Help te harde hand!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ericc

Help te harde hand!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:20

Misschien rare vraag maar wat doe je aan een te harde hand en is dat nog af te leren?

Ik heb altijd les gehad bij een pensionstal waar ik dan prive les had op de paarden van de eigenares.
Zij leerde mij de paarden te rijden met een harde hand het was altijd druk zetten en nog is druk zetten.
En als het paard niet snel genoeg het hoofd naar beneden deed dan trok zij hem wel naar beneden en zo nog wel dingen
meer.

Nu heb ik een lease paard waar ik op rijd op een andere stal maar daar word het mij zo anders uitgelegd, het woord kneepjes heb ik op die andere stal nooit gehoord, maar waar ik nu rijd leren ze het zo anders.
Maar toch blijf ik onbewust veel druk zetten baal echt van mijzelf!
Ik heb een paard dat heel moeilijk naar beneden te rijden is en er op alle mogelijke manieren onderuit probeert te komen.
Maar denk dat het eerder mijn eigen schuld is doordat ik gewoon een te harde hand heb.
Kan ik nou maar beter helemaal met rijden stoppen heb t idee dat ik het paard alleen maar verpest!
Graag alleen serieuze reacties ik zit hier echt heel erg mee.

Groetjes

Blinnii

Re: Help te harde hand!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:25

Je hoeft helemaal niet te stoppen met rijden, een harde hand kun je prima afleren. Lachen
Makkelijk is het alleen niet, het kost veel tijd en nog veel meer energie, maar met de goede instructie kun je het wel afleren. Ga eens opzoek naar iemand die er écht verstand van heeft en rijdt voorlopig alleen nog maar met diegene in de buurt. Als je er met je instructie aan gaat werken kun je langzamerhand leren los te laten in je handen. Je paard gaat toch echt pas nageven wanneer hij zich volledig ontspant en dat doet hij niet op jouw harde hand.

Succes! Lachen
En nog niet opgeven hè, het is nog niet te laat om te leren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:27

Vervang je teugels door zgn jachtteugels... Dat zijn gewone teugels die door middel van een gebogen ring aan het bit gezet worden vastgemaakt. Is je hand zacht genoeg dan hoor je ze geregeld rinkelen tegen de bitring. Houd je nog steeds te vast dan hoor je niks.

Je mag ze eigenlijk niet te horen. Als ik mijn teugels hoor rinkelen dan weet ik dat ik ze te los vast houd, maar voor de oefening kun je het ook omdraaien natuurlijk.

Niet stoppen hoor, kan jij er wat aan doen dat je instructrice je verpest heeft.....Ja daar kun je wat aan doen en daar ben je ook goed mee bezig. Oefenen Oefenen, oefenen, het duurt even, maar je komt er vast wel.....

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:30

Hee,
Helaas wordt het op meer stallen zo geleerd,
en ja ik heb ook dezelfde fout begaan.
Maar dat is alweer een paar jaar geleden, en ik heb hard geoevent,
er steeds maar weer aan denken, gewoon proberen. Als het even niet lukt, niet gefrustreed of boos raken, maar even je paardje de lange teugel en daarna weer opnieuw proberen.
Het is in het begin heel vervelend, echt waar, ik weet het, maar het komt goed. Ik deed het ook, nu heb ik vaker te weinig druk, uit angst dat ik teveel wil zetten. Maar uitendelijk kom je er wel Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:00

Zeker niet stoppen. Ik vind het knap van je dat je zelf bewust bent geworden van deze fout en dat je er aan wil werken. Dat is al een stap voorruit Lachen.

Enkele tips die ik je kan geven:

- een goede instructeur zoeken en les nemen;
- constant in je achterhoofd houden dat je niet hard mag zijn in je hand (vb. het telkens in gedachte tegen je zeggen);
- in het begin met losse teugels rijden (deze tip geef ik omdat ik heb gemerkt dat mensen die met een harde hand rijden niet durven los te laten);
- en het belangrijkste!!! niet tot doel stellen om het paardje gelijk naar beneden te rijden. Eerst er voor zorgen dat het paard zijn achterhand goed gebruikt en ontspannen is en dan gaat het paard van zelf naar beneden. Aan de teugel rijden is geen doel op zich maar is een gevolg van goed rijden!

In ieder geval heel veel succes! Het gaat je zeker en vast lukken!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:05

Niet stoppen hoor, ik had hetzelfde probleem en dankzij goede les is het probleem nu vrijwel verholpen.
Belangrijkste punt is wel dat je absoluut het beeld van 'aan de teugel' los moet laten. Concentreer je alleen op je houding, je zachte handen en je paard lekker actief laten lopen. Als je alles goed doet, komt die nagevelijkheid vanzelf.
Ook al kan het soms best lastig zijn, dan loopt je paard 5 rondjes weer nagevelijk en steekt hij daarna zijn neus weer in de lucht, probeer dat krulletje gewoon met rust te laten.

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:59

Bedankt voor de reacties!
Ja misschien ben ik ook te gefocust op de voorkant al probeer ik dat niet te doen.
Maar er zijn wel momenten dat hij heerlijk ontspannen loopt heb ik dan zachte handen?
Woensdag nog de galop ging echt super maar de rest was bagger.

@ mrie Wat zijn dat dan voor teugels misschien wel een goed idee hoop niet dat ik dan rinkelend door de bak rijd
lijkt mij nogal iritant voor de andere mensen Haha!
Heb je daar een link van ofzo?
@ lindake Les heb ik sowieso elke week dan gaat het ok wel goed maar zodra ik zelf ga rijden is het mis.
En over teugels los laten heb ik echt geen moeite mee hoor, laatst nog was ik het een keer zo zat heb ik de teugels
losgegooid en heb hem laten rennen en toen liep hij bijna met zijn neus aan de grond.

Het gekke is wel dat de mensen op stal zeggen dat ik een goede houding heb en dat het paard vooruitgaat in het begin was hij
heel sloom, nu is hij al een stuk voorwaartser.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:30

Ik vind het erg sneu voor je dat je van de verkeerde instructrice les hebt gehad.
Het verleden is het verleden en richt je nu op wat er komen gaat, dus ontzettend veel oefenenen en probeer gewoon op je gevoel te rijden. Verstand op nul en rijden gaan.
Vooral niet stoppen met rijden want er zijn altijd mensen die het slechter doen dan jij. En daarnaast je hebt het beste met je paard voor en daar gaat het om.
Dus gewoon blijven rijden en hopenlijk leer je het jezelf snel aan om zo soepel en zacht mogelijk te rijden.

Succes!!

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:50

Zelf heb ik dit ook gehad en soms nog. Ik ben er redelijk vanaf gekomen door tijdens het rijden echt bij alles wat je doet te denken aan je handen. En je handen moet je boven alles stellen. Maakt niet uit hoe je paard loopt (kop in de lucht of met zijn neus over de grond) als jij maar rustig en zacht in je hand bent. Als je dit de komende tijd volhoud dan zal je merken dat het steeds meer automatish gaat. Vooral als je ziet dat je paard er makkelijker door gaat lopen en het voor jou ook alleen maar makkelijker word als je rustig bent in je hand dan kom je er echt vanaf!! Dus vooral niet stoppen!!!!!!!!!!!!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 00:36

Ik zal eens kijken of ik een foto voor je kan maken.. Ik heb even gegoogeld voor je, maar blijkbaar gebruik ik een verkeerde naam voor wat ik bedoel. Ik kom steeds bij een lussenteugel uit en dat is nou net het tegenovergestelde van wat ik bedoel....

Overigens rinkelen ze maar echt heel zachtjes hoor, het is echt niet alsof je een bel aan je bit hebt hangen.... Dat zou wat zijn, "koeienbel aan bit, klinkel klonkel". Wahahahaha!

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 08:47

mrie schreef:
Ik zal eens kijken of ik een foto voor je kan maken.. Ik heb even gegoogeld voor je, maar blijkbaar gebruik ik een verkeerde naam voor wat ik bedoel. Ik kom steeds bij een lussenteugel uit en dat is nou net het tegenovergestelde van wat ik bedoel....

Overigens rinkelen ze maar echt heel zachtjes hoor, het is echt niet alsof je een bel aan je bit hebt hangen.... Dat zou wat zijn, "koeienbel aan bit, klinkel klonkel". Wahahahaha!

Haha dan ben ik het wel snel verleerd.
Misschien goed idee Pling

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:51

Door 'te spelen' met je teugels kan je je hand minder snel vastzetten,op de pas van je pony links/rechts kneepjes geven..probeer het eens zou ik zeggen! zo ben ik er ook vanaf gekomen Lachen

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:00

Ik heb ook af en toe last van dit probleempje en ik heb het "gelukkig" maar alleen aan mijn linkerhand rechts is voor mij geen probleem. wat ik onder het rijden doe als ik merk dat ik mijn hand vastzet is continue tegen mezelf zeggen laat die hand los, ontspan die hand. Het helpt idd als je een goede instructrice hebt die je daar in begleid. Het is door mijn instructrice er al behoorlijk ingeramd dat ik het nu al tegen mezelf aan het zeggen ben..

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:08

@flitzz: herkenbaar fenomeen,, een hand wel en een hand niet Tong uitsteken Ik heb ook vaak harde hand als m'n paardje tegenwerkt,, en hoe meer druk ik zet hoe meer paardje gaat tegenwerken natuurlijk tenzij ik zoveel druk zet dat ze zowat omgetrokken wordt. Ik geef zowel mezelf als m'n paard dan een paar minuten pauze,, gewoon helemaal stilstaan of lange teugel rondstappen. Meestal gaat het daarna weer veel beter. Idd steeds op letten ook.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:27

Wees in elk geval blij dat je bij die vorige stal weg ben en dat jezelf inziet dat j emet te harde hand rijd, zijn heel veel mensen die dat niet zien of willen toegeven,
Wat je kan doen is b.v een kaptoom onder je hoofdstel en daar op rijden en dan het bit puur voor de verfijning houden.

Heeft je paard geen rug probleem omdat hij niet wil ontspannen, kijk het zadel even na of misschien jou zit, klem je misschien te veel of zit je te gespannen, zijn allemaal dingen die je voor je zelf kan controleren.
Nooit met druk rijden, van het been niet maar zeer zeker met de hand niet, probeer eens lekker ontspannen zonder te veel te geod willen te doen, vaak helpt dat al,
Maar de kaptoom zou jou zeker kunnen helpen om je hand bewuster te laten worden en ook dat je uit de mond van het paard kan blijven een harde hand geeft pijn en dat wil je niet toch?
Lekker ontspannen bezig gaan met rechtrichten dan zal je paardje op den duur echt wel ontspannen gaan lopen.
Soms hebben dingen tijd nodig neem die tijd ook voor jezelf, maar gewoon lekker blijven rijden zou ik zeggen , zeker als je er plezier in hebt,

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:31

LoveBaileys schreef:
Door 'te spelen' met je teugels kan je je hand minder snel vastzetten,op de pas van je pony links/rechts kneepjes geven..probeer het eens zou ik zeggen! zo ben ik er ook vanaf gekomen Lachen

Dat noemen ze bij ons 'zagen'.

Ik denk dat je voor jezelf een bandje moet afdraaien, loslaten,loslaten,loslaten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 00:17

Mischien eens oefenen met de teugels in een knoop? Dan wordt je gedwongen op je zit te rijden, en leer je dus meteen dat een straffe hand geen effect heeft.

Niet teveel focussen op die voorkant, dat komt wel. Als je een paar keer zonder teugels hebt gereden kan je voorzichtig weer eens proberen de teugels op te nemen. Vaak gaat het paard op die manier ook ontspannener lopen, en dus makkelijker nageven.

Voor mezelf: Ik rij tegenwoordig (als ik alleen in de bak ben) de eerste grofweg 20 minuten zonder teugels, alleen op zit en benen. Stap, draf, galop en halthouden. Daarna pak ik voorzichtig de teugels op en speel wat met de buitenteugel, op het ritme van het paard. Ze geven dan vrijwel allemaal meteen na.

Als je met meerderen in de bak oefent kan je een los contactteugeltje eraan houden om te voorkomen dat je constant tegen iedereen aanbotst of zo, en een beetje gevoel van controle te hebben.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 01:32

Ff een stipje, zit met hetzelfde probleem!
Morgen even goed de tips doorlezen! Lachen

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:18

ik heb daar soms ook problemen mee maar je moet niet focussen op de hals meer voorwaards rijden en het licht in de handen houden en korte ophoudingen doen gewoon luchtig en met je been en je zit moet hij af gaan buigen maar niet met je hand. succes

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:29

Richt je tijdens het rijden in de eerste instantie helemaal niet op de hoofdhouding.
Dat komt later wel, eerst bij elke pas die je rijd moet je paard denken, hand naar voren! Pas als dat erin zit zoek je druk op de teugels, maar met het gevoel alsof je voorzichtig moet zijn. Dat de hele tijd denken! Van daaruit je paard voorwaarts rijden en dan komt de hoofdhouding vanzelf.

Laat duidelijk zijn dat je probleem bij jou ligt. Dus jij bent de enige die het ook op kan lossen.

Succes.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:33

wat ook kan helpen is een balansteugel. Dit is een soort touw die om de hals van het paard word gehangen met een stukje leer eraan. dat stukje leer (stuk teugel eigenlijk) neem je bij je normale teugel in de hand. Dit zorgt voor een stillere hand en je wordt je erg bewust van wat je eigenlijk allemaal doet met je handen. Vooral handig wanneer je een meer strengere hand (bv binnenhand) hebt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:39

Je kunt het idd prima afleren, al kost het een hoop moeite en doorzettingsvermogen Clown

Ik had dat eerst ook, teveel met mijn handen doen, te weinig met mijn benen.
rechts strenger dan links,
van achter naar voor? nooit van gehoord, eerder van voor naar achter.
en ga zo maar door..

Na flink gehamer van m'n instructrice begon ik eindelijk na een dik half jaar het wat af te leren, in het begin verval je heel snel terug als je voor jezelf rijd oid, maar een tijdje word het steeds gewoner om met zachtere hand etc te rijden Ja

Inmiddels is het bij mij ook gewoon geworden, en kan ik fijn achter mijn (zachte) hand aanrijden met mijn been Ja
Ik zou ook never weer zo willen rijden als vorig jaar rond deze tijd, kan nu gewoon fijn rijden met hand voor, zonder dat ik met alle geweld probeer met mijn handen dat hoofd beneden te houden(wat dus fout is, voor de duidelijkheid Haha!)

Wat bij mij momenteel nogsteeds erg helpt, dat de paarden mij ook snel 'afstraffen' als ik het verkeerd doe Haha!

als ik Rechtsom rijd, en ben strenger met mijn binnen(rechter)hand, en doe bvb niks of niet genoeg met buitenhand (& been natuurlijk Knipoog), dan krijg ik hem never niet de volte door, idem links.
en dan gaat het weer Pling ohja, buitenhand begrenzen Haha!

Dus stug door oefenen, en goede begeleiding erbij dan valt het zeker af te leren!
duurt even, maar dan heb je ook wat Knipoog
het rijd gewoon zoooo enorm veel fijner, en gewoon veel 'makelijker' Ja

Maikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 23:04

Oef ja ik ken dat probleem heb echt lopen balen van mezelf. heb zitten janken omdat het rijden niet ging. En na het rijden had ik er altijd spijt van. Ik heb ook geleerd om een pony aan de teugel te trekken. Ik heb mijn pony nu een jaar en heb ik had haar laats helemaal vast gereden ohh echt wat was ik kwaad op mezelf! Nu rijd ik met een elastiek. en als tip heb ik gekregen om bij bepaalde letters in de bak bijvoorbeeld A-C-E-B om te jezelf af te vragen heb ik nu een harde hand? En het gaat nu prima! Soms heb ik nog wel een terugval. Dan ben ik opeens weer te hard maar dan als ik even aan mezelf vraag waar ben je nou mee bezig? dit heeft geen enkele zin!! dan gaat het weer goed. je moet er gewoon heel erg opletten op een gegeven moment kun je het zonder er aan te hoeven denken. Succes meid!