Slippertje gemaakt... en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slippertje gemaakt... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:53

Afgelopen zaterdag hebben [***] en ik een slippertje gemaakt .. ofja, eigenlijk een hele slipper Lips are sealed
Korte versie: onderuit in een bocht vanuit een paadje dat op het fietspad uitkwam, [***] tegen een betonnen muur geknald en ik het geluk gehad dat ik er langs links afvloog (anders had ik tussen [***] en de muur gezeten ...). We hebben er eigenlijk beiden niks aan overgehouden (het had véél erger kunnen zijn).

Heb daar even gezeten om te bekomen samen met [***] (die ging meteen grasjes knabbelen dus dat zat wel goed), heb er toen even een stukje langs gestapt om te kijken of alles wel echt ok was en toen er weer op. Meneer begon gewoon meteen op straat te draven (jaja, hij was achter en moest natuurlijk voorop lopen Vork ) dus had nog wel zekerheid in de benen ... Verder ook niks aan hem gemerkt.

Dus, hier zitten we nu .. een aantal dagen verder .. En ik moet zeggen dat ik er precies nog niet van bekomen ben .. Elke keer als ik naar 'm kijk zie ik alles weer gebeuren .. Heb er niet meer opgezeten sindsdien (ja, vlak erna maar niet meer echt rijden dus) maar dat moment gaat wel weer eens komen ..

En nu weet ik het niet goed .. Eigenaar zei al meteen erna van: misschien moet je er toch weer een bit inhangen .. Heb toen meteen gereageerd dat dat niet zou geholpen hebben, het waren gewoon de omstandigheden .. Maar ondertussen weet ik dat niet meer zo zeker. Misschien had ik 'm met bit toch even wat duidelijker het signaal kunnen geven van: ey, NU stoppen .. desnoods maar met pijn .. op dat moment zou het wel handig geweest zijn Bloos Maarja, zeker weten doe ik het dus niet ...

Reden dat ik zonder bit rij is omdat ik dat eens geprobeerd heb (had een halsterhoofdstel en ik dacht: waarom niet..) en toen merkte dat [***] er veel blijer van werd. Het echte verschil heb ik eigenlijk pas achteraf gemerkt, toen ik door omstandigheden weer eens met bit reed .. hij zat er toen de hele tijd mee te klooien en was echt niet zijn vrolijke zelf .. Daarna is het mij ook opgevallen dat hij best wel een kleine mond heeft (je ziet soms een stukje tong als hij gewoon ontspannen staat bv., vooral in de zomer ..?) en dus ja .. gewoon geen bit leek mij dan wel een optie .. Rij nu met touwhalster ..

Maarja, nu na dit alles .. Ik weet het gewoon even niet .. Misschien dat een ander bit (kleiner of dunner of weet ik het, zodat het ook hem past en comfortabel zit, moet mij er eens in verdiepen) toch wel kan helpen? Vooral om situaties zoals laatst te vermijden, net even dat extra effect zeg maar .. Of toch maar gewoon doorgaan op touwhalster en verder werken? (ik ga toch sowieso de eerste tijd niet meer hard gaan, en al helemaal niet op dat pad ..). Of nog een andere optie? Ik weet het niet ... Bloos

friesiszwart

Re: Slippertje gemaakt... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:25

Ik begrijp dat deze slipper gemaakt is in een bocht en dat je te hard aan het rijden was. Als je buiten een normaal thempo rij kun je een soortgelijke slipper al voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:30

De slipper is gemaakt omdat we hard aan het galopperen waren op een pad (waar we dat vaker doen) wat uitkwam op het fietspad. Pony weet waar het pad eindigt maar hij was nog net niet aan het stappen toen hij z'n bocht nam op het fietspad .. En op zich was dat geen probleem, maar was een paard voor hem wat dus al eerder op het fietspad was en die draaide net om om te kijken waar wij bleven .. [***] ziet dat, kijkt op, vergeet z'n benen en schuift uit ...

Samenloop van omstandigheden noemen wij dat hier, niet ongecontroleerd buitencrossen zoals jij dat misschien denkt Knipoog

Voor de zekerheid: het is dus gebeurt in een draf die nog net geen stap was ...

Dit alles niet slecht bedoelt, maar dit is een topic voor naar de toekomst toe .. niet om te horen te krijgen hoe slecht ik wel niet bezig was ofzo (om even extreem te zijn) of reacties te krijgen à la: aan een normaal tempo rijden en alles is opgelost ... Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:35

Een bit had dit niet kunnen voorkomen. Zoals jij het zegt zijn jullie in een bocht onderuit gegaan, dat voorkom je niet met bit. Trouwens als hij er wel vandoor gegaan was had je met bit net zoveel te zeggen gehad als zonder bit. Spreek uit ervaring, mn dametje had een leuk spelletje bedacht: in de galop veel harder gaan dan ik wilde. Toen die periode over was ging ik denken: als ik haar met bit niet kan tegen houden kan ik net zo goed zonder bit buiten rijden. Gaat prima, dus het hangt echt niet van het bit af. En je zegt zelf dat hij vrolijker is zonder bit, dat is toch het belangrijkste! Vallen, uitglijden, struikelen hou je sowieso niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:39

Maar misschien ook wel .. want dan had ik op het allerlaatste moment (toen ik merkte dat ik hem niet meer in stap zou krijgen, want dat is gebeurt en dat is natuurlijk mijn fout) misschien kunnen zeggen van: ey, stoppen .. NU! Met een reactie waarvan hij misschien zo verschoten was dat hij gewoon boem op de rem ging staan ... (had ik liever gehad dan op het fietspad terecht te komen..).

En dat vrolijker zijn is misschien ook omdat het bit waar ik mee reed niet goed paste ... Of omdat hij nu makkelijker kan eten onderweg Clown

(bedoel gewoon dat het met een ander bit misschien wel beter gaat, en hij ook gewoon vrolijk is?)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:51

Onafhankelijk van of het had geholpen of niet, als je je niet goed voelt bij het bitloos rijden op dit moment, zou ik zeggen verdiep je erin wat voor bit geschikt zou zijn en probeer het uit. Je kan altijd terug naar bitloos.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:52

Tja, als je verder wilt gaan met een bit zal je verschillende bitjes moeten gaan uitproberen. Dan alleen kan je zn reactie peilen.

** zat er even verder over te denken: Misschien dat een dubbelgebroken bitje fijner in zn mond ligt omdat hij een kleine mond heeft. **

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:13

Jade schreef:
Onafhankelijk van of het had geholpen of niet, als je je niet goed voelt bij het bitloos rijden op dit moment, zou ik zeggen verdiep je erin wat voor bit geschikt zou zijn en probeer het uit. Je kan altijd terug naar bitloos.

Hmmja, maar het probleem op dit moment is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat ik mij met bit wel 100% goed voel, of ga voelen dan .. Dus of het dan de moeite is om vanalles te gaan uitzoeken en proberen? (zit op dit moment ook met een singelprobleem, dus daar moet al genoeg uitgeprobeerd worden Nagelbijten / Gniffelen Clown).

Misschien moet ik gewoon weer gaan rijden zoals we altijd doen en verder niet nadenken .. maarja .. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:16

Musjes schreef:
Tja, als je verder wilt gaan met een bit zal je verschillende bitjes moeten gaan uitproberen. Dan alleen kan je zn reactie peilen.

** zat er even verder over te denken: Misschien dat een dubbelgebroken bitje fijner in zn mond ligt omdat hij een kleine mond heeft. **

Het laatste bit waar ik mee gereden had was een dubbelgebroken (het "klooi-bit" dus Knipoog ).
Misschien een dunner bitje? Weet dat die doorgaans scherper zijn (al ligt dat natuurlijk aan degene die de teugels vastheeft..) maar misschien wel een optie omdat die dus minder plaats innemen?

Of het bit waar hij vroeger (voor de trens) mee gereden werd .. kan ik ook eens proberen .. Heb ik wel maar 1x mee gereden maar volgens mij gaf die toen helemaal geen rare reacties .. Is alleen wel een stang-achtig iets .. Maar ook hier weer zou dat niet meteen een nadelig effect moeten zijn of hebben .. Toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:20

een stang o.i.d. is zo sterk als de hand van de ruiter..
Misschien een myler bit?
voor'veel paarden met een hangend rooster(dus weinig ruimte) werkt dit heel goed.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:23

met een bit had je dit niet gehad....
dat vind ik nou zon stomme opmerking.maargoed idd met bit gaan rijden zoals je zelf wilt of gewoon een andere bitloze optoming nemen..vind een touwhalster nou ook niet je van het ,maargoed das mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:25

moonfish13 schreef:
een stang o.i.d. is zo sterk als de hand van de ruiter..
Misschien een myler bit?
voor'veel paarden met een hangend rooster(dus weinig ruimte) werkt dit heel goed.

Ja, daarom .. Misschien dat ik dat bitje dan wel eens kan proberen? Kan wel vanalles anders proberen maar daarvoor moet ik dan naar de winkel .. en dit bit ligt er .. Als hij daar nog mee klooit kan ik eventueel nog kijken voor wat anders, of toch maar besluiten het gewoon bij bitloos te houden (en hopen dat ik daar, samen met oefening en training natuurlijk, in de toekomst wel genoeg mee heb..) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:27

lique schreef:
met een bit had je dit niet gehad....
dat vind ik nou zon stomme opmerking.maargoed idd met bit gaan rijden zoals je zelf wilt of gewoon een andere bitloze optoming nemen..vind een touwhalster nou ook niet je van het ,maargoed das mijn mening

Wie geeft die opmerking dan? Ik lees er overheen denk ik?

Probleem is dat ik niet weet wat ik wil .. ik heb echt nog niet voor mezelf uitgemaakt dat ik (weer) met bit ga rijden ofzo Knipoog

Even in het algemeen:
Het is altijd van: gewoon een ander bit, of gewoon een ander hoofdstel, of gewoon dit of dat .. Maar dan vraag ik mij altijd af: hebben jullie alles standaard thuis liggen ofzo? Want ik moet wel naar de winkel en het kopen Nagelbijten / Gniffelen Clown

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:59

Even op het gewoon dit of dat Lachen Ik heb een heeeeeele berg thuis liggen, nee hoor. Als ik iets wil uitproberen kijk ik bij mn stalgenoten of ik misschien even iets mag lenen. Is alleen een beetje lastig als er niemand is die heeft wat jij net wil proberen. Bij sommige ruitersportwinkels mag je bitten uitproberen en als het niet fijn is terug brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:11

Musjes schreef:
Even op het gewoon dit of dat Lachen Ik heb een heeeeeele berg thuis liggen, nee hoor. Als ik iets wil uitproberen kijk ik bij mn stalgenoten of ik misschien even iets mag lenen. Is alleen een beetje lastig als er niemand is die heeft wat jij net wil proberen. Bij sommige ruitersportwinkels mag je bitten uitproberen en als het niet fijn is terug brengen.

Stalgenoten .. handig .. heb ik niet Vork
En verder bij de mensen die ik ken weet ik niet of er zoveel te vinden is wat ik eens kan proberen .. Meesten hebben hun materiaal wat past en werkt en waar ze mee rijden .. en dat (als ik dat al kan lenen) moet natuurlijk ook maar net passen enzo..

Dat laatste kan misschien wat zijn, kan ik altijd eens vragen Ja Als ik eens eindelijk weet wat ik wil Bloos

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:05

Je komt op mij erg onzeker over. Iedereen maakt wel eens een foutje! Als ik jou was zou ik zeker niet weer met bit gaan rijden, als je jou paardje daar zo blij mee maakt.. Lachen Je moet gewoon lekker verder rijden zoals je voorheen deed, dan bouw je vanzelf weer wat zelfvertrouwen op en zal het steeds beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:16

Nou, de val was eng en de grond was hard .. weet niet hoeveel mensen hierna zonder even na te denken gewoon zouden verderhobbelen hoor .. Knipoog

Maar ik moet er gewoon weer terug op Ja dat is een feit .. Misschien dat het daarna alweer eens stuk beter zit ivm vertrouwen Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:20

HAR-->RT-P

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:45

Ga rijden! Heb je een bak? Dan lekker even daar oefenen. Anders kijken of er iemand met je mee kan lopen, gewoon op de grond ernaast. Ik zou niet met bit gaan rijden nu. Juist omdat je paard dat niet gewend is, zal het rijden juist anders zijn. Dit is gewoon pech geweest. Net even die misstap, het lag niet aan je tempo, en het was niet dat je paard niet luisterde als ik het zo lees, dus een bit voegt niets toe. Je bent niet voor niets zonder gaan rijden. Maar ga even onder begeleiding, of veilig tussen de omheining van de bak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:19

Bon, vandaag er weer opgekropen dus even laten weten wat en hoe Knipoog

Ik ben dubbel vertrokken, gewoon het touwhalster zoals gewoonlijk en ook nog een hoofdstel met D-trens/stang/weet ik veel hoe dat noemt (zo'n ding met kinketting in ieder geval). Niet geheel wat ik in gedachte had maar de stang was er blijkbaar niet meer dus ja .. Dacht van: we doen het gewoon, het is in ieder geval een ander bit Knipoog

Toen [***] het bit in had had hij volgens mij al iets van: ey .. Scheve mond Weet niet, hij deed gewoon anders .. ook die hap hooi die hij op het laatste moment nog nam geraakte niet zo snel weg, dat viel 'm wel tegen denk ik Vork Maarja, ik dus erop (toch met een klein hartje moet ik toegeven Bloos ) en gewoon met touwhalster, de andere teugels had ik vastgemaakt zodat ze niet in de weg hingen.

Ging allemaal goed, [***] schudde wel met z'n hoofd maar dat doet hij altijd iets of wat (gevoelig beestje), voor de rest nam hij hier en daar eens een pluk gras of blaadje. Toen gingen we draven .. ramp! Nagelbijten / Gniffelen Niet omwille van stout paard maar hij was constant met z'n hoofd aan het schudden, of hij stak z'n hoofd tussen z'n benen/tegen z'n borst, gooide z'n been af en toe vooruit (net alsof ze eraan willen krabben maar in draf geeft dat rare effecten Knipoog ), liep 3 km achter en ik kon 'm gewoon niet vooruit krijgen .. Had de teugels van het touwhalster in mijn rechterhad (met mijn zweep) en de andere teugels gewoon met het uiteinde in mijn linkerhand (om te voorkomen dat hij erin zou trappen ofzo), ik kreeg gewoon kramp in mijn linkerarm ...

Na de 1e draf had ik al iets van: pfff, uit dat ding .. Maar ik durfde toch niet goed. Eigenaar zei ook van: hij moet er gewoon weer aan wennen ... Naja, kan best .. Volgende draf .. weer hetzelfde. Ik was gewoon bekaf, terwijl ik ondertussen toch al wat gewend ben qua rijden .. Maar op zo'n hoofdschuddend, niet vooruit willend paard zitten, amai ..

Toen heb ik gezegd: uit ermee .. We zien wel waar we eindigen .. En zowaar, ik had een heel ander paard onder mij Lachen Nog steeds beetje hoofdschudden, nog steeds met kopje naar beneden, maar wel niet zo extreem en gewoon fijn ontspannen .. Ok, vooruit ging hij toch nog niet, maar volgens mij heeft dat een andere oorzaak .. Het maakte mij op dat moment ook niet zo uit ..

Ik heb ZALIG gereden! Weliswaar constant een stuk achter de paarden aan, maar mij maakt dat echt niet uit .. Gewoon losse teugel, alles op stem, zit en benen (zelfs stoppen ging met gewoon "whoooo"). En [***] was volgens mij zo gelukkig zonder bit .. hij heeft de hele weg amper gras gegeten of blaadjes gepikt (zelfs op onze vaste plaatsen aan het einde had hij geen interesse), precies alsof hij iets had van: ik ben braaf .. kijk maar .. laat aub dat bit uit .. Clown

Nuja, dit hadden we (vooral ik) wel nodig Lachen Morgen weer rijden, dit keer met alleen "vreemde" paarden (nu waren er alleen zijn 2 merries bij), 2 ruinen en een merrie .. Dus ben benieuwd .. Als hij morgen zo is als vandaag ben ik dolblij en komt het wel goed met ons .. Zo niet ... tja, dat zien we op dat moment dan wel Knipoog

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:25

Fijn, ik wou ook al zeggen dat je er "gewoon" weer op moest stappen. en je ziet; even over de drempel heen en je hebt zalig gereden! Als het met bit was gebeurd had de eigenaar vast ook niet gezegd 'misschien moet je even bitloos gaan rijden' dus andersom geldt dat in mijn ogen dus ook niet. Een ander verhaal was het geweest wanneer hij met je aan de keltter was gegaan en je hem niet meer kon houden, maar zoals je zelf al zei het was gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Gewoon lekker zo doorrijden en... veel plezier!