Vragen over dressuur rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLemon

Vragen over dressuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:50

Hallo, allemaal. Ik ben Yvonne en ik ben nieuw op dit forum. Ik zit al een paar maanden, ik denk ongeveer 4 of 5 op paardrijden. Maar nu ben ik naar een hogere groep gegaan en de juffrouw zegt soms dingen waarvan ik niet zoveel begrijp. Dus ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen. Dit zijn de dingen waar ik moeite mee heb, of niet zo goed begrijp.

-Hoog opgooien, heeft er niet echt mee te maken maar wil graag weten wat het betekent.
-Op het andere been gaan rijden. Wat moet je dan precies doen?
-Hoe kun je het beste aanspringen in galop? tips?
-Rijden op achterhand. Heeft dat met de ruiter of het paard te maken?
-Middendraf, wat is dat?
-Op de hoefslag moeten we soms ook rijden dat het paard met zijn hoofd naar links of rechts kijkt maar niet van de hoefslag afgaat. Hoe kun je dat het beste doen?
-En als laatste, wat is de beste houding op paard te rijden?

Als dit topic niet in de goede categerie staat, sorry maar ik ben net nieuw :P

Alvast bedankt, Yvonne :D

Air

Re: Vragen over dressuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:52

Ik denk dat je dat het beste aan je juf kan vragen, die kan het je dan ook dirct in de praktijk laten zien of doen :)
Wij kunnen we gaan uitleggen wat het is, maar het doen is een 2e.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:28

-Hoog opgooien, heeft er niet echt mee te maken maar wil graag weten wat het betekent
In draf hobbel je een beetje, sommige paarden erger dan anderen. Als ze je ver uit het zadel gooien in draf is dat hoog opgooien. As je op verschillende paarden rijdt zal je het verschil gaan merken.

Lichtrijden is gaan staan-zitten in draf, je gaat staan als het voorbeen aan de kant van de muur naar voren gaat. Dit noemen we het buitenbeen. Als je op het andere been moet gaan lichtrijden moet je dus even een pasje langer blijven zitten zodat je wel gelijk met het buitenvoorbeen gaat staan.

Dit moet je even aan de juf vragen, je moet best veel tegelijk doen. Zeker als je net begint met rijden lukt dat nog niet altijd, laat je instructeur helpen om te beginnen.

Met het paard, een paard heeft een voorhand, middenhand en achterhand, oftewel de voorkant, het midden en de achterkant van het paard. Met dressuur willen we dat de achterhand van het paard goed meewerkt, zodat hij zijn lichaam goed gebruikt en ons goed kan dragen.

-Middendraf, wat is dat?
Middendraf is draf waarbij het paard grotere passen maakt.

-Op de hoefslag moeten we soms ook rijden dat het paard met zijn hoofd naar links of rechts kijkt maar niet van de hoefslag afgaat. Hoe kun je dat het beste doen?
Ook hier even uitleg vragen aan de instructeur. Dit zijn dingen die je echt moet leen in de les.

Dit kan je het beste zien op een plaatje, de meeste boeken over paardrijden staat wel zo'n plaatje in, en op google is het ook te vinden:http://www.houdingenzittepaard.nl/images/zithouding_recht.jpg
Laat je instructeur je helpen om je houding en je evenwicht op het paard te verbeteren.

Ik denk dat een boek over (beginnen met) paardrijden je goed kan helpen naast de lessen die je neemt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:34

Hoog opgooien wordt met name genoemd bij de draf - sommige paarden hebben een hele relaxte draf waarbij je gemakkelijk kunt doorzitten, andere paarden gooien hoog op en dan is dat veel lastiger. Ze duwen je meer omhoog uit het zadel, als het ware.

Op het andere been rijden gaat over het lichtrijden. Als het buitenvoorbeen (aan de kant van de bakrand/hek) naar voren gaat, ga jij staan. Als je van hand verandert dan is het ándere been aan de buitenkant, en moet je twee pasjes doorzitten en dan weer gaan lichtrijden zodat je weer op het goede been lichtrijdt.

De galophulpen zou ik even aan je juf vragen, zij kan precies vertellen wat je misschien nog niet goed doet. Maar de standaardhulp is je binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel.

Het op de achterhand rijden heeft met het paard te maken, maar dat is voor jouw niveau nog érg ingewikkeld en daar zou ik me niet al te druk om maken.

Middendraf is waarbij het paard zijn benen meer uitstrekt in de draf, kort gezegd.

De hulpen voor dat 'stelling vragen', wat je omschrijft, (het links of rechts laten kijken) zou ik ook met je juf overleggen, omdat zij ziet welke goede/verkeerde hulpen jij geeft.

De beste houding is moeilijk uit te leggen, dat moet je vooral voelen. Maar dat leer je ook met ervaring. :)

En de tip van het boek vind ik ook een goede. :j

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:38

Ik ga een poging wagen om het uit te leggen, maar voor het beste kan je het aan je juffrouw vragen.

1. dat is lastig uit te leggen, meer een gevoel. Dat is dat je bij het lichtrijden/doorzitten wat meer uit het zadel "getild" wordt dan bij andere paarden. dit is per paard verschillend.

2. Als ze zegt dat je op het verkeerde been lichtrijdt, moet je in draf een paar keer doorzitten en dan weer gaan zitten/staan.. Dan heb je (als het goed is) gewisselt van been en rijdt je als het goed is nu wel op het goede been (heb hier zelf ook moeite mee, weet nooit zo goed welk been nou juist is, dus dat moet je dan nog even vragen)

3. deze vraag is bijna niet uit te leggen, ten eerste is het het handigst als je doorzit voordat je gaat aanspringen. het ene paard reageert wel goed op de galophulp zelf en de andere heeft een andere aanpak nodig. Maar in principe ga je dus doorzitten en geef je de galophulp (mij is geleerd je benen allebei tegelijkertijd aan te drukken en dan aangedrukt te houden totdat die in galop gaat, daarna laat je je benen lang en laag hangen, (als het goed is moet een been iets achter de singel geplaatst worden, zodat die in de goede galop aanspringt)) Maar dit moet je echt zien, dit is bijna niet uit te leggen via de pc.

4. De moter van het paard zit in de achterhand, wat ze dus bedoelt is dat je de achterkant van het paard stimuleert en dat die dus ACTIEVER, niet harder! gaat lopen. Hierdoor gaan zijn achterbenen meer naar binnengeplaatst worden en gaat die als het ware "zitten". Als je dat dan zo'n beetje voor elkaar hebt ( is erg moeilijk) dan kan je aan de voorkant gaan begrenzen en zodoende het paard wat verzamelen. Maar dat is denk nog lang niet aan de orde op het moment. Ze bedoelt dus in feite gewoon dat het paard actiever van achteren moet lopen. Nu gebruikt die zijn achterbenen totaal niet en valt dus waarschijnlijk op de voorhand en gebruikt daardoor zijn rug weer niet goed. Maar dat gaat allemaal te ver en kan ik natuurlijk niet zien vanaf de pc.

5. Middendraf is in principe gewoon draven alleen dan wat actiever en de bedoeling is dat de passen van het paard ruimer worden en dat die echt een beetje met power vertrekt. Ook hierbij is ook weer de bedoeling dat het paard als het ware gaat "zitten" met de achterhand. De meeste mensen gaan bij deze middendraf wat naar achteren "hangen"... dit is een gevolg omdat het paard wat met power vertrekt.

6. Deze vraag vind ik zelf lastig te beantwoorden, ben ook nog niet zo ver. Wat ze wil bereiken denk is dat je paard met stelling naar binnen en buiten loopt. Dit verhoogt (denk) de soepelheid van je paard, maar eigenlijk kan ik deze vraag niet zo goed beantwoorden. Dit is dus dat het paard niet alleen maar met zijn hoofd of naar links of naar rechts loopt, maar dat die eigenlijk helemaal inbuigt vanaf zijn nek tot aan de achterhand. Maar ondertussen dus wel gewoon rechtdoor blijft lopen.

7. De beste houding is je handen circa 10 cm naast elkaar en boven de manenkam met de duimen omhoog. Benen lang en aangesloten aan het paard en tenen naar voren, rechte rug ( niet overdreven gespannen, proberen zo recht mogelijk te zitten, maar toch niet als een plank te zitten), schouders laag en hoofd recht vooruit. Vanaf je schouders moeten je armen langs je lichaam naar beneden hangen en dan vanaf de elleboog een knik hebben die in een rechte lijn loopt vanaf je elleboog tot de mond van het paard. Anders zoek je daar eens plaatjes van op internet, is vast wel te vinden.

Zo, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!
Er zullen vast wle mensen zijn die een ander antwoord zouden hebben op deze vragen, maar zo heb ik het altijd uitgelegd gekregen.

Verder zou ik gewoon lekker naar de boekenwinkel/bibliotheek gaan, daar vind je genoeg boeken over paardrijden (ook basisboeken) en daar gewoon eens lekker in gaan snuffelen. Heb ik zelf ook gedaan en heb er best wat van opgestoken.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:50

Mensen, ik wil even zeggen; hartstikke bedankt dat jullie het geprobeerd en uitgelegd hebben. Ik ga jullie reacties nog eens even doorlezen en ik zal de tips zeker opvolgen. Heb al een boek uit de bieb geleend, maar ik ga er nog eentje vragen van de goede sint :P.

xxx, xLemon :*
Laatst bijgewerkt door xLemon op 08-11-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:51

Hoi Yvonne,

wees niet bang om naar je lesgeefster/lesgever te stappen, ze zijn er immers om je dingen uit te leggen. Het is best lastig om dingen uit te leggen via de computer.

-Hoog opgooien, heeft er niet echt mee te maken maar wil graag weten wat het betekent.
Weet niet goed hoe je dit uit moet leggen, maar sommige paarden zoals Friesen die maken erg grote, hoge passen, zodat je meer uit het zadel wordt gegooid.

Op het goede been lichtrijden betekent dat je gaat staan als het buitenvoorbeen van het paard een pas maakt. Als je van been verwisseld, moet je dus 2 passen blijven zitten. Zodat je op het andere been rijdt.

Ook lastig via de computer. Je moet altijd in de hoek aanspringen, anders kan het paard verkeerd aanspringen. Je moet doorzitten, dan leg je je buitenbeen achter de singel, en de binnenbeen op de singel, en dan geef je been. Als je paard goed aan de hulp is springt ie aan, soms moet je nog ff meehelpen door hem een extra schopje te geven.

Als je dressuur rijdt moet het paard een goed actief achterbeen hebben, zodat hij zn rug goed gaat gebruiken.

-Middendraf, wat is dat?

Als je middendraf moet rijden, dan gaat je paard sneller draven en dan maakt ie ruimere passen. Zo heb je ook middenstap ed.

Op de hoefslag moeten we soms ook rijden dat het paard met zijn hoofd naar links of rechts kijkt maar niet van de hoefslag afgaat. Hoe kun je dat het beste doen?

Dit kun je het beste even vragen zoals de rest ook al zei.

Houdt je handen netjes rechtop, iets boven het zadel, hakken uitdrukken en vooruit kijken. Je benen niet te ver naar voren of achteren, je hakken moeten een lijn vormen met je hoofd heup en schouder.
Misschien kun je wat googelen. http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=11

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 13:52

xxxdonja schreef:
Hoi Yvonne,

wees niet bang om naar je lesgeefster/lesgever te stappen, ze zijn er immers om je dingen uit te leggen. Het is best lastig om dingen uit te leggen via de computer.

Weet niet goed hoe je dit uit moet leggen, maar sommige paarden zoals Friesen die maken erg grote, hoge passen, zodat je meer uit het zadel wordt gegooid.

Op het goede been lichtrijden betekent dat je gaat staan als het buitenvoorbeen van het paard een pas maakt. Als je van been verwisseld, moet je dus 2 passen blijven zitten. Zodat je op het andere been rijdt.

Ook lastig via de computer. Je moet altijd in de hoek aanspringen, anders kan het paard verkeerd aanspringen. Je moet doorzitten, dan leg je je buitenbeen achter de singel, en de binnenbeen op de singel, en dan geef je been. Als je paard goed aan de hulp is springt ie aan, soms moet je nog ff meehelpen door hem een extra schopje te geven.

Als je dressuur rijdt moet het paard een goed actief achterbeen hebben, zodat hij zn rug goed gaat gebruiken.

-Middendraf, wat is dat?

Als je middendraf moet rijden, dan gaat je paard sneller draven en dan maakt ie ruimere passen. Zo heb je ook middenstap ed.

Op de hoefslag moeten we soms ook rijden dat het paard met zijn hoofd naar links of rechts kijkt maar niet van de hoefslag afgaat. Hoe kun je dat het beste doen?

Dit kun je het beste even vragen zoals de rest ook al zei.

Houdt je handen netjes rechtop, iets boven het zadel, hakken uitdrukken en vooruit kijken. Je benen niet te ver naar voren of achteren, je hakken moeten een lijn vormen met je hoofd heup en schouder.
Misschien kun je wat googelen. http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=11

Dankjewel voor je reactie! :D .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:29

-> MA

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:36

Een paard dat tijdens de draf zijn rug wat meer beweegt :)

Twee keer doorzitten : Zit zit - staan zit

Binnen been op de singel, en wat harder mee drijven, buiten been wat naar achteren

Ik snap in hemelsnaam niet hoe een instructie dit ter sprake kan brengen bij een ruiter die net een paar maanden rijd.

Op de achterhand rijden komt voornamelijk pas aan de orde als je een eigen paard hebt. Voor een gemiddeld manegepaard is dit namelijk vrijwel onmogelijk door de vele ruiters die erop rijden.

-Middendraf, wat is dat?

Een draf die wat ruimer word gemaakt dmv been geven

Binnenbeen op de singel, en wat meer mee drijven, buitenbeen iets naar achteren,binnenhand van de hals en ontspannen, buitenhand tegen de hals en wat meer op druk nemen.
Loopt je pony naar binnen, dan zit je teveel aan de binnenteugel.

Zie google

Al met al vind ik het reden genoeg om je instructie eens aan de kaak te voelen, of wellicht gewoon eens wat vaker iets vragen aan degene in de bak? (misschien durf je dat niet?)

Een goede manegeinstructie legt alles heel duidelijk en goed uit, omdat het om ruiters gaat die beginnen, of maar eens per week rijden, dit is heel anders dan mensen die dagelijks rijden.

Een instructie moet over de juiste kennis bezitten en duidelijk kunnen uitleggen en een engelengeduld bezitten.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:18

Laat jezelf horen in de les als je dingen niet begrijpt, daar heb je les voor. :D

Cheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:41

Misschien is het een idee om het boek van FNRS te bestellen?
hier staat vrijwel alles in, van proef F1 tot het einde ;)
het boek kost ong. 14 euro maar dan heb je ook een goed boek, misschien heeft jou mange dit boek ook wel als ze ook bij de FNRS zitten, moet je anders maar even vragen ;)
ik heb hem in iedergeval wel besteld

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:34

Ja, dat is ook een goed idee, dankje Cheri! :D

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:50

vraag maar aan je juf1 die kan je het best helpen

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:26

als een paard zijn benen erg hoog omhoog gaan bij het lopen, beetje te vergelijken als bij marcheren, gewoon je benen hoger optillen ;)
twee keer zitten achter elkaar, moet je even uitleg vragen bij je juf
doorzitten, been aan de kant van de muur naar achteren andere been aanduwen en dan springt je paard aan
-Rijden op achterhand. Heeft dat met de ruiter of het paard te maken? je paard!
-Middendraf, wat is dat?
een draf die verruimd is waarbij de benen wijzen waar ze naartoe gaan met een lang zweefmoment
hand naar de kant waar het hoofd naartoe moet, en dan je binnenbeen aanduwen. en kleine ophoudingen maken met je teugels
die moet je instructeur maar ff zeggen (:

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:19

Vind het netjes dat je je er ook naast je les nog zo in verdiept :j

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:53

CM_ schreef:

Een paard dat tijdens de draf zijn rug wat meer beweegt :)

Twee keer doorzitten : Zit zit - staan zit

Binnen been op de singel, en wat harder mee drijven, buiten been wat naar achteren

Ik snap in hemelsnaam niet hoe een instructie dit ter sprake kan brengen bij een ruiter die net een paar maanden rijd.

Op de achterhand rijden komt voornamelijk pas aan de orde als je een eigen paard hebt. Voor een gemiddeld manegepaard is dit namelijk vrijwel onmogelijk door de vele ruiters die erop rijden.

-Middendraf, wat is dat?

Een draf die wat ruimer word gemaakt dmv been geven

Binnenbeen op de singel, en wat meer mee drijven, buitenbeen iets naar achteren,binnenhand van de hals en ontspannen, buitenhand tegen de hals en wat meer op druk nemen.
Loopt je pony naar binnen, dan zit je teveel aan de binnenteugel.

Zie google

Al met al vind ik het reden genoeg om je instructie eens aan de kaak te voelen, of wellicht gewoon eens wat vaker iets vragen aan degene in de bak? (misschien durf je dat niet?)

Een goede manegeinstructie legt alles heel duidelijk en goed uit, omdat het om ruiters gaat die beginnen, of maar eens per week rijden, dit is heel anders dan mensen die dagelijks rijden.

Een instructie moet over de juiste kennis bezitten en duidelijk kunnen uitleggen en een engelengeduld bezitten.

naar mijn idee krijg je zo je paard niet in middendraf, ietsjes meer teugel, beetje drijven en kleine ophoudingen dat je paard niet in galop gaat. niet gewoon drijven hoor :o

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:30

Ik heb ook nog tips! En nog extra tips erbij!

Als een paard een soort van huppeltje maakt met het aangalopperen.
Dan zit je in de vekeerde draf.
Bij draf: Het buitenbeen wat naar voren gaat is het goede been.
Dus als jij gaat staan moet het buitenbeen naar voren.
1. In de hoek aanspringen.
2. Op een volte.
3.Buiten been achter de singel leggen.
4.Met je binnenbeen aandrukken.
5.Als het paard dan niet gaat galopperen, even corigeren met een tikje.
Weet ik zelf ook niet & ik rijd al 4 jaar :P
-Middendraf, wat is dat?
Dat het paard wat grotere passen maakt.
Als je op de linkerhand rijd (links) moet je je paard naar links laten kijken, en met je binnenbeen druk je hem op de hoefslag, dat heet eigenlijk Stelling.
Goed rechtop,een knikje in je elleboog.
Je benen goed lang maken,je hakken naar beneden drukken.
Je handen rechtop houden.
Dan zit je ongeveer wel goed!
Oja nog 1 tip:
Als je het paard met zijn nek in een boogje wil laten lopen, dan moet je je teugels goed op maat pakken.
En je moet ontspannen zijn, je handen een beetje omlaag doen.
En je paard soort van tegen houden van voren.
En een beetje je been eraan houden!
Dat heet: Aan de teugel :P

Groetjes!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:18

annaaube schreef:
naar mijn idee krijg je zo je paard niet in middendraf, ietsjes meer teugel, beetje drijven en kleine ophoudingen dat je paard niet in galop gaat. niet gewoon drijven hoor :o

En met die ophoudingen verstoor je nu juist de mooie impuls van je middendraf ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:26

Vraag het je instructrice tijdens de les wanneer je iets niet begrijpt. Ik weet zeker dat andere lessers je dankbaar zijn! De meeste durven nl niet te vragen wat de juf bedoeld :D

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:57

Gewoon vragen aan je instructrice of ze het je uit wil leggen. Misschien slim om even een prive lesje te nemen? Dan heeft ze wat extra tijd voor jou.
Want je leert in de praktijk niet door te lezen!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:45

CM_ schreef:
annaaube schreef:

En met die ophoudingen verstoor je nu juist de mooie impuls van je middendraf ;)

als het lichte zijn, weerhoud je het paard vaan aangalopperen. echt miniscuul.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:06

Integendeel, aan je teugels hangt een ijzeren bit, alles wat je teveel met je hand doet, dus ook de minescule ophoudingkjes waar je het over hebt , verstoren een zuivere gang,en dienen dus niet tijdens een verruiming gebruikt te worden :n

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:23

Word dat niet uitgelegd in de les als ze jullie de opdracht geeft om bijv. middendraf te rijden?? Gewoon vragen hoor, ze zullen het vast wel uitleggen ;)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:35

CM_ schreef:
Integendeel, aan je teugels hangt een ijzeren bit, alles wat je teveel met je hand doet, dus ook de minescule ophoudingkjes waar je het over hebt , verstoren een zuivere gang,en dienen dus niet tijdens een verruiming gebruikt te worden :n

maar als je als een debiel gaat drijven denk ik niet dat je een mooie midden draf krijgt. want de achterhand moet wel naar beneden!