Nieuwe generatie maneges?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuwe generatie maneges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:04

Al vanaf ik 9 ben ik een manegeruiter geweest, geboren en getogen bij wijze van spreken. Hier in de randstad is het gewoon lastig om een eigen paard neer te zetten zonder er belachelijk veel geld voor te betalen of op een rotstalletje te staan.

Toen ik een manege koos was het eigenlijk vrij duidelijk. Ik had 3 keuzes - twee maneges die beiden op drie kwartier fietsen of een kwartier met de auto zaten, en een manege op 2 minuten fietsafstand. Nou heb ik geluk gehad bij die keuze. Het is een hele luchtige, gezellige manege. Het gebouw is misschien niet wat het zou kunnen zijn, en de faciliteiten zijn ook niet altijd even geweldig, maar de paarden staan in ieder geval met redelijk goed weer buiten, 's nachts ook, en we maken in de zomer altijd buitenritten.

Twee jaar geleden begonnen steeds meer mensen van de andere maneges binnen te stromen bij de onze. Stuk voor stuk waren het ruiters die eigenlijk bang waren om echt paard te rijden.

Zelf heb ik mogen zien dat ruiters in een treintje achter elkaar reden tot aan de gevorderde les, dat de paarden aan de hand vast werden gehouden (dat er dus mensen mee moeten rennen) als ze wouden draven, laat staan galopperen, en dat er iemand met een megafoon in het midden van de bak staat om 20 ruiters in een veel te kleine bak rondjes te laten rennen.

Toen ik vroeg waarom de manegepaarden niet in het weiland stonden was het antwoord voornamelijk dat het te gevaarlijk zou zijn. Hetzelfde was het geval met in het bos rijden. Stel dat?...

Nou vroeg ik me dus af wat bokt hiervan vind. Zijn jullie meer voor het leren door te doen, zoals ik, of van het leren door te kijken naar anderen en daarbij veel te veel geholpen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

Nee hoor, nieuwe generatie mensen ;)
'Steeds meer mensen met paarden, steeds minder paardenmensen' is een vaak gehoord gezegde. Zelfde gaat eigenlijk ook op voor de manege ruiters. Ik werk zelf op een (deels)manege en wat hier soms voorbij komt... Kinderen die staan te janken van 'neeehee ik wil niet op die bler bler bler' 'op die wil je dan?' 'dieehieee' 'die is ziek, wie zou je dan willen' 'neeheee alleeeeen diiihieee' nou krijg toch het schijt. En dan moeders er ook nog naast 'heel de week loop je te zeuren dat je wilt paardrijden dus je gaat ook'. Nou snap ik moeders ook helemaal, die kinderen kunnen zeuren want paardjes zijn oh zo leuk, maar als er ook maar iets anders is is het bleren. Laatst moest er vanwege kreupelen ponys een paard meelopen. Nou ding is liever dan de meeste ponys, en je kan er bijna een kanon langs afschieten. 'Neeeehee bleer bleer bleer daar ga ik echt niet op' 'Hoezo dan? Wat is er zo eng aan?' 'Hijs grooohooot' 'Aha, nog meer problemen?' 'nee sniksnik' :z

Gelukkig zijn er nog een heleboel kinderen die wel fatsoenlijk (willen) rijden. Maar bij een enkele denk ik toch kind doe ons allemaal een gunst en ga met my little pony spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:15

Asyaa schreef:
Nee hoor, nieuwe generatie mensen ;)
'Steeds meer mensen met paarden, steeds minder paardenmensen' is een vaak gehoord gezegde. Zelfde gaat eigenlijk ook op voor de manege ruiters. Ik werk zelf op een (deels)manege en wat hier soms voorbij komt... Kinderen die staan te janken van 'neeehee ik wil niet op die bler bler bler' 'op die wil je dan?' 'dieehieee' 'die is ziek, wie zou je dan willen' 'neeheee alleeeeen diiihieee' nou krijg toch het schijt. En dan moeders er ook nog naast 'heel de week loop je te zeuren dat je wilt paardrijden dus je gaat ook'. Nou snap ik moeders ook helemaal, die kinderen kunnen zeuren want paardjes zijn oh zo leuk, maar als er ook maar iets anders is is het bleren. Laatst moest er vanwege kreupelen ponys een paard meelopen. Nou ding is liever dan de meeste ponys, en je kan er bijna een kanon langs afschieten. 'Neeeehee bleer bleer bleer daar ga ik echt niet op' 'Hoezo dan? Wat is er zo eng aan?' 'Hijs grooohooot' 'Aha, nog meer problemen?' 'nee sniksnik' :z

Gelukkig zijn er nog een heleboel kinderen die wel fatsoenlijk (willen) rijden. Maar bij een enkele denk ik toch kind doe ons allemaal een gunst en ga met my little pony spelen.

Ik was vroeger ook nogal kieskeurig in het kiezen van manegepaarden, maar ik ben er altijd uiteindelijk opgegaan omdat ik gewoon geen andere keuze had.
Uiteindelijk heb ik ervan leren rijden, want uiteindelijk leer je pas rijden als je op verschillende paarden rijdt. Als je elke week op dezelfde (brave) zit, dan leer je misschien wel rijden, maar dan weet je niet wat je moet doen als je een keer op een drukker paard zit die wel ergens van schrikt.

Ik was als kind vooral enthousiast over buitenrijden.. maar dat zal wel aan mijn opvoeding liggen (moeders opgegroeid met paard aan het strand hield van vrijheid bladiebladiebla)

ZusJacobs

Re: Nieuwe generatie maneges?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:29

Nieuwe generatie weet ik niet, denk dat het ook veel verschilt wat de manege aan kan bieden en tot hoe ver de mensen willen gaan. Veel mensen voelen zich prettig bij die extra veiligheid van iemand die meerent, en zijn daar gelukkig mee. Mijn manege waar ik vroeger (vanaf mijn 6de tot 9ste) reed was het altijd treintje rijden, nu gaan ze steeds meer de kinderen zelf leren rijden. Dus wat dat betreft gaat deze manege een stuk vooruit, zelfde met de faciliteiten, van alleen buitenbak naar buiten en binnenbak etc. Is wel vooruit gegaan dus (paarden staan nu ook overdag buiten, en echt met veel en in een ontzettend groot stuk. Verschilt dus lijkt mij :j

GAMEPLAYER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:33

ik vind het erg verschillend, wat betreft de kinderen. de 1 gaat ervoor (die hangen overingens ook hele dagen in de stal en zijn blij met ieder klusje) en de ander komt de helft van de tijd gewoon niet opdagen, die vinden t rijden wel leuk, maar kunnen ook prima zonder..........
maar zo gaat het met wel meer sporten denk ik dan maar

over de maneges: heeft denk ik ook wel ergens met de finaciele crisis te maken, mensen worden harder en dan gaat het soms meer om geld dan om gevoeligheid en etc.......

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:37

ik denk dat dat erg licht aan op welke manage je rijd en hoe hun vinden dat je het best kan leren,

ik heb toen ik op een manage ging rijden nooit achter elkaar gehobbelt, wij moesten/wij leerden voor onz zelf te rijden en neit achtereklaar

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:53

Ik heb dit serieus nog nooit gezien. Wel zie ik steeds meer dat men alleen voor het rijden komt (idd het liefst op het braafste paard van stal) en dat er net aan een beetje gepoetst kan worden. Opzadelen heeft men ook geen kaas van gegeten en die paarden zijn allemaal toch best wel eng :z
Ik ben nog jong, maar zelfs in mijn 'jongere jaren' moesten we toch echt aan de bak met uitmesten toen we 8 waren. Acht paarden kon je in je eentje in 10 minuten opzadelen (zelfs nu ben ik niet zo snel meer!).Vierjarigen ging je al berijden als je 9 was, je leerde het maar. Ik denk er met veel plezier aan terug :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:37

Ik kom het helaas wel heel veel tegen, kinderen die 10 minuten voor de les door pa en ma op de manege gebracht worden. Een pony uit de stal gesleurd wordt (hoezo poetsen), kind erop en 5 minuten nadat de les is afgelopen zit het hele spul alweer in de auto op weg naar huis.
Ook op ponykampen zie ik steeds meer kinderen die pony's en paarden als een gebruiksvoorwerp behandelen, totaal respectloos. Geen idee waar ze mee bezig zijn en dan nog een hoop bla bla ook.

Of dat pa of ma de pony op staat te zadelen terwijl het kind er dodelijk verveeld naast staat te kijken en te kletsen met een ander kind van wie de ouder ook een pony staat e zadelen. Werkelijk te gek voor woorden. Ik denk dat hier ook een taak voor de maneges/instructeurs is weggelegd.
Bij mij in de les komen geen ongepoetste pony's/paarden binnen. Stuur ik terug naar stal om te poetsen.
Ligt het tuig niet goed, dan neem ik de tijd om zo'n hummel te laten zien en uit te leggen hoe en waarom het zo hoort.

Ik ben begonnen met paardrijden toen 5 jaar was, met ouders die helemaal niks met paarden hadden. Maar die me wel heel duidelijk maakten dat als ik dit wilde, ik het zelf moest doen. Ook al maakte je dan een foutje met opzadelen of iets dergelijks, daar had je je instructeur voor om dat te controleren.
Zoals wij vroeger van 's ochtends vroeg tot 's avonds aan het spelenderwijs aan het leren waren op een manege, zie je tegenwoordig gewoon niet zo vaak meer.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:44

Dat MAG bij ons niet: je wordt op een paard gezet, en de instrcutie kijkt natuurlijk wel naar wat je kan en wat leerzaam is, maar van wisselen zijn ze niet gediend tenzij je er een goede reden voor hebt. Bij ons moet je minimaal een halfuur van tevoren aanwezig zijn om zelf eht paard te poetsen en op te zadelen.
De paarden staan gewoon buiten en we maken heel vaak bosritten, weer of geen weer.

Nieuwe generatie mensen inderdaad, geen generatie maneges (al vind ik dat sommige maneges wel overdrijven: op mijn oude manege stonden de paarden nooit buiten omdat ze dan ziek konden worden en ze mocht zelf kiezen op wie je wilde. Leuk, maar ABSOLUUT niet leerzaam!).

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:50

Het idee van maneges en hun werkwijze is voor mij eigenlijk omgekeerd.

Toen ik op paardrijles wilde toen ik 3 was, moest ik wachten tot ik 7 was, dat was de limit. Toen ik 7 was was ik nog te klein en heb daardoor nog twee jaar moeten wachten. Rijden was rijden, opzadelen leerden we niet echt en het was gewoon gaan met die banaan. Het was geen gezeur en rijden, ongeacht of pony's een hele rodeoshow gaven door achteraf waarschijnlijk, slecht zittend tuig en de hele dag in stands staan. Ik heb verdraaid goed leren zitten op die manege, maar verder...

Het echt leren omgaan met paarden en hun paard-zijn heb ik geleerd op ponykampen op andere maneges en later met bijrijdpaarden en mijn eigen paard.

In de jaren dat ik niet meer op maneges rijd (meer dan 10 jaar) hoor ik een hoop veranderingen; 1 manege die volledig overgegaan is op een hit-actief stal waarbij de paarden dus altijd buiten staan. De manege waar ik begonnen ben geeft inmiddels heeft de stands vervangen door boxen en geeft nu ook lessen aan kinderen jonger dan 7, op een heel spelende en losse manier.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:26

RT-->MA

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:28

Zoals ik jou verhaal lees is het niet nieuwe generatie mensen maar een manege die minder risico's wilt hebben en meer geld wilt verdienen.. Correct me if I'm wrong.. Maar 20 mensen in een bak (krijg je dan nog wel les).. Dat de paarden dan niet naar buiten gaan of dat er geen bosritten gemaakt worden is zodat de dieren zich niet verstappen/uitglijden of elkaar buiten kreupel schoppen.. Dat lijd weer tot minder paarden en dus ook minder klanten die kunnen rijden. Ik ben zelf een voorstander van bange mensen zo lang mogelijk hulp te bieden in vorm van privéles. Tot ze goed zelfstandig mee kunnen rijden in een groep van eigen niveau.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:34

oja zie het ook nog regelmatig!
heb het zelf ook met vallen en weer opstaan en eropgaan moeten leren en das niet makkelijk maar zo leer je het wel het snelst en het best!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:41

Tsja, daarom gingen wij vroeger niet graag naar de manege. Mijn allereerste les, als 7-jarige, was een drama. Ik moest alles maar weten, werd idd vastgehouden, werd idd toegeschreeuwd wat ik moest doen en niemand die wat uitlegde. Ik ben na 3 maanden gestopt, en pas op m'n 11e weer begonnen, maar nooit meer op een manege!

Ik ben van leren door te doen en door goede uitleg te krijgen. Uiteindelijk leer je dan ook door veel te kijken, maar niet voordat je een beetje basis hebt van wat je moet doen en wat er bedoeld wordt. Ik ben van overtuiging dat je écht paardrijden nauwelijks kunt leren door alleen maar op een manege te rijden. Je hebt namelijk een band met een paard nodig, en 20 mensen op hetzelfde paard, dat kan nooit zo zijn als wanneer je de enige bent. Ik heb zelf het geluk gehad dat ik bijna vanaf het begin op pony's en paarden heb kunnen waarbij ik de enige of één van de weinigen was die op het dier reed. Dan pas leer je echt een paard aanvoelen en op die manier leer je echt rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:49

Nu rij ik zelf sinds kort bij de manege, ik heb heel speciefiek gevraagd of ik in de beginnersgroep mocht(ondanks dat ik al wel een keer eerder les had gehad, ik had zo lang niet gereden dat ik gewoon onzeker was en nog steeds hoor)

Ik werdt de eerste rijles al mee op buitenrit genomen,
terwijl ik meende dat je begon met zitlessen, maar goed ik ben van het type niet zeuren maar doen en niet klagen maar dragen, ik zorg er voor dat ik een half uur van te voren aanwezig ben dan poets ik zelf en zadel ook zelf mijn paard op daar leer je toch het meest van, ik geef geen snoepjes maar wel een paardse knuffel, ik heb met 1 paard een klik maar zit ook op andere paarden ik krijg daar meer feeling van maar ontwikkel hierdoor ook een voorkeur wb paarden en of dat laatste gunstig is weet ik niet, zo geef ik de voorkeur aan paarden met zware botten, stevige paarden zeg maar.

Ik wil mijn ruiterbewijs gaan halen en dat terwijl ik tot voor kort geen eens durfde te galoperen n dat deed ik toch maar mooi even bij de derde les(is dat gebruikelijk!?)

Ik les wel op een manege waar geen kouwe kak rondloopt en geen verwende kids, het is er heel gemoedelijk en als ik vragen heb is niemand te beroerd om tekst en uitleg te geven, ik moet er een half uur voor fietsen maar dat is het me wel waard en als het weer echt heel slecht is rij ik mee met twee leuke meiden die in de buurt van mij wonen.

Eigenlijk moet de ruiter soms ook opgevoed worden en sommigen hebben zelfs een heropvoeding nodig :D

Groetjes Rinda

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:17

Ik denk dat maneges een hoop ellende kunnen voorkomen, door simpelweg eerst een soort cursus te laten doen door mensen. Zo kun je beter inschatten wie in welke groep (bange beginners, dappere beginners etc) hoort, en alvast wat basiskennis meegeven om te zorgen dat mensen vlot op weg geraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:27

Miss_Malfoy schreef:
Ik denk dat maneges een hoop ellende kunnen voorkomen, door simpelweg eerst een soort cursus te laten doen door mensen. Zo kun je beter inschatten wie in welke groep (bange beginners, dappere beginners etc) hoort, en alvast wat basiskennis meegeven om te zorgen dat mensen vlot op weg geraken.

Ik denk dat de fnrs hier iets mee zou moeten doen, daar zijn manege's bij aangesloten toch!? En als manege's die ik noem het maar een instapcursus niet aanbieden dan zijn ze niet lid en dat kun je heel eenvoudig op de site nakijken en weet je dus heel snel of je verantwoord les krijgt/gaat krijgen.

Groetjes Rinda

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:29

Inderdaad, een soort instapcursus. Met uitleg over de aard en natuur van paard, tuig en het rijden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:31

Het valt me iig op als ik met mijn zusje mee ben dat er steeds meer zeurende kinderen zijn, of kinderen die door pappie en mammie steeds gestimuleerd worden om paard te rijden maar eigenlijk doodsbang te zijn.

Ik denk dat het in eerste instantie niet naar de manege's gekeken moet worden, maar ook eens goed naar de klanten (en de ouders ervan)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:23

Maar toch ben ik van mening dat er dan ook weer een stukje verantwoordelijkheid bij de manege ligt. Die ouders kiezen er niet voor om groepen van 20 leerlingen in een kleine bak te laten rijden en mensen te laten meerennen, daar kiest de manege voor. En uiteraard is dit omdat de ouders dat graag willen, maar daar kan je als manege ook tegen in opstand komen.

Ik denk dat een soort instapcursus inderdaad goed zou zijn, en dan niet alleen voor de ruiters maar ook voor de ouders van de ruiters ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:02

tsja je hebt twee soorten kinderen, gevoede kinderen en opgevoede kinderen, geef mij die laatste catogorie kinderen maar!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:09

Je zegt het zelf al
Emmaa_ schreef:
Twee jaar geleden begonnen steeds meer mensen van de andere maneges binnen te stromen bij de onze. Stuk voor stuk waren het ruiters die eigenlijk bang waren om echt paard te rijden.
?
Ligt niet aan je manege, dat zijn de mensen zelf dit is overal wel hoor.
Ik vind dat ze maar niet aan te stellen hebben
Als ze zo bang zijn om op een paard te zitten moeten ze het maar niet doen. Of ze hebben het maar gewoon te leren.
Aanstellerij altijd :z.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 01:29

De kinderen van tegenwoordig leren ook niet meer om te 'doen'. Zitten teveel achter de tv of spelcomputer.
Hier op de manege komen kinderen die niet eens een gesp van een hoofdstel los kunnen maken. Zadel krijgen ze niet meer op een kleine pony. Hoefjes uitkrabben is vies. Als iets niet lukt (of ze proberen al niet eens is) komt vader of moeder al aanstormen. Ook als er een keertje één afvalt durft de rest niet meer te rijden.
Vroeger moest je alles zelf doen, anders kon er niet gereden worden. Als je viel veegde je het zand van je jas en reed je weer verder.
De maatschappij veranderd en dat merk je onder andere ook aan de kinderen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 05:12

Is dat niet van alle tijden? Ik heb vroeger (100 jaar geleden :+ ) ook niks geleerd op de manege.
4 jaar lang achter anderen aangehobbeld en 2 keer een lesje verzorging gehad :=

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:30

Bij ons op de vereniging moest je ook alles zelf doen.
Instructrice hielp hier en daar, waar het nodig was... Als ze niet aan het lesgeven was. Anders liepen er echte penny's rond die graag hielpen (was er ook zo een O:)).
Was ook altijd wel wat te doen, stal uit te mesten, een zadel of hoofdstel vetten, poepvlekken van de billen wassen, met kreupel paard lopen en daarna been afspuiten, of gezellig in de kantine zitten en op iedereen commentaar geven...
Super manege, behalve dan dat de paarden de laatste paar jaren niet eens meer in de zomer buiten kwamen. Alleen 2 weken met ponykamp.
Ik weet niet of dat al veranderd is, maar dat was wel echt 1 groot minpunt voor de poons.