Zie rondje..
Idem
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wendel schreef:Ik zou persoonlijk dan niet rijden als het zadel niet goed ligt. Je kan natuurlijk even met een passoa geen longeren en dit een tijdje vol houden. Dan komt er wel weer bespiering op
Annemeik schreef:Veel vanuit het achterbeen werken. Met longeren: rondje laten joggen in draf, en weer actief weg laten draven, weer rustig laten joggen. In galop hetzelfde, rustig laten galoperen tot ze er bijna uitvalt, en dan goed weg laten galoperen. Niet bijzetten, gewoon los laten met de neus over de grond. De spieren moeten eerst ontspannen zijn, anders kan ze ze niet aanspannen.
Het is de rugspier die zo slap is, die van de staart tot aan de oren loopt. Deze moet je dus ook trainen. Ze zal veel haar bekken moeten kantelen, dus overgangen rijden! Ook zal achterwaarts haar goed helpen, dan wel heel rustig weer wegstappen, niet te actief.
Benfan schreef:Ik persoonlijk zou er ook niet meer op rijden maar eerst de rugspieren gaan trainen. Ga mee met de methode van Annemeik, longeren zonder bijzet en met de neus over de grond laten lopen, paard van een vriendin van mij had ongeveer het probleem waar jij nu mee zit had er een osteopaat bij en die rade het ook aan het op die manier te doen... we kregen zelfs een instructie dvd mee.
Annemeik schreef:Niet mee aan de hand hoor om er op te gaan zitten, het heeft tijd nodig om die spier te gaan kweken. Ik heb er ook gewoon bij gereden, wel vaak de DA erbij gehad om te kraken om hem los te houden (hij bleef steeds een stukje vasthouden, het duurde wel steeds langer dat hij weer vast ging zitten, spieren hebben een lang geheugen).
Met rijden gewoon goed in de gaten houden dat ze niet blokkeerd, ook veel stap -> galop overgangen maken. Dat ze niet goed in de bak kan galoperen is al een teken dat ze te slap is. Rijd liever 10 x de overgang van draf/stap naar galop dan dat je lang galopeerd. Hoe langer je galopeerd hoe moeilijker ze het gaat krijgen en hoe makkelijker ze zich vast zet.
maybritt schreef:Volop voer geven zodat ze eerst meer buik krijgt.
Na verloop van tijd verdeelt het vet zich meer en krijgt ze weer meer vlees langs ruggegraat.
Mijn ervaring is dat het niet alleen een kwestie van spieren is maar ook van lichaamsvet.
diega schreef:Een schapenvachtbontje eronder help wat om het op te vullen. Door werk en goed voer komt vanzelf de spiermassa weer terug alleen dat duurt wel een tijd.
Spieren heeft ze wel, ze zijn alleen wat minder goed ontwikkeld.
Als het zadel echt niet goed ligt moet je het (tijdelijk) niet meer gebruiken. Ik zou dan gaan longeren, natuurlijk wel bijgezet anders heeft het geen nut. Misschien dat een pessoa of dubbele lijnen goed werkt bij haar? En dan vooral veel overgangen zodat ze meer op het achterbeen komt en over de rug gaat. Lekker laag en rond is denk ook goed voor haar.
) Berg op, berg af rijden. En inderdaad een supplement voor spieropbouw geven. Pavo heeft dit, maar andere voermerken of de paardendrogist zal hier ook wel iets voor hebben.
Flaver schreef:Ik zou gewoon niet rijden zeker als het zadel niet goed light zoals er al verlmeld werd kje kunt ook met een passoa werken