manegelessen:eigenaar mag er niet bij staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

manegelessen:eigenaar mag er niet bij staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:38

ik heb het volgende probleem:

mijn verzorgster wilt graag lessen volgen op de plaatselijke manege met mijn pony.
dit vind ik prima, maar wat mij echt tegen houd is dat ik als eigenaar niet bij de bak mag kijken.
Ouders mogen dit ook niet en moeten in de kantine gaan zitten.

Nu heb ik daar problemen mee omdat ik wil HOREN wat ze tegen haar zeggen en haar laten vragen van mn pony, ook wil ik weten hoe hij op bepaalde hulpen reageerd en tips die ze haar geven wil ik mee nemen naar huis om daar te oefenen. Als ik in de kantine zit kan ik niet horen wat ze zeggen en wat ze vragen, ook kan je daar lang niet goed alle hulpen zien die worden gegeven.

nu is mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie in zo een situatie doen en zouden jullie hier ook problemen mee hebben of stel ik me aan

( ik snap hun reden wel: ouders die tegen de kinderen gaan zeggen wat ze moeten doen zodat die op hun ouders letten ipv op hun instructeur, maar ik heb zoiets van stuur die lui dan de kantine in en niet iedereen )

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:13

Ik vind zeker niet dat je je aanstelt, zelf zou ik er ook bij willen zijn.
Natuurlijk is het voor jou belangrijk om te weten op wat voor manier er les wordt gegeven, het is tenslotte jou pony. Heel logisch lijkt me.
Zou je het niet gewoon kunnen overleggen met de manege of de instructeur? Uitleggen dat het jou pony is, dat je je niet wilt bemoeien met de lessen en ook zeker niet de les wil verstoren, maar wel wil weten op welke manier er gereden wordt?

Veulen84

Re: manegelessen:eigenaar mag er niet bij staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:39

Ik zou het inderdaad ook gewoon voorleggen aan de instructeur. Met deze uitleg erbij doet bijna geen instructeur moeilijk denk ik. (Ik zou het in ieder geval niet doen). Misschien kun je aanbieden om ergens op een stukje afstand van de bak bv te gaan zitten?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:50

Je kunt vast na de les tijdens het uitstappen even aan de intructrice/instructeur vragen hoe hij/zij het vond gaan en of ze nog ergens aan moet werken, toch? Bovendien, als je goed kijkt, dan weet je vaak ook al wel ongeveer waar aan gewerkt moet worden en wat voor tips iemand mee krijgt. :)
Ik vind het zelf ook belangrijk dat het rustig bij de bak is als ik lesgeef en als ze jou erbij laten, dan kun je de ouders ook niet meer weigeren, want dan krijg je scheve gezichten. Als je meerdere mensen bij de bak hebt gaan ze vaak ook met elkaar kletsen, wat erg vervelend is als je les staat te geven.

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:54

Ik vind ook dat je je zeker niet aanstelt! Wat in de 1e reactie gezegd wordt lijkt mij de beste oplossing: Overleg even met de instructeur/intructrice en leg even uit hoe en wat. Meestal ligt het probleem bij het feit dat ouders zich gaan bemoeien met de lessen, dit lijkt mij voor zowel de instructrice als de ruiter niet fijn.

Ik sta met mn paard ook op een manege, hier kun je zowel in de kantine kijken (als het stil is kun j ehet ook zachtjes horen), maar ook aan de bakrand. Een ouder of .... die zich ermee gaat bemoeien wordt vriendelijk verzocht om naar de kantine te gaan, meer dan logisch toch?

Nougoed.. ik hoop dat het je lukt. Als je gewoon verteld hoe en wat, en verteld dat je er absoluut niet mee zal bemoeien, zullen ze het toch niet kunnen maken om je te weigeren?!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:56

ik snap wel dat het niet mag. het is een stukje veiligheid. hoe meer mensen in de bak levert een extra gevaar op, niet alleen voor jouw maar ook de anderen. daarnaast als jij het mag dan willen andere dat ook. zo staan er dadelijk tig mensen in de bak.

laat haar les nemen in een buitenbak of priveles. dan kan je het wel horen. of anders wat al is gezegd is na afloop na vraag doen.
of je bijrijder een micofoontje omdoen en jij afluisteren in de kantine.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:03

Nou ,dat is wel een erge zotte regel ,heb ik nog niet eerder gehoord.
Erg vreemd,ben benieuwt wat je gaat doen.

Je mag toch zekers je eigen pony wel bekijken in de les???

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:20

probleem is ook dat het een jonge pony is die nog veel moet leren, geen manege paard dat zn rondjes wel loopt en in galop springt als de instructeur dit zegt.

ik denk dat ik mn gevoel gewoon volg en niet kies voor groepslessen zolang ik niet mag toekijken

Xnikita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:22

ik zou het overleggen en afspraken maken dat je je stil houdt.

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:31

ze kunnen niet alleen de mensen die met de les gaan bemoeien de kantine in sturen want dan kan er ook onenigheid ontstaan i.v.m. of ze er wel mee bemoeien of gewoon even wat zeggen, maar ik zou er echt een hekel aan hebben als ik niet bij mijn eigen pony in de les zou kunnen kijken, dus jij stelt je he le maal niet aan! mischien kun je met de instructeur gaan praten? begrijp ik het goed dat jij je verzorgster ook lesgeeft thuis? dan is dat toch een extra reden om er wel bij te zijn...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 19:08

ik heb het al meerdere keren overlegt, maar krijg steeds te horen dat ze geen uitzondering kunnen maken, omdat je anders scheve ogen krijgt bij de ander, dus het geldt helaas voor iedereen, ook voor mij.

ik geef niet echt les aan de verzorgster van mn pony, maar hier en daar aanwijzingen en ze mag niet rijden zonder toezicht. Het is een jonge pony die nog heel veel moet leren, ik wil alles van stap tot stap volgen en samen thuis werken aan wat ze op de manege mee geven, al gaat dit lastig als je in de kantine moet zitten.
ik heb heel veel met de pony opnieuw moeten opbouwen en leren en vind het zelf belangrijk dat ik gewoon alles goed kan volgen.

ik zou het graag voor mn verzorgstertje doen, maar het gaat echt tegen mijn gevoel in, alles in mij roept dat ik het er niet mee eens ben om in de kantine te gaan zitten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:10

Als je zo weinig vertrouwen in de instructie hebt op die manege is het misschien sowieso verstandiger om even verder te kijken. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:12

Meerdere maneges hebben die regel.
Juist om voetbaltraining-taferelen te voorkomen.
Ook gaan mensen staan praten wat de les kan verstoren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 19:13

het is niet zo zeer vertrouwen niet hebben, maar meer dat ik gewoon wil weten wat ze zeggen waar ik ook van kan leren en zodat ik ook weet waar ik op moet letten als we thuis rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:13

Word lid van een ponyclub ipv manegelessen te volgen, de regel dat ouders en begeleiders in de kantine zitten is op meer maneges ingesteld omdat er veel ouders zijn die de ballen verstand van rijden hebben en al beginnen te gillen als er gegalopeerd word want dat is zooooo eng. Met een jonge pony ben je op een ponyclub beter op je plek en je pony ook.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:16

Ik zou ook een ponyclub adviseren.
En anders privé les aan 'huis/stal'.

Ik snap jou gevoel heel goed, en zou niet meer een 'rot/oneens' gevoel in de kantine gaan zitten (want ik weet dat het aan mij zal blijven vreten :Y) )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:17

Kun je niet gaan lessen bij "t Hoge End of bij de Boleemhoeve, daar kun je gewoon langs de bak blijven op het moment dat er les is.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:18

Rij zelf een keer met de instructrice of vraag of je een camera mag opstellen naast de rijbaan.
Je kunt het uur achteraf zelf bekijken.
Is het echt niet wat je wilt heb je maar één uur verspild.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:19

Ook ik snap heel goed dat je er graag bij wil zijn, zeker met de reden die je aangeeft. Dan zou ik niet voor die manegelessen kiezen.
Ik zou ook eens informeren bij een ponyclub in de buurt. Dit is denk ik beter geschikt voor zowel de pony als jouw wensen, en het is ook nog goedkoper.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 19:29

ikzelf ga ook liever voor prive lessen, denk ook leerzamer voor ruiter en pony.
maar de bijrijdster vond in lessen gezelliger, snap ik ook wel maar denk niet dat dat hem gaat worden als ik er niet bij mag blijven.

we staan in loo, boleemhoeve is helaas te ver, hebben geen trailer

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:47

raar hoor...
op de manege waar ik les heb mogen er gewoon mensen bij de bak staan of je kan in de kantine gaan zitten.
als het je echt niet bevalt kun je miss naar een andere club zoeken??? ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:28

Ik zou ook naar een andere manege gaan of naar een ponyclub en ik zou er ook problemen mee hebben idd.
Mijn dochter heeft hetzelfde bij haar turnles en dansles (zelfde club). Daar mag je als ouder niet bij de les zijn en ze hebben ook nog eens geen kantine, dus ik zit meestal drie kwartier in de auto te wachten tot ze klaar is }:0
Ik was het er zwaar mee oneens maar had mijn formulier van lidmaatschap al getekend en betaald en kwam er pas na de eerste drie lessen achter (de eerste drie lessen mocht je erbij blijven). Voor het kind kun je dan niet meer stoppen, die heeft zich al erop ingesteld dat ze mag turnen en dansen.
Het gaat er voor mij ook verder niet om dat ik denk dat ze het niet goed doen, of dat er rare dingen gebeuren, maar als er iets is (bijv. stel ze valt van de hoge balk) dan wil ik er graag zijn voor haar, ze is nog zo jong. En ik vind het ook gewoon leuk om te kijken hoeveel plezier ze heeft!
Mocht ik het vooraf geweten hebben dan was ik naar een andere club gegaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:37

ik vind ook niet dat je je aanstelt. Ik zou zelf ook nooit m'n paard in een groepsles op een manege laten meelopen zonder dat ik er eerst enkele keren kan bijzijn. Zeker voor een jong paard is dit geen ideale situatie. Persoonlijk vind ik ook dat je meer opsteekt van privéles of als je dit te intensief vind in een les met 2 ruiters van ongeveer hetzelfde niveau.

ik begrijp ook de manege echter, niks zo vervelend als ouders die naast de bak staan te praten en te pas en te onpas opmerkingen naar hun kinderen roepen (waardoor de kinderen meestal onzeker worden) Maar ja de manege paarden zijn van hun dus instructie is tijdens de les verantwoordelijk,maar dit geldt niet echt voor jou pony...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:41

bigone schreef:
Word lid van een ponyclub ipv manegelessen te volgen, de regel dat ouders en begeleiders in de kantine zitten is op meer maneges ingesteld omdat er veel ouders zijn die de ballen verstand van rijden hebben en al beginnen te gillen als er gegalopeerd word want dat is zooooo eng. Met een jonge pony ben je op een ponyclub beter op je plek en je pony ook.

Helemaal mee eens. Vaak is dit goedkoper ook en het is veel leerzamer. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb zelf jaren op de manege gereden. Toen mijn pony ingereden is heb ik les van die persoon gekregen. Na een tijdje toen de basisknopjes erop zaten ben ik samen met mijn pony naar de ponyclub gegaan. Daar heb ik pas echt leren rijden. In de manege mochten we niet achter elkaar aan hobbelen, maar we deden wel tergelijk de oefeningen. Bij de ponyclub moest ik meteen voor mezelf gaan rijden en je kreeg dan regelmatig even alleen de aandacht.

Bij de ponyclub staan alle ouders te kijken, helemaal geen probleem.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:43

ik vind het logisch dat je gewoon wilt kijken, en horen wat er gezegt word! Vooral met een jonge pony.

En wat boven mij gezegt word, kan ik me ook wel voorstellen.
Er zijn altijd wel ouders die zich er mee gaan bemoeien, aanmoedingen; hup kom op, in galop!!
Dat is heel erg vervelend voor de intructeur maar vooral voor diegene die aan het rijden is.