Sporen op maneges

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Sporen op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 21:40

Wat vinden jullie daar nou van? Sporen op maneges? En dan bedoel ik niet enkel een paar ruiters die op wat hoger niveau rijden, maar ook de 'jongere' ruiters.

Mijn mening: Ik vind het nergens voor nodig. Sporen zijn er om je hulp te verfijnen. Een groot deel van de 'kinderen' die op maneges rijden geven nog niet eens de góede/perfecte hulp, dus er is niks om te verfijnen. En bovendien stompen de pony's en paarden ongelooflijk af als ze constant zo'n prikker in hun flanken krijgen.

Hou het netjes. Brand los :)

Desty

Re: Sporen op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:41

ik vind dat precies zo...
ik vind trouwens ook dat maneges verkeerd les geven.. zelf achter gekomen na 4 jaar...

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:42

Bij ons op de manege laten ze ook manegeruiters op manegepaarden rijden met sporen. Ik zie hier inderdaad ook het nut niet van in plus 9 van de 10 ruiters kan zijn benen niet stil houden. Maja ik wist zowiezo niet wat ik zag toen ik daar op de manege kwam, sommigen reden zelfs zonder cap in de les. Was toch wel heel anders dan waar ik heb leren rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:59

Op een van de maneges waar ik reed waren sporen per definitie verboden, tenzij je minstens M- nivo reed met je eigen paard. Op andere maneges moest je toch echt eerst een sporentest rijden voor een jury voordat je ze in de les mocht gebruiken. En die was niet zo makkelijk dat iedereen die haalde gelukkig. Hetzelfde gold voor pensiongasten die met de lessen mee wilden rijden. Sporen oke, maar wel eerst die proef afleggen.

Er reden dan ook weinig mensen in de lessen met sporen, en alleen op de hogere nivo's. Velen waren te lui om die test af te leggen.

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:02

op de manege waar ik nu rijd mogen allen de ervaren ruiters die op grote (dressuur)paarden rijden kleine spoortjes gebruiken verder is het bij ons ook "verboden" ik vind het ook niet kunnen om onervaren kinderen met sporen te laten rijden

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:46

bij ons mag niemaand met sporen rijden.
alleen de kinderen op hun ijgen paard of pony, of als je het paard van de manege liest,
maar dan moeten ze er zeker van zijn dat je je benen stil houd.
zelf rij ik ook zonder sporen, en vind het nergens voor nodig!
als je goed kan rijden, en niet in de zz rijd (ijgenlijk zelfs dan niet), heb je geen sporen nodig.

desty @ ik vind dat je ongelijk hebt! als je naar een manege gaat met gediplomateerde lesgevers,
dan zijn manege lessen zelf nog beter, omdat je vaker op verschillende paarden rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:57

Bij mij in de les mag gerust met sporen gereden worden op de manegepaarden. Alleen bepaal IK door wie en op welk paard. Leeftijd ruiter heb ik geen boodschap aan. Niveau van rijden wel.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:05

Bij ons op de manege is dit alleen mogelijk als de instructie je daar toestemming voor geeft. Mocht je op een paard rijden waarbij het echt nodig is & je kunt ook daadwerkelijk goed rijden met een stil been. Dan geeft de instructie meestal zelf wel aan dat het misschien verstandiger zou zijn als je een spoortje om doet.

Overigens mogen de pony's helemaal niet met spoortje gereden worden, vooral niet omdat er kleine kinderen op rijden & als er 1 daarvan zou beginnen met rijden met spoortje is de pony na verloop van tijd helemaal afgestompt waardoor spoortje voortaan onmisbaar is.

Bij ons op de manege wordt dus wel goed overlegd en gekeken naar je manier van rijden voordat je spoortje aan mag.
Overigens mogen de pensionklanten wel zelf weten of ze spoortje om doen ja of nee. Daar mag de manege zich natuurlijk niet mee bemoeien (wel adviseren maar niet iets opdringen/leggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:08

me_yentl schreef:
Overigens mogen de pony's helemaal niet met spoortje gereden worden, vooral niet omdat er kleine kinderen op rijden & als er 1 daarvan zou beginnen met rijden met spoortje is de pony na verloop van tijd helemaal afgestompt waardoor spoortje voortaan onmisbaar is.

Die snap ik dus niet.
Als de instructie dan zó zorgvuldig is met al dan niet toestemming geven om met spoor te rijden, dan kunnen ze er toch ook voor zorgen dat de ruiters die het mogen, het op correcte wijze doen? Daar stompt een paard niet van af.

fribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:09

opzich vind ik het bij manegelessen ook niet nodig dat er met sporen gereden wordt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het gebruik van sporen bij de eigen pony's en paarden ook overdreven vind. tegenwoordig zie je bijna niemand meer die in de b dressuur zonder sporen rijdt. Terwijl dit niveau zo basis is dat dit toch wel zonder spoor moet kunnen lijkt me!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:04

Nee, niet nodig, absoluut niet zelf. Een paard naar voren worden geredne op het been, en door onervaren mensen met sporen te laten rijden worden ze er alleen maar doof op. Ik vind dat je de basis, ervaren ruiter of niet, altijd zonder spoor moet kunnen beöefenen en dat je daar ook aan zou moeten werken. Rare oefeningen die veel laten pas aan de orde komen en een verfijnde hulp nodig hebben. Daarbij vind ik dat je pas een spoortje mag gebruiken.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:10

Nee ik vind dat niet kunnen,
Ik ken een manege waar een spoor niet als vervijning dient maar als een soort zweep zegmaar.
Dus bij elke pas word die spoor in zijn buik geport
Zowieso vind ik sporen overbodig.
Maar bij maneges vind ik het helemaal niks..
En al helemaal niet bij jonge kinderen die alle kanten op gaan met hun benen..

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:13

Ik vind het ook niet kunnen, de sporen worden dan gewoon gebruikt om het paard voorwaats te houden, terwijl ze daar dus helemaal niet voor bedoelt zijn. En zeker niet bij de jongeren, die hebben meestal nog geen stabiele zit en gaan dus overal heen met hun benen waardoor de pony's zelfs 'doof' voor de sporen kunnen worden.. Zonde .. :(:)
Geef ze dan een zweepje en een goede intructie, komen ze heel wat verder mee lijkt me zo :j

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:09

Ik vind het ook niet goed,, soms zie je van die beginnertjes met sporen om die echt heel hard schoppen om het paard voorwaarts te houden. Die kinderen beseffen dan niet dat ze sporen om hebben. Dat is zo ontzettend zielig voor de paarden. :(
Bij ons op de manege hebben alleen gevorderde ruiters sporen om, om hun paard te sturen.. :)

Phieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:33

Hallo,
ik zie het in mijn manege ook soms.
Dat kinderen van 9 à 10 jaar sporen aan hebben.
Maar het is gelijk je zegt het is nergens voor nodig
somige nemen zelfs de teugels nog fout in de hand.
Ik vind dat er misbruik van gemaakt word.

Groetjes!!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:03

geld niet alleen voor manegelessen maa rook voor vele pensioenklanten welke nie tbegrijpen wat het doel van sporen zijn!!! Naar schatting hebben we het hier over 60%, misschien wel meer van de mensen die met sporen rijdt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:54

he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels

sporen vind ik ook niet kunnen

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:59

Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk. Als je het paard vast rijdt (dus meerdere keren per week) kan ik het nog begrijpen maar anders ben ik er absoluut niet mee eens.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:00

Inderdaad, vind ik ook niet kunnen. Jammer genoeg denkt ook het meeste deel van de mensen inderdaad dat sporen zijn om een paard voorwaarts te houden :n
Als ik een manege had, zou ik sporen op manegepaarden en pony's verbieden.
Soms zie ik ook wel eens dat kinderen spoortjes omhebben, als reden dat ze anders niet goed kunnen aandrijven omdat ze te klein zijn en dus half tegen het zadel schoppen. Dus hebben ze spoortjes om om te zorgen dat het schoppen wel (nog harder) aankomt. :n

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:38

Jakkes, zo'n tijd hebben wij ook gehad op de manege... Verschrikkelijk!
Een man huurde zijn pony's voor de manegelessen, allemaal slome afgestompte pony's... Behalve eentje. Gevolg: iedereen wou spoortjes... :? Ponytje dat wel goed aan het been was, werd met spoortje gereden door een ervaren meisje die ook wedstrijden reed met dat ponytje. Maar ja... Zij rijdt met sporen ik wil oook!! ... Zo ging dat. Nu die man met zijn pony's is weggegaan, staan er nieuwe pony's op onze manege... En ja... Allemaal gezonde voorwaartse pony's, geen enkele pony wordt met spoortjes gereden!
Mijn nichtje (8) wou voor Sinterklaas spoortjes, dus ja, die heeft spoortjes gekregen... Nouja... Spoortjes?? Sporen...! :P :Y) Wat een dingen waren dat... Instructrice heeft ook meteen gezegd van: die zijn veel te groot/scherp... Haha, maar na één les zijn die spoortjes al wel weer afgegaan... Want mijn nichtje kwam erachter dat de pony nogal snel ging met die sporen... :D :D

Maar, een goede manege... Daarvan moet de begeleiding/instructie toch wel zeggen of je sporen mag of niet? Ik vind het nogal dom dat sommige manege's kinderen klakkeloos met sporen laten rijden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:10

Als het aan het blad Bit ligt worden sporen bij ponyruiters verboden. Dus dan zal het bij manegeruiters (in ieder geval de ponyruiters) ook niet zoveel nut hebben/iets toevoegen en in ieder geval niet bijdragen aan de welzijn van de pony's.

Antonela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:26

Ik vindt er ook nergens op staan die kinderen kunnen nie zo goed rijden en dan als met sporen rijden. ik ben er helemaal met je mee eens!!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 21:32

Inderdaad. Sporen zijn ter verfijning, niet om je paard (meestal pijnlijk) mee vooruit te trappen, zoals het helaas vaak gebeurd. Sporen vind ik best, mits ze op de juiste manier op het juiste moment worden ingezet én als je op een dusdanig niveau rijd dat je er aan toe bent om je hulp te verfijnen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:41

Ik ben nog nooit een manege tegen gekomen waar je met sporen op de manegeponys/paarden mocht rijden :=

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 23:33

Lyonesse schreef:
Ik ben nog nooit een manege tegen gekomen waar je met sporen op de manegeponys/paarden mocht rijden :=

Ik ken er wel een paar :\