Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:51

Ik wou graag weten hoe jullie hier over denken :)

Jonge pony's daarmee bedoel ik 3,4,5 jaar die in de manegelessen meelopen en met het inrijden eigenlijk ''vrij weinig'' geleerd hebben (alleen de basis stappen).
Ik heb het eigenlijk óók meegemaakt dat 4 drie-jarige jonge sportpony's 3 van Harry potter en 1 van Casper in de manege lessen mee lopen met kinderen die eigenlijk vrij weinig weten.
Het kan wel zijn dat de pony's lief en dergelijke zijn maar met zo'n leeftijd?
En zo'n goede afstamming?
Wat eigenlijk voor in de sport gefokt zijn?

Wat vinden jullie ervan? :D
Ieder zijn eigen mening dus ik ga er ook geen drama over maken als iemand het er anders over denkt!

Alja

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:54

als je de ponys voor de handel hebt kan het wel makkelijk zijn om ze in de les te gebruiken want dan leren ze mooi maar persoonlijk zou ik ze niet eeuwig als manegepony willen houden das zonde.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:57

Mijn mening is dat manegeponies braaf moeten zijn en goed te rijden. Het lieftst zelfs met wat ervaring in de sport zodat manegeruiters ook nog wat kunnen leren van het dier. Want je komt tenslotte naar les om zelf wat te leren en niet om het paard wat te leren. Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat er maneges zijn waar kinderen paarden/ponies moeten gaan inrijden in de lessen. Heel erg slecht vind ik dat.

Zonde van een paard met goede afstamming in een manegeles vind ik zeer zeker niet. Dat kunnen ook erg fijne paarden zijn om te rijden en niet elk dier dat voor de sport gefokt wordt hoeft ook daadwerkelijk in de sport te belanden. Daarbij zijn manegepaarden naar mijn mening meer atleten dan een doorsnee eigen paard.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:02

nee, ik vind dit echt zoooo verkeerd!!
Maar dat vind ik ook omdat ik ooit een pony heb gekend,ingereden door manegeruiters...
Pony had geen leven!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:02

Thats_Me schreef:
Mijn mening is dat manegeponies braaf moeten zijn en goed te rijden. Het lieftst zelfs met wat ervaring in de sport zodat manegeruiters ook nog wat kunnen leren van het dier. Want je komt tenslotte naar les om zelf wat te leren en niet om het paard wat te leren. Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat er maneges zijn waar kinderen paarden/ponies moeten gaan inrijden in de lessen. Heel erg slecht vind ik dat.

Zonde van een paard met goede afstamming in een manegeles vind ik zeer zeker niet. Dat kunnen ook erg fijne paarden zijn om te rijden en niet elk dier dat voor de sport gefokt wordt hoeft ook daadwerkelijk in de sport te belanden. Daarbij zijn manegepaarden naar mijn mening meer atleten dan een doorsnee eigen paard.

Dat is waar ;)
Een paard moet je ernaar brengen!
Niet denken als het al goed gefokt is of het ook daadwerkelijk goed zal gaan presteren,
Dat ligt aan de ruiter zelf!

Maar die pony's weten zelf amper iets!
En als er steeds kinderen op gaan rijden des te minder ze meekrijgen en hoe gewoner het wordt.
En áls ze verkocht worden, moet je dan maar een goed en láng de tijd krijgen om alles nog een te beleren bij het paard,
Normaal krijgen ze het beleerd als ze doorgereden zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:03

Wij hebben een aantal jonkies in de lessen lopen maar daar wordt niet zomaar elke willekeurige ruiter opgezet, daar zijn ze wel voorzichtig mee. :) Beessies blijven het ook prima doen. :j

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:05

xPenny schreef:
Ik wou graag weten hoe jullie hier over denken :)

Jonge pony's daarmee bedoel ik 3,4,5 jaar die in de manegelessen meelopen en met het inrijden eigenlijk ''vrij weinig'' geleerd hebben (alleen de basis stappen).
Ik heb het eigenlijk óók meegemaakt dat 4 drie-jarige jonge sportpony's 3 van Harry potter en 1 van Casper in de manege lessen mee lopen met kinderen die eigenlijk vrij weinig weten.
Het kan wel zijn dat de pony's lief en dergelijke zijn maar met zo'n leeftijd?
En zo'n goede afstamming?
Wat eigenlijk voor in de sport gefokt zijn?

Wat vinden jullie ervan? :D
Ieder zijn eigen mening dus ik ga er ook geen drama over maken als iemand het er anders over denkt!

Wij hebben ook manegepaarden met goede afstammingen die M of Z gelopen hebben. Ook hebben we wel 4 of 5 jarigen.
Op papier kun je niet rijden en niemand fokt manegepony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:05

Thats_Me schreef:
Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat er maneges zijn waar kinderen paarden/ponies moeten gaan inrijden in de lessen. Heel erg slecht vind ik dat.

Onder de juiste begeleiding kan dat ook heel goed zijn. Voor een gevorderde ruiter kan het ook best een uitdaging zijn om een jong dier op te leiden en te leren hoe je dat netjes doet. Dus niet alleen maar leren hoe je knoppen in moet drukken maar ook hoe je ze installeert. Zo krijg je begrip dat paarden geen machines zijn die alles op commando doen. Maar goede begeleiding van een instructeur is heel belangrijk en daar schort het vaak aan.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:08

alja schreef:
als je de ponys voor de handel hebt kan het wel makkelijk zijn om ze in de les te gebruiken want dan leren ze mooi maar persoonlijk zou ik ze niet eeuwig als manegepony willen houden das zonde.

En 2 blijven als manegepony van de 4.
Ik vind na jou'n mening met de lessen dat ze veel leren hangt ervan af...
Daarmee bedoel ik:

Rijden er goede ruiters op?
Krijgen ze ook daadwerkelijk de góéde hulpen geleerd?

Ik vind nadat iemand een pony heeft doorgereden er dan aan gewerkt moet worden met een pony iets gaan beleren,
Misschien aan de teugel lopen?
Beetje wijken?
Galopswissels?
Als jij een paard fijn voor jezelf rijd en de tijd hebt om rustig aan te doen en er ook echt aan werkt komt het wel!
Maar als er steeds een andere ruiter op zit met steeds andere hulpen dan weet een jong paard niet meer wat hij moet doen!
Hij snapt er dan niks meer van.
En zoieso
In ''gewone'' manegelessen gaan ze geen vol uur besteden met ''aan de teugel'' lopen en galopswissels.
Als hun een galopswissel maken en dat jonge paard gekruist zit, gaan ze niet dóóroefenen totdat hij het wel snapt,
Ik vind dat als een pony in de lessen loopt dat er gewoon niet aan gewerkt wordt om iets bij te leren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:12

Juliette86 schreef:
Thats_Me schreef:
Ik vind het dan ook zeer kwalijk dat er maneges zijn waar kinderen paarden/ponies moeten gaan inrijden in de lessen. Heel erg slecht vind ik dat.

Onder de juiste begeleiding kan dat ook heel goed zijn. Voor een gevorderde ruiter kan het ook best een uitdaging zijn om een jong dier op te leiden en te leren hoe je dat netjes doet. Dus niet alleen maar leren hoe je knoppen in moet drukken maar ook hoe je ze installeert. Zo krijg je begrip dat paarden geen machines zijn die alles op commando doen. Maar goede begeleiding van een instructeur is heel belangrijk en daar schort het vaak aan.

Dan nog vind ik het écht niet kunnen. Dat kun je toch niet maken tegenover het dier. Elke keer weer een andere ruiter er op met andere hulpen en manier van rijden. Soms zelfs 2 uurtjes achterelkaar lopen (al kunnen het er ook wel drie zijn op sommige manege's). Dieren die nog moeten leren moeten consequent opgevoed worden en niet te veel wisseling hebben van ruiters. Als de knopjes er eenmaal opzitten dan heb ik er weinig problemen mee maar echt het opleiden van een dier nee dat is alles behalve geschikt voor manegelessen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:19

Juliette86 schreef:
Thats_Me schreef:

Dat vind ik opzicht ook ;)
Ik ben ook geen super goede ruiter die op wedstrijden gaat enal,
Maar ik rij tóch paarden in ;)
Enja, zelfs voor iemand genaamd Peter keulen en woont in Belgie en heeft zelf een grote springstal met allemaal springpaarden.
Waar hij een paar jaar terug in de selecties zat voor internationaal te gaan springen.
En ik rij paarden in voor Nico nelissen, Eigenaar van manege Ten eysden.
(dit moeten mensen wel weten die in zuid-limburg wonen ;) )
Hij heeft zelfs paarden zadelmak gemaakt op Zangersheide.

En ik krijg na ieder paard een nieuwe aangeschoven!

Terwijl ik ook maar 5 jaar rij?
En ik op een dood gewone manege begonnen ben?
(Ik dan wel vrij goed kan rijden ondanks mijn rij jaren!)

Zelfs de goede topruiters hebben ook eens hun éérste jonge pony moeten gaan zadelmak maken,
Zeggen wij toch ook niet, dat is zonde!
Maar als we nu zouden kijken naar diezelfde ruiter,
Zouden we er veel anders over denken!

Iedereen leert er wel veel van ja ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:01

Thats_Me schreef:
Dan nog vind ik het écht niet kunnen. Dat kun je toch niet maken tegenover het dier. Elke keer weer een andere ruiter er op met andere hulpen en manier van rijden. Soms zelfs 2 uurtjes achterelkaar lopen (al kunnen het er ook wel drie zijn op sommige manege's). Dieren die nog moeten leren moeten consequent opgevoed worden en niet te veel wisseling hebben van ruiters. Als de knopjes er eenmaal opzitten dan heb ik er weinig problemen mee maar echt het opleiden van een dier nee dat is alles behalve geschikt voor manegelessen.

Maar jij gaat er meteen vanuit dat er steeds weer andere ruiters op komen te zitten, er zijn ook maneges die er rekening mee houden en er hooguit 2 of 3 verschillende ruiters op zetten in het begin. En jij gaat er ook direct vanuit dat ze soms 2 of zelfs 3 uur achter elkaar moeten lopen.. zegt volgens mij een hoop over jouw ervaringen met maneges, maar ik vind het erg jammer dat alle maneges weer eens over 1 kam geschoren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:10

Klopt WW. Bij ons zijn er ook een aantal (jonge) paarden die maar door een paar verschillende ruiters gereden worden, en meestal maar een paar keer per week een les. Jammer dat mensen nog altijd denken dat manegepaarden in rijtjes lopen, met altijd een ander op hun rug en úren achter elkaar. Dan is tegenwoordig gewoon (gelukkig) bijna nergens meer zo. :)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:28

Op de manege waar ik reed kochten ze soms ookwel eens paarden die haast helemaal geen
ervaring met rijden hadden. Laatst was er een van 13 die bijna netzoveel wist als een net beleerd
paardje!
Ook hebben we weleens paarden gehad die van het weiland afkwamen.

Opzich vind ik het niet verkeerd dat jonge paarden mee doen in de les. MITS ze goed
voorbereid zijn en bereden worden door ervare ruiters (niet lessen in de beginners groepen)
Liefst ouder natuurlijk

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:36

Nikkylove schreef:
Op de manege waar ik reed kochten ze soms ookwel eens paarden die haast helemaal geen
ervaring met rijden hadden. Laatst was er een van 13 die bijna netzoveel wist als een net beleerd
paardje!
Ook hebben we weleens paarden gehad die van het weiland afkwamen.

Opzich vind ik het niet verkeerd dat jonge paarden mee doen in de les. MITS ze goed
voorbereid zijn en bereden worden door ervare ruiters (niet lessen in de beginners groepen)
Liefst ouder natuurlijk

En dáárom dit topic!
Dat is bij ons juist NIET zo,

Jonge 3-jarige pony's van net 4/5 maanden onder het zadel gaan de lessen in,
*met kleinere/onervaren kinderen
*lopen maar wat vooruit
*lopen meestal al 2 uur op een dag
*en leren nog eens niks!

Het is natuurlijk niet ZO'N ramp als pony's met goede afstamming en papieren de lessen in gaan,
Maar wat ik wel érg jammer vind als goede pony's wat eigenlijk voor in de sport gefokt zijn de lessen in gaan en helemaal níks bij geleerd krijgen, moet je eens zien hoe die over 3 jaar lopen.
Ik vind dat gewoon reuze jammer, want van zo'n paardjes kan je echt iets leuks maken!
Laatst bijgewerkt door xPenny op 27-05-09 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:38

Juul schreef:
Klopt WW. Bij ons zijn er ook een aantal (jonge) paarden die maar door een paar verschillende ruiters gereden worden, en meestal maar een paar keer per week een les. Jammer dat mensen nog altijd denken dat manegepaarden in rijtjes lopen, met altijd een ander op hun rug en úren achter elkaar. Dan is tegenwoordig gewoon (gelukkig) bijna nergens meer zo. :)

Bij ons lopen op die jonge pony's wel steeds andere kinderen op hoor ;)
Het ligt er natuurlijk aan in rijtjes of dat de groep wat meer gevorderde die lekker voor zichzelf rijden,
Maar dan nog,
Er zijn zeker 3 dagen van de 6 dat ze 2 uur lopen op één dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:15

Dan zit jij denk ik gewoon op een wat mindere manege. :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:48

Juul schreef:
Dan zit jij denk ik gewoon op een wat mindere manege. :)

Minder is die zeker niet!
Mijn manege staat erg bekend in de omgeving, dus daar ligt het zeker niet aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:49

Bekent is niet meteen goed. :+ En als ik het zo hoor is die dus wel wat minder..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:21

--> MA

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:33

Ik rij mijn manegelessen momenteel met een 5 jarige BWP merrie, supereerlijk paardje en op zich voor een ervaren ruiter vast ook ideaal. Diertje loopt drie uur in de week o.i.d. en momenteel hebben ze ongeveer 24/7 weidegang dus ik denk niet dat ze het slecht vindt.
In zo'n geval denk ik dat het voor veel mensen een mooie kans kan zijn om eens op een niet tam afgestompt manegepaard te zitten :D

Voor mezelf vind ik het echter een ongelooflijk slecht idee om me ermee laten te rijden. Ik heb na een stop van een 3-tal jaar nu pas zes keer terug paard gereden. En ik moest vanaf les drie dus op haar rijden. En ik voel me daar veel te onervaren voor momenteel (vroeger wel jaar of 15 gereden), omdat ik niet goed weet hoe ik alle wankel en instabiliteitsprobleempjes ethisch moet oplossen :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:46

Kan je het daar dan niet over hebben met je instructeur dat je het zelf niet zo'n goed idee vind?

Ik heb ook een tijdje een 3 jarige en een 4 jarige gereden in de lessen. Waren fijne beestjes, alleen helaas weer snel verkocht. Nu rijd ik een hypere ong. 15/17 jarige die ZZ heeft gelopen. Die is idd best afgestompt en stijf, maar dr is nog wel wat uit te halen hoor, ze is het nog niet helemaal verleerd allemaal. :D Ook een fijn beestje die erg dr best doet. :j

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:48

Lyonesse schreef:
Op papier kun je niet rijden en niemand fokt manegepony's.

:+ :+ :+ :+ :D :D :D :D

Mijn idee, ik lag in een deuk toen ik dit las..

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:49

Ooh maar mijn instructrice vind het net een strak plan dan leer ik het veel sneller terug lijkt ze wel te denken. Eerste keren op zo'n hele brave meeloopkip ging nl best goed ... Maar als je daartegen zegt "beesje nu doen we een volte dan verander je van hand en dan sta je stil aan die letter" doet ze het :D
Op die manier ga ik natuurlijk nooit echt terug gaan rijden, dat zie ik zelf ook wel een beetje zo. Maar ik voel me vnl schuldig tov het beestje omdat ik ze soms nog hulpelozer laat lijken en dan krijg je echt het gevoel dat ze wil zeggen "hey kip wa is de bedoeling want ik sta hier te draaien lijk een kieken zonder kop".

Vroeger in de manege reed ik ook wel eens een jong paard, maar toen vond ik dat super toen wist ik ook wat ik deed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:51

Ja het heeft wel 2 kanten idd.. en onder goede begeleiding moet het ook wel kunnen. Weet niet met hoeveel jullie in een les rijden en of je veel individuele aandacht krijgt?