waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenzol

waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:34

ik merk altijd dat je bij een manege in de lagere groepen nooit buiten rijd en dat pas mag in de hogere groepen maar daar is toch oer saai! laat je reactie over over dit onderwerp maar achter! :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:34

Gewoon gevaarlijk?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:34

Nee ik vind het juist goed, je gaat toch niet met een groep naar buiten die de paarden nog niet eens goed onder controle heeft? Dat is vragen naar problemen..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:35

Steef schreef:
Nee ik vind het juist goed, je gaat toch niet met een groep naar buiten die de paarden nog niet eens goed onder controle heeft? Dat is vragen naar problemen..

Hier ben ik het mee eens, het is anders gewoon gevaarlijk.

jenzol

Re: waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:36

dat is wel waar............maar toch

claudialaska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:37

oh, bij ons valt dat nog wel mee hoor !
de kleintjes mogen veel in de buitenbak rijden,
en gaan soms ook gewoon een stap/draf ritje maken volgens mij :D !
ze worden gewoon op de bravere pony's gezet, dan kan het prima. *D

belle_boef

verhoogd risico en bovendien zit je nog met de tijd, veel maneges zullen niet direct aan het bos liggen en hebben dan ook niet de mogelijkheid om in een uurtje lekker in het bos te rijden.

Daarnaast betalen veel mensen voor les en niet voor in het bos rijden daar krijg je geen les.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Veilig inderdaad. Ik zou het ook niet zo gauw doen met een beginnersgroep. Op moment rijden wij trouwens heel veel buiten, ik denk dat we de laatste 6 weken met de les 5x naar het bos zijn geweest.

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:39

ja ik weet maar ik bedoel bijvoorbeeld de 10 jarigen

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:40

Bij onze oude manege reden ze regelmatig in de buitenbak.
Na de les werd er dan een stap/draf ritje gemaakt met de ouders die dan naast de pony's liepen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:43

Ik heb gezien dat je zelf 10 bent in je profiel. Ik kan me goed voorstellen dat je graag naar buiten zou willen, maar het is niet zo verstandig.
Mijn ervaring is dat je op 10 jarige leeftijd nog niet genoeg verkeersinzicht hebt om met een pony buiten te rijden. In een groep, waar waarschijnlijk de gemiddelde leeftijd ook rond de tien jaar zal zijn, kan dit gevaarlijk zijn.
Een stap/drafritje met ouders ernaast zou een goede oplossing kunnen zijn, misschien kun je dit op de manege vragen?

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:44

ik rij NIET op een manege en rij sinds me 9de al buiten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:45

BRT-->MA.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:46

Bij ons op de manege gaan eigenlijk alle lessen de hele zomer naar buiten! Dus ik denk dat dit heel erg verschilt per manege en per gebied, of je dicht aan het bos zit of juist niet. Maar in de bossen komen er voor een instructeur en zijn les veel meer dingen bij kijken dan in een binnenles. Daarom rijden de meeste maneges het meest binnen, denk ik.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:47

niet alle maneges hebben de mogelijkheid om buiten te rijden....
en idd de veiligheid, maar wat dacht je van de dazen op het moment!!!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:48

Bij ons wordt er wel heel veel naar buiten gegaan, ik denk niet met de allerkleinste, maar wel als je 10 bent en je wel redelijk door de bak heen kan komen. Er gaat dat 2 mensen mee die begeleiden, 1 voorop 1 achterop. Pony's zijn allemaal heel braaf en zijn gewend het rondje te rijden. Er zijn altijd gevaren met paardrijden, maar met een buitenrit is dat wel groter.
Ik vind dat er juist wel buitengereden moet worden, ten eerste lekker voor de paardjes natuurlijk, maar kinderen leren ook hoe ze moeten paardrijden in het verkeer ed.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:49

Als je graag buiten wilt rijden zou je een manege moeten zoeken die dat wel doen, of een keer een pony huren. Als je nog niet zo lang rijdt kan ik me het heel goed voorstellen dat ze niet zomaar naar buiten gaan. Stel je voor dat je er af valt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:50

Omdat het levensgevaarlijk is :=
Ik ben laatst met 6 paarden en 9 kinderen naar buiten gegaan.
We waren met 3 begeiders en degene die niet reed ging op de fiets.
Alsnog: het was gewoon niet te doen.
Deze kinderen waren tussen de 9/10 en 14 jaar oud.
Maar het gaat gewoon niet.
De enige methode om het écht veilig te doen is naast elk paard iemand te laten lopen/fietsen die het paard goed(!) kan begeleiden.

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:53

Bij ons gaan we eigenlijk nooit naar buiten. De manege zit aan een redelijk drukke weg en niet alle paarden waar de gevorderden op rijden kunnen naar buiten dus kom je op de pony's waar de meesten(ik zowiezo :P) te groot voor zijn. Heb al één keer met een manegepaarden steigerend op het midden van die weg gestaan. Die kon dus niet naar buiten onder het zadel, wou het erf niet eens af, wel van het erf gekregen maar daarna midden op de weg gestaan.
Maar heel soms gaan we nog weleens naar buiten.
Het is voor een instructeur ook een aardig stress moment als je met een groep naar buiten gaat. Er komt veel bijkijken en als je er dan nog een paar in hebt die geen inzicht hebben in verkeer en wat er wel en niet kan en wat te doen als pony/paard alsnog schrikt. Dan is het gewoon niet mogelijk om te gaan buitenrijden. Je kan moeilijk die gene achterlaten op de manege en met de rest buiten gaan rijden.
Misschien zou het handig zijn als ze eerst in de les al wat info. krijgen hoe het buiten gaat en wat de bedoeling is etc.
Laatst bijgewerkt door mememe op 19-07-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

jenzol schreef:
ik rij NIET op een manege en rij sinds me 9de al buiten

Waarschijnlijk een brave pony of/en begeleiding?
Het risico is te groot om met onervaren kinderen een buitenrit te gaan maken, moet ik zeggen dat ik het met ervaren kinderen ook nog gevaarlijk vind, ze weten waarschijnlijk niet hoe ze op dat moment juist moeten handelen ;)

Blue_Eyes

jenzol schreef:
ja ik weet maar ik bedoel bijvoorbeeld de 10 jarigen

Omdat er nou eenmaal paarden meegaan, of pony's dan, maar alsnog: dieren die meer kracht hebben en onberekenbaarder zijn dan verstandig is om in een groep 10-jarigen mee naar buiten te sturen. Begeleiding is er vaak alleen van de instructeur, het kost een manege nogal wat om met iedere groep 2 instructeurs mee te sturen. Kinderen van 10 kun je nog niet de verantwoordelijkheid geven over die pony, als ze het feitelijk alleen moeten doen en er in het bos vanalles kan gebeuren omdat ze ze nog niet onder controle hebben. Dat is nou eenmaal zo.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 19-07-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:56

De verantwoording over de pony is nog niet eens het probleem, maar ze hebben ze gewoon niet onder controle, hoe graag ze ook willen...
Ze kunnen veelal nog niet eens met een paard/pony langs de weg lopen, laat staan rijden...

Er komen zoveel dingen bij kijken.
Het netjes achter elkaar lopen, in de berm, rekening houden met de rest van het verkeer enz. enz.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:56

Op mijn oude manege gingen ze met de jongste ruitertjes al op buitenrit :) Liepen dan wel ouders en andere kinderen van stal naast.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:58

siskeh schreef:
De verantwoording over de pony is nog niet eens het probleem, maar ze hebben ze gewoon niet onder controle, hoe graag ze ook willen...
Ze kunnen veelal nog niet eens met een paard/pony langs de weg lopen, laat staan rijden...

Dat had ik er wel even bij kunnen zetten inderdaad, ik zat een beetje verstrikt in mijn woorden ;) Het is wel wat ik bedoel; omdat ze ze niet onder controle hebben kun je die verantwoording gewoon niet nemen. Heb het even aangepast :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:00

Ahh oke, dan snappen we elkaar :P
Wat heino zegt kan trouwens wel goed :j