Juist deze paarden gun ik het om nog even van een rustige oude dag te genieten, en niet door te hoeven lopen tot de dood.
Maar voor manege-eigenaren is het niet te doen (of soms wel?) om te blijven betalen voor de verzorging van paarden die niet meer in de lessen kunnen lopen. En dan zou een nieuwe eigenaar bij overname van een manege ook de kosten van gepensioneerde paarden op zich moeten nemen.
Een tijdje geleden ben ik in contact gekomen met de Stichting Opvang Oude Manegepaarden en Pony's.
Deze Stichting werkt met maand-donateurs, die betalen 2,50 per maand. De verzorging van zo'n oudje kost ongeveer 150 euro per maand. Per paard zijn dus 60 donateurs nodig.
Vaak wordt er op de manege waar het paard vandaan komt een actie gehouden die donateurs oplevert. Maar dat zijn er niet voldoende om de paarden tot het eind te financieren.
Toen ik het daar laatst met iemand over had bedachten we dat die bijdrage eigenlijk al opgenomen moet worden in het lesgeld van mensen die op deze paarden rijden, zodat hun oude dag verzekerd is.
Ik vraag me af:
- Vinden jullie ook dat in het lesgeld een bijdrage moet worden opgenomen voor de oude dag van manegepaarden?
- Hoeveel is een manegeruiter bereid extra te betalen om de manegepaarden van een goede oude dag te voorzien?
- Wat is de rol van de manege-eigenaar hierin?
Ik heb zelf ook van mijn 7e tot mijn 18e op een manege gereden en gezien hoe hard deze paarden werken. Ik ben heel blij met deze paarden, die de kastanjes uit het vuur halen voor veel andere paarden doordat zij beginnende ruiters de eerste lessen dragen.
Het benodigde bedrag dat manegeruiters meer zouden moeten betalen om de manegepaarden van een pensioen te voorzien is 1,50 euro per maand!!! De berekening staat op pagina 2.”