Bitprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie_dekiwi

Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:20

Hoii,
zoals de titel al zegt: ik heb een bitprobleem..

Mijn verzorgpony zarco wordt momenteel gereden met een hackamore. Maar omdat we starten binnenkort starten in de lrv wil, of zal ik zeggen moet ik met bit rijden. Ze hebben daar liever niet dat we bitloos rijden, omdat ik hem dan zogezegd niet onder controle heb. Hoewel het goed gaat hoor!
Maar nu kom ik terug op mijn vraag: hoe moet ik hem er nu aan laten wennen. Het is mss een stomme vraag, maar ik zou het echt niet weten..

Sofie

amillia

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:44

het bit voor hij heeft gegeten lekker warmmaken en onderdompelen in de biks en dat voor hem houden, grote kans dat hij er zelf inhapt.(het beste is gewoon een bit met enkel een kopstuk en 2 bakstukken, meer niet anders zit je te lang aan z'n hoofd te prutsen) en dan het kopstuk heel voorzichtig achter z'n oren doen en gelijk loslaten. het paard zal dat bit heel vreemd vinden, net als eerst z'n halster. maar laat hem even zo staan, als hij het accepteert belonen en het bit weer weghalen dit een paar keer herhalen en steeds langer met bit laten staan en uituindelijk ook de frontriem, neusriem en keelriem toevoegen. als je paard het hoofdstel gewent is kun je er mee gaan longeren(beste met licht ingestelde bijzet, om het paard voor te bereiden op druk op het bit) en tenslotte rijden(wel met iemant ernaast de 1e keer)

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 22:58

Bedankt! Ga het zeker proberen!

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:06

Ik neem aan dat het beestje toch is ingereden met bit? En daarnaast wil ik nog even kwijt dan ik
een hackemore niet thuis vind horen in de catogorie bitloos hoofdstel. Mijn mening

Maar goed, aangezien het geen 3 jarige is die niks kent, zou ik hem gewoon een keer een hoofdstel met bit in doen,
riempjes niet te strak, en zorgen dat het bit op de juiste hoogte hangt.
Daarmee eerst een keer longeren en kijken of hij het bit accepteert.

Succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:10

ammi schreef:
...
een hackemore niet thuis vind horen in de catogorie bitloos hoofdstel. Mijn mening
...

Je kan vinden wat je wil van een hackemore, en het gebruiken of niet. Maar het is natuurlijk wel gewoon een bitloos hoofdstel. Zit namelijk aan een hoofdstel vast, en er zit geen bit aan.

sofie_dekiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:36

Hij heeft nog maar een paar keer een bit ingehad als 2-jarige. aar hij is ingereden met een hackamore, omdat ik me eerst wou concentreren op zijn soepelheid en het bijbrengen van de hulpen.. Mss was dit verkeerd, maar hij was op dat moment ook tanden aan het wisselen en dat leek me ook niet fijn voor hem..