Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
midgie schreef:Als jij als ruiter snapt hoe het werkt kan ook een manege paard netjes ontspannen lopen, neem les van een privé instructrice die jou kan begeleiden in het rechtrichten, dus echt de basis gangen.
Heb jij op diezelfde manege les gehad??
unamie schreef:Jazeker kan dat
Maar je kunt er wel van uit gaan dat je het paard eerst lichamelijk op moet laten knappen
Wervels en spieren en tanden laten checken (zeker bij manegepaarden is dat toch een achtergebleven gebied)
+ een goed passend zadel kopen
Uiteraard is het ook verstandig het paard in een goede paardenkliniek te laten keuren voor je tot aankoop over gaat
Daarna kun je het paard verder trainen met rechtrichten
succes!

)

kelly_Utah schreef:Ja, want er zijn mensen die er niets aan doen, dan krijgen ze een onderhals, en dat is een grote bult spieren, die zet het paard op als hij gaat rijden, omdat hij dat bij elke ruiter doet (warschijnlijk heaa)
En als jij hem ontspannen rijd, en die spieren aan de onderkant van zijn/haar hals ontspannen, kan het na een tijd makkelijker..
Maar ik heb het wel over maanden hea. Niet over enkele weken
En andere manegepaarden lopen warschijnlijk makkelijker omdat daar misschien wat meer van gevraagd wordt. En ze het ene beetje gewend zijn, ik rij ook een pony op de manege, die bij iedereen niet nageeflijk loopt, maar bij mij wel, omdat ik er gewoon veel van vraag, en ze me goed kent, en weet wat ik van d'r wil..
En anders, huur hem/haar een tijd, dan kan je het misschien zo merken, en dals dat goed gaat, kopen ??
Chocotof schreef:Waarom zou dat niet kunnen?
Zoals gezegd is komt "aan de teugel lopen" door ontspanning en niet door figuurzagen..
Manegepaarden worden steeds door verschillende ruiters vaak gereden wat heel verwarrend kan zijn.
Een vaste ruiter met de juiste begeleiding kan zo'n paard of pony prima 'oplappen'.
joyce2 schreef:alladinnetje: is dat aan de teugel zo'n belangrijk punt voor jou? Elk paard kan nagefelijk en aan de teugel lopen, maar daar is wel een basis voor nodig en een vaardige ruiter! Ik denk dat je je veel beter over andere dingen druk kan maken bij het kopen van een paard, dan alleen over of hij wel aan de teugel kan...
Stel je koopt het paard en je neemt goed les, dan komt dat echt wel, alleen je moet het niet met een vingerknip willen.