Drukplekken naast schoft levert dat aanleuningsprobleem op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Drukplekken naast schoft levert dat aanleuningsprobleem op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 08:31

Ik heb gisteren een officiele zadel passer naar mijn zadel laten kijken.
Ik heb al een tijdje het vermoeden dat mij paard te veel druk heeft naast de schoft omdat ze daar aan beide kanten droge plekken heeft. Droge plekken wijzen op te veel druk waardoor de zweetklieren worden geblokeerd kreeg ik te horen.
Daarnaast zakt het heel veel in tijdens het rijden. Wanneer ik er niet op zit ligt zelfs het zwaarte punt te ver naar achteren, zit ik erop dan zakt het zadel zo ver aan de voorkant in dat het zwaartepunt wel goed komt. Nu is dus het volgende het geval mijn paard is een half tuigpaard met veel gelders bloed en heeft hierdoor een lagere ribbenboog dan de "normale"rijpaarden. Ze is erg stug en trekkerig en wil geen lengtebuiging en aanleuning. Ik moet tevens het het zadel strak aansingelen ander zakt het scheef.(advies ruiterhuis).
Nu kreeg ik te horen dat door de druk op de spieren naast de schoft (ze heeft daar trouwens te weining bespiering) ze daardoor haar lendenpartij en bekken niet goed kan gebruiken en ze dus eigenlijk nooit kan geven wat ik vraag.
Ik heb dit zadel nu 2,5 jaar en ze is eigenlijk altijd al moeilijk naar beneden te rijden.
Ik laat in ieder geval en fysio naar haar kijken maar er moet dus waarschijlijk op zeer korte termijn een ander zadel komen
dat wel past.
Herkent iemand dit verhaal? Levert dit aanleuningsproblemen op bij een paard?

Evelijn

Re: Drukplekken naast schoft levert dat aanleuningsprobleem op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:39

Tuurlijk... ga maar eens naar plaatjes van de spieren van een paard zoeken. Bij de aanleuning moet de hele bovenlijn van spieren gebruikt worden. Zeker ook die naast de schoft. Als het zadel zo krap heeft gezeten dat zelfs de spierontwikkeling niet goed heeft plaats gevonden kan je niet van je paard verwachten dat hij met dit zadel een nette aanleuning heeft.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:41

als het zadel niet goed past, kan dit pijn doen bij een paard wat dus idd aanleuningsproblemen kan opleveren. ook kunnen de spieren zich niet altijd optimaal ontwikkelen als het zadel niet goed past, wat ook weer kan resulteren in aanleuningsproblemen of andere problemen.
die weinig bespieren naast de schoft is daar een voorbeeld van. doordat het zadel daar heel erg drukt kunnen de spieren zich daar niet ontwikkelen en daardoor heeft ze dus weinig spieren daar.
maar het is wel op te lossen door een goed passend zadel, goede training en het is idd verstandig om er een fysio bij te halen want waarschijnlijk zitten nu ook veel spieren vast doordat ze waarschijnlijk haar spieren vast heeft gezet om de pijn van het zadel niet te voelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:03

Allerlei lichamelijke ongemakken kunnen aanleuningsproblemen veroorzaken dus ook een slecht passend zadel. Het kan wel een tijdje duren voor ze weer lekker gaat lopen, idd een goed passend zadel aanschaffen en een fysio of osteopaat die je paard goed loswerkt erbij halen.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:51

Zijn de droge plekken naast de schoft altijd een teken van een te klein zadel? Of kan dit ook andere redenen hebben?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:14

En heb je ook kans dat je weefselschade hebt bij de schoft doordat het te lang is afgekneld bijv. Een zadel moet goed passen en klachten als scheefzakken en knellen hoort niet bij een goed zadel. De pech met zadel is dat een paardenrug ook veranderd en al was het zadel 2,5 jaar gelden goed dat kan met een half haar weer anders zijn. Succes met de fysio.