Ik ben al zo'n 20 jaar manegeruiter, en ik zou graag beter (ofwel "echt") leren rijden. Het liefste zou ik dit doen door op een verzorgpaard te rijden, waarmee ik les zou kunnen krijgen. Dat lijkt me dé manier om op alle vlakken meer ervaring op te doen: verzorging, "onderhoud", rijden, longeren. Echter lukt het me maar niet om het juiste verzorgpaard te vinden. Waarom? Omdat veel mensen niet op manegeruiters zitten te wachten, en graag iemand willen hebben die "echt" kan rijden. Of ze willen iemand met bijvoorbeeld minimaal L-niveau. Ik snap het wel hoor, het is natuurlijk handiger als je iemand kant-en-klaar op je paard kan zetten en er niet naar om hoeft te kijken. Maar hoe moeten wij manegeruiters dan ooit "echt" leren rijden?? Ik geef toe: ik heb een onrustige hand, maak me te sterk (hoe erg ik dat ook vind, het lukt me maar niet om daar mee af te rekenen) mijn benen liggen niet mooi stil, en mijn houding laat behoorlijk wat te wensen over. Maarja, ik rijd ook iedere week weer op een ander paard, en eer ik een beetje doorheb hoe ik die moet rijden, is de les alweer bijna voorbij. Dus werken aan mijn houding en zit is er vaak niet meer bij. Ook wordt daar in de les niet veel op gelet, veel meer op hoe je paard loopt. Maar dat ik het nu nog niet kan, betekent niet dat ik het niet kan leren, en dat is nou juist wat ik zo graag wil: "echt" leren rijden.
Inderdaad, echt blijft tussen de aanhalingstekens staan. Ik blijf het namelijk een vreemde uitdrukking vinden. Ik ben ervan overtuigd dat ik na 20 jaar toch wel íets kan

Dus: hoe kan ik "echt" leren rijden? Moet ik mezelf dan, tegen beter weten in, wel aanprijzen als zeer ervaren? Toch stiekem een niveau geven aan mijn rijden? Ik wil graag zo eerlijk mogelijk zijn, de eigenaar van een paard dient natuurlijk te weten waar hij/zij aan toe is. Zijn er misschien plekken waar je beter kan leren rijden, als je geen eigen paard hebt?
)