Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alissia

Dit kan toch niet? (Oude manegepony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:34

Bij ons op de manege staat een pony en hij is 21 jaar.
Nu kan je denken; het is een echte manege pony, maar ik heb mijn twijfels.
Hij staat nu ongeveer een jaar bij ons en rijd 2 lessen ( of meer ) op een dag.
Vroeger reed hij vaker mee, en had hij geen conditie maar nu heeft hij meer conditie.
Persoonlijk vind ik dat de manegepony's op hun 20ste toch wel met pensioen kunnen?
Wat vinden jullie?

Waarschijnlijk gaat er someteen ook nog een oude pony weg naar de slacht (gerucht) is dat zijn dank voor al het harde werken op onze manege?
Ik hoop dat het een gerucht is.
Graag reacties!
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 16-11-08 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Bluebontje

Re: Dit kan toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:36

Als de pony zich goed voelt en het tijdens de lessen goed doet, is er toch geen probleem. Rust roest tenslotte.
Over het wel of niet naar de slager brengen....tja, sneu, maar daarover denkt een ieder anders, denk ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:36

Onzin, rust roest. Manegepony's hebben vaak de beste conditie van alle pony's die je kan bedenken en worden om die reden vaak veel en veel ouder dan de gemiddelde pensionpony!

Tja naar de slacht.. Een pony die oud en op is kan je niet meer mee laten lopen en manege's zijn en blijven bedrijven waar het draait om geld. Als je het diertje naar de slacht brengt levert het nog iets op, zo simpel is het. Niemand die nog een oude manegepony wil die alleen maar als grasmaaier dient, daarvoor staan er teveel op marktplaats..

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:37

Het zijn vaak oudere pony's die meelopen.
2 lessen vind ik prima, neem aan dat er ook het nodige gestapt wordt.
Meer dan dat vind ik voor geen enkele pony goed.

veel manege pony's zijn ouder, 21 valt nog reuze mee.
Zolang zijn conditie meewerkt en het hem nog goed afgaat, waarom niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:38

Valentijn schreef:

Waarom niet? Komen ze nog eens uit hun stal Nagelbijten / Gniffelen
Liefst wel lessen achter elkaar dan, want telkens opgezadelt en afgezadelt worden is ook niks..
Juist dan krijgen ze een sterke conditie, veel afgewisseld stap, draf en galop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:40

wat een onzin om adh van de leeftijd te zeggen dat een paard met pensioen moet...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:43

Is alleen maar beter om de oude pony's lekker te laten lopen. Als je deze met pensioen zet kan je ze wegbrengen. Ik ken nog een pony van 28 die nog fanatiek in de sport loopt. Laat maar lekker lopen hoor.

Tja een bedrijf kan nu eenmaal niet aan liefdadigheid doen vooral nu paardrijden zo duur is geworden. Maakt dan ruimte voor een jonge goede pony die anders onnodig naar de slacht moet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:45

Ja, je moet een pony/paard die zo'n 2 uur per dag loopt maar opeens niet meer 20 is maar 21 gelijk stilzetten en op het land zetten Nagelbijten / Gniffelen Want tja hij is dan toch écht wel toe aan een pensioen Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet niet hoor maar paarden werken niet met pensioenen zoals wij mensen Clown Daarbij als het dier van het ene op het andere moment stil wordt gezet roest het dier vast en zal sneller aftakelen. Beweging is juist goed! Paarden zijn gemaakt om veel te bewegen op een dag. Het is juist niet eerlijk tegenover het dier om hem stil te zetten. Pas als het dier het zelf aangeeft dat het te zwaar wordt dan moet je rustiger aan gaan doen en de activiteiten aanpassen. Tot die tijd gewoon lekker blijven rijden en er lol in hebben!

Maar dat geld voor alles luister naar je paard!
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 16-10-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:45

ikenindi schreef:
wat een onzin om adh van de leeftijd te zeggen dat een paard met pensioen moet...

Een aardige reactie kan ook wel.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:49

Zie het probleem ook niet, 21 is in veel gevallen nog helemaal niet oud. en zolang het paard het allemaal goed aan kan kan hij beter wat vaker les lopen dan heel de dag in zijn stal wegkwijnen. Zolang er goed voor het dier gezorgt wordt en gekeken wat het wel en niet aan kan doet er niks mee op.
En dat die oudere pony naar de slacht gaat is heel normaal.
Je zou eens moeten kijken wat voor gezonde en levendige dieren er tegen de winter naar de slacht gebracht worden.
Via de slacht brengt het dan nog wat op.
Ik zou zelf ook liever zien dat er ergens een enorm groot weiland is waar de "afgedankte" paarden nog heerlijk rond kunnen lopen. Maar de realiteit is nu eenmaal anders.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:51

de leeftijd om een paard of pony met pensioen te sturen zegt niks, bij de manege waar ik vrijwilligers werk doe loopt een pony die al 38 is en die doet ook nog gewoon mee in de lessen. en we hebben er een van 32 die wordt nog gebruikt bij voltige en nog 2 ponys van 24 en 20 en een haffie van 22.
http://www.thoefijzer.nl/?page=pp

en ze hebben er allemaal nog plezier in

Valentijn

BrittKitt schreef:
Valentijn schreef:

Waarom niet? Komen ze nog eens uit hun stal Nagelbijten / Gniffelen
Liefst wel lessen achter elkaar dan, want telkens opgezadelt en afgezadelt worden is ook niks..
Juist dan krijgen ze een sterke conditie, veel afgewisseld stap, draf en galop.

Ligt er maar net aan of ze ook buiten komen.
Bij ons op de manege gingen ze ook op het land.
Voor een beginnersles oké, daar wordt enorm veel gestapt, maar 3 gevorderde lessen achter elkaar vind ik vrij pittig.
Maar ik ben best watterig w.b.t aantal uur lopen, dus kan aan mij liggen Haha!

nuldertien

Inderdaad, 21 hoeft helemaal niet oud te zijn. En zo'n dier stilzetten heeft geen enkele zin. Als beestje nog goed gezond is en rad loopt, waarom niet?

En naar de slacht klinkt altijd zo dramatisch maar wat weet een pony daar nou van? Die heeft hooguit een spannend ritje in de trailer en dan niets meer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:57

Paarden zijn gemaakt om de hele dag te lopen en te eten. Veel paarden op maneges komen niet buiten dus dan heb ik liever dat ze 3 of 4 uur in een les moeten lopen dan dat ze 1 uurtje lopen en de rest op stal staan omdat dat dan paardvriendelijker zou zijn Nagelbijten / Gniffelen Die paardvriendelijkheid mis ik dan even, zeg maar.

Maarja; wat versta je onder gevorderde lessen? Op sommige maneges bestaat uit echt dressuurmatig aan de gang, op andere maneges betekent gevorderd dat je kan lichtrijden Clown

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:05

Op de manege waar ik les geef loopt een pony van in de 30 .
Ze loopt niet alle lessen meer maar de beginners leren echt rijden met haar .
Ze is nu dacht ik 31 en is hartstikke slim . zodra je het woord volte laat vallen stopt ze al en is het aan de ruiter om haar nog die volte rond te krijgen .

Dat beestje heeft plezier in de lessen als ie keer 1 of 2 dagen niet gelopen heeft is ze saggie .

De pony mankeerd niks met dr 31 jaar en kan prima de les mee in .\
En als het niet meer gaat krijgt ze dr welverdiende pensioen .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:07

zo oud is 21 niet hoor.

Lijkt mij prima!

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 10:13

Oke, iedereen zegt dat 21 makkelijk kan dus ik ben het er mee eens, het beessie rijd nu 2 lessen mee en heeft er volgens mij nog plezier in.

Ik las ook dat er nog oudere pony's en paarden waren, die nog in goede conditie waren. Dus zou onze manege pony het ook wel volhouden Clown

Dank je voor jullie reacties! Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:22

Vraag maar eens na bij de gemiddelde manege, wedden dat er op elke manege waar je het vraagt pony's lopen of hebben gelopen van ruim 30? Bij ons is er ook eentje overleden op 36! jarige leeftijd. Liep op het laatst wel minder, maar maakte nog prima dr rondje hoor! Haha!

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:30

Idd, ik ken ook een manegepony van in de 30 die telkens uit het 'rijtje' wegsprong om toch te kunnen galloperen. Was echt een lief ding maar is helaas heel onverwacht gestorven.

@mensen die dat vinden;
Ik vind nou ook niet dat je de slacht als vanzelfsprekend moet laten klinken, want dat vind ik absoluut niet. Er zijn zat mensen of kinderen die wel zo'n grasmaaierpony willen of gewoon als gezelschap. Moest er een geliefde pony op de manege naar de slacht moeten gaan zou ik eigenlijk niet eens twijfelen of ik 'm zou nemen. Gewoon om 'm nog op onze weide te laten staan, te laten eten, te verzorgen, een miniwandelingetje aan de hand mee te maken en te laten genieten van z'n pensioen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:32

Manegepony's zijn meestal juist de pony's die veel ouder worden dan privépaarden. Waarom? Omdat ze zoveel beweging krijgen, terwijl privé paarden er meestal maar 1 uurtje per dag uitkomen. Manegepaarden zijn op hun 30ste vaak nog goed. Zolang het paardje het nog trekt, gewoon doorgaan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:35

tja en over dat paard dat misschien geslacht wordt... Ik snap dat het moeilijk te begrijpen valt. De meeste manege's verdienen niet zo bijster veel geld. Het is een duur bedrijf. De kosten om een paard aan te houden terwijl het niet kan werken (lopen in lessen) is heel hoog terwijl er in deze box wel een goed manegepaard of pensionpaard zou kunnen staan. En dat weegt meestal niet op tegen de marketingwaarde. (veel mensen vinden het toch wel mooi, zo'n oud gediende die niet wordt weggebracht maar zijn laatste dagen mag slijten op de manege)
Dat paarden op maneges vaak naar de slager gaan als ze niet meer mee kunnen lopen is meestal om een bedrijfseconomische reden.
Het is geen vak waar je rijk van wordt helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:24

BEH-->MA

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:14

Bij ons op stal staat een paard van 26 dat elk jaar met de manege op buitenrit gaat en ook in de les mee loopt, je merkt nu aan haar dat ze tegen het einde aan loopt en krijgt nu ook voldoende rust, wordt verwend. Snap dus ook niet waarom ts haar verhaal zielig is voor die pony. Beter dan dat een pony op een stal staat te roesten!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:18

Zolang een paard het aankan is het toch prima? 2 uurtjes per dag is niet zoveel voor een paard met goede conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:20

Ik heb een pony gekend die op zijn 32ste nog iedere maandagmiddag eerst even "warm moest galopperen" (rondje of 10 links, rondje of 10 rechts, dan pas kids er op) met één van de instructrices, anders dan stuiterde hij in de lessen op maandag het hele uur de bak door Haha!