Op de manege body protector verplicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:28

Al een maand is het bij ons op de manege bekend dat het vanaf 1 januarie verplicht is altijd ook op eigen paard met een body protector te rijden.
Word de regel niet na geleefd mag er niet gereden worden.

Ik vind dit een beetje overdreven maatregel.
En in mijn opzicht vind ik een cap genoeg.

Bij wie is het nog meer op de manege verplicht een body protector te dragen?

Anoniem

Re: Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:29

Als mijn manege me kwijt wil, moeten ze dat verplicht gaan stellen. Wat een ondingen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:29

Beetje overdreven inderdaad. En niet iedereen heeft even 70 euro om zo'n ding aan te schaffen...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:31

Best wel overdreven.
een cap verplicht vind ik logisch, maar een bp is toch echt eigen risico.

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:32

een bodyprotector is voor je eigen veiligheid
en idd niet iedereen heeft er 1

volgens de regelementen van manege's moet je verplicht een cap dragen
maar van body's heb ik nog nooit gehoord dat het verplicht was

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:33

Tja dat is de keus van de manege. Ik zou er niet blij mee zijn maar de keuze is makkelijk toch;
OF: Bodyprotector aan
OF: Niet rijden / andere manege zoeken :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:36

bodyprotector is verplicht tot 16 jaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:38

Dakario schreef:

:? Bron?

Ik vind het zwaar overtrokken. De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:39

Wat een dom argument zeg. Als ruiters niet goed zitten ligt dat niet aan de BP, maar aan de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:39

phormicola schreef:
De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

Inderdaad! De houding wordt er veel te star en gedwongen van.
En buiten dat geeft het ook nog eens een vals gevoel van veiligheid, en die vind ik ook link.
Ik had er laatst trouwens ook eentje af liggen die een BP aan had. Was een hele beste kneuzing op de rand van dat onding. Ze rollen niet meer door.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:40

phormicola schreef:
Dakario schreef:

:? Bron?

Ik vind het zwaar overtrokken. De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

op bokt: http://www.bokt.nl/wiki/Veiligheid#Bodyprotector

wat een onzin dat je niet goed kan zitten met body protector. ik heb al eens een hoef in mijn borst gehad en gelukkig had ik body protector aan toen ik jong was met als gevolg enkel blauwe plekken en gelukkig geen gebroken ribben!!!

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:41

Zou dat misschien kunnen liggen aan het veiligheidscertificaat? Of de manege is gewoon supervoorzichtig. Als het mis gaat zijn zij al snel aansprakelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:41

Lijkt me strak plan. Zeker gezien de aansprakelijkheid van de manege.
Bij mij mogen de kinderen ook niet op de pony rijden zonder. Ik hoor ze nooit klagen, ze weten gewoon niet beter.

En die starheid valt best wel mee zeker als je er eentje koopt met segmenten (kieffer, roeckle)

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 15:43

Sonja schreef:
phormicola schreef:
De ruiters met bp kunnen niet eens fatsoenlijk zitten, dus het risico voor ongelukken wordt nog groter.

Inderdaad! De houding wordt er veel te star en gedwongen van.
En buiten dat geeft het ook nog eens een vals gevoel van veiligheid, en die vind ik ook link.
Ik had er laatst trouwens ook eentje af liggen die een BP aan had. Was een hele beste kneuzing op de rand van dat onding. Ze rollen niet meer door.

Ik heb mijn keuze al gemaakt .

1 januarie andere manege.
Heb nog nooit met zo'n ding gereden en ben het niet van plan.
Als ik een sport wil doen waar ik volledig ingepakt ben , ga ik wel hockey doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:44

ik ben 5 weken geleden gevallen zonder bp *deze hing thuis in de schuur* met als gevolg 2 gebroken wervels.. Nu mag ik over 2 weken weer rustig aan gaan rijden, maar zeker wete ndat ik met bp rijd, mijn zit word er trouwens beter door, maar dat je ze verplicht op een manege moet dragen heb ik nog niet gehoord!

Dat het in springlessen word gevraagd oke, maar ook in de gewone lessen?! Vind niet dat ze dat van ouders moeten vragen om zo even min 70 euries uit te geven! En als je dan nog je eigen paard rijd vind ik dat de verantwoording helemaal bij jezelf ligt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:44

Nou dan zou ik gelijk me boeltje pakken en vertrekken. Een cap kan ik me enigszinds indenken maar als nog vindt ik ook dat een eigen keus en eigen risico is.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:45

Quandro schreef:
Als ik een sport wil doen waar ik volledig ingepakt ben , ga ik wel hockey doen.

Hockey zit je helemaal niet helemaal ingepakt hoor :+ Alleen de keeper ;)
Maar ik zou het nog eens evne goed navragen op de manege!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:59

ik vind een BP een prima uitvinding, en ik ben er al vaak heel blij mee geweest. Maar verplicht stellen met gewoon rijden zou voor mij reden zijn om ergens anders heen te gaan, echt onzin. Een BP is heel nuttig in riskante situaties (cross, jong paard), en om een ruiter die daar behoefte aan heeft een veiliger gevoel te geven maar is voor een gewone dressuurtraining echt niet noodzakelijk.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:00

Als je nog nooit met zo'n ding gereden hebt, dan heb je dus geen enkel idee waar je het over hebt.

Misschien eerst eens proberen ipv gelijk conclusie te trekken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:07

dat heb ik dus wel, en juist daarom kan ik conclusies trekken. Overigens kan ik er prima mee zitten, en het IMO beperkte nadeel van minder doorrollen (ik ervaar dat absoluut niet zo) weegt meer dan op tegen de blessures die je zonder zo'n ding oploopt als je ergens tegenaan valt. Maar daarmee geef ik het al aan, het is alleen zinvol in situaties waarin die kans groot is, zoals met crossen. Het heeft me al meermalen voor serieuzere blessures behoed, w.o. een gebroken rug.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:10

Quandro schreef:
Ik heb mijn keuze al gemaakt .

Ik vind het eigenlijk een beetj suf om weg te gaan om het dragen van een BP, terwijl je het nog nooit geprobeerd hebt.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:12

Circel schreef:
Zou dat misschien kunnen liggen aan het veiligheidscertificaat? Of de manege is gewoon supervoorzichtig. Als het mis gaat zijn zij al snel aansprakelijk.

Wij hebben sinds vorige zomer ook een certificaat van veilig paardrijden, maar hier is alleen een cap verplicht (ook voor pension klanten). Dus hier zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Ik moet zeggen, dat het mij ook niks lijkt om met zo'n ding te rijden, al mag ik hier geen vooroordelen over hebben, want ik heb er nooit mee gereden ook.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:13

Anoeska, ik zou er ook om vertrekken, terwijl ik echt wel weet dat een BP niet vervelend zit. Maar ik weiger om tijdens iedere training een BP aan te trekken, daar zie ik de noodzaak niet van in.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:14

Lielle schreef:
dat heb ik dus wel, en juist daarom kan ik conclusies trekken. Overigens kan ik er prima mee zitten, en het IMO beperkte nadeel van minder doorrollen (ik ervaar dat absoluut niet zo) weegt meer dan op tegen de blessures die je zonder zo'n ding oploopt als je ergens tegenaan valt. Maar daarmee geef ik het al aan, het is alleen zinvol in situaties waarin die kans groot is, zoals met crossen. Het heeft me al meermalen voor serieuzere blessures behoed, w.o. een gebroken rug.

Mijn antwoord was misschien niet geheel duidelijk. Ik had het tegen TS.

Citaat:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:14

Dakario schreef:

Onzin !! Aleen bij sommige wedstrijden .. Verder is het eigen keus 8-)