Ik ben benieuwd of er bokkers zijn met negative of positive ervaringen over het paardensportcentrum in Vries. We zijn er geweest met een groep van onze manege om een buitenrit te maken en vonden dat het ontbrak aan kundigheid en ervaring. Even op een rijtje;
Ontvangst; Het ontvangst leek eerst goed. Jan Dolfing ontving ons en we kregen cake en drinken op het terras. Prima. Daarna echter waren we op ons zelf aangewezen. Er kwam niemand om te vertellen waar we heen moesten of wat we moesten doen. Dus maar op onderzoek uit naar de stallen. Daar kwamen we gelukkig iemand tegen die ons een beetje verder kon helpen.
Verder; De paarden stonden allemaal zij aan zij naast elkaar en we moesten opzadelen. We kregen zadels en hoofdstellen met het bericht van dit zal wel passen Verschillende hoofdstellen pasten voor geen meter (veel te groot of te klein). Het koste ons veel moeite om een ander hoofdstel te pakken te krijgen. De begeleiding wist ook trouwens niet eens wat de namen waren van de pony's en paarden. Echt heel vaag.
Buitenrit; De buitenrit was echt een complete ramp. Verschillende paarden waren vreselijk hipperig. De 1 na de ander stond met 2 benen in de lucht. Er zijn verschillende ruiters afgevallen. En er werd een route genomen met veel laaghangende takken en gladde natte stukken. Kortom een complete ramp.
Dit kan natuurlijk een incident zijn. Maar het geeft ons allemaal het woord "buitenrit" een rare nasmaak.
Ben er een keer wezen rijden en heb juist een hele andere ervaring daar!
We werden niet door Jan zelf ontvangen maar door iemand die daar werkte. Later kwam Jan er in de kantine ook bij. Zowel voor als achteraf hebben we gezellig gekletst. De andere mensen op de manege daar waren trouwens ook erg vriendelijk.
We moesten ook zelf opzadelen, maar werden daarbij goed geholpen. Werd bijvoorbeeld gewezen waar alles lag, waar we borstels konden vinden, etc. Toen we klaar waren om te gaan rijden moesten we eerst allemaal naar de binnenbak tot iedereen erop zat en klaar was om te gaan.
Er was vooraf door ons gevraagd om beetje rustig aan te doen aangezien we iemand bijhadden die niet te hard wilde galopperen en iets bang was buiten op een vreemd paard. Hier werd goed rekening mee gehouden en pas aan het einde van de rit toen de begeleider merkte dat het kon gingen we wat harder.
Kan eigenlijk niet echt iets negatiefs verzinnen, tenminste niet zoals jij. Hooguit wat kleine dingen... - paard van de begeleider was nogal hyper bij opstappen en daardoor viel hij er een keer af nog voordat hij erop zat. Daarna ging het echter goed, nergens geen last meer van gehad buiten, ook niet in verkeer ofzo! - Had een hartstikke leuk paard (alice), hartstikke braaf, maar had misschien iets "voller" mogen zijn. - laatste galop was nogal een verassing. Ging in een lekker vaartje op een lange dijk langs het kanaal daar. Ineens remmen en een klein paadje rechtaf in richting de manege. Hadden we op zich niet verwacht. Waren echter allemaal mensen mee met ervaring en de paarden wisten het wel, dus eigenlijk niks aan de hand..
Maar goed leuke rit daar gehad.
Was overigens al wel 2 jaar terug ofzo. Inmiddels heeft de studenten rijvereniging uit groningen er al 2 keer met succes een twee-daagse wedstrijd mogen organiseren. Ben er helaas niet bijgeweest beide keren, maar heb wel gehorod dat Jan graag meedacht en eht twee superweekenden waren.
Ik ken Jan Dolfing wel een beetje, maar ik vind hem heel ardig. Ik heb geen ervaring met de manege, Jan lijkt me wel een kundige man, en hij kan goed rijden (springen).
Ik ben er een aantal keren geweest. Mijn vriend mende zo'n 3 maand lang met een paard met 3 ijzers, ik heb er nooit meer of minder onder gezien. De menlessen waren redelijk, maar er liep ook een paard mee dat tijdens de lessen 'beleerd' werd. Het tuig pastte maar zo zo. Deze paarden liepen slechts een keer per week voor de wagen en dan meteen enkele uren achtereen. Een van de jonge paarden moest na 3 uur mennen ook nog rustig een uur mee voor de jan plezier, etc. De mensen vond ik er wel ontzettend vriendelijk, maar voor de paarden vond ik het er niet zo prettig. Ik zou er zelf niet gaan rijden.
Hi, ik ben er ook wel eens geweest. Zit ook bij de studentenrijvereniging in Groningen en hebben daar net weer een leuk weekend achter de rug. Jan is een super aardige man. Maar als je tegen hem zegt dat je goed kan rijden en een moeilijk paard wil...dan heeft hij er nog wel 1 voor je. Wees gewaarschuwd. Zelf vind ik dat wel leuk, maar dat is niet bij iedereen zo natuurlijk. Hij heeft ontzettend veel paarden, de paarden die regelmatig in de lessen lopen hebben meestal wel zadel en hoofdstel (staat nummer met naam boven). Andere paarden niet, en daardoor wordt er nog wel wat gewisseld en versteld. (Altijd even kijken inderdaad of het past). Heb er ook een paar keer buiten gereden met een groep, als je eerlijk bent over je rijden heb je over het algemeen een passend paard volgens mij.
Ben erg benieuwd waarom je vraag, ben je van plan er misschien les te nemen, of buiten te rijden? Les wordt namelijk gegeven door verschillende mensen, Jan Dolfing geeft op do-avond springles. (Wat trouwens leuk is voor mensen die een keer meer dan alleen kruisjes willen springen! Hij heeft er ook goede paarden voor.)
Ik rijd zelf bij jan met mijn pony,, veel mensen zeggen dat de pony's er niet goed behandelt worden, maar ze worden erg goed behandeld. Alles is nu ook veel meer verbeterd de pony;s en paarden hebben wel allemaal eigen zadels en hoofdstellen! Wat erg vervelend is dat als je op manegepony's rijd je de kans hebt dat ze verkocht worden omdat jan een handelaar is, verder heb ik geen slechte ervaringen! Maar het kan natuurlijk zijn dat jij dat wel hebt! Doeeei XxX
ik ben er een paar jaar achter elkaar op pony kampgeweest. eerst een paar jaar met een pony van daar en daarna een paar jaar met mn eigen. ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen daar.
Nu een jaar of 9 terug ben ik met een vriendin naar deze manege geweest om te kijken of het een geschikte manege was om te rijden. We kregen paarden aangewezen (die al een tijd opgezadeld stonden) De les was erg vol, mijn paard was wel een leuk beestje en het ging allemaal best goed. (Ik had toen ook al wat ervaring) Mijn vriendin zat op een nogal sloom paard, de instructeur ging er met een onwijs grote longeerzweep achteraan, gevolg: paard gaat aan de knetter, mijn vriendin valt eraf op haar rug, en ze kon een tijdje niet meer ademen. Die heeft sindsdien niet meer op een paard gezeten.
Ook ben ik een tijdje terug gaan kijken naar een paard wat van mijn huidige manege verkocht is naar Jan Dolfing. Het paard had een onwijs grote open wond op zijn hoofd en is later overleden. (Maar dat kan ook pure pech zijn geweest natuurlijk)
Ik heb zelf zo'n 3 jaar gelest bij de manege en vond de sfeer er altijd erg leuk als je er vaak komt weet je wel welke zadels en hoofdstellen bij welke pony hoort. Bij mij waren de lessen nooit echt vol nooit meer als 15 mensen en dan heb je les in de grote binnenbak. De manegepony's stonden er toen niet echt ideaal bij maar misschien is dan al wel veranderd. Ze stonden toen (3 a 4 jaar geleden) met groepjes van 5 a 6 in grote boxen. Ze hadden toen alle manegepaarden in stands naast de kleine baak maar die zouden ze toen weleens vaker schoon mogen maken soms kwam je daar binnen en sloeg de ammoniaklucht op je longen. Ik vond de lessen altijd erg leuk en ook goed op je niveau afgestemd. Er waren wel instucteurs die ik niet erg aardig vond maar met Trix kon ik het altijd erg goed vinden.
Jan zelf is erg aardig en die zie ik nog regelmatig met wedstrijden.
sommigen kregen paarden die er nog maar net waren, en dus niet eens wisten hoe ze waren,, ook zadels en hoofdstellen moest je maar proberen. elke dag was t weer zoeken naar een goed zadel en hoofdstel,, buitenrijden deed je met z'n allen, dus zo'n stuk of 30 mensen en dan nog begeleiders (veel te veel)
en daarnaast had ik een vreselijke begeleider die zich aanstelde als een kleuter,, en zat daar steeds mee in de knoop, ik mocht daardoor helemaal niks (de andere begeleidster moest steeds alles weer oplossen wat zij weer had aangericht, er waren verschillende huilende kinderen die week)zij was super aardig t heeft echt m'n week verpest,
alleen Jan was erg aardig,, harry gaf ons les,, da waren superlessen
mijn vriedin rijd in de zomer op de bronzen emmer en daar hebben ze dan een paard litle boy die alleen in de zomer daar staat en in de winter bij jan zij vind het een leuk paard maar is bij jan zelf nog nooit geweest
onze pony's zijn er zadelmak gemaakt en dat is ons niet goed bevallen. we konden na die tijd net zo hard overnieuw beginnen. onze pony's werden in een loopstal geflikkerd bij pony's die ze niet konden, ze durfden niet te eten en niet te drinken. en er zaten een beetje pony's in zo'n stal. daarna moesten onze pony's zodra er een zadel op had gelegen direct meedoen met de ponykampen van heel wat uren achterelkaar. daarbij heeft 1 van de pony's druk plekken van het zadel gekregen en moest de dag erna gewoon meelopen met een buitenrit van 3 uur. op een van die buitenritten zat een meisje die niet zolang paardreed op 1 van die pony's en is toen met pony en al in het prikkeldraad gevallen doordat de pony schrok.
ik vond zelf de stallen er onverzorgd eruitzien, en was er totaal niet mee eens hoe onze pony's zijn behandeld en hoe wij zijn behandeld, als de pony's wat mankeerde moest je eerst ik weet niet hoe lang achter iemand aansjouwen voordat je geholpen werd. en ze beloofden dat ze niet zolang hoefden te lopen terwijl ze dat toch deden.
maar onze pony's hebben het overleefd en daar gaat het mij om dat het goed is gekomen.
ik ben er op kamp geweest een aantal jaren terug. maar ik vond het ook een zooitje met buitenrijden, heel veel paarden die er vandoor gaan en dan de begeleiders die tegen je gaan gillen. en ook dat met die zadels ken ik. ik kon een keer niet mee omdat er geen passend zadel was voor mijn paard.
Bedankt voor alle reacties. De begeleiding wist ook bij ons niet goed om te gaan met panieksituaties. Ze gingen inderdaad een beetje dom schreuwen dat we door moesten rijden.
ODonoghue
Geplaatst: 19-06-14 10:48
heeft iemand nog ervaring hoe het nu is?
stella2003
Geplaatst: 06-09-14 14:16
hoi een vriendin van mij rijd daar ik was een paar keer mee zag er veel beter uit dan wat ik allemaal lees ook op buitenrit geweest klein groepje denk een stuk of 7 exclusief begeleider maar dit zal wel verschillen per keer
Love_Samir
Geplaatst: 16-09-14 10:21
Ik rijd nu bij Jan Dolfing en ik vind het een fijne manege mijn zusje rijd er ook en op buitenrit ging haar pony er ook vandoor maar dat was op het pad waar ze normaal galopperen de begeleiders reageerden goed en lieten de groep stappen en de rest van de rit reed mijn zusje voorop maar alle pony's werden druk op dat pad ook de pony waar ik op reed die normaal heel langzaam loopt. Ook reed ik een keer met een buitenrit op mijn lievelings pony die altijd heel erg druk is en ook hij ging er soms bijna vandoor maar dat werd er een ander paard voor gezet waardoor hij niet weg kon. Over de stallen de pony's hebben door de ruime boxen waar ze met meerdere tegelijk in staan meer vrijheid ook gaan een heleboel pony's en paarden in de zomer naar de weilanden. Het tuig kan ik altijd makkelijk vinden ondanks dat ik nu op de jongste pony van de manege rijd om die te leren luisteren naar de hulpen , deze pony heeft geen eigen tuig maar ik wordt altijd geholpen met zoeken naar passend tuig. Kortom ik vind het een goede manege.
Mijn zoon heeft er leren rijden. Nou ja, na een jaar kon hij nog steeds niet galopperen omdat ze altijd met z'n tienen of zelfs meer in het (veel te kleine) bakje reden en er dus simpelweg geen ruimte was om de pony uberhaupt in galop te krijgen. Er was uberhaupt geen ruimte om fatsoenlijk te rijden, maar de grote bak was altijd bezet door mensen met een eigen paard/leasepaard. Ik vond de verzorging van de paarden en pony's beneden de maat, het gros was te mager, viezig, onverzorgd. Hoofdstellen en zadels waren inderdaad altijd zoek, of incompleet, waarna er van een ander zadel of hoofdstel wat werd afgesloopt zodat dat ook weer incompleet was. Met een niet lekker lopend paard dat niet overduidelijk kreupel was werd gewoon doorgereden.
Na dat jaar zijn we op zoek gegaan naar een manege die het welzijn van de paarden meer voor ogen had en waar hij fatsoenlijk kon leren rijden.