leefomstandigheden op maneges

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:09

Heeft iemand ervaring met het melden van slechte omstandigheden voor paarden op maneges ? Ik overweeg t namelijk te doen. Begrijp niet waarom er zo veel mensen blijven komen zonder er iets van te zeggen / aan te doen. Ik kan er trouwens wel een paar bedenken.... helaas...
Wat zijn jullie ervaringen ?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:12

Wat bedoel je met leefomstandigheden.

De stalling de lessen de weidegang?

Iets meer info zou fijn zijn,

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:16

zielige paarden : mager , in donkere stallen, stands, bergen mest, veel te lange hoeven, onder de schurft / schimmel....

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:17

Zoals je t niet meer wilt anno 2017( euh nooit gewild) - maar toch nog gebeurd.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:27

Tja, helaas is dat de realiteit: paarden komen amper buiten, lopen te vaak/lang op een dag, te weinig ruwvoer, kleine stallen (op een manege die ik ken stonden 2 paarden samen in een stal van 2,5x3), stal onder de mest...

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:39

Komt de dierenpolitie hiervoor in actie? Ook als de paarden oud zijn ? Kan hier niet iets tegen gedaan worden?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:43

Er is geen leeftijd dat een paard/pony met pensioen moet volgens de wet.
Bij veel maneges zie je vaak juist een aantal oudjes rondlopen, die zijn niet zo snel meer onder de indruk en dus vaak makkelijker voor beginners.
Hopelijk worden ze naar kunnen ingezet, dus wanneer ze echt "op" beginnen te raken, enkel nog stap/beginnerslesjes of echt met pensioen uiteindelijk.

thequeensmum
Berichten: 3530
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:45

Ik denk niet dat de leeftijd iets uitmaakt. Is het een FNRS manege? Je zou dan de FNRS in kunnen schakelen!

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:45

Slechte omstandigheden was de reden dat ik bij mijn huidige manege weg ging.

Je kan het er altijd (natuurlijk wel) beleefd met je instructrice/manege houder over hebben waarom ze voor A en niet voor Niets hebben gekozen.verder als het echt richtig mishandeling gaat zou ik de dieren politie vragen om advies.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:47

truus1957 schreef:
Ik denk niet dat de leeftijd iets uitmaakt. Is het een FNRS manege? Je zou dan de FNRS in kunnen schakelen!


De manege waar ik het over heb heeft gewoon weer 4**** gekregen, dus blijkbaar vinden zij t allemaal prima..

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:49

SGorter schreef:
truus1957 schreef:
Ik denk niet dat de leeftijd iets uitmaakt. Is het een FNRS manege? Je zou dan de FNRS in kunnen schakelen!


De manege waar ik het over heb heeft gewoon weer 4**** gekregen, dus blijkbaar vinden zij t allemaal prima..

Meestal meldt de fnrs wanneer ze langskomen voor hun (jaarlijkse?) controle, dus dan kan het er even beter uitgezien hebben (extra stro in boxen ed) waardoor er geen sterren zijn weggehaald. ;)

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:52

Je kunt dit melden bij de NVWA (een manege houdt bedrijfsmatig paarden, dan hoort het bij de taken van de NVWA). Dat kun je anoniem doen, maar als je terugkoppeling wilt over de stand van zaken is het handig als je je naam en nummer/email achterlaat.

siepjes
Berichten: 326
Geregistreerd: 01-02-11

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 07:02

Dank je voor de tip van de NVWA. Dat is een idee.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:40

Citaat:
Meestal meldt de fnrs wanneer ze langskomen voor hun (jaarlijkse?) controle, dus dan kan het er even beter uitgezien hebben (extra stro in boxen ed) waardoor er geen sterren zijn weggehaald. ;)

als er een keuring is is deze onaangekondigd. Je weet dus niet wanneer ze komen. Klachten over een FNRS manege kan je het beste doorgeven aan de FNRS

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:49


Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:45

Het is helaas de realiteit, ik ben bij mijn oude (niet officieel een manege, maar gewoon een particulier) weggegaan omdat de paarden haast heel de dag binnen stonden, geen eigen zadels hadden, soms vergaten ze te voeren, kreupele paarden werden ingezet met de les, meiden van 14 die op shetlanders worden gezet, privépaarden werden stiekem gebruikt in de lessen en nog veel meer dingen die niet klopte. :(

Gelukkig een nieuwe manege/dressuurstal gevonden. Waar de paarden elke dag buiten komen, in de stapmolen, mooie stallen, goede zadels, 3X per dag wordt er ruwvoer gegeven. En het is heel gezellig :)

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:39

Helaas ken ik wel zo'n manege, een vriendin van mij rijdt er helaas nogsteeds...
Het is Manege de Nijgraaf in Westervoort of hoe het nu heet manege ten bosch.

Voor de eigenaarspaarden zijn de stallen echter prima, niet al te ruime stal. Maar het gaat wel, ook de omgang met eigenaarspaarden gaat goed. Staan paar uurtjes per dag in de wei en worden voor jou naar binnen gebracht om vaste tijden. Hooi & brokken geven ze op vaste uren aan je paard, hoeft niks klaar te zetten. Alleen op het bordje hoeveel je paard per dag mag.
Voor de eigenaren hebben ze een privé bak gemaakt zodat je niet tijdens lessen moet rijden. Vrij ruime bak. Longeerbak en een ruime buitenbak. Niet al te luxe dingen, maar zeker niet slecht!

Maar echter voor de manege paarden zijn de omstandigheden uitzonderlijk slecht en sneu.
Paarden staan 27/4 in stands die eigenlijk bedoelt zijn voor koeien die daar een paar uur per dag horen te staan. Ook staan ze altijd vast met een halster zodat je schuurplekken ervan kan zien. Als je een paard moet halen voor de les moet je eerst langs alle paarden, die je zomaar een trap kan geven omdat je er achterlangs moet! Levensgevaarlijk. Die paarden kunnen nooit liggen want daarvoor is het touw niet lang genoeg plus de ruimte! Hangen metalen kettingen tussen de paarden, is ongeveer 2/3 meter breed. schat het op 2 meter. Ongeveer 5 meter lang. Weet niet de precieze metingen. Veel paarden hebben voernijd doordat ze allemaal bij elkaar in de voerbakken kunnen pakken. Hier geldt ook de regel dat als je een paard voert dat je dan alle paarden moet geven, omdat ze anders boos worden.

Hierdoor hou ik niet zo erg meer voor maneges, zulke goede dressuurpaarden zie ik er tussen zitten!
Die verpest worden door kinderen die met hun benen klapperen en met de teugels zitten te ''kloten''.

Ook een keertje toen mijn vriendin moest rijden liep ze dus met haar paardje langs de andere paarden en toen trapte er eentje haar paard dus. Het enige wat het paardje kon is omhoog komen, knalde met zijn hoofd tegen een stenen wand. Ze had het gezegd maar ze zeiden dat ze gewoon moest rijden met het beestje. Later is het paardje overleden aan een hersenbloeding... Moet je eens voorstellen hoeveel pijn hij heeft geleden? En toch van de manege moest rijden? Schande.

Hadden 2 jaar geleden beloofd (omdat er klachten waren) om de koeienstands te veranderen naar fatsoenlijke stallen, nooit beloftes nagekomen. Arme beesten daar. Dierenbescherming moeten die paarden daar gewoon weg halen. Ze verdien beter dan dit, veel beter.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:42

Knorretjee schreef:
privépaarden werden stiekem gebruikt in de lessen en nog veel meer dingen die niet klopte. :(


Wow, als ik achter kwam dat mijn eigen paard zomaar in de lessen werden gebruikt zou ik zo kwaad worden! Wat een schande zeg!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:44

Gewoon 144 bellen. Dan komen ze wel even een kijkje nemen.
Als je er zelf nog komt zou je wat foto's kunnen maken als extra bewijs.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:46

Carazonx schreef:
Hadden 2 jaar geleden beloofd (omdat er klachten waren) om de koeienstands te veranderen naar fatsoenlijke stallen, nooit beloftes nagekomen. Arme beesten daar. Dierenbescherming moeten die paarden daar gewoon weg halen. Ze verdien beter dan dit, veel beter.


Schandalig. Je kan ook nog steeds een klacht in dienen? PLUS stands zijn nu verboden. Dus ze zijn gewoon strafbaar bezig. Bellen!!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:48

Stands zijn helaas niet verboden. Alleen wil de manege aangesloten zijn bij de FNRS dan sinds dit jaar wel.
Verder stellen de sterren niets voor en gaat het voornamelijk over hoe goed de kantine is.

Gewoon 144 bellen, laat ze maar eens kijken en waarnemen.

Carazonx

Berichten: 67
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:20

bruintje123 schreef:
Stands zijn helaas niet verboden. Alleen wil de manege aangesloten zijn bij de FNRS dan sinds dit jaar wel.
Verder stellen de sterren niets voor en gaat het voornamelijk over hoe goed de kantine is.

Gewoon 144 bellen, laat ze maar eens kijken en waarnemen.


Manege is volgens mij lid van de FNRS, binnenkort er snel eventjes langs fietsen.
Hopelijk zijn ze lid en dan snel even bellen :j !

thequeensmum
Berichten: 3530
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:48

[quote="bruintje123"]Stands zijn helaas niet verboden. Alleen wil de manege aangesloten zijn bij de FNRS dan sinds dit jaar wel.
Verder stellen de sterren niets voor en gaat het voornamelijk over hoe goed de kantine


Als ik op de website van de Sectorraad Paarden kijk lees ik dat stands per 1 januari van dit jaar geheel verboden zijn. Niet alleen voor FNRS maneges dus.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:45

Heb je een link met en wetbepaling voor me dan?

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: leefomstandigheden op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:52

Stands waren toch per 1 januari 2017 door de FNRS verboden? Of was dit alleen maar een idee?