Vragen over bitloos rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaelle

Vragen over bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:47

Mijn paard van 6 jaar is momenteel nog een hengstentand aan het krijgen, hierdoor heeft hij zeer veel last van het bit dus hebben we het rijden maar op een laag pitje gezet. Vandaag heb ik hem gelongeert (met halster) en dat ging ontzettend goed, lekker ontspannen en rugspieren er goed bij. Nu heb ik zitten denken dat ik het misschien wel eens bitloos wil proberen, aangezien dat hij dat aan de longe ook goed doet. Longeren en rijden is nog iets totaal anders, maar het is proberen toch waard vind ik.

Ik heb enkel de vraag of je van een gewoon hoofdstel het bit eraf kan halen en zo bitloos rijden, of moet je daar echt een speciaal hoofdstel voor gaan kopen?
En stel dat het bitloos rijden ons niet bevalt, gaat het paard dan het bit afstoten als die er na verloop van tijd weer ingaat? (bv. nadat die tand erdoor is gekomen)

Alvast bedankt!

Silence

Re: Vragen over bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:48

Bitloze hoofdstellen hebben volgens mij een speciaal systeem voor het sturen.
Dus niet gewoon je bit van je normale hoofdstel afhalen lijkt me Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:50

Ik heb gewoon aan mijn hoofdstel ipv een bit een crosslink neusriem zitten en die werkt voor beide pony's hier perfect kost 25 euro en klaar ben je! Knipoog

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:55

Wat goed dat je eraan denkt om het bitloos te gaan proberen. Zelf rij ik nog weleens op een kaptoom (wel een klassieke) dit rijd net zoals met bit alleen dan op de neus.
Verder heb je idd bitloze hoofdstellen, deze zijn niet zo heel erg duur en is het is zeker niet moeilijk om daarmee te rijden!
Ik heb nog geen paard gezien die het bit afstootte na het bitloze rijden, dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Succes