Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 17:40

Manegepaarden gaan na een leven van hard werken vaak naar de slager of worden afgemaakt.
Juist deze paarden gun ik het om nog even van een rustige oude dag te genieten, en niet door te hoeven lopen tot de dood.
Maar voor manege-eigenaren is het niet te doen (of soms wel?) om te blijven betalen voor de verzorging van paarden die niet meer in de lessen kunnen lopen. En dan zou een nieuwe eigenaar bij overname van een manege ook de kosten van gepensioneerde paarden op zich moeten nemen.

Een tijdje geleden ben ik in contact gekomen met de Stichting Opvang Oude Manegepaarden en Pony's.
Deze Stichting werkt met maand-donateurs, die betalen 2,50 per maand. De verzorging van zo'n oudje kost ongeveer 150 euro per maand. Per paard zijn dus 60 donateurs nodig.
Vaak wordt er op de manege waar het paard vandaan komt een actie gehouden die donateurs oplevert. Maar dat zijn er niet voldoende om de paarden tot het eind te financieren.

Toen ik het daar laatst met iemand over had bedachten we dat die bijdrage eigenlijk al opgenomen moet worden in het lesgeld van mensen die op deze paarden rijden, zodat hun oude dag verzekerd is.

Ik vraag me af:
- Vinden jullie ook dat in het lesgeld een bijdrage moet worden opgenomen voor de oude dag van manegepaarden?
- Hoeveel is een manegeruiter bereid extra te betalen om de manegepaarden van een goede oude dag te voorzien?
- Wat is de rol van de manege-eigenaar hierin?

Ik heb zelf ook van mijn 7e tot mijn 18e op een manege gereden en gezien hoe hard deze paarden werken. Ik ben heel blij met deze paarden, die de kastanjes uit het vuur halen voor veel andere paarden doordat zij beginnende ruiters de eerste lessen dragen.

Moderatoropmerking:
Update van de TS :
Het benodigde bedrag dat manegeruiters meer zouden moeten betalen om de manegepaarden van een pensioen te voorzien is 1,50 euro per maand!!! De berekening staat op pagina 2.”

Dorus

Re: Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:44

Hoe wil je dat boekhoudkundig verwerken in de administratie van de manege?

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:45

Ik vind het opzich wel een goed idee, maar hoe ga je controleren of de maneges het geld ook echt uitgeven aan de oude dag van de paarden?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:47

hmm, ik vind het wel een goede motie.

maar de manege waar ik gereden heb, lopen de paarden gewoon hun hele leven lang door. Oud of niet oud. En sterven in feite daar.. Dus dan hoeft die manege in mijn ogen al niet meer mee te doen met die motie.

(al vind ik het slecht hoor om een paard nog zo lang door te laten lopen, maar het zijn mijn paarden niet dus ook niet mijn beslissing)

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:09

leuke suggestie,

De praktijk: de doorsnee manegehouder heeft vaak al niet veel geld om handen en zal dan ook het geld ergens anders voor gaan gebruiken.

Bedrijven hebben een commerciele instelling. Hoe raar het ook klinkt, paarden worden net als machines afgeschreven. Zolang de opbrengsten nog in verhouding staan tot de kosten gaat dit nog lang goed, maar wanneer paarden niets meer opleveren in de lessen en dus geld gaan kosten is de keuze voor hun vrij makkelijk.... tenzij ze over voldoende land-/ ruimte beschikken dat zulke paarden kunnen blijven.

De gedachte is leuk maar uitvoerbaarheid blijft een lastig onderwerp.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:13

Ik vind het een goed idee. Maar in de praktijk werkt dit maar op enkele maneges vrees ik. Manege is in eerste plaats bedrijf en de meesten geven hier liever geen geld aan uit.

Wij hebben ook een rusthuis voor oude manegepaarden (www.horsetopia.be) , maar ontvangen ook geen subsidie of bijdrage van de maneges in kwestie. Dit hebben we zo gedaan omdat we vrezen dat het moment dat een manege maandelijks moet gaan bijdragen, ze hun oudere dieren toch liever laten slachten. Vanuit het oogpunt van een bedrijf te begrijpen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:15

Bij ons op stal gaan ze lekker het land op om van hun oude dag te genieten... er zijn al een paar pony's die 40+ zijn geworden bij ons.

AaronYve

Heel goed idee en ik zou als ik een manegeruiter was zeker geld willen betalen voor die paarden hun oude dag. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze mensen dat gaan doen.
Niet alle manege's zijn hetzelfde maar wat ik zou kan zien denk ik niet dat die mensen die paarden een oude dag gunnen. Zolang ze nog leven en gezond zijn denken die dat ze nog fijn een paar uurtjes kunnen meedraaien.

ALS dan zou ik 2,50 per les bij willen betalen

Nadine_S

hecowo schreef:
De gedachte is leuk maar uitvoerbaarheid blijft een lastig onderwerp.

Ja ben ik het mee eens.
Het zou ontzettend mooi zijn natuurlijk, maar ik denk ook dat het nauwelijks te realiseren valt.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:16

Ik vind het een goed idee :-) en denk dat de gemiddelde klant best bereid is ervoor te betalen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:18

gedachte is prachtig... maar het uitvoeren lastiger...

+ dat ik vind dat oudere manegepaarden die bijvoorbeeld weg moeten wegens blessures gewoon naar de slager moeten gaan. Niet mee gaan lopen zondzeulen.... Dat is gewoon een stukje eerlijkheid wat je moet geven tegenover je paard...
natuurlijk zou het nooit zo ver moeten komen met blessures.

Paarden die gewoon hun werk hebben gedaan, oud zijn, laat die toch lekker 2x in de week een beginnerslesje meelopen.

Rust roest...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:19

Of de gemiddelde klant bereid is daar extra voor te betalen, stel ik mij ernstige vragen...

Ikzelf zou zeker wel bereid zijn daartoe. Maar denk dat de meesten het ok. en een super idee vinden als het afgehouden wordt van het al betaalde lesgeld, maar het lesgeld verhogen, ik vrees er echt voor...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:19

Bij mij mogen ze ook oud worden, maar ik heb dan ook genoeg land om ze van hun oude dag te laten genieten.
Niet elke manege is in die gelegenheid natuurlijk en dan is vaak de slager toch beter dan de handel in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:20

Jolliegirl schreef:
gedachte is prachtig... maar het uitvoeren lastiger...

+ dat ik vind dat oudere manegepaarden die bijvoorbeeld weg moeten wegens blessures gewoon naar de slager moeten gaan. Niet mee gaan lopen zondzeulen.... Dat is gewoon een stukje eerlijkheid wat je moet geven tegenover je paard...
natuurlijk zou het nooit zo ver moeten komen met blessures.

Paarden die gewoon hun werk hebben gedaan, oud zijn, laat die toch lekker 2x in de week een beginnerslesje meelopen.

Rust roest...

Rust roest, maar zo hebben we een paard van 35 jaar opgevangen. Die kan je toch niet meer de lessen insturen? Maar na 32 jaar trouwe dienst is het ook zuur om maar meteen naar de slacht doorgesluisd te worden...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:22

vind het een super idee, maar denk niet dat het zal werken.
De lessen moeten tegenwoordig al scherp geprijsd zijn en de paarden worden enkel maar duurder in hun onderhoud denk niet dat je er dan nog geld in kan verwerken om de paarden van hun oude dag te voorzien.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:22

Tja voor onze manege zou dat dus niet helpen, aangezien de paarden die het manege werk niet meer aan kunnen, maar nog niet op zijn, gewoon een nieuw baasje krijgen. Zo hebben we een oudje gehad van 37 die alleen nog beginners lesjes liep en als die een goede zomer had, kwam die de winter ook door. Beestje werd in de goede tijd van het jaar, als de mogelijkheid er was, ook altijd nog even in de "tuin" gezet met zijn maatje om lekker van zijn vrijheid te kunnen genieten. Als je merkt dat zo'n paardje achteruit gaat en de winter niet meer zou halen, ja dan is het niet eerlijk om hem aan iemand weg te geven. Dus dan is inlaten slapen de volgende stap.
We hebben ook een shetland merrie gehad, die het werk niet meer aan kon, maar papieren had en daarvoor mocht een goed thuis komen. Pony is ook gratis weg gegaan...

Het ligt dus echt aan de manege zelf hoe die ermee om gaat, maar ik zou niet extra betalen, want de lessen zijn al duur genoeg op de meeste maneges.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:23

Solleke_Noah schreef:
Rust roest, maar zo hebben we een paard van 35 jaar opgevangen. Die kan je toch niet meer de lessen insturen? Maar na 32 jaar trouwe dienst is het ook zuur om maar meteen naar de slacht doorgesluisd te worden...

Als je land hebt is het ideaal.
maar veel maneges hebben dit niet... dus dan zeg ik : Rust roest.

En tsja misschien ben ik te nuchter, alsof een paard doorheeft dat ie bij de slager beland. Liever de slager dan de handel in... zoals ook veel te vaak gebeurt.

Een paard heeft niet het eeuwige leven.
Als je de ruimte hebt is het super! Heb je die niet... moet je keuzes maken.

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

Paarden die ouder worden, lopen bij ons steeds minder en de wat makkelijkere lesjes en gaan alleen nog maar het bos in. Op het moment dat ze dat ook niet aan kunnen, worden ze verkocht aan mensen die ze graag een wat ouder, lief paardje zoeken om wat rondjes op te hobbelen.

1 maand geleden nog is er een manege paard verkocht aan mensen die 5 hectare grond hadden en een maatje voor hun fjord zochten. Hij hoeft nu alleen nog maar gras te eten en bosritjes te stappen.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

@solleke_Noah goed initiatief rusthuis voor paarden. Mensen die dat met liefde doen bewonder ik enorm.

Wanneer er geld wordt vrijgemaakt voor een rusthuis voor paarden vind ik dat een goede zaak. Echter ben ik wel bang dat wanneer er geld wordt gekoppeld aan het voortbestaan van de dieren dat er een geheel nieuwe markt ontstaat. En waar markt is, is geld te verdienen, en dat is nou vaak juist het probleem.....

Het ene rusthuis is dan weer goedkoper dan de andere (oftewel meer paarden op de zelfde m2)
De andere voert zijn paarden weer wat minder om kosten te drukken, buurman daarnaast die zegt ik ben boer heb wel een stukje land over, gooi hem dag en nacht, zomers en swinters bij mij maar voor een paar tientjes in het land/blubberbak.

Mensen die het met liefde doen en daar onkostenvergoeding en daarbij loon vragen daar heb ik niets op aan te merken, het kan immers niet voor niets. Maar wanneer er echt een lucrative business ontstaat dan gaat het met de tijd van kwaad tot erger en dus weer ten koste van de dieren....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:41

Jolliegirl schreef:
Solleke_Noah schreef:

Als je land hebt is het ideaal.
maar veel maneges hebben dit niet... dus dan zeg ik : Rust roest.

En tsja misschien ben ik te nuchter, alsof een paard doorheeft dat ie bij de slager beland. Liever de slager dan de handel in... zoals ook veel te vaak gebeurt.

Een paard heeft niet het eeuwige leven.
Als je de ruimte hebt is het super! Heb je die niet... moet je keuzes maken.

Dat dikgedrukte, ik geef je volledig gelijk. Het paard zelf heeft het niet door. Maar ik heb het wel door en vroeger als kleine kindjes werd ons op de manege gezegd dat pony A 'naar de kinderboerderij was'. Jaren later kwamen we erachter dat 'kinderboerderij'=slacht. Ik vind het gewoon zo zuur en onrechtvaardig dat deze paarden, die stukken harder moeten werken dan onze verwende ( ;) ), particuliere paarden, zo afgedankt worden. Nogmaals, ik snap dit volledig vanuit het oogpunt van de manege (bedrijf). Wat zijn ze uiteindelijk met dieren die niets meer opbrengen? Maar ikzelf als manegeruiter kan daar eventueel wél iets aan doen. En dat proberen we nu dus ook... iedereen moet voor zichzelf weten of ze zich kunnen vinden in het 'afdanken' van de oudere manegepaarden. Ik kon dat dus niet :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:44

Ja dat vond ik vroeger ook vreselijk! Altijd dat voorliegen.

Ik begrijp je punt helemaal hoor :j

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:53

Vind ik ook hoor. Het is niet alleen de zakelijke feiten van "pony heeft het toch niet door". Het is ook een stukje respect opbrengen voor een dier dat hard voor je gewerkt heeft én voor de lesklanten die er gek mee zijn. Je kan respect en eergevoel niet uitschakelen. Althans, ik niet.

Gelukkig zijn er rusthuizen die ze opvangen, dat hoeft een manege dus niet zelf te doen. Maar goed, ik zie het voorstel uit de beginpost niet gebeuren. Manege kan een doorberekening van pensioenkosten niet kwijt in de boekhouding. Klinkt banketstaaf maar is wel heel belangrijk.

Dus je zal toch per pony, als ie met pensioen gaat, moeten gaan inzamelen voor het rusthuis denk ik.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:58

Of de manege moet zelf een stichting oprichten voor de eigen pony's en daar rechtstreeks giften in laten storten naast het lesgeld. Dus dat je als je bij die manege gaat rijden, je automatisch ook donateur moet worden van die eigen stichting. Automatische afschrijving van 5,- per maand, direct op rekening van de stichting, zolang als je les hebt bij de manege (en als je wil langer). Zoiets.
Dan kan de manege uit die stichtingsgelden weer het rusthuis betalen.

Maar goed, daar moet een manege ook maar zin in hebben om nog een hele stichting er naast te beheren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:58

Ik ken één manege die dit op die manier doet, Waves. Die hebben hun eigen stichting. Daar werkt het wel.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:59

Citaat:
Ik vraag me af:
- Vinden jullie ook dat in het lesgeld een bijdrage moet worden opgenomen voor de oude dag van manegepaarden?
- Hoeveel is een manegeruiter bereid extra te betalen om de manegepaarden van een goede oude dag te voorzien?
- Wat is de rol van de manege-eigenaar hierin?

Leuk en doordacht topic hoor! :j

Ik denk dat vrijwel iedereen op een manege is begonnen of rijdt en iedereen toch wel een lieveling had/heeft.
Kopen is vaak niet mogelijk, maar steunen in een soort algemeen fonds zou wel haalbaar zijn!
1 Euro per les/per paard/pony voor zo'n fonds zou een mooi bedrag zijn, lijkt me?
Of de paardjes het halen is een tweede, maar dan nog.

Het zou een win-win-situatie kunnen zijn voor zowel de ruiters/amazones als de manege-eigenaar zelf.
De ruiters/amazones betrek je meer bij het welzijn van de paarden/pony's.
De manege-eigenaar lijkt minder zakelijk met zoiets en dat zal de klandizie alleen maar ten goede komen.
Als die slim is, promoot die dat ook: extra potje neerzetten in de kantine ofzo.
Benefietwedstrijdjes organiseren, rommelmarkt, noem maar op, als een paardje het pensioen daadwerkelijk heeft gehaald.
Is altijd goed voor de kantine-omzet en dus indirect ooit voor alle paardjes.

PS ik zou zó geen goede manegebazin zijn... Of wel... :D