarvan je zou denken dat de achterbenen langer zijn dan de voorbenen en die loopt met haar nek, rug en poten heel erg stijf :s

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:15

jowien schreef:
7u op een dag vind ik wel erg veel, maar 2-3 uur per dag is prima. Manegepaarden zijn dat gewend en ze krijgen tenminste beweging, dat is beter dan 23u per dag in je box staan als pensionpaard. En een kleine manege heeft meestal meer persoonlijke aandacht voor ruiter en paard dan een grote manege met 30 paarden.
Kreupele paarden laten werken vind ik niet kunnen.

het is een grote manege.
ze hebben 80 eigenaarspaarden geloof ik en 8 manegepaarden en er gaan daar redelijk veel mensen

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:22

2 of 3 uur kan best. Alle manege ruiters die ik ken/heb zien rijden (en dat zijn er echt veel, ik ben het zelf ook geweest..) kunnen echt niet veel qua rijden waardoor die manegepaarden in 3 uur net even moe zullen zijn als een z-ruiter een uur flink traint. Dus daar zou ik me echt niet druk om maken. Meestal komen die manegepaarden niet op de wei. Dan kunnen ze beter 3 uur wat rondlopen in de bak dan die uren op stal staan!

En die 7 uur lopen, daar ben ik niet voor. Dat vind ik te lang, maar neem aan dat dat een keer per jaar gebeurt?

en over dat stijf lopen met de benen, dat kan ook niet anders aangezien ik wed dat 95% van de ruiters niet weet wat voorwaarts neerwaarts rijden is of hoe je een paard soepel maakt.. daar kun je als manegehouder niks aan doen, of ze moeten betere lessen gaan geven ;)

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 21:34

12sterre34 schreef:
2 of 3 uur kan best. Alle manege ruiters die ik ken/heb zien rijden (en dat zijn er echt veel, ik ben het zelf ook geweest..) kunnen echt niet veel qua rijden waardoor die manegepaarden in 3 uur net even moe zullen zijn als een z-ruiter een uur flink traint. Dus daar zou ik me echt niet druk om maken. Meestal komen die manegepaarden niet op de wei. Dan kunnen ze beter 3 uur wat rondlopen in de bak dan die uren op stal staan!

En die 7 uur lopen, daar ben ik niet voor. Dat vind ik te lang, maar neem aan dat dat een keer per jaar gebeurt?

en over dat stijf lopen met de benen, dat kan ook niet anders aangezien ik wed dat 95% van de ruiters niet weet wat voorwaarts neerwaarts rijden is of hoe je een paard soepel maakt.. daar kun je als manegehouder niks aan doen, of ze moeten betere lessen gaan geven ;)

er is 4 keer per jaar kamp hoor

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:36

waarom blijf je er zelf rijden dan als je zelf ook inziet dat het niet paardwaardig is (zoals je het nu beschrijft)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

7 uur of 7 keer per dag?
Dan vind ik het nog veel. Maar als het half uurslessen zijn...

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:38

7u is wel erg veel.. maargoed ik weet niet wat precies wel en niet mag..

wat wil je precies bereiken met je topic? Wil je ook op de manege blijven rijden ?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:42

het is heel veel en 8 paarden is zeker niet goed genoeg voor een manege maar als de paarden dit gewent zijn en wel degelijk zo'n goeie contitie hebben is het denk ik nog niet zo'n ramp, ik ken western mensen die met hun paard (fantastische contitie) soms wel 8 tot 9 uur per dag reed maar dat paard was dit gewent

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:42

Rij je dan zelf ook op een kreupel paard?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:45

ik vind dat echt zielig voor de paarden 2 uur oke maar 7 uur ik vind dat echt niet kunnen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:52

Als er bij ziekte niets wordt gedaan is t onverantwoordelijk, verder.. Een goed getraind paard kan echt wel 7 uur lopen, toen ik op vakantie was in Z-Frankrijk hadden ze een stuk of 6/7 paarden en daar reden we elke dag 6 uur mee, soms mee. Maar ze moeten dan ook wel echt in goede conditie zijn en gehouden worden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:55

Slofje schreef:
Als er bij ziekte niets wordt gedaan is t onverantwoordelijk, verder.. Een goed getraind paard kan echt wel 7 uur lopen, toen ik op vakantie was in Z-Frankrijk hadden ze een stuk of 6/7 paarden en daar reden we elke dag 6 uur mee, soms mee. Maar ze moeten dan ook wel echt in goede conditie zijn en gehouden worden.

mee eens maar als er met ziekte of kreupelheid niets gedaan word zou je ze hier zeker mee moeten confronteren en als er dan nog niets mee word gedaan zou ik er zeker niet over twijfelen om eens te gaan aankloppen bij de dierenbescherming want volgens mij is het strafbaar

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:57

inderdaad.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 23:09

mika11 schreef:
Rij je dan zelf ook op een kreupel paard?

het paard waar ik op rijd staat momenteel ook kreupel en heeft wonden en ze willen er niets aan doen,
dus ben ik nu aan het kijken naar een andere manege

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:25

Eerlijk gezegd zou ik zo'n manege dat echt met kreupel paarden lessen geeft en de paarden gewoonweg niet verzorgen, toch een mailtje sturen naar de DB of LID of AID wie er dan ook over gaat om te kijken of hun niet wat kunnen doen en de manege eens aanpakken.
Want zulke mensen zijn geen dieren waard en wie wil er nu in hemelsnaam op een manege staan waarvan je weet dat ze gewoon niet voor dieren WILLEN zorgen en alleen maar om geld gaat. Daar zou ik me paard voor nog geen goud aan toevertrouwen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:30

Ik kan me haast niet voorstellen dat een manege 8 paarden heeft, waarvan er meerdere kreupel zijn. Dat ze dan nog zoveel mensen vinden die op zulke paarden wil rijden?
Vindt niemand het erg of hebben die mensen zo weinig kennis van paarden dat ze het niet zien?
Raar dat de manege er niks aan wil doen. De paarden zijn hun inkomsten dus dan zou je denken dat ze er goed voor zorgen?