wat te doen aan een gevoelige mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

wat te doen aan een gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:28

ik merk dat mijn merrie heel gevoelig is in dr mond,
nu ben ik benieuw wat ik het beste kan doen want rijden met bitloos hoofdstel lijkt mij 100X niks!
mensen met sugesties idee'n of mensen met ervaring met dit probleem.?

Merel_Brit

Re: wat te doen aan een gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:31

Hoi!

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje, maar die moet ook nog eens in manegelessen lopen. Toch maar een bitlooshoofdstel gekocht en ik vind het fantastisch! Mijn paardje durft nu eindelijk te ontspannen. ik train zelf ook nog wel met bit, en ook daar merk ik verbetering in!

Verder longeer ik vaak, dan kan ze zelf het bit aannemen zonder dat ze er druk op heeft. (alleen doen als je paard goed te longeren is!)

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:34

Waarom vind je bitloos 100 x niks? En met wat voor een bit rijdt je nu?

Persoonlijk zou ik toch voor bitloos gaan in dat geval heb er zelf hele goede ervaringen mee en mijn paard ook. Af en toe heb ik nog een bit in waar hij minder snel 'achter kruipt' om van de druk af te komen. Maar merk duidelijk dat hij zonder bit veel ontspannender is.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:36

ik gebruik al een zacht bitje nu.
maar bitloos,als ze gek word kan ik dr dan echt niet meer houden.....
en met wedstrijden etc mag je toch niet eens bitloos rijden???!!!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:42

Niks aan doen! God op je blote knietjes danken! Afgod
Heeerlijk, zo'n gevoelig mondje! Lekker makkelijk bitje erin hangen, dubbelgebroken trensje of zo, en gouden handjes kweken. Of te wel: heel gevoelig zijn in je handen. Succes met je paardje, komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:48

Als je bitloos niet wil proberen zit er inderdaad niks anders op dan het zachtse bitje er in hangen en zelf met zeer zachte hand te rijden.

Niet geheel onbelangrijk, de tandartscontrole nog steeds regelmatig laten doen. Om er zeker van te zijn dat een gevoelige mond geen pijnlijke mond is.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:52

is gisteren nog gedaan!
ja ik ben 1 met de veearts hahahahaah
laat me paard denk ik om de 3 weken controleeren,ja ik weet het ik ben erg..
dus jullie zeggen zacht bitje dr in en super gevoleig rijden?!
en wat is volgens jullie dan het zachtse bitje?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:08

Britt19 schreef:
is gisteren nog gedaan!
ja ik ben 1 met de veearts hahahahaah
laat me paard denk ik om de 3 weken controleeren,ja ik weet het ik ben erg..
dus jullie zeggen zacht bitje dr in en super gevoleig rijden?!
en wat is volgens jullie dan het zachtse bitje?!

Hangt van het paard af. Karakter en de vorm van de mond bepalen wat het prettigste ligt. Dunne of dikke tong, brede of smalle lagen, hoeveel ruimte is er in de mond (max 18mm volgens onderzoek) Paard dat veel met zijn mond bezig is en bv overal aan wil frutsen en knabbelen loopt vaak beter op een watertrens. Paard dat dat niet doet vindt een bustrens prettiger.
Ik heb zelf een paard dat vrij gevoelig is en van gebroken trensjes in verzet gaat. Op een ongebroken en vrij dunne bustrens loopt hij wel fijn. Hij heeft ook weinig ruimte in zijn mond en iets hangend rooster, waardoor een gebroken trens altijd in zijn verhemelte prikt = verzet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:46

Onze merrie heeft dito een gevoelige mond. Zij wordt gereden op de Sprenger Turnado. Loopt ze erg fijn op.

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:30

Mag ik vragen hoe je paard reageerd als je het zeg maar 'op de normale manier' doet? Want hoe ben je hier achter gekomen?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 13:36

ja wel wat lastig kan moeilijk ontspanne staat niet stil bij het opstaan etc.... heeeel gevoelig op je hand, maar persoonlijk vind ik het nog wel ok..
aleen er was een reading bij haar gedaan en die vrouw zij tegen mij dat romana het steeds over dr mond had......aleen rijd al met een zacht bitje en gisteren weer haar gebit laten doen ze had maar 1 piep klein haakje.... vandaar misschien dat dit bit haar gewoon niet lekker licht weet ik het!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:09

Maar laat jij iedere 3 weken het gebit na kijken? En moet er dan ook iedere 3 weken wat aan gedaan worden? Daarbij moet je rekening houden dat na een gebitsbehandeling de mond ook gevoelig is. Afgezien daarvan zou ik als paard zijnde er denk ik behoorlijk tabak van krijgen als ze mij iedere 3 weken in de mond zitten te klooien Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:18

hahahaha nee niet iedere 3 weken het gebit,
maar het paard zelf....ik zie altijd weer iets ( wat er vaak niet is)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:56

Ojeemig, dan zul je onderhand wel kwantumkorting krijgen van je DA, of niet? Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 14:58

hahaaha ja zoiets.
soms komt ze gewoon gezellig koffie drinken.
ik zie altijd spoken....
maarja ze worden rijk van me dus ach... Tong uitsteken

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:10

Een rubbere bit misschien

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:55

3 jarige die ik rij heeft ook een extreem gevoelig mondje.

hij accepteerde het niet, als je maar iets eraan kwam.
maargoed dat moet ie toch leren, zodat je wat aanleuning kan krijgen.

dus ik heb gewoon contact gehouden (niet trekken, en ook niet losgooien) zodat ie wat went aan de 'druk' die je met je been eraan rijd, dat werd toen op den duur vanzelf beter, en nu is ie heel fijn licht in de hand en in de mond, maar heb ik wel aanleuning Ja

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 02:39

Op je zit rijden helpt heel goed. Als je niet weet hoe daarmee te beginnen kan je je paard eerst op stemcommando's trainen aan de longe en dat dan onder het rijden toepassen.
Als je wel goed op je zit weet te rijden kan je er gelijk al mee beginnen, met weinig tot geen druk op de teugel in het begin (zodat je paard het vertrouwen terugkrijgt) en dan geleidelijk aan de teugels weer wat oppakken en leren om je handen heel stil te houden.
Misschien (ligt ook aan de reden waarom je paard zo reageert) is longeren met een (losse) bijzetteugel een idee, zodat je paard leert dat als hij (zij?) zijn hoofd stil houdt, de teugel ook niks doet. Dan moet jij alleen nog je handen stil houden tijdens het rijden. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:57

Net stil staan en niet willen ontspannen ligt denk ik niet aan het bit , daar kun je heel goed andere oefeningen voor doen.

Een zacht bit bestaat niet ,want ze worden nu eenmaal niet van gansendonds gemaakt.

Een zachte hand is meer iets waar je aan kan gaan denken, jij hebt het bit in je hand en jij bepaalt hoeveel last je paard daar van heeft.
Wees blij met een gevoelige mond koester dat en ja ik zou ook eens bitloos proberen, waarom zou je paard daar gek van gaan doen en wat doe je met een paard met een gevoelige mond als hij gek gaat doen, denk dat je dan helemaal een probleem hebt.
Sommige paarden accepteren niet graag een bit, ik heb er ook een met een mega gevoelig mondje, ze wil zelfs het bit niet accepteren , dus bij mij zit er niets anders op dan bitloos te rijden,
Kun je haar niet rijden gewoon op je zit, wat doet ze wel of niet dat je steeds aan haar bit moet komen en zij daar last van ondervind , want denk dat het toch vanuit jou hand komt en je paard je vertelt dat ze dat niet fijn vind, luister dus naar je paard,
Je zegt een reading gedaan te hebben, misschien probeerde je paard te zeggen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:09

wat ik dus vaker heb gehoord dat is, dat als het bit dikker is dat dat ook fijner is voor de mond. hoe dikker hoe zachter en hoe dunner hoe scherper. maar is dit ook zo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:17

Het moet in de mond passen. Die dikke 21mm bitten passen vrijwel nooit. Paard kan zijn mond dan niet meer dicht krijgen.
Verder is de scherpte van het bit afhankelijk van de hand van de ruiter.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:25

Je zegt dat als ze gek wordt je haar bitloos vast niet meer zou kunnen houden, met bit wel dan, da's dan toch een teken dat je in haar mond zit te trekken, niet handig als ze als zo gevoelig is als jij zegt.
Heel veel verschillende bitjes uitproberen totdat je iets gevonden hebt wat fijn is voor haar, is nl. per paard wel verschillend.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:04

Nee, dat over dikke bitten is echt heel erg achterhaald! Een dik bit is juist niet goed, want dat vult alle ruimte op in de mond die ze hebben en drukt op de tong en het tandvlees en dan is er voor het paard helemaal geen ontkomen meer aan, om het maar zo te zeggen. Knipoog
Een dun bit is veel beter en de scherpte ligt inderdaad voor een groot deel aan de ruiter.
Ik ben nog steeds een voorstander van het op de zit rijden, btw. Knipoog

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 23:24

Onzin dat je een paard bitloos niet kan stoppen.
Je kunt een paard pas stoppen met een bit als je het om de benen bindt.
Ik zou het gewoon eens proberen. Proberen kan geen kwaad.
Verdiep je eens een avondje in bitloos rijden, laat je gedachten erover gaan en doe eens gek!
Het kan nog wel eens heel leuk uitpakken!

Edit: ik rij mijn paard optomingloos naast het rijden met bit, puur als controle of ik het paard nog op mijn zit kan rijden. Probeer dat eens, als je durft Clown