Eigen manege/stal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:31

Posh schreef:
Oké, enigszins snap ik voorgaande reacties wel. Maar ik vind het zeker niet onrealistisch.

Ik heb zonder (paardgerelateerde) opleiding en zonder werkervaring (behalve modellenwerk) vanaf mijn zestiende mijn eigen pension- en trainingstal gerund. Tien jaar lang en het was een groot succes (als ik dat zelf mag zeggen :+ ). Het is dus zeker wel mogelijk! Mits je open staat voor leren, je aanpassen en groeien als bedrijf.

Er zijn altijd zat mensen die je willen helpen je droom te realiseren, dit kan ik uit eigen ervaring aan je meegeven. Mocht je echt tips willen of vragen hebben dan mag je die altijd aan me stellen :)


Ja en toch schuilt hier het gevaar. Want als er fouten worden gemaakt zijn de paarden over het algemeen de dupe.

Dit is ook bij bovenstaande stal gebeurt, zij kan het als succes zien, maar dan is het de vraag op welk vlak. Als de paarden van 17.00 's avonds tot 11.00 de volgende morgen geen eten krijgen, terwijl er in de wei niks meer te eten is omdat die zo kaal is dat het een paddock is geworden, dan ontstaan er wel degelijk problemen. Zeker als er weinig hooi wordt gevoerd en de stalhouder niet ziet dat de paarden toch wel erg mager zijn. Dan is 2 keer per dag voeren echt te weinig ivm het risico op maagzweren. En als een grasland nieuw wordt ingezaaid en er 2 maanden later al paarden op worden gezet waardoor ze het gras er met wortel en al weer uittrekken omdat het nog niet vast zit, waardoor ze veel zand binnen krijgen. En als het jacobs kruiskruid uit de wei wordt verwijderd terwijl het al bloeit, en vervolgens in een hoekje van de wei wordt gelegd waar het opdroogt en de paarden er alsnog van gaan eten en er alsnog zaad wordt gevormd wat zich verspreid... dat zijn toch wel gevaarlijke situaties die voorkomen hadden kunnen worden bij meer kennis en inzet.

Dus ik zou toch ook adviseren dat ts eerst een opleiding volgt of in ieder geval zorgt dat haar kennis op peil is, zeker in het belang van de (gezondheid van de) paarden zelf.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:36

Maar de TS wil niet hard werken, wat is gebleken uit haar vorige topics. Ze wil dat alles aan komt gewapperd en het liefst op een goude dienblad. TS heeft absoluut geen ambitie en kennis om in de paardenwereld te werken, aangezien ze al overstuur raakt als ze te horen krijgt dat ze en paard niet goed poetst. Dat hoorde ik ook de eerste keer toen ik ergens stage liep, ik werd van voor tot achter afgebrand en er werden hele gemene dingen tegen mij gezegd. Geloof mij, dat motiveerde mij alleen maar om het bij het volgende paard goed te doen. Dit zijn geen leuke dingen maar zo heb ik het wel het snelste geleerd. Bij de TS ontbreekt dit, want ze luistert niet.

Ook ik heb in Duitsland gewerkt, en in de VS.
Ik had geen visum, dus ben daar ali iligalie gaan werken, heel erg slecht en heel erg strafbaar. Maar ik ben heel erg blij dat ik het heb gedaan, dat waren de 2 beste jaren tot nu toe. Maar ook heel erg afzien, ik kwam daar helemaal alleen. Heb mezelf daar moeten redden. Ik kwam uit het vliegtuig, had net 12 uur gevlogen en werd in een huis gedropt (met een lege koelkast, zou willen dat ze daar pasta saus hadden staan), ik wist niet eens waar de supermarkt was. De dag daarna werd ik opgehaald om te gaan werken. Ik heb de eerste maand zoveel gehuild als ik alleen was, maar ik ben een doorzetter en heb mijn beste beentje voor gezet. Door mijn harde werken en doorzetten heb ik betere kansen gekregen.

Nou moet ik zeggen dat ik niet goed begrijp waarom je meteen in het buitenland gaat werken als je hier in Nederland nog niet eens ervaring op hebt gedaan..

Wat ik hiermee wil zeggen is dat dingen niet vanzelf je schoot ingeworpen worden, maar dat je er hard voor moet werken.

vidya

Berichten: 309
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:09

Ik had een heel belerend stukje getypt, maar eerlijk gezegd.. Ga ervoor, maak je dromen waar. Niemand is ooit gegroeid van stil zitten te kijken naar anderen. Alleen van proberen en op je bek gaan krijg je ervaring. En als je blijkbaar geld als water hebt (wat ik vermoed als je op jouw leeftijd dit soort stappen kan zetten) tsja,...dan is t op je bek gaan gewoon anders geproportioneerd. Zolang je t paardenwelzijn voorop stelt en je zelf een faillissement kunt riskeren, go for it!

Roodvos

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:38

Beste TS, ik ga jou hetzelfde advies geven als ik al aan heel veel anderen meisjes/jonge vrouwen met een paardendroom heb gegeven.

Als je die nog niet hebt: zorg voor een afgeronde opleiding in een richting die niets met paarden te maken heeft. Maar eventueel wel van pas kan komen bij je droom een eigen (paarden)bedrijf te bezitten. Denk bijvoorbeeld aan office management/administratie/boekhouding. Zoek een part-time baan bij een bedrijf zodat je verzekerd bent van een inkomen en (sociale) verzekeringen.

In die andere helft van je tijd ga je zorgen dat je jezelf in de picture plaatst met je eigen paarden. Door goed te presteren op wedstrijden en/of keuringen (daarmee bedoel ik kampioenschappen winnen). Ondertussen kun je ook een ORUN opleiding volgen tot instructeur.

Als je in staat bent jezelf echt te onderscheiden van de massa, komen de klanten vanzelf naar je toe. Of je hun merrie ook keuringsklaar wil maken en wil voorbrengen op de keuring. Of hun merrie in de IBOP wil rijden, naar een sport-predicaat of zadelmak wil maken. Je kan eerst klein beginnen door dit vooral bij de klanten thuis te doen. Dan ben je wel meer bij de weg, maar hoef je nog niet te investeren in een locatie met stallen en faciliteiten.

Als je klantenkring dan zodanig is gegroeid dat het eigenlijk niet meer uit kan om bij iedereen langs te rijden kun je gaan kijken naar eigen locatie. En dan heb je ook een goed verhaal om bij de bank neer te leggen voor een lening/hypotheek.

Succes.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:58

^ dit is nu eens uitstekend advies (waar blijft die Like knop ;))

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:51

Ik verplaats dit topic van Manegepraat naar School, Studie en Werk, omdat het daar beter past.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:54

Fokkerij? Hoe bedoel je dat?
Dat je geld wilt verdienen aan paarden fokken?

Heb je ondertussen als eens een hele poos meegedraaid op een stal?
Dat zou ik eerst als advies geven. Ga eens een jaar fulltime werken op een stal.
Je eigen paar paarden verzorgen is heel anders als een complete stal.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:58

Kom eens een weekje hier helpen, en dan ook echt van smorgens tot savonds, loop eens gewoon mee wat een ondernemer van een manege moet doen op een dag ( en soms nacht)
En iemand anders aannemen voor les te geven? Haha grapjas, je zult eerste jaren alles zelf moeten doen, denk je echt dat er geld is voor personeel ...

cobiie

Berichten: 7313
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:50

CM, hoe zie je het voor je dat ts gaat lesgeven als ze zelf nog niet durft te galopperen op haar eigen pony's? :=

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:58

Ik zie ts ook helemaal niet meer reageren. Dus zo serieus zal het allemaal wel niet zijn.

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:07

In het ondernemers topic laat ze zich ook niet meer horen.

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:15

Daarom ze zal wel heel veel fantasie hebben. Opzich niet erg. Alleen in het niet verstandig elke fantasie op internet te gooien.

cobiie

Berichten: 7313
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:20

jonneke1981 schreef:
Daarom ze zal wel heel veel fantasie hebben. Opzich niet erg. Alleen in het niet verstandig elke fantasie op internet te gooien.

We hebben het hier niet over een 15 jarige puber, maar een 24 jarige dame.

Mag hopen dat ze snel leert wat ze wel en beter niet aan fantasieën op internet kan plaatsen. :=

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:39

CM_ schreef:
Kom eens een weekje hier helpen, en dan ook echt van smorgens tot savonds, loop eens gewoon mee wat een ondernemer van een manege moet doen op een dag ( en soms nacht)
En iemand anders aannemen voor les te geven? Haha grapjas, je zult eerste jaren alles zelf moeten doen, denk je echt dat er geld is voor personeel ...


Jep ik ben het met je eens. Mijn paard staat op pension bij een manege en hoe hard die mensen moeten werken is echt niet normaal! Ik kan daar niks anders dan respect voor hebben. Eerst maar eens een aantal maanden meelopen met een bedrijf.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 00:04

Veel reacties, ik zal binnenkort alles nog even doorlezen.
Ik heb al veel gesolliciteerd, maar nog niks gevonden. Ik had wel telkens bericht gekregen van iemand uit de VS, die een groom zoekt. Door privé omstandigheden wil ik er niet heen, daarnaast krijg ik straks een operatie aan mijn bovenkaak.

Mijn familie wil graag mee, de manege hier in de buurt was nog niet verkocht, zag ik op funda, dat wacht ik nog wel even af... Het stalwerk ga ik dan ook doen met meerderen, ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan waar ik samen met iemand 40 paarden/pony's moest doen. Maar ik vind het beter zoveel mogelijk zelf, op mijn eigen manier te doen.

Oja en dat met die Duitser. Op de manege waren ze wel tevreden, alles supah :') Ik ben perfectionistisch, maar wil soms ook graag te snel, alles moet binnen een dag klaar bij mij. En een valkuil kan zijn dat ik misschien een beetje over mij heen laat lopen.

Sorry dat ik het zeg, maar sommige reacties weer... O:) ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e, mavo, hbo gestudeerd. Ik ben verdorie 24! Alleen omdat ik door mijn verleden weleens wat mentale problemen heb nu, zou ik niet kunnen werken/een bedrijf beginnen?
Beetje zielig in een hoekje zitten en niets ondernemen in je leven, daar kom je niet ver mee. Ik kan wel de zoveelste opleiding doen, maar ik ga niet langer dingen doen, die mij niet gelukkig maken.
Opleiding dans of Luchtvaartdienstverlening leek mij misschien wel iets, maar als stewardess moet je dichtbij de luchthaven wonen zag ik.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:11

Maar is het niet verstandig om eerst even goed ervaring op te doen bij een bedrijf? Hoe het allemaal reilt en zeilt?
Ik heb echt veel geleerd tussen de paarden, en ook alles over veulens, opfok (soms ook echt opf*ck), kwaaltjes, inkomsten, uitgaven, vloedlijnen en noem maar op.
En zo bouw je ook een naam op voor jezelf.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:19

Zou zeggen ga eerst eens 3 maanden in de paarden werken 60 uur in de week . En kijk hoe dit bevalt en of Je het aankan.
Als je het na die 3 maanden nog steeds iets vindt en bedenkt dat je de komende 15 jaar in ieder geval ongeveer 7 dagen in de week moet werken. Dan Kan je er over gaan nadenken je familie een hoop geld uit te laten geven.

mika11

Berichten: 11120
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:21

Nou ja, als je genoeg geld hebt, wat houd je dan tegen, gewoon doen dan!

Misschien kun je een bedrijfsleider aannemen, die de boel voor je opzet.
Wat voor diploma's heb je zelf dan precies wat betreft paarden/ondernemer?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:41

Gucci_ schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar sommige reacties weer... O:) ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e, mavo, hbo gestudeerd. Ik ben verdorie 24! Alleen omdat ik door mijn verleden weleens wat mentale problemen heb nu, zou ik niet kunnen werken/een bedrijf beginnen?
Beetje zielig in een hoekje zitten en niets ondernemen in je leven, daar kom je niet ver mee. Ik kan wel de zoveelste opleiding doen, maar ik ga niet langer dingen doen, die mij niet gelukkig maken.
Opleiding dans of Luchtvaartdienstverlening leek mij misschien wel iets, maar als stewardess moet je dichtbij de luchthaven wonen zag ik.



Je zou eens iets moeten doen met die reacties..
Zoveel mensen hebben paarden van kinds af aan, maar dat wil nog niet zeggen dat jij een stal kunt runnen en lessen kan geven. Hoe kun je paarden gaan trainen als je zelf doodsbang op paard zit? Je zegt in dat je in duitsland moest huilen omdat het paard druk werd en die man geirriteerd werd omdat je een half uur paardje stond te poetsen.. Sorry hoor, maar als ik zo alles lees denk ik inderdaad dat je paarden beter als hobby kunt houden ;)

Daarnaast heb ik in de VS als groom gewerkt, maak je borst maar nat hoor :) Dat is 7 dagen per week werken en hard werken. In een vreemd land ver van je familie, wat ga je dan doen als iemand een keer lelijk tegen je doet, of het lukt je allemaal niet? Je denkt er allemaal zo makkelijk over TS, maar ik denk dat je maar eens goed je neus moet stoten :) Succes met je stal!!

purny

Berichten: 27541
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:50

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Je doet het toch echt zelf hoor. Je kunt niet alleen oeh en Ah verwachten als je het zoveelste topic opent met deels onzin.
Neem de tips en adviezen aan en ga eens een paar maanden meedraaien op een stal. En kijk daarna eerlijk naar jezelf of je het nog wel wilt doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:53

Gucci_ schreef:
Ik heb al veel gesolliciteerd, maar nog niks gevonden.


Jij hebt zelfs in dit topic al een aanbod gekregen van een week.
Mooi begin zou ik zeggen.
Grijp het aan. :j

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:26

Gucci_ schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar sommige reacties weer... O:) ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e, mavo, hbo gestudeerd.


Gucci_ schreef:
Lijkt mij ook erg leuk, maar ik ben 24 en nog geen werkervaring en ook alleen mavo. Verder voldoe ik wel Aan de eisen. Ik ben net begonnen met mijn eigen bedrijf in de paarden, als ik goed begrepen heb, moet je niet al te ver van het vliegveld af wonen... -O-


Euhm...

Verder sluit ik me bij de anderen aan. Ga eerst eens flink ervaring op doen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:34

Tja met stilstaan is nog niemand verder gekomen, maar ook niet door enkel te dromen. Ik denk dat er - buiten wat hardere reacties - veel goede tips staan in dit topic.

Probeer eens een jaartje bij een stal te werken (iemand in dit topic biedt je al aan eens mee te lopen?) en kijk dan hoe het harde werken bevalt. Want in een half uur één paard poetsen is inderdaad alleen voor recreant weggelegd, niet de professional. Die laatste heeft het veel te druk om elk paard een half uur te kuisen :).

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:10

Tazzey schreef:
Gucci_ schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar sommige reacties weer... O:) ik maak mij er maar niet meer druk om... kom op, ik heb altijd al paarden gehad sinds mijn 14e, mavo, hbo gestudeerd.


Gucci_ schreef:
Lijkt mij ook erg leuk, maar ik ben 24 en nog geen werkervaring en ook alleen mavo. Verder voldoe ik wel Aan de eisen. Ik ben net begonnen met mijn eigen bedrijf in de paarden, als ik goed begrepen heb, moet je niet al te ver van het vliegveld af wonen... -O-


Euhm...

Verder sluit ik me bij de anderen aan. Ga eerst eens flink ervaring op doen.

Misschien hbo gedaan voor een paar week en daarna gestopt?

TS, ik wil je adviseren om eerst in een ander bedrijf ervaring op te doen en daarna pas aan een eigen bedrijf te beginnen.

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Eigen manege/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:17

Ik denk eerder een dikke duim.