Hij word te snel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_heidy

Hij word te snel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:18

Mijn Haflingerruin van 5 jaar, Wilco (een ouderwetse) word heel erg vlot als hij op een hindernis afgaat. Ik vind dit best vervelend. Ik vind het hatstikke goed van hem dat hij het nu in galop doet, en zo heb ik het hem ook aangeleerd, maar nu doet hij het ook als ik het hem niet vraag. En dat wil ik nou weer net niet. Het is niet zo dat hij dwars door die hindernis gaat (gelukkig). Maar ik ga dan bijv. springen. En de eerste sprong gaat hij nog niet zo snel, en reageerd goed op mij, en welk tempo ik aangeef. Maar na een paar sprongen, galopeerd hij al aan als hij de hindernis alleen al ziet, maar dan moet ik er wel op af rijden. Hij denderd er niet op volle vaart op af, maar wel gewoon in een galop, die ik zeg maar nog wel kan controleren. Want hij word niet blind van mijn hulpen zegmaar. En als we dan over de sprobg zijn, is hij zo weer terug in draf, hoef ik helemaal geen moeite te doen. Ik had Zaterdag een caprilliproef, een onderlinge wedstrijd. Het ging heel goed, en toen moesten we de laatste keer de balkjes en het kruisje springen, en Wilco galopeerde in eens naar die balkjes toen, en ik had echt zoiets van, ho eens even jij, zo gaan we het niet doen. en ik had hem nog net voor de balkjes in draf, maar toen ging hij te langzaam voor het kruisje, maar ik heb liever dat hij wat langzamer gaat en we een fout hebben, dan dat hij heel snel gaat, en er een grotere kans is dat er iets ergs gebeurd. Hij vind springen heel leuk, en ik ben blij dat hij zo enthiosiast is, maar dit hoeft nou ook weer niet. Ojah, nogmaals: Ik kan hem nog wel houden in die galop, en hij luiterd ook nog hatstikke goed, het is dus geen galop dat hij zelf maar even hard gaat racen, alleen die overgang maakt hij soms zelf, maar niet altijd.
Ik ben eigenlijks van plan om voortaan met martingaal te gaan springen, of in elk geval met een parcour. Maar hebben jullie nog wat tips in plaats van alleen een martingaal? Ik doe wel veel overgangen tussen de sprongen door.

friezenfan2

Re: Hij word te snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:21

misschien kun je een volte draaien voor de hindernis
en hem dan weer terug nemen en er in draf over
heb je wel les misschien kun je dan vragen aan je instructrice
hoe je het kan oplossen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:22

waarom een martingaal? daar gaat hij niet zachter van lopen namelijk.

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:19

benangelique schreef:
waarom een martingaal? daar gaat hij niet zachter van lopen namelijk.

Nee, maar dan kan ik hem wel makelijker terughalen.

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 19:23

friezenfan2 schreef:
misschien kun je een volte draaien voor de hindernis
en hem dan weer terug nemen en er in draf over
heb je wel les misschien kun je dan vragen aan je instructrice
hoe je het kan oplossen

Ik wil er het liefst zelf wel in galop over, maar dan moet ie op mijn commando aanspringen. Ik heb les. Maar misschien kan het ook wel liggen aan het feit dat ik dan een zweepje heb. Als ik geen zweep heb, dan gaat hij namelijk langzamer dan wanneer ik wel een heb, maar ik doe er echt helemaal niets geks mee hoor! Ik heb hem nog nooit geslagen ermee, dus niet denken dat het door mij komt, maar hij vind hem gewoon niet zo leuk, waar ik me wel iets bij voor kan stellen... Maar als ik hem weg heb, gaat ie waarschijnlijk net zo snelXD

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:28

ik snap niet waarom je hem met een martingaal makkelijker kan terughalen. kan je dat uitleggen?

waarom probeer je het niet gewoon zonder zweep?

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:51

Zou het inderdaad zonder zweep proberen, en anders ruim voor de hindernis, dus voor hij aanspringt al terugnemen, hij zal niet terwijl je 'remt' aanspringen? Oefen anders weer is een tijdje met in draf erover gaan. En als je het dan ook weer in galop doet, wissel het dan af. Dus ook nog regelmatig in draf erover. Zodat hij een hindernis niet gelijk aan galop koppelt. Maargoed, misschien dat het zonder zweep wel gewoon lukt al, ben benieuwd!