tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:22

Ik rij een Fell merrie
en met longeren laat ze zich lekker los en heel ontspannen en loop ze ook vaak met haar neus op de loodlijn. Vaak ontspant ze wel, maar dan blijf haar neus wel voor de loodlijn.
Maar met rijden gaat dat allemaal wat minder (niet heel erg hoor), want dan zakt ze wel, maar dan komt het neusje niet op de loodlijn, maar blijft hij er voor hangen. Pakt je haar iets op gaat het hoofd gelijk weer ophoog. Ze was eerst altijd een hele erge sterrekijker. Ze wordt nou steeds losser, maar toch zou ik dat neusje nog meer naar me toe willen. Misschien ligt het er aan, dat ik gauw de teugels te lang laat? Ze kon namelijk eerst niet zo erg tegen druk in haar mond. Nou wel gewoon, maar nog doe ik het. Ook merk ik aan mezelf dat ik na voren ga met me lichaam als zij met haar hoofd naar voren gaat Bloos Het is wel een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, maar heb toch het idee dat ik iets fout doe. Na voren gaan met me lichaam let ik al op, maar dat heeft ook tijd nodig.

Iemand tips voor deze dingen?

Storm

Re: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:30

Hoi Joosie,
Het is vreselijk moeilijk om vanaf internet te zeggen wat het probleem is. Het kan aan jouw rijstijl liggen, aan het zadel, aan de africhting van je paard of zelfs aan problemen van je paard (denk aan rugprobleem oid).

Wat ik je aanraad, zoek goede instructie, dus niet het buurmeisje wat ooit eens een B-wedstrijd heeft gereden, maar iemand die meer verstand van paarden heeft en eventueel een opleiding heeft gedaan.
Hij of zij kan je veel en veel beter uitleggen hoe alles moet en kan je paard nakijken op lichamelijke problemen, of dat het paardje gewoon nog een hoop moet leren.
Veel succes!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:41

dankje voor je reactie, maar ze is nagekeken en het zadel is ook goed zeggen ze.
Het is een 6 jarige merrie die eigelijk altijd maar recreatief reed. Ze werd daar stijver van daarom pak ik haar nou dressuurmatig meer op het gaat stukken beter, maar ik heb het idee dat we op dat punt een beetje blijven steken. Instructie wil ik zeker, maar dan moet ik eerst me E-rijbewijs halen. Die kan inderdaad dan op mijn houding letten. We hebben namelijk geen spiegels ofzo dus ik kan me eigen houding niet zien en de houding van me pony niet.

Wel heb ik zelf ook me diploma voor les geven, maar daar heb ik vrij weinig aan als ik er zelf op zit Tong uitsteken

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:45

Weet niet of ik hier een foto mag neerzetten. Foto is op verkeerde plaats en niet genomen dat ze echt lekker liep, maar kan je een kleine indruk geven misschien
Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:00

Zo naar ziet het er helemaal niet uit vind ik, ze loopt dan wel niet op de LL met haar koppie, maar haar lijf lijkt ontspannen te zijn, ze heeft voldoende impuls en haar achterhand is ook helemaal niet slecht.
Ze heeft wel een wat zware hals die laag uit haar borst komt.
Je teugels heb je hier goed op maat en op spanning, let er wel op dat je je handen blijft sluiten om de teugel heen. Het zadel vind ik erg ver naar voor liggen, de singel ligt direct achter haar voorbeen en zou er een handbreedte achter moeten liggen, maar zelfs in draf met haar been naar voor, ligt hij er direct achter en dat is echt niet goed.
Het is slechts een foto die we hier zien. Ik denk wel dat je op de goede weg bent. Let goed op je eigen houding, je valt naar voor toe, daardoor is je gewicht op de voorhand en zal ze moeilijker haar gewicht op de achterhand krijgen.
Ga vooral door met het longeren met een bijzet of elastiek of met touwtjes. In het begin lang en laag, daarna iets korter. na het longeren kan je haar rijden (dus niet al te lang longeren), hopelijk geeft ze dan netjes na en leert ze wat de bedoeling is.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:14

juist, je heb nog slecht punt van me gevonden. Ik rij met open handen Gestoord Ook daar heb ik last van vooral als ze begint te ontspannen. Zadel heb je gelijk in zal ik ook opletten! Tja wat zwaardere hals is Fell pony´s eigen, maar met oefenen moet het kunnen lukken. Ik longeer haar nou met dubbele lijnen, maar misschien toch beter met elastiek of iets?
Ik ben niet van plan om wedstrijden te rijden of iets, maar wil gewoon wel dat we allebei verbeteren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:22

Je zou het kunnen proberen met een elastiek, kijk wel goed hoe je het moet bevestigen.
Veel succes verder met je paardje!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 20:26

dankje Haha! , misschien ga ik dat wel eens proberen ga binnekort even naar de winkel.

Iemand andere tips?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:19

Aan die foto te zien loopt het paardje inderdaad niet slecht. Jullie zijn op de goede weg. Zowel jij als je paardje moeten nog groeien maar neem hier gewoon rustig de tijd voor. Haast en spoed is zelden goed zeggen ze.

Rij wat lesjes bij een goede instructeur en let op je houding. Je geeft zelf aan dat je paard goed kan lopen aan de longe. Focus je niet te hard op aan de teugel te rijden... dat komt van zelf als de rest voor elkaar is Lachen.

Daarom zou ik als ik jou was niet beginnen met een elastiek en gewoon verder gaan zoals je nu doet met een goede instructeur Lachen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:38