FNRS starten, hoe en wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

FNRS starten, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:21

Ik heb besloten om FNRS te gaan starten i.p.v. weer KNHS.
KNHS rijd ik M1. Toen heb ik een tijdje niet gestart (paard had ik verkocht maar is nu weer terug) en daarna mijn startkaart weer aangevraagd. Echter rijd ik nu vooral recreatief en te weinig om hem in de conditie te houden waarin ik oprichting kan vragen: de nodige bespiering is er niet en komt er hierdoor niet.

En aangezien ik toch wel wedstrijdjes wil blijven rijden voor de lol en FNRS niet veel voorstelt :+ , besloten FNRS te gaan starten :D

Echter weet ik niet meer waar ik geëindigd ben. Ik heb nog wel een FNRS-paspoort omdat ik die nodig had voor carrousel. Voor de landelijke kampioenschappen 2012 moest ik een nieuw paspoort aanvragen. Gedaan dus. Er staan een jaarzegel 2012-2013 in, een stempel bij Nederlandse Kampioenschappen carrousel en mijn persoonlijke gegevens, verder niets :+

Ik denk dat het laatste wedstrijdje dat ik heb gereden de F11 was.
Hoe weet ik waar ik gebleven ben? En moet ik per se daar beginnen? Liever lager gezien je anders binnen no time door de FNRS wedstrijden heen bent. Jammer dat het bij F20 al stopt!

Ook heb ik ooit een paar caprillie wedstrijdjes gereden, moet ik daarbij ook verder waar ik ben gebleven?

Oh en dan nog iets. De stickers van mijn CBR (ik heb ze alle 3) staan er ook niet meer in. Is dat een must of?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Geryon op 01-12-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Re: FNRS starten, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:25

Begin anders bij F1/F6 in je nieuwe pas, niemand die t weet...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 18:52

Mijn vraag is dus of iemand het weet en of ik (net als bij KNHS) op dat 'niveau' door moet gaan. Bij KNHS kan je alles over je eigen wedstrijden vinden bijv.

Maar jij zegt dus dat je zelf mag bepalen in welke je begint?

F1 lijkt me trouwens best moeilijk :') Alles precies op de letter enz. Wordt in het M niet zo op gelet.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:52

Gewoon opvragen bij de FNRS?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:57

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:08

Je punten staan enkel en alleen in je paspoort, als het verdwijnt weet niemand waar je gebleven bent en kun je fus gewoon weer beginnen bij F1. Promotiepunten worden nmlk niet geregistreerd buiten je boekje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:13

Diploma's dacht ik wel...maar dat weet ik niet zeker...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:20

oke dat weet ik dan weer niet...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:21

De diploma's heb ik wel ja. Oh god ik heb ook echt geen zin om weer dat allemaal te gaan leren eigenlijk :o

Ik ga het wel even vragen aan de manege waar ik heb gestaan en ze heb gereden. Ik weet niet of zij me uberhaupt bij de F6 willen laten beginnen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:24

De fnrs stelt echt wel wat voor hoor! Alleen als je een nette proef rijdt krijg je een promotie punt. En je moet 3 promotie punten rijden voor je verder mag.

Ik jureer regelmatig hogere proeven. Je zal mij niet horen zeggen dat het niveau gelijk is aan de KNHS, maar dat het niks voorstelt is onzin.

De fnrs heeft een registratie van diploma's, dus als jij de f10 gehaald hebt dan moet je in de f11 verder.

Ach, en die theorie die is toch niet zo moeilijk.. Een keertje doorlezen en dan maak je dat zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:39

Ik heb het meer over de moeilijkheidsgraad vergelijkend met KNHS inderdaad, gezien dat gewoon niet gelijk is aan elkaar. Voor mij was de lol er snel af om te strijden met een eigen pony tegen manegeruiters bij F-proefjes.

Maar zoals ik al zei, bij FNRS wordt veel meer op de figuren enz. gelet dan in het M, waar het meer om de oefening gaat die je erbij rijd is mijn ervaring. Op M-niveau zitten we ook niet meer.
En een nette ronde volte rijden met gelijke bogen enz is nog best een uitdaging voor mij _O-

In ieder geval, ik zal me wel bij de F11 inschrijven dan! Begin ik gewoon F11 opnieuw. Zou ik minimaal 30 keer moeten rijden (vast meer dan 30 nodig) en één keer per maand dus ben ik eigenlijk wel even zoet mee gelukkig!

Is er boven de F10 ook theorie? En weet jij misschien hoe het zit met mijn CBR in het paspoort?

Bedankt voor de uitleg in ieder geval :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:53

Geen theorie meer boven de f10.

Als je je ruiterbewijs gehaald hebt dan is dat gewoon geldig, ook al staat het niet in je paspoort. Je hebt ook een pasje gekregen als het goed is.
Als je het paspoort graag bijgewerkt wil hebben dan moet je de FNRS even bellen, dan kan je het opsturen en dan doen ze de stickers en stempels er in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:54

Oke, weet ik dat ook weer, hartstikke bedankt :D

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:32

Je kan bij de FNRS opvragen of je F10 diploma hebt behaald en dan kan je daar verder in gaan.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:42

Bellatrix schreef:
Stel je vraag hier: [MA] Vraag het de FNRS jury....

En de FNRS stelt wel wat voor.

_/-\o_

Idd, jammer dat je de FNRS zo neerhaalt, ik denk zelfs dat er op sommige punten strenger gekeken wordt dan bij de KNHS...

Normaal gezien kun je je gegevens navragen bij de FNRS zelf, en anders mag je tot in de F6 instromen, F8 staat gelijk aan een B proef!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 00:58

De F10 heb ik in ieder geval wel gehaald dus ik ga bij de F11 verder :)

Ik haal FNRS niet neer. Maar het is gewoon niet te vergelijken met KNHS. Gelukkig, anders kon ik net zo goed KNHS gaan starten :P

Een F8 staat misschien qua oefeningen gelijk aan een B proef, maar zeker niet aan de jurering. Je haalt in FNRS proeven véél makkelijker een winstpunt dan bij het KNHS.

Dat bedoel ik een beetje. Maar niets mis mee hoor! Het is erg logisch want manegeruiter zijnde is ook niet te vergelijken met een eigen paard hebben. Dat is veel moeilijker.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:14

Waar je de hoogste punten haalt, ligt er maar net aan waar je kwaliteiten liggen. Voor mijn gevoel kijkt de FNRS vrij veel naar wat je paard uitspookt en of die wel nageeflijk is, en de FNRS kijkt veel meer naar wat de ruiter doet.
En een eigen paard hebben is niet moeilijker dan een manegepaard rijden. Ook daarin ligt het er maar net aan waar je kwaliteiten liggen. Persoonlijk rijd ik allebei, en bij zowel mijn bijrijdpaard (die ik mag zien als eigen paard), als een manegepaard heb ik uitdagingen, en ben ik trots als dat is gelukt. :D

Over waar je kunt starten: hoeveel punten heb je in lagere proeven gehaald? Bij F-proeven mag je maximaal 5 winstpunten halen, daarna móet je door.
En zelfs als dat het geval is zou je met je manege kunnen overleggen of je voor spek en bonen mag starten. Dan rijd je wel gewoon je wedstrijd, maar worden de punten niet doorgegeven en krijg je geen extra stempel. (:

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:40

Ik heb beiden gereden, KNHS en FNRS.
(toen er nog geen F13-20 was).
Ik moet zeggen dat ik beiden een uitdaging vond en in beiden even snel winstpunten behaalde.
Ik ben op een gegeven moment met een manege paard (ik was een van de weinigen die op haar reed) gestart in de F5 omdat haar niveau geen beginner was, maar ook niet gevorderd.
Ik heb met haar uiteindelijk de F10 behaald (daarna geen Fproefjes meer gedaan).
Maar ook in de L bij dressuur en springen winstpunten behaald.

Ik heb ook bij de FNRS tegen mensen gereden met eigen paarden en meer punten behaald...
Op manege paarden die pittiger waren dan het eigen paard.

Het verschilt dus denk ik per combinatie gewoon.
En bij de KNHS kan je hogerop komen dan bij de FNRS, maakt het er niet minder om ;)

Ik zou lekker bij de F11 beginnen, dan zit je gewoon met L oefeningen :)
Maar wel op de letter rijden he :P
-dus ook de D en G enz... Haha-

En ach...die theorie, lees die gewoon even door als opfrissertje ;)
Kinderen leren het ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 02:23

Zou wel waar kunnen zijn Dinniej ja, maar dat is misschien ook omdat het niveau van de ruiters vaak wat lager zit is mijn ervaring en de paarden vaak minder potentie hebben of gewoon veel minder goed correct lopen.

Ik vind een manegepaard goed rijden toch moeilijker dan een eigen paard hoor (dat is ook wat ik bedoelde). Elke dag wordt het toch weer op een verkeerde manier gereden, het heeft daardoor vaak de goede bespiering niet, vaak vertrouwen ze de hand minder. Heb het niet over hobbelen zoals de meeste manegeruiters doen, maar over goed rijden, correcte nageeflijkheid verkrijgen etc.
Tenzij je natuurlijk een (bijrijd)paard heb die nooit goed gereden is of je zelf niet zo goed kunt rijden.

Ik heb dus ook FNRS en KNHS gereden. Dat ik op FNRS heel hoog scoorde wil toch wel wat zeggen over het verschil tussen FNRS en KNHS. (al gingen de B en de L1 ons ook veel te makkelijk af) Maar het is toch ook logisch dat daar een verschil in zit? Manegepaarden zijn nou eenmaal anders dan eigen paarden. Maar geen slecht woord over manegepaarden hoor. Ben zelf gek op een manegepaard (zie profiel) en heb ook zat fijne manegepaarden gereden.

Haha ja op de letter rijden ja _O-

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:33

Haha ja veel manegeruiters rijden niet echt jippiej...
Maar ze zijn er om te leren en hebben niet de luxe van een prive instructeur.
Maar er zijn zeker ook manegepaardjes en ponies met potentie ;)
Ze zijn niet allemaal oud en slecht bereden haha

Aan de andere kant zie ik ook genoeg mensen met eigen paard die niet op de juiste manier rijden..
Helaas ook "prive ruiters" die geen advies willen volgen van "manegeruiters" ookal hebben die soms wel gelijk :P
Maar die mensen heb je ook op maneges lopen...
Ach niet iedereen rijdt zoals de ander vind dat het hoort...doe je niets aan...

Ik ben benieuwd hoe t weer zal bevallen bij de FNRS :)

En ja...ik als manegeruiter (wel veel vaste ponies gehad en 1 vast paard die praktisch eigen was), ben zelf ook heel snel beide verenigingen doorgekomen. Verder dan de L ben ik niet gekomen, want daar was t paardje ook niet toe in staat :)
-en ik wellicht ook niet, maar dat zal k niet weten haha-

Al een idee wanneer je kan starten, of moet je eerst je paspoort in orde maken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 02:48

Precies! Zo zijn er manegeruiters en zo zijn er ruiters met eigen paarden die beide op een verkeerde manier rijden. En zo zijn er zat manegepaarden te vergelijken met eigen paarden.

Er staat een stempel van 2012-2013. Kan ik daarmee in 2013 starten? Zo ja dan heb ik eind januarie de eerste :P

Ben ook benieuwd hoe het zal gaan! Zoals ik al zei is ons niveau nu echt stukken minder en train ik amper. Geen KNHS-waardig dus ik ben benieuwd of het wel FNRS-waardig is :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 03:06

Vast wel, beginners rijden toch ook fnrs ;)
F1-3 is volgens mij zelfs zonder galop haha

En ja die stempel is vor seizoen 2012-2013 je krijgt vanzelf je nieuwe stempel :)
Volgens mij kan je gewoon starten in januari hihi

-oh bedenk me net dat k mn paspoort nog moet betalen...maandag ff bellen haha-

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:46

Je mag bij wijze van spreken morgen al starten met de jaarzegel van 2012 tot 2013 :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:16

Ja maar morgen is nog 2012 en bedoel juist of dat ook in 2013 mag :P

Maar gaan ze dus bij de wedstrijd stempel 2013-2014 erin zetten?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:38

Je krijgt zodra de vervaldatum in zicht is een acceptgiro binnen met een jaarverslag voor 2013-2014.
De vervaldatum is de datum waarop hij is aangevraagd.
Dus in tegenstelling tot de KNHS is een ruiterpaspoort niet geldig van 1-Jan tot 31-dec.
Maar van bvb 5-mei 2012 tot 5 mei 2013.