Niet meer willen aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Niet meer willen aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:21

Ik ben nu echt ten einde raad. Duncan kan niet meer galopperen. Probleem speelt al veel langer, maar ik dacht het met training op te kunnen lossen, maar dit lukt tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Vandaar dat ik op zoek ben naar tips, of een eventuele verklaring.

Duncan heeft namelijk een jaar geleden een tijdje een te klein zadel opgehad. Zadel paste eerst erg goed, maar doordat hij groeide werd het te klein voordat ik er erg in had. Mijn fout, waardoor hij dus last kreeg van zijn rug. Hij trekte zijn rechterkant naar binnen bij vrijwel elke gang, en wilde niet meer aangalopperen. Logisch natuurlijk.

Nieuw zadel, past nog altijd erg goed. Hij trekt niet meer met zijn achterhand, wordt steeds sterker in zijn achterhand. Dressuur gaat met grote stappen vooruit. Alles koek en ei, maar aangalloperen lukt niet meer. Tenzij hij schrikt en er vandoor schiet, zelfs als ik hem dan door laat galopperen gaat het prima. Maar aangalloperen wil niet meer. Hij gaat rennen, wil weer met zijn achterhand trekken. En als ik hem dan in galop krijg (met veel pijn en moeite) dan eindigt dat in een enorme boksessie. Dus dat wil ik ook vermijden.

Even om een tijdsindicatie te geven:
Heb nu 1 jaar het nieuwe zadel, sindsdien ook dressuurles. Eerste 8 maanden geen enkele galoppoging meer gedaan, omdat ik hem eerst sterker wilde maken in zijn achterhand. Sinds kort dus af en toe een galoppoging, maar het wil niet lukken.

Heb niet het idee dat het lichamelijk is, maar laat hem waarschijnlijk binnenkort door chiropractor nakijken.
Zijn er nog rijtechnische tips die kunnen helpen?

Alvast bedankt.

barcaseig1

Re: Niet meer willen aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:04

Eens goed na laten kijken lijkt me idd niet verkeerd.

Oefen je het ook aan de longeerlijn? En dan met en zonder zadel?

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:33

toch proberen aan te galopperen en als hij er dan eenmaal in zit gelijk belonen en terug nemen

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:42

Misschien buiten eens proberen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:45

Ik zou toch eerst hem aan de longe nemen. Gaat dat weer goed en vlot, dan pas onder het zadel. Hij zal nog steeds aangalopperen met pijn associëren waarschijnlijk.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:43

Bolieke schreef:
Ik zou toch eerst hem aan de longe nemen. Gaat dat weer goed en vlot, dan pas onder het zadel. Hij zal nog steeds aangalopperen met pijn associëren waarschijnlijk.

Dat idee heb ik ook, dat hij het nog met die pijn associeert. Longeren deed ik altijd, totdat ik het verpeste. Ik dacht hem los te kunnen longeren, en tegelijk foto's te maken. Ging prima totdat ik knielde voor een foto en hij in ene dacht op me af te kunnen rennen. Sindsdien komt hij in draf altijd op me af gerend tijdens het longeren en heb ik het dus al tijden (langer dan een half jaar) niet meer gedaan. Wilde het weer gaan oppakken en dacht dat het misschien zou helpen om hem met dubbele longe te longeren. Heb geen idee of dat iets uit maakt. Daar moet ik dan maar eens informatie over in gaan winnen.

Buiten rijden vind ik inderdaad ook wel een goed plan. Aangezien hij daar altijd graag een sprintje trekt, zal hij daar makkelijker aangalloperen. En als hij daar merkt dat het geen pijn meer doet, dat het dan in de bak ook makkelijker gaat. Galloperen buiten heb ik ook al een jaar niet meer gedaan, omdat ik dus wilde wachten totdat zijn achterhand sterk genoeg was. Maar ik kan het nu allicht proberen.