Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:41

De titel zegt t al.

Hoe kwalitatief is een gemiddelde manege eigenlijk?


Even een op eigen ervaring berustende voorbeeld;



Vaak worden paarden in de krul getrokken.
En vaak wordt er ook totaal niet gecorrigeerd.
Ook ik heb mij daar schuldig aan gemaakt en ben daar zelfs op mijn vorige manege in gestimuleerd.
Het voelde niet prettig, maar ik werd gepusht.
Want paard moest aan de teugel.

Wat een verademing is 't nu dat ik op een manege rij met een instructrice die mij het juist goed aan leert.
Het paard moet aan zijn.
Oftewel eerst voorwaarts aan 't been.
Ruimte geven ontspanning laten zoeken en dan gaat het hoofd vanzelf zakken en jawel vanuit ontspanning aan de teugel.
Zet t paard zijn rug niet vast, laat hij de achterhand wat zakken en jawel ik ontspannen en paard ontspannen en vanuit daar kun je verder.
Wat ontzettend fijn om zo te mogen rijden, vanuit totale ontspanning!
Ik neem soms ook privé les, wat ik iedereen aanraad, want daar leer je meer in 1 les dan 10 groepslessen bij elkaar.

Maar goed.....

Hoe is 't mogelijk dat mij jaren lang is aangeleerd om t af te dwingen!
Dat niemand heeft gezegd het hoofd is niet belangrijk(!) eerst 't tempo en de ontspanning opzoeken en dan komt de rest vanzelf.Dan pas 't hoofd!
Waarom is 't aan de teugel lopen toch zo belangrijk als er alleen maar een gespannen worsteling door ontstaat?

Ben blij dat ik een paardvriendelijke plek heb gevonden om te rijden.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:45

Buiten dat je qua manier van lesgeven gelijk heb en daar zeker verbetering te halen valt.

Zou het geen kwaad kunnen te beseffen dat een manege een bedrijf is, wat gewoon moet concurreren. En blijkbaar is de vraag naar kwaliteitsvolle lessen, met kundige instructeurs met weinig leerlingen en correct bijgetrainde paarden er niet :) .

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:50

Geen gelul trek uhm in de krul is helaas het motto de laatste +/- twintig jaar.
Het anky en sjef effect op het hele paardrijden in Nl en ver daar buiten.
Dus dat dat op de manege ook zo is. Is niet zo gek.

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:55

ruitje schreef:
Buiten dat je qua manier van lesgeven gelijk heb en daar zeker verbetering te halen valt.

Zou het geen kwaad kunnen te beseffen dat een manege een bedrijf is, wat gewoon moet concurreren. En blijkbaar is de vraag naar kwaliteitsvolle lessen, met kundige instructeurs met weinig leerlingen en correct bijgetrainde paarden er niet :) .



Dat vind ik jammer. Ik neem aan dat iedereen gewoon normaal wilt leren rijden op een waardig en respectvolle manier.


Ik ben iig heel blij dat ik de overstap gemaakt heb naar een andere manege.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:57

Na een lange periode niet gereden te hebben op een manege begonnen waar ze ook geen gel*l in de krul lessen gaven.
Nadat mijn lessenkaart vol was niet meer teruggekomen. Vreselijk vind ik het. Allemaal protesterende hard in de mond paarden die niet te sturen zijn.

Gelukkig was de manege waar ik daarna ging rijden een stuk zuiniger op de paarden, als was het naar de ontspanning rijden een dingetje. Maar de laatste 10 minuten gingen vaak zoals gewenst.

Wegens verhuizing ook bij deze manege moeten stoppen en weeeeeer en andere manege moeten zoeken.
De eerste was echt verschrikkelijk. Na 2 proeflessen niet eens besloten om door te proberen.

Gelukkig de tweede beviel erg goed met leuke paarden en goede instructie met diervriendelijke lessen.
Hier rij ik dan ook weer een tijdje en hoop er nog heel wat jaren te slijten.

floorsil

Berichten: 2648
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:27

Bij mijn oude manege juist helemaal niet aan de orde. Paarden mogen allemaal bij elkaar lopen op booten voeten. Veel worden er bitloos gereden. Mn de beginners. Soms als de kinderen niet goed met de zweep rijden, moeten alle ruiters een tijd zonder zweep rijden. Sporen zijn niet toegestaan. Ben dus erg tevreden!

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:30

Ik heb zelf maar een blauwe maandag op de manege gereden, ik kreeg na een jaar mijn eigen pony's en heb daarna alleen maar privéles gehad. Maar nu wil mijn vriend ook een paard en ik twijfel zo hard of we de manege moeten doen, of gewoon paard plus privéles.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:38

Heb jaren met veel plezier op de manege gereden. Eerst speels en gezellig bij de pony's. Later bij de paarden. Goede instructeur die aanbod op het niveau aanpaste. Er waren wat meer gevorderde groepen en beginnersgroepen. Ook differentiatie tijdens de les. Combinaties die al een stapje verder waren kregen ook wat moeilijkere opdrachten of preciezer aanwijzingen. Combinatie ruiter en paard daar werd ook kritisch naar gekeken. Past het qua africhtibgsniveau rijniveau en temperament. Heb er een super tijd gehad en ook heel veel geleerd.

Tink89
Berichten: 3022
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:56

floorsil schreef:
Bij mijn oude manege juist helemaal niet aan de orde. Paarden mogen allemaal bij elkaar lopen op booten voeten. Veel worden er bitloos gereden. Mn de beginners. Soms als de kinderen niet goed met de zweep rijden, moeten alle ruiters een tijd zonder zweep rijden. Sporen zijn niet toegestaan. Ben dus erg tevreden!


Bitloos is niet per se vriendelijker en een spoortje om een hulp te verfijnen niet slecht... Maar verder fijn dat je het naar je zin hebt :)

Ik rijd ook op een prima manege. Kleinschalig, met oog voor de paarden en de ruiters, nooit hardhandig of bot, maar vriendelijk, ontspannen, duidelijk en consequent rijden.

Zoe__2001
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-12-15
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:36

Bij mijn oude manege was het ook altijd de welbekende motto "geen gelul in de krul". Helaas heb je, als dat je eerste manege is en je buiten dat niet zoveel ervaring hebt, dat vaak niet door. Bij mij werd dat namelijk aangeleerd en tuurlijk soms denk je dan ook als kind ja maar huh? Dat is toch sneu? Maar toch doordat "iedereen" dat naar jou idee doet lijkt het normaal te worden. Gelukkig ben ik nu bij 2 hele lieve mensen terecht gekomen waarbij ik van alles mag en kan doen en ook af en toe rijd, daar krijg ik nu alles op een goede manier aangeleerd, als in; je paard is niet voor dressuur, dressuur is voor je paard. Alles gaat netjes en vanuit ontspanning inplaats van dat getrek. Want daar schaam ik me nu tegenwoordig wel voor.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:06

Dat in de krul trekken was er niet op de manege waar ik heb leren paardrijden, maar wel werden veel paarden met elastiek gereden. Ik probeerde die vaak stiekem wat losser te doen omdat ik het maar stom vond; je ziet er eigenpaarden tenslotte ook niet mee lopen dus ik ging ervan uit dat ze voor onkundige ruitertjes ingevoerd waren. Dit werd meestal wel gecorrigeerd door de instructrice, maar verder forceerde ze niets bij die paarden. In sommige lessen deden we die dingen ook gewoon om de hals op een gegeven moment, want de hele dag met je hoofd beneden moeten lopen omdat je hem niet op kan tillen is ook sneu..

Ninapaard98
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:31

Volgens mij kan dat per manege enorm verschillen. Ik heb op maneges gereden waar alles een grote bende was, waar alles door elkaar heen liep en het een grote rotzooi was, tot maneges waar ik het juist niet-paardig schoon vond en de paarden als automatische apparaatjes achter elkaar aan moesten lopen. Maar ik ken ook maneges waar ze heel prima met de paarden omgaan, waar de lessen leuk zijn, de sfeer fijn is, en de paarden het zichtbaar naar de zin hebben. Maar op sommige maneges is de kwaliteit inderdaad om te huilen ja..

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:44

Wisselende ervaringen met maneges,zelfs wisselende ervaringen met verschillende instructeurs op dezelfde manege. Denk dat dat met de privé instructie dus buiten de maneges hetzelfde is...

xRaisin

Berichten: 1763
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:45

Je geeft zelf in je voorbeeld al aan dat er zeker een verschil is tussen maneges. Daarom durf ik ook niet te zeggen dat de kwaliteit op alle maneges laag is, want ik heb van lang niet alle maneges wat mee gekregen.

Op mijn huidige manege (toevallig zelfde als Floorsil aan haar onderschrift te zien :P) heb ik echt opnieuw moeten leren paardrijden. Op mijn vorige manege was de kwaliteit dan ook erg laag, er werd mij door de instructrice niet verteld dat ik voorover zat en ik elke pas been gaf. Eigenlijk kreeg ik pas aandacht wanneer mijn paard niet luisterde. Dan kreeg ik allemaal hulpen naar mijn hoofd geslingerd die ik niet kende of begreep.
Op mijn huidige manege had ik tenminste een instructrice die mij vertelde dat mijn houding verschrikkelijk was en mij er steeds aan herinnerde dat ik rechtop moest zitten en mijn benen stil moest houden. Ik kreeg dus ook aandacht als mijn paard niet gek deed. Daarnaast legt zij ook heel veel theorie uit. Ze verteld ons hoe een paard van nature loopt, waarom we willen dat hij ontspannen/nageeflijk/niet op de voorhand loopt, hoe wij dit kunnen zien en waarom we bepaalde hulpen moeten geven. Door zo'n uitleg te krijgen, snap ik het ook beter en kan ik de hulp beter geven.

Twee maneges, twee compleet verschillende ervaringen (in de les alleen al, om nog maar niet te beginnen over manier van paarden houden). Daarom wil ik ook niet álle maneges over één kam scheren. Er zijn goede, er zijn minder goede...

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:06

riegje schreef:
Geen gelul trek uhm in de krul is helaas het motto de laatste +/- twintig jaar.
Het anky en sjef effect op het hele paardrijden in Nl en ver daar buiten.
Dus dat dat op de manege ook zo is. Is niet zo gek.

???
Alsof anky en sjef graag zien dat paarden in de krul worden getrokken.
Dat hun manier (weerstand bieden = loslaten) niet jouw manier is, dat kan. Maar wat zij doen heeft werkelijk waar helemaal niks met geen g.e.l.u.l kop in de krul te maken
Ik zie vooral veel b/l ruiters lesgeven op maneges. Die zelf ook niet correct nageeflijk rijden en hun paard scheef trekken. Dat helpt natuurlijk niet. Daarnaast is het hele paardrijden een gevoel dat je moet ontwikkelen. Grenzen opzoeken om vervolgens de juiste middenweg te kiezen. Daar hoort het doorslaan ook bij. Vandaar dat je op maneges teugels als waslijnen ziet, maar ook teugels als flosdraad. Paarden zijn nou eenmaal altijd de dupe van ons leerproces. Gelukkig zijn ze enorm vergevingsgezind

Rex_Rolfo

Berichten: 5392
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:11

Soraya10 schreef:
Ik neem aan dat iedereen gewoon normaal wilt leren rijden op een waardig en respectvolle manier.

Het engelse/amerkaanse spreekwoord is niet voor niets "Assumption is the mother off all f*ck-ups"

Bij heel veel zaken zullen mensen het zo graag goed en diervriendelijk willen doen. Tot het prijskaartje om de hoek komt kijken, dan blijkt dat in de praktijk toch ook extreem belangrijk te zijn.

Overigens is het naar mijn idee helemaal niet slecht om een paard wat aan te moedigen de aanleuning op te zoeken. Het begint met voorwaarts en aan het been, maar de meeste paarden moet je daarna even doorvragen om in aanleuning te lopen en zo hun rug te gebruiken. Beter dan neus eruit, hoofd hoog en de rug weggedrukt.

En ja, als je dat doorvragen overdrijft krijg je het bekende zagen, links-rechts doorkomen, trek 'm in de krul gebeuren. Dat is natuurlijk ook niet goed.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:19

floorsil schreef:
Bij mijn oude manege juist helemaal niet aan de orde. Paarden mogen allemaal bij elkaar lopen op booten voeten. Veel worden er bitloos gereden. Mn de beginners. Soms als de kinderen niet goed met de zweep rijden, moeten alle ruiters een tijd zonder zweep rijden. Sporen zijn niet toegestaan. Ben dus erg tevreden!

sporen en een bit zijn niet slecht, en iedereen zonder zweep laten als er een paar wat mis doen is juist een teken van een rare manege. :o

-

Ik ben het eens met TS helemaal _/-\o_

Lumi

Berichten: 4449
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:19

Hier helemaal geen ervaring met slechte kwaliteit of trekken aan de paarden. Trekken wordt hier meteen gecorrigeerd, en er wordt ook geleerd hoe het dan wél moet.
Ik heb op meerdere maneges gereden en gekeken, maar nog geen manege gezien waar ze in de krul getrokken werden. Dat dat op maneges gebeurd heb ik pas via Bokt gehoord. Wel zie ik het hier voorkomen bij particulieren die "privéles op niveau" hebben. Nou, geef mij dan maar een manegeles hoor ;)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:26

Er zijn inderdaad nog maneges die op een ouderwetse, volgens mij lompe manier te werk gaan. Vaak zien die paarden er ook net wat minder goed uit en zijn ze een stuk chagrijniger. Maar de laatste jaren zie je ook steeds meer maneges en rijscholen waar juist heel goed aan het paardenwelzijn wordt gedacht. Waar methodes die tien jaar geleden nog werden afgedaan als 'hippiegeneuzel' nu volkomen normaal zijn.

Ik snap dat de overgang van een ouderwetse naar een meer bijdetijdse manege kan voelen alsof er oogkleppen afvallen. Zal een hele verademing zijn. Persoonlijk vind ik dat de sfeer ook ontzettend kan verschillen. Bij de een is iedereen ontzettend vinnig op elkaar en gaat het er vooral om wie het duurste dekje heeft, terwijl je bij een andere manege meer een vriendenclub hebt van mensen die dezelfde hobby hebben.

Een manege kan ook nog eens veranderen. Ik weet van een manege dat de sfeer daar eerst ontzettend zurig was, maar toen daar een paar mensen zijn vervangen is alles er heel wat op vooruit gegaan.

Reusje_xx

Berichten: 932
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:29

[YRT] manege's !
In dit topic vind je ook verschillende ervaringen met manege's.

Ik heb op één manege gereden, dit vond ik (in mijn ogen, er zullen altijd mensen het niet met mij eens zijn) een goede manege. Nadruk op een actief paard en buiging.
Ik denk dus dat het heel veel scheelt per manege. Dat 'in de krul trekken' heb ik persoonlijk nooit bij een manege gezien, eerder onverzamelde, lange nekken.

MaseyZoef
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Kwaliteit is vaak droevig op een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:34

Volgens mij is de algemene kwaliteit onder de maneges de laatste paar jaren erg vooruit gegaan. Er wordt veel aandacht besteed aan de huisvesting, weidegang, en algemene verzorging.
Tuurlijk blijft het altijd anders dan wanneer een pony van iemand zelf is, en daarbij rijden er natuurlijk erg veel mensen op de paarden/pony's. Dan is het natuurlijk ook niet vreemd dat ze toch minder lopen qua nageeflijkheid/activiteit/aanleuning.

Maar vindt de gemiddelde ruiter op een manege dit eigenlijk ook niet prima? Anders was hier toch veel meer protest tegen?

xRaisin

Berichten: 1763
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:41

xniieeenke schreef:
sporen en een bit zijn niet slecht, en iedereen zonder zweep laten als er een paar wat mis doen is juist een teken van een rare manege. :o


*ruiter van dezelfde manege*
Ik weet dat sporen er zijn om de hulpen te verfijnen en dat als deze juist gebruikt worden, deze niet slecht hoeven te zijn. Echter zie ik geen enkele reden waarom een manegeruiter deze nodig zal hebben, aangezien het niveau nou niet bijzonder hoog zal zijn. Sporen toestaan in manegelessen zal meer schade aan de paarden aan doen. Een manege die ruiters zomaar sporen laat dragen vind ik eerlijk gezegd raar.

Het met bit rijden wordt op onze manege niet afgekeurd, er wordt nog wel gewoon met bit gereden. Sommige paarden lopen wel bitloos en bij sommige wordt het afgewisseld. Wat wel bleek, was dat een aantal paarden beter gingen lopen zonder bit en beter reageerden op beenhulpen. Ook wordt er duidelijk vermeld dat rijden met bit niet slecht is, zolang je voorzichtig met de mond omgaat.

Zweepkwestie was dat de instructrice zag dat sommige mensen hun zweep te veel en te snel gebruikten. Naar aanleiding hiervan heeft ze alle ruiters bewust gemaakt van zweepgebruik. Wanneer gebruik je het wel, wanneer heeft het geen nut meer (als in, constant tikken raakt het paard gewend aan). Onze paarden reageren prima op beenhulpen (als je daar consequent in bent), dus rijden we ook wel eens zonder, want zo kan het ook.
(Overigens rij ik sowieso al bijna altijd zonder, omdat ik het toch vrijwel nooit nodig heb en ik het vervelend in mijn hand ving liggen haha)

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:56

xRaisin schreef:
xniieeenke schreef:
sporen en een bit zijn niet slecht, en iedereen zonder zweep laten als er een paar wat mis doen is juist een teken van een rare manege. :o


*ruiter van dezelfde manege*
Ik weet dat sporen er zijn om de hulpen te verfijnen en dat als deze juist gebruikt worden, deze niet slecht hoeven te zijn. Echter zie ik geen enkele reden waarom een manegeruiter deze nodig zal hebben, aangezien het niveau nou niet bijzonder hoog zal zijn. Sporen toestaan in manegelessen zal meer schade aan de paarden aan doen. Een manege die ruiters zomaar sporen laat dragen vind ik eerlijk gezegd raar.

Het met bit rijden wordt op onze manege niet afgekeurd, er wordt nog wel gewoon met bit gereden. Sommige paarden lopen wel bitloos en bij sommige wordt het afgewisseld. Wat wel bleek, was dat een aantal paarden beter gingen lopen zonder bit en beter reageerden op beenhulpen. Ook wordt er duidelijk vermeld dat rijden met bit niet slecht is, zolang je voorzichtig met de mond omgaat.

Zweepkwestie was dat de instructrice zag dat sommige mensen hun zweep te veel en te snel gebruikten. Naar aanleiding hiervan heeft ze alle ruiters bewust gemaakt van zweepgebruik. Wanneer gebruik je het wel, wanneer heeft het geen nut meer (als in, constant tikken raakt het paard gewend aan). Onze paarden reageren prima op beenhulpen (als je daar consequent in bent), dus rijden we ook wel eens zonder, want zo kan het ook.
(Overigens rij ik sowieso al bijna altijd zonder, omdat ik het toch vrijwel nooit nodig heb en ik het vervelend in mijn hand ving liggen haha)

Ik zeg ook niet dat sporen opeens altijd gebruikt moeten worden, maar 100% verbieden vind ik niet getuigen van een 'goede manege', zo werd het namelijk wel gebracht. Zijn genoeg manegeruiters die daar oa een pony leasen en daarom wel ver zijn ook als ze manegeruiters zijn.

Ik vind het oprecht heel tof dat de manege er voor open staat, maar ook hier geldt weer er werd net echt op zo'n manier gepraat dat de manege per sé heel goed is omdat het bijna alleen maar bitloos zou zijn, dat is niet per definitie zo. ;)

Zoals jij het uitlegt klinkt het goed hoor, maar net werd er gezegd; doen een paar beginners het fout dan mag de hele boel geen zweep meer, dus ook mensen uit een andere les niet. Zoals jij het zegt klinkt het heel fijn, goed om te horen dat de instructrice er wat mee doet.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:59

oh klinkt heel bekend vooral het in de krul trekken van paarden, en het geven van zwepen aan net beginnende kinderen die in de eerste les vooral leren hoe ze hun pony vooruit kunnen meppen.

verder ga ik er geen woorden meer aan vies maken, zou fijn zijn als er eens maneges zouden zijn die het hele rijden an sich veranderen.

Laurie1991
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:50

Op Esbi heb ik compleet verkeerd leren rijden. Schoppen en zweep. Op Vreehorst viel ik mijn 1e echte les direct van het paard, want had de teugels ook nog eens verkeerd vast. En daar leerde ik drijven.