Spierloos paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Spierloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:27

Ik rij nu een kleine maand een 7 jaar oude merrie. Paard is nooit veel mee gedaan en dus totaal onbespierd! Vooral de plek op de foto is totaal onbespierd waardoor mijn zadel alsware in een gat valt..(zadel is nagekeken en opgevult maar volgens de zadelmaker is er op dit moment geen enkel zadel dat goed zal passen) Nu mijn vraag aan jullie..hoe train ik hier spieren op? We zijn al druk bezig met veel overgangen te rijden en laag over de rug..nog meer ideeen?

Afbeelding
Zie rondje..

Afbeelding
Idem

Wendel

Re: Spierloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:30

Ik zou persoonlijk dan niet rijden als het zadel niet goed ligt. Je kan natuurlijk even met een passoa geen longeren en dit een tijdje vol houden. Dan komt er wel weer bespiering op

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:33

Veel vanuit het achterbeen werken. Met longeren: rondje laten joggen in draf, en weer actief weg laten draven, weer rustig laten joggen. In galop hetzelfde, rustig laten galoperen tot ze er bijna uitvalt, en dan goed weg laten galoperen. Niet bijzetten, gewoon los laten met de neus over de grond. De spieren moeten eerst ontspannen zijn, anders kan ze ze niet aanspannen.

Het is de rugspier die zo slap is, die van de staart tot aan de oren loopt. Deze moet je dus ook trainen. Ze zal veel haar bekken moeten kantelen, dus overgangen rijden! Ook zal achterwaarts haar goed helpen, dan wel heel rustig weer wegstappen, niet te actief.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:35

Wendel schreef:
Ik zou persoonlijk dan niet rijden als het zadel niet goed ligt. Je kan natuurlijk even met een passoa geen longeren en dit een tijdje vol houden. Dan komt er wel weer bespiering op

Het zadel ligt nu redelijk, ze heeft er geen last van! En van alleen longeren zal ze de spieren niet krijgen op die plek (dat is namelijk al 1.5 jaar lang gebeurd, alleen longeren)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:36

Annemeik schreef:
Veel vanuit het achterbeen werken. Met longeren: rondje laten joggen in draf, en weer actief weg laten draven, weer rustig laten joggen. In galop hetzelfde, rustig laten galoperen tot ze er bijna uitvalt, en dan goed weg laten galoperen. Niet bijzetten, gewoon los laten met de neus over de grond. De spieren moeten eerst ontspannen zijn, anders kan ze ze niet aanspannen.

Het is de rugspier die zo slap is, die van de staart tot aan de oren loopt. Deze moet je dus ook trainen. Ze zal veel haar bekken moeten kantelen, dus overgangen rijden! Ook zal achterwaarts haar goed helpen, dan wel heel rustig weer wegstappen, niet te actief.

Dankjewel! Dat in de galop doen we vooral veel in het bos..omdat ze nogal moeite heeft met de galop in de bak (erg zoekende naar haar evenwicht) Ik ga er eens mee aan het werk!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:36

Paard heeft ook een redelijk hoge schoft, Echt heel vol zal het nooit worden.. Mijn merrie had dit in het begin ook verschrikkelijk..En mede dankzij veel longeerwerk (Laag instellen aan passoa, slof e.d.) en lekker over de rug rijden..Heb ik nu 1 bonk spier onder me kont

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:37

Die van mij had het ook, en die is nu opgevuld. Door het longeren zonder bijzet en de overgangen, gaat even wat tijd in zitten... maar dan heb je wel wat.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:38

Ik persoonlijk zou er ook niet meer op rijden maar eerst de rugspieren gaan trainen. Ga mee met de methode van Annemeik, longeren zonder bijzet en met de neus over de grond laten lopen, paard van een vriendin van mij had ongeveer het probleem waar jij nu mee zit had er een osteopaat bij en die rade het ook aan het op die manier te doen... we kregen zelfs een instructie dvd mee.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:43

Benfan schreef:
Ik persoonlijk zou er ook niet meer op rijden maar eerst de rugspieren gaan trainen. Ga mee met de methode van Annemeik, longeren zonder bijzet en met de neus over de grond laten lopen, paard van een vriendin van mij had ongeveer het probleem waar jij nu mee zit had er een osteopaat bij en die rade het ook aan het op die manier te doen... we kregen zelfs een instructie dvd mee.

Ze heeft dus vanaf haar 5e tot aan ongeveer nu amper onder het zadel gelopen en is nu dus wat ze is..dus blijkbaar werkt alleen longeren niet, en lijkt me ook vrij geestdodend voor het paard. We hebben speciaal iets gekocht bij Divoza om die massa onder het zadel enigsinds op te vullen (ik heb geen idee hoe het heet) als het paard verder geen last heeft van het zadel lijkt het me toch geen probleem om dr te rijden? Ze loopt vrij makkelijk nagevelijk en aan de longeerlijn loopt ze ook standaard met dr neus over de grond..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:49

Niet mee aan de hand hoor om er op te gaan zitten, het heeft tijd nodig om die spier te gaan kweken. Ik heb er ook gewoon bij gereden, wel vaak de DA erbij gehad om te kraken om hem los te houden (hij bleef steeds een stukje vasthouden, het duurde wel steeds langer dat hij weer vast ging zitten, spieren hebben een lang geheugen).

Met rijden gewoon goed in de gaten houden dat ze niet blokkeerd, ook veel stap -> galop overgangen maken. Dat ze niet goed in de bak kan galoperen is al een teken dat ze te slap is. Rijd liever 10 x de overgang van draf/stap naar galop dan dat je lang galopeerd. Hoe langer je galopeerd hoe moeilijker ze het gaat krijgen en hoe makkelijker ze zich vast zet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:51

Annemeik schreef:
Niet mee aan de hand hoor om er op te gaan zitten, het heeft tijd nodig om die spier te gaan kweken. Ik heb er ook gewoon bij gereden, wel vaak de DA erbij gehad om te kraken om hem los te houden (hij bleef steeds een stukje vasthouden, het duurde wel steeds langer dat hij weer vast ging zitten, spieren hebben een lang geheugen).

Met rijden gewoon goed in de gaten houden dat ze niet blokkeerd, ook veel stap -> galop overgangen maken. Dat ze niet goed in de bak kan galoperen is al een teken dat ze te slap is. Rijd liever 10 x de overgang van draf/stap naar galop dan dat je lang galopeerd. Hoe langer je galopeerd hoe moeilijker ze het gaat krijgen en hoe makkelijker ze zich vast zet.

Dankjewel! Nou is de galop ook nooit goed bevestigd dus ze heeft sowieso heel wat in te halen met haar 7 jaar! We gaan ons best doen! Bedankt voor je advies!

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:56

Volop voer geven zodat ze eerst meer buik krijgt.
Na verloop van tijd verdeelt het vet zich meer en krijgt ze weer meer vlees langs ruggegraat.
Mijn ervaring is dat het niet alleen een kwestie van spieren is maar ook van lichaamsvet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:58

maybritt schreef:
Volop voer geven zodat ze eerst meer buik krijgt.
Na verloop van tijd verdeelt het vet zich meer en krijgt ze weer meer vlees langs ruggegraat.
Mijn ervaring is dat het niet alleen een kwestie van spieren is maar ook van lichaamsvet.

Ze wordt idd al bijgevoerd! Ze is in een maand tijd al wat aangekomen!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 23:09

Een schapenvachtbontje eronder help wat om het op te vullen. Door werk en goed voer komt vanzelf de spiermassa weer terug alleen dat duurt wel een tijd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 12:47

diega schreef:
Een schapenvachtbontje eronder help wat om het op te vullen. Door werk en goed voer komt vanzelf de spiermassa weer terug alleen dat duurt wel een tijd.

een bontje is geen optie, dit hebben we nagevraagd bij Divoza. We hebben inmiddels een andere onderlegger (geen idee hoe het heet) en deze bied wel enigsinds uitkomt maar ideaal is het natuurlijk niet..

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:51

veel stapuitritjes maken berg op berg af... is ook goed voor de achterhand.. heb ik tijd lang ook met m'n voormalige paard gedaan toen ik na 'n bepaalde tijd weer mocht beginnen met 'rijden' na 'n peesblessure....

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:51

hoe oud is het paard als ik vragen mag?
ik heb ook sinds een paar maanden een 19 jarige merrie met weinig bespiering ,heb mn zadel de deur uit gedaan en ben aan het longeren geslagen...dubbele lijnen enkele lijnen etc...veel overgangen langzaam maar zeker zie ik wat verandering, dus vol houden komt goed!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:53

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:17

Spierloos Clown Spieren heeft ze wel, ze zijn alleen wat minder goed ontwikkeld.

Maar even serieus Haha! Als het zadel echt niet goed ligt moet je het (tijdelijk) niet meer gebruiken. Ik zou dan gaan longeren, natuurlijk wel bijgezet anders heeft het geen nut. Misschien dat een pessoa of dubbele lijnen goed werkt bij haar? En dan vooral veel overgangen zodat ze meer op het achterbeen komt en over de rug gaat. Lekker laag en rond is denk ook goed voor haar.

Volgens mij heeft pavo ook nog een supplement voor goede spieropbouw? Zou je even op de site moeten kijken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:34

Bij een paard dat lang weinig arbeid heeft verricht, moet je het rijden rustig weer opbouwen. Je kunt wel rijden, maar ik zou het eerst rustig aan met haar doen en idd veel longeren aan bijvoorbeeld de pessoa. Ons paard, dat een poos had stilgestaan voor hij bij ons kwam kreeg nl. spierpijn (verzuring) van de rugspieren, waardoor de opgebouwde massa bijna net zo snel weer verdween. De DA raadde ons aan om vitaminen E plus selenium te geven en idd wat krachtvoer bij te voeren.
De tips van het laten joggen en dan actief maken zijn super, zo hebben wij het ook aangepakt. Verder lieten we ons paard veel balkjes draven aan de longe

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:41

Of er iets is voor die bewuste spiergroep weet ik niet, maar voor spieropbouw in het algemeen geldt inderdaad longeren aan de pessoa, dubbele longe of de lange lijnen, balkjes lopen (dan heb je al 4 verschillende vormen van longeren, dus geestdodend lijkt me dat niet Knipoog ) Berg op, berg af rijden. En inderdaad een supplement voor spieropbouw geven. Pavo heeft dit, maar andere voermerken of de paardendrogist zal hier ook wel iets voor hebben.
Mocht je paard ook nog wat problemen hebben met rijden, kun je eventueel een ostheopaat laten komen. Dan is je paard daarna helemaal los en kan weer optimaal van zijn lichaam gebruik maken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:07

even snel een reactie vanaf stage

Het paard is 7 jaar (staat in de openingspost) en we doen het heel rustig aan! (om de dag onder het zadel (ook veel naar het bos), 2dgn vrij, en verder longeren, vrijspringen (laag)) Het zadel ligt redelijk, erkende zadelmaker is er ook bij geweest en het paard heeft er geen last van (ik vertrouw dus op zijn antw.) die korrector klinkt interessant, het is dus niet mijn eigen paard en ik zal dit moeten overleggen! Op de site van pavo ga ik ook even neuzen!

En euh spierloos is ze niet, zou wat zijn he Clown

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:22

Ik zou gewoon niet rijden zeker als het zadel niet goed light zoals er al verlmeld werd kje kunt ook met een passoa werken

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 16:27

Flaver schreef:
Ik zou gewoon niet rijden zeker als het zadel niet goed light zoals er al verlmeld werd kje kunt ook met een passoa werken

Maar er staat ook in de post dat er door een erkende zadelmaker naar gekeken is en het paard op deze manier (met de onderlegger) geen hinder ondervind van het zadel..dus ik zou niet weten waarom het paard niet onder het zadel mag lopen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:30

Die van ons had hier ook last van, maar door anders te gaan rijden en vaker longeren is het toch wat beter geworden. Hoewel ik er ook geen klap aan vind, probeer ik 2 keer per week te longeren. En dan met touwtjes en ter afwisseling een keer balkjes draven. Als in de winter de longeerbak modderig of hard is, wordt het lastiger. Maar de rest van het jaar probeer ik toch regelmatig te longeren. Ons paard heeft ook een hoge en brede schoft en een smalle rug. En dan ook nog weinig rugbespiering wordt een nieuw zadel best lastig. uiteindelijk toch een gevonden.