Wat zal ik doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annie88

Wat zal ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:38

Ik rij op een stal met een paard. (gewoon elke dag)

Op die stal worden ook lesjes gegeven aan kinderen die moeten leren paardrijden. ( ik ben niet een van die kinderen)

Nu is het geval dat we een nieuw paard zochten. We hebben na lang zoeken een paard op proef gekregen.
Hij was de eerste 14 dagen het ideale paard, reed breef mee niks aan de hand. Er hadden zelfs al 4 kinderen op gereden.
Hij deed het allemaal braaf. Zelf heb ik er ook al een keer opgereden. Ook erg braaf.
Dit leek allemaal goed te gaan tot afgelopen donderdag.
Donderdag ging er een meisje van 13 op rijden, ze had er een week geleden ook op gereden toen ging het goed.
Donderdag leek het ook allemaal goed te gaan. Hij gaat ineens uit het NIETS keihard galloperen, echt fel. Er was geen aanleiding.
Ik reed zelf op mijn paard ook in de bak erbij.
Die griet die vloog eraf en haar onderarm stond naast haar pols. Nou gebroken pols dus en moest operatief gezet worden. Heel sneu.
Maar dat paard is nog in de bak, een stagair die stapt erop, ze blijft stappen.
Die eigenaar van de lespaarden die vraagt of ze ook wil draven maar dat durft ze niet.
Dus stap ik erop.
3 rondjes super braaf zoals ik hem gewent was, daarna gaat hij met mij ook zo vreselijk aan de haal. Ik blijf zitten, ik dacht verder te kunnen rijden, maar het paard staat helemaal vol met spanning, ik besluit eraf te gaan.
Zijn rug enz is allemaal nagekeken en 2 dagen aarvoor heeft hij een klinische keuring gehad.

Nu is die eigenaar van mening dat ie 2 weken lang te veel krachtvoer heeft gekregen.
Dus hij staat nu op aanzienlijk minder krachtvoer en ze heeft gevraagd of ik er weer een keertje op wil rijden.

Wat moet ik doen? Zal ik erop gaan of niet?
Ene kant denk ik, waarom zou ik me nek breken op een ander paard?
En stel dat hij mij wel weer braaf is, is het dan verstandig om hem bij een les weer in te zetten?

Hopelijk reageren er veel mensen! Alvast bedankt!

Mjay

Re: Wat zal ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:43

anders ga je erop terwijl iemand hem aan de longe heeft? stel dat ie aan de haal gaat kan iemand even mee remmen en m op de volte houden

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:46

ik zou er idd alleen op gaan als die aan de longe loopt
dan kan hij er niet ineens als een gek van door spuiten

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:07

Wat is voor jouzelf de meerwaarde om op dat paard te zitten? Wat levert het jou op of wat kan het jou opleveren?

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:09

Aan de longe inderdaad als je er al op gaat, maar inderdaad, wat is voor jou de toegevoegde waarde om erop te gaan? Laat de eigenaar het eerst maar weer proberen voordat er nog meer ongelukken gebeuren...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:12

Je gaat je nek toch niet riskeren voor een ander zijn paard..
(ik ben daar heel hard in hoor)
straks breek jij ook wat, en wie moet er dan voor jou paard zorgen?
ik zou het niet doen..

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:40

tsja, het levert mij niet echt meer waarde op ofzo, maar de eigenaar is zelf al 60 dus niet echt een optie om op dit paard te gaan rijden. Ik ben zegmaar de enige gegaardigde..

jantjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:08

Weet ook niet of het een meer waarde heeft, maar ook welweer een ervaring erbij enso....
Maar eerst ff nadenken dan doen, ik zou hem eerst is goed longeren.. zodat ie het eigenlijk al helemaal gehad heeft dan ga je erop aan de longe wacht tot dat ie ontspant dan draaf je aan.. en kijk je verder

succes ermee

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:38

Jaa idd; Probeer eens aan de longé of anders met iemand ernaast.
Succes he

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:34

nou ik heb er vandaag op gereden, eerst gelongeerd, maar hij wilde niet eens draven zo lui is hij.. Dus ben er op gegaan en iemand anders hielt hem vast aan de longe.. Het ging allemaal goed, hij wilde er weer vandoor gaan maar trok hem gelijk op de noodrem. Dus zijn plan is niet geslaagd. Woensdag ga ik er weer op en nu maar hopen dat het zo blijft gaan. Bedankt voor de reacties!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:18

Klinkt niet echt als een ideaal beginnerspaardje....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:59

hmm misschien eerst alles over zich heen laten komen en nu komt alles eruit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:14

troi schreef:
Klinkt niet echt als een ideaal beginnerspaardje....

Ieder paard test zijn nieuwe ruiters toch op een gegeven moment uit? Deze heeft tot nu toe twee trucjes: ineens gaan racen en (aan de longe) niet meer voorwaarts zijn. Ben benieuwd wat hij nog meer bedenkt.

Is zijn zadel trouwens nagekeken?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:58

Ik denk dat het gewoon even uittesten was, kijken wat die kon proberen ed.... Als het nu beter gaat, hoop ik voor je dat het ook beter blijft gaan:D Succes morgen! Lachen

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:49

Veel voorkomend probleem bij nieuwe manepaarden.
Eerst zijn ze braaf,daarna gaan ze een tijdje donderen en dan is het daarna meestal wel weer goed.
Ze moeten gewoon wennen aan het feit dat ze door verschillende mensen worden gereden.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:29

mickey75 schreef:
Veel voorkomend probleem bij nieuwe manepaarden.
Eerst zijn ze braaf,daarna gaan ze een tijdje donderen en dan is het daarna meestal wel weer goed.
Ze moeten gewoon wennen aan het feit dat ze door verschillende mensen worden gereden.

Of ze zijn gewoon niet geschikt als manegepaard.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:34

zelf vind ik manege paarden best sneu, ze zijn bij ons op de manege ook zo .. snap dit best als ik een manege paard was.
Maar ik denk dat de keuze bij jezelf ligt, als jij denkt dat je het kan. En dat jij denkt dat er zo toekomst in zit. tja! wie houdt je tegen?
Ikzelf zou het aankijken en als er geen verbetering in zin (met het rijden) er geen energie meer in steken ..

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:56

Correctie het is geen manege paard hoor,
Wij zoeken een paard die hooguit een half uurtje per dag met een kind stap en draf doet, ik het weekend word hij dressuurmatig gereden door een ervarende ruiter. Onder het begrip manege paard versta ik minimaal 3 uur op een dag lopen met verschillende kinderen op hun rug.

Maar afijn, ik heb er gister weer op gereden, en nu los, hij was zo traag met rijden. En inderdaad weer HELEMAAL uit het niet gaat hij ontzettend hard door die bak heen, stuurloos.

Wij hebben nu besloten dat dit niet kan met kinderen erop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:01

Jullie hebben lang gezocht naar dit paard, waarom zou je het nu al meteen opgeven? Ieder paard zal vroeg of laat zijn ruiters uittesten als hij in een nieuwe omgeving komt, of wanneer hij bijvoorbeeld een nieuwe bijrijder krijgt. De oplossing: laat bij ieder "geintje" merken dat je er niet intrapt. En dat doe jij nu dus wel, al wat hij hoeft te doen is af en toe een beetje rennen en je geeft al op. Is er niet iemand die 'm een tijdje kan rijden tot hij aan de nieuwe situatie gewend is en die hem in de gaten kan houden als de kinderen er op gaan?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:04

hmm, nou kom ik ff heel raar om de hoek ofzo.. maar zou 't niet kunnen dat dit beessie problemen in de rug heeft en de mensen waar ie vandaan komt dat die 'm gewoon plat gespoten hebben en hij nou juist die kuren begint te krijgen die die mensen hebben geprobeerd te verdoezelen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:08

neverstop schreef:
hmm, nou kom ik ff heel raar om de hoek ofzo.. maar zou 't niet kunnen dat dit beessie problemen in de rug heeft en de mensen waar ie vandaan komt dat die 'm gewoon plat gespoten hebben en hij nou juist die kuren begint te krijgen die die mensen hebben geprobeerd te verdoezelen?

Vandaar dus dat ik me van de week al afvroeg of zijn zadel wel goed ligt Knipoog Als ze er wat in hebben gespoten duurt dat toch geen twee weken voor je het merkt? Lijkt me eerder dat de ruiter te afwachtend is, of dat het paard niet snapt dat er ineens allemaal verschillende ruiters op stappen waardoor hij niet meer zo goed snapt waar hij aan toe is. Heeft er al iemand grondwerk met hem gedaan? En waarom krijgt hij niet gewoon 1 vaste berijder die hem begeleidt zodat hij de kans krijgt om te wennen?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:10

nou volgens mij zijn er zelfs middelen die 4 weken(!) aanhouden, maar durf 't niet met zekerheid te zeggen maar of dit hier 't geval is.. het kan, maar hoeft niet, kan idd ook zijn dat hij gewoon uitprobeerd...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:11

Als jij deze vraag hier stelt betekent dat al dat je niet zeker van jezelf bent.
Dan zou ik er niet op gaan.
Ik bedoel dit niet vervelend maar als je niet zeker bent van jezelf zou ik er niet op gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:12

4 weken? Dat wist ik niet, weer wat geleerd Pling

En eens met eline_di Ja Dat is namelijk m.i. de oorzaak van het gedrag van het paard voorzover ik daar vanachter een computer wat over kan zeggen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:22

hestejente schreef:
4 weken? Dat wist ik niet, weer wat geleerd Pling

En eens met eline_di Ja Dat is namelijk m.i. de oorzaak van het gedrag van het paard voorzover ik daar vanachter een computer wat over kan zeggen

ik weet 't niet 100% zeker, maar dacht eens zoiets gelezen of gehoord te hebben, kan 't ook mis hebben natuurlijk.. maar dacht iig dat zoiets wel kon.
En verder inderdaad als je verder al gaan twijfelen, laat het maar.. twijfel is nooit goed