Afgaan in de eerste manege les.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skibby

Afgaan in de eerste manege les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:24

Heey-Hallo,

Gisteren avond had ik mijn eerste manege les. De les begon om 21.00 uur en ik was er al om 20.00 uur, eerst nog een lekker bakkie koffie gedronken :9k en om 20:15 uur na de paarden gegaan. Ik was benieuwd op welke paard dat ik mocht rijden, ik hoopte op het paard waar ik toen een buiten ritje mee had gereden, dat was/is een goede leer paard. Helaas moest ik op een andere paard, een jonge paard dat vrij eigenwijs is. De eigenaar die ook ons les gaf vond dat ik op dat paard wel kon rijden , omdat ik dat paard nog wel het een en ander bij kon leren.Aan een kant. Was ik blij met de compliment natuurlijk :D
En aan de andere kant wilde ik eigenlijk niet op de eigen eigenwijze paard. Veel keus had ik dus niet. Ik ben hem aan het poetsen gegaan en daar waren we het al niet eens met elkaar, ik dacht dat begint al goed. Toen begon de les, wij reden in een buiten waar in een hoek een plas water lag.De eerste 15 minuten ging redelijk toen kwam galop en dat ging opeens erg hard. Het stopten dat ging niet echt, de rem was zoek... :x . Toen zag ik de water plas dichter en dichter bij komen en voor dat ik het wist en besefte lag ik in de water plas. :o :? :O :n . De andere les klantjes keken toe en vroegen zich af hoe het was gebeurd.De eigenaar kwam in rengalop op me af :D en viste me uit de water plas. En zei dit doet die nooit, :r Ik dacht dat kun je wel mooi zeggen := . Ik liet me niet kennen en kroop terug op het paard, werd wel FF een stoei partijtje maar ik bleef wel zitten tot het einde van de les. Ik zei nog tegen de eigenaar dat dit de eerste en de laatste keer was dat ik op de de eigenwijze paard reed. In de kantine zag ik pas hoe vuil ik was en ik had net de mooe rij kleding aan gedaan , die ik was mijn collega/vriendin had over gekocht. Dus het kong gelijk bij thuis komst in de was.
Ik had mijn aller eerste manege les vel andere voor gesteld en voelde wel dat ik een beetje ben afgegaan omdat ik tijdens de koffie drinken had gezegd dat ik er niet zxo gemakkelijk van een paard af vielen :oo
Laatst bijgewerkt door skibby op 26-02-14 17:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Wdj

Re: Afgaan in de eerste manege les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:26

Vallen en opstaan, het hoort erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:27

Niet leuk natuurlijk!
Aan de andere kant; het kan nu alleen nog maar beter gaan! :))

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:28

Haha, da's paardrijden: het ene moment voel je je heel wat en het volgende moment lig je in het zand...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:29

Ik moest je bericht een paar keer lezen voor ik precies snapte wat er stond... Maar vervelend dat je eraf bent gevallen.
Hopelijk gaat het de volgende keer beter als je op een ander paard mag.

Wel weer een les geleerd: nooit vertellen dat je er niet snel vanaf valt, dat is de kat op het spek binden :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:29

Kan gebeuren toch,
Niks van aantrekken volgende keer vol goede moed weer opstappen. Misschien het vervolg aangeven dat je nog niet zo veel zelfvertrouwen heb en rijervaring en dat je liever op een rustig paard wil.
En tja nooit zeggen dat je niet makkelijk valt of lang niet bent gevallen of iets in die richting.
Dan gebeurd dat juist.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:31

Hahaha ja! Dat hoort er allemaal bij. Leuk hé paardrijden ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:33

Belangrijkste les is inderdaad van te voren nooit vertellen dat je kunt rijden/niet makkelijk er naast ligt etc.etc.etc.. :D

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:34

Ik schrijf dit berichtje in mijn pauze tijd op , dus snel schrijven . Ja ik weet dat je er af kan vallen en dat opstaan er bij hoort. Ze vroegen aan mij aan of ik er vaak van afviel , dus toen gaf ik mijn antwoord van bijna niet. En ze vertelde mij dat het paard waar ik op moest rijden een wat moeilijke paard is en dat daar niet iedereen op kon rijden , beter gezegd niet iedereen wilde er op rijden.Ik kan er nu om lachen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:39

Je had dus nog niet eerder bij deze manege gereden maar je hebt wel rijervaring? Beetje raar dat ze je niet eerst op een wat "makkelijker" paard zetten om te zien hoe je rijdt maar je gelijk op een als "eigenwijs" bekend staande zetten.

Ik begrijp dat je er behalve met een nat pak ongeschonden af gekomen bent. Volgende keer beter (da's niet zo moeilijk in dit geval). En veel plezier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:40

Ik vind het een beetje apart en vaag verhaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:51

Je was voor het eerst op die manege in een les begrijp ik he? Wel apart trouwens dat ze je dan niet op een rustig paard zetten om te kijken wat je rij ervaring is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:58

Ineke2 schreef:
Je was voor het eerst op die manege in een les begrijp ik he? Wel apart trouwens dat ze je dan niet op een rustig paard zetten om te kijken wat je rij ervaring is.

Juist en dat snap ik niet, dat het haar eerste les was en dat ze al eerder daar naar buiten is geweest.

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 19:56

Ik rijd al vele jaren , ben bij een boertje begonnen met paard rijden en later in mij studie tijd op een stal gewerkt waar ik ook reed. Ik heb nooit ee n echte manege les gehad ,wel huurde ik daar op de manege 2 weken geleden een paard daar voor een buiten rit. En dat was leuk en ik vertelde daar dat ik het paard rijden mis en o dat een drukke baan heb en heel onregelmatig moet werken is het verzorgen van vz pony of paard wat lastig door mijn werk en de e eigenaar zei waar om probeer jij eens voor een maand of 3 hier op een les kaart om te rijden , zo kan je kijken dat je het paard rijden kan combineren met je werk. en kijken of je het zo bevalt ook met mijn werk en dat ik dan voor en vz of lease paard of pony wil.dus dit is een proef periode om het zo te zeggen.

anna2209

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:04

maximuss schreef:
Haha, da's paardrijden: het ene moment voel je je heel wat en het volgende moment lig je in het zand...

Whahahaha :D je heb helemaal gelijk!!! Tijdje terug werd ik eerste met de springwedstrijd 2 weken later viel ik eraf niet 1 keer maar 2 keer in 1 les! :j whaha

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:08

Gewoon niets van aantrekken, maar ik ben er ook erg bang voor. Ik heb volgende week zaterdag weer voor het eerst een les na 3 maanden in een groep met veel oudere en ervaren mensen. Ik ben zoo bang dat ik faal, ook omdatik nog nooit goed heb kunnen rijden :+

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:14

Ik had verder niks , alleen een natte pak dan . Heb ook ervaring met jonge paard in en door rijden en herstellen. Alleen zal ik het wel prettig vinden als de eigenaar eerst van de voren verteld of het een jong paard is . dat was gidsteren niet zo goed gezegd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:20

Achja kan gebeuren toch? Zij zijn ook heus wel gevallen en anders gebeurt dat heus nog wel haha

en let erop dat niet achter ieder woord een e moet. Zoals 'met jonge paard', 'een natte pak'. Het is een jong paard en een nat pak.

skibby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:22

Ja zeker kan het gebeuren. Hihihi zal er opletten.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:01

Als ik het goed begrijp heb je nog nooit manege lessen gereden en dat je het nu voor een periode wil uit proberen om te kijken of je het kan combineren meer je werk. En je hebt vroeger leren paard rijden bij een boerke en later op een stal. Ik snap en voor mij is het duidelijk. Wel wil ik zeggen normaal gesproken begin je eerst op een manege meer het leren paard rijden , dan pas later naar een stal of wat dan ook. kan hier de verwarring wel voor stellen omdat het wel wat vaag over komt voor de meeste en je moet het ook een paar keer door lezen voordat je het snap wat je bedoelt met schrijven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:15

Ik ben nog niet helemaal wakker (oeps) en las AfgHaan in de eerste manegeles. Dacht al, leuk iemand uit afghanistan op paardrijden. Dit werd voor mij nog eens bevestigt door het slechte taalgebruik en de "lidwoordfouten".

Aan het eind snapte ik pas dat ik in de titel wel een letter teveel had gelezen (terwijl die er totaal niet stond) EN dat ik de klemtoon van het woord "afgaan" verkeerd had.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:19

Rocamor schreef:
Ik ben nog niet helemaal wakker (oeps) en las AfgHaan in de eerste manegeles. Dacht al, leuk iemand uit afghanistan op paardrijden. Dit werd voor mij nog eens bevestigt door het slechte taalgebruik en de "lidwoordfouten".

Aan het eind snapte ik pas dat ik in de titel wel een letter teveel had gelezen (terwijl die er totaal niet stond) EN dat ik de klemtoon van het woord "afgaan" verkeerd had.

Haha zo lees je het wel een AfgHaan in de eerste manege les. Tja iedereen schrijft het op met zijn eigen woorden, ik kijk daar niet zo na. We zitten toch niet in de klas.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:41

@ Jansje73, wat maakt het uit dat we niet in de klas zitten? Ik zeg toch nergens dat ik TS op het taalgebruik/de spelfouten veroordeel?

Ik had alleen een bepaald beeld van de TS (iemand uit afghanistan) in een manegeles. Een Afghaan in de manegeles vond ik grappig.

Mensen waarbij Nederlands niet de moedertaal is, hebben veelal moeite met de lidwoorden en de vervoeging van de bijvoegelijk naamwoorden.

Ik had dus al in mijn hoofd zitten dat TS niet uit Nederland kwam en door al die taalfouten bevestigde ik mezelf hiermee (lees: "oh, daar kan TS (nog) niet veel aan doen, want de lidwoorden zijn voor "anderstaligen" vrij lastig). Met andere woorden: 1 en 1 is twee. Pas aan het eind merkte ik mijn fout op dat het geen afgHaan was, maar afgaan (blunderen) was.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:09

Rocamor schreef:

Eerlijk ik had de zelfde gedachten het ligt niet aan jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:08

Rocamor schreef:

Dat dacht ik ook even bij de titel, maar dan Afghaan als in windhond.. (Kan ook leuk zijn in de les)

Balen dat het niet helemaal ging zoals gepland, maar wie niet vallen wil moet niet opstappen.. Kan gebeuren.