Met het rijden stuit ik op een klein probleempje, helaas zie ik mijn instructrice pas weer over 2 weken waardoor ik het haar niet kan vragen en om tips vraag hier op Bokt.
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar ik doe mijn best, zijn er onduidelijken/vragen dan hoor ik die wel. Wat ik lastig vind bij het paard wat ik rijd, is om haar netjes op de hoefslag te laten lopen. Zo loopt ze niet recht, maar wat met haar kont naar binnen. Ik heb in het verleden geleerd om dit op te lossen door met mijn buitenteugel te begrensen en mijn binnenbeen er goed aan te houden. Doe ik dit bij dit paard dan buigt ze haar hals naar buiten, waardoor ik op de hoefslag een stelling naar buiten krijg. Door dit op te lossen heb ik geleerd dat ik wat stelling naar binnen moet vragen, niet veel maar zo dat ze wel haar hoofd en hals recht houd. Mijn benen houd ik er goed bij.
Maar als ik die stelling wat vraag, dan komt ze direct van de hoefslag af en behoud de buitenstelling. Je kan het dus zo zien dat dit paard zich om mijn buitenbeen vouwt. Vraag ik iets meer binnenstelling door mijn binnenhand van de hals af te halen, dan behoud ze nog steeds deze stelling en valt ze enorm naar binnen van de hoeslag af. Op mijn binnenbeen reageerd ze dan minimaal, gelukkig wel wat. Als ik namelijk niets doe, loopt ze over haar binnenschouder helemaal weg. (Hoeveel ik mijn binnenbeen er ook aanhoud, de reactie blijft hetzelfde, soms voelt het net alsof mijn been een spagetti sliertje wordt)
Hoe zou kan ik dit nog meer oplossen?
PS. Hoewel rechtsom haar moeilijke kant is, loopt ze op deze kant toch fijner op de hoefslag dan linksom.
Op de makelijke hand kun je buiten stelling en buiging vragen en in de wendingen binnenstelling en buiging. begin klein. Gaat dit een beetje dan ook op de andere hand. Doordat je de buiging afwisseld en jij op de rechte stukken nog goed kan oefenen met buiging en begrenzen op buiten etc (je hebt steun van het hek) worden jij en je paard wat handiger en leniger. Gaar buiten makkelijk op 2 handen probeer dan recht en eventeeul binnen stelling buiging. Je paard hoeft uiteraard geen zijgang te lopen maar wel buigen voor het been. Het moet gaan begrijpen wat dat binnenbeen betekend, losser en sterker worden. Misschien kun je er wat mee? Later kun je er schouderbuiten/binnenwaarts of schouder voor van maken. Oja en vergeet niet op het binnenbeen te blijven lichtrijden. Eventeel bij het staan buitenheup wat met de buiging mee naar buiten draaien. Bij omstellen dus ook op andere been licht gaan rijden.
Daarnaast kun je voltes, 8tjes, slangevoltes etc gaan rijden.
klinkt helemaal als mijn paard, haha Als het zo is als die van mij, is je paard scheef. Het handige is dan op beide kanten de binnenhoefslag te pakken (dan bepaal jij waar ze loopt, niet ze is op de hoefslag dus klaar) en linksom schouder voor te vragen. Dit hoeft maar minimaal, totdat je een soort de klik voelt (ze wordt recht) en dit linksom volhouden, evt afgewisselt met die 8tjes en voltes.
Veel voltes doe ik inderdaad wel om haar lekker los in het lijf te rijden. Ik moet inderdaad in elke wending stelling vragen. Lailapri, wat bedoel je met het lichtrijden op het binnenbeen? (Ik ga staan als het buitenvoorbeen naar voren wordt gezet).
LaFunkyJazz, dat is het hem nu net, ik rijd normaal de binnenhoefslag en dat gaat helemaal prima!
jou paard is dus duidelijk scheef waardoor 1 kant van zijn spieren korter is als de andere kant daarom kan hij niet rechtlopen. je verteld niet om welk been hij heenbuigt links of rechts dat ligt er weer aan op welke hand je rijdt.
stel je rijdt op de linkerhand en je paard wil dus alleen naar rechts kijken en zodra je hem naar binnen dus links laat kijken dan valt hij. dan heb je dus een rechtsgebogen paard. dit moet je op gaan lossen door op de rechterhand te gaan rijden en daar contra stelling naar links te nemen dan moet hij namelijk de spieren van zijn rechterzijde op gaan rekken en lang maken pas als hij dat kan zal hij recht kunnen lopen. voor meer informatie zoek dan even op antoine de bodt of kijk even op http://www.paardenrecht.org/
avalonnancy: Links is haar makkelijke kant, rechts moet ik van mijn instructrice ietwat meer stelling en haar met mijn binnenbeen naar buiten drijven. Maar opde hoefslag loopt ze rechtsom goed op de hoefslag en linksom buigt ze erg veel naar rechts.
Lailapri ik snap het Daar let ik inderdaad wel altijd erg op dat ik op het goede been lichtrijd.